فرارسیدن سال نو و بهار را گرامی می داریم!

اولین نوشته ام در سال تازه که حدود نیم ساعت از آن می گذرد با خواست و شعار «همه زندانیان سیاسی آزاد باید گردند» و با تبریک سال نو به همه انسان های آزاده، در سایت دیدگاه منتشر می شود.

سال نو و بهار در حالی فرا رسید که در اثر مبارزه پیگیر و مداوم مردم آزاده ایران، به ویژه در نه ماه آخر سال ۱۳۸۸، قدرقدرتی حکومت اسلامی را شکست و کشمکش جناح های درون آن نیز به شرایط حادتری رسید.

واقعا اعتراضات پرشکوه و تحسین برانگیز مردم کشور ما، در طول نه ماه آخر سال ۱۳۸۸، یک بار دیگر ماهیت فاشیستی و تروریستی حکومت اسلامی را برملا کرد و موجب تشدید انزوای آن در سراسر جامعه ایران، منطقه و جهان شد.

در سالی که گذشت کارگران، زنان، دانش جویان، نویسندگان، هنرمندان، روزنامه نگاران پیشرو و مترقی و در پیشاپیش همه جوانان دختر و پسر مبارزه سختی را سازمان دهی کردند و پیش بردند. مبارزه ای که نه تنها مردم سراسر ایران، بلکه افکار عمومی مردم جهان را نیز تحت تاصبر قرا داد، شگفت زده کرد و تحسین همگان را برانگیخت و به طور خیره کننده ای توجه رسانه های داخلی و بین المللی را به خود جلب کرد. مبارزه ای که ریشه های آن را باید در سی و یک سال مبارزه بی امان نیروهای آگاه جامعه ایران علیه حکومت ارتجاعی اسلامی مورد بحث و بررسی قرار داد.

در سالی که گذشت صدها تن از جوانان جامعه مان صرفا به دلیل شرکت در مبارزه در راه آزادی و دست یابی به یک جامعه آزاد و برابر و انسانی، توسط جانیان حکومت اسلامی در خیابان ها به قتل رسیدند، مجروح شدند و چندین هزار نفر نیز دستگیر و زندانی گردیدند.

پیکار بی امان و مداوم مردم آزاده بر علیه حکومت جهل و جنایت و غارتگر حکومت اسلامی، حتا اکثریت دولت های جهان را وادار کرد هر چند ظاهری هم باشد با محکوم کردن جنایات حکومت اسلامی، از مبارزات خودجوش مردم ایران دفاع کنند.

در این سال، میلیون ها نفر به امید رهایی از ستم و استثمار حکومت اسلامی و عشق به آزادی به صف مخالفین حکومتی پیوستند و با شهامت و جسارت فوق العاده ای در مقابل نیروهای امنیتی- نظامی حکومتی ایستادند و حتا در هر جایی فرصت یافتند دست به تعرض زدند. سرکوب های وحشیانه، شوهای تلویزیونی، تجاوز به زندانیان و کشتن آن ها در زیر شکنجه و اعدام های گروهی نیز نتوانست عزم و اراده مردم را در هم بشکند.

امسال جامعه ما، در شرایطی به استقبال سال نو و بهار می رود که تورم و گرانی از یک سو و دست مزدهای ناچیز و فقر و محرومیت از سوی دیگر، بی داد می کند و حتا سرمایه داران و حکومت اسلامی حامی سرمایه، به سفره خالی کارگران و مردم محروم نیز دست درازی می کند. دست مزد ناچیز صدها کارگر از چند هفته تا چندین ماه پرداخت نشده است به طوری که کارگران برای گرفتن دست مزدهای مورد توافق شان با کارفرمایان، مجبورند دست به اعتصاب و اعتراض بزنند و با نیروی های سرکوبگر حکومتی درگیر شوند. هم چنین با ورشکستی و تعطیلی کارخانه ها به دلیل سیاست های استثمارگرانه و بی کفایتی حکومت و واردات بی رویه تعطیل و کارگران آن ها به صف میلیونی بی کاران پیوستند.

در سالی که گذشت صدها چهره فعال جنبش دانش جویی، جنبش زنان و جنبش کارگری دستگیر و زندانی شدند..

سال ۱۳۸۸، سال سیاه و پرمشقتی برای نویسندگان، هنرمندان و روزنامه نگاران بود و بسیاری از آثار آن ها نیز به تیغ سانسور سپرده شدند.

در سالی که گذشت جنبش مادران داغ دیده، اعتراضات خود را برای محکوم کردن جنایات حکومت و آزادی فرزندان آن ها از زندان، سازمان یافته تر و پیگیرتر شد. در این سال، حتا بسیاری از این مادران زنج کشیده و داغ دیده نیز از تعرض عیرانسانی نیروهای سرکوبگر مصون نماندند و زندان را نیز تجربه کردند.

در این سال، بنا به گزارش سالانه مجازات اعدام در سال ۲۰۰۹ در ایران، با سال ۴۰۲ نفر (آمار حقوق بشر ایران)، بالاترین آمار اعدام  طی ده سال گذشته بوده است.

۱۸ اسفند ۱۳۸۸ – ۹ مارس ۲۰۱۰، گزارش سالانه حقوق بشر ایران در مورد حکم اعدام منتشر شد، تعداد اعدام ها در سال ۲۰۰۹، بالاترین تعداد در ۱۰ سال گذشته در ایران بوده است.

گزارش یاد شده در مدت زمان بین اول ژانویه ۲۰۰۹ تا ۳۱ دسامبر ۲۰۰۹ را در برمی گیرد. در حالی که تعداد واقعی اعدام ها بسیار بالاتر از آمار منتشر شده در این گزارش است. با این وجود همراه با چین، ایران سال گذشته نیز در صدر کشورهای اعدام کننده در جهان قرار گرفت.

آمار منتشر شده در این گزارش، کسانی که در تظاهرات های خیابانی و یا در زندان به قتل رسیدند را شامل نمی شود. آمار دقیق افرادی که در رابطه با این تظاهرات ها جان شان را از دست دادند در دست نیست اما طبق گزارش های منابع مختلف، این آمار دست کم ۷۰ نفر می باشد.

بدین ترتیب، تعداد اعدام ها در سال ۲۰۰۹ حدود ۲۰ در صد به نسبت سال ۲۰۰۸ افزایش پیدا کرد. در سال ۲۰۰۹، به طور متوسط بیش از یک نفر روزانه در ایران اعدام شد. بالاترین تعداد اعدام ها در ماه می بود که ۵۰ نفر اعدام شدند.

در سال ۲۰۰۹، دست کم ۵ نوجوان «بزهکار» اعدام شدند. ۱۳ زن در بین اعدامیان اعلام شده توسط رسانه های داخل کشور گزارش شده است. هم چنین در سال ۲۰۰۹ دست کم یک نفر سنگسار شد. اما حکومت اسلامی، با این همه بگیر و به بندها و وحشی گری ها و آدم کشی هایش، نه تنها نتوانست مانع پیوستن مردم  به جنبش خودجوش مردمی و شرکت فعال آن ها در مبارزه بر حق و عادلانه شود، بلکه بر عکس این مردم از هر فرصتی نیز استفاده کردند و به خیابان ها ریختند تا خشم و نفرت خود از این حکومت جانی را به گوش جهانیان برسانند. بی شک این مبارزه تا سرنگونی حکومت اسلامی و برپایی یک جامعه آزاد و برابر و انسانی تدوام خواهد داشت.

در چنین شرایطی، سران و مقامات ریز و درشت حکومت اسلامی، لحظه ای آرام و قرار ندارند و به شدت نگران آینده خود و حکومت شان هستند. به همین دلیل، زبان آن ها زبان تهدید و زور و گسیل نیروهای سرکوبگر تا دندان مسلح به خیابان هاست.

هفته ها قبل از چهارشنبه سوری، مقامات قضایی و نظامی حکومت اسلامی، مردم ار تهدید کردند؛ آیت الله ها علیه این روز فتواهایی را صادر کردند تا این که سرانجام خامنه ای نیز بر علیه چهارشنبه سوری فتوا صادر کرد.

دادستان تهران، به خانواده ها هشدار داد که مراقب فرزندان شان باشند تا در میان «تجمعاتی که بوی اخلال می دهد» حضور نیابند و تاکید کرد که «ما میان شادی و اخلال تفاوت قائل  هستیم.» عباس جعفری دولت آبادی، این هشدار را در حاشیه مراسم تودیع و معارفه سرپرست جدید دادسرای ناحیه ۱۶، مطرح کرد و گفت که در چهارشنبه آخر سال مجتمع های قضایی تهران تا پایان شب کشیک هستند و این موضوع را «مثل روال سال های قبل» عنوان کرد. او با تاکید بر این که «به پلیس دستور  داده ایم کلیه فروشندگان عمده و تهیه کنندگان مواد منفجره را شناسایی و دستگیر کنند»، گفت که کسانی  که در این روز اقدام به «عملیات اخلال گرانه و انفجارهای مهیب» کنند قطعا دستگیر، بازداشت و محاکمه خواهند شد. اگرچه لحن دادستان تهران هشدارآمیز بود اما با بیان این جمله که «میان شادی و اخلال تفاوت قائل  هستیم»، سعی کرد لحن خود را ملایم تر کند. او، هشدار داد که کلیه افرادی که در روز چهارشنبه سوری دستگیر شوند همان روز به دادسراها اعزام می شوند و برای آن ها تصمیم گرفته می شود.

پیش از این معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان تهران، گفته بود که برخورد پلیس با متخلفانی که در چهارشنبه آخر سال با ایجاد مزاحمت، بستن معابر، ایجاد ناهنجاری و حرکات ناشایست و با استفاده از مواد محترقه برای مردم سلب آسایش و آرامش کنند، جدی است. سرهنگ مهدی یارندی، با خطاب قرار دادن خانواده ها، ادعا کرده بود از شنیدن کلمه «چهارشنبه سوری» تن مادران می لرزد و پدران نگران از صداهای گوش خراش، گوشه لب می گزند. به گفته این مقام ارشد انتظامی، پلیس با متخلفان تعارف ندارد و در تمام نقاط مختلف استان از طریق اسقرار ایستگاه های ثابت و سیار ایست و بازرسی، گزارش های مردمی و… آماده دستگیری افراد سودجو و فرصت طلب است.

سرتیپ پاسدار حسین ساجدی ‌نیا، فرمانده انتظامی تهران بزرگ، بعد از ظهر روز دوشنبه در گفتگو با خبرگزاری دانش جویان ایران، از اجرای «مانور ارتقای امنیت» در تهران خبر داده بود. وی گفت که یکان ‌های مختلف پلیس در این مانور شرکت دارند. ساجدی ‌نیا ادعا کرد که این مانور برای تامین امنیت شب چهارشنبه و ایام نوروز و جلوگیری از «سرقت؟» انجام می شود.

فرمانده نظامی تهران بزرگ تهدید کرد: «با افرادی که مانع آسایش و نشاط مردم شوند و ایجاد ناهنجاری در مراسم چهارشنبه آخر سال کنند، قاطعانه برخورد خواهد شد.»

طبق گزارشات در روزهای اخیر، نیروهای انتظامی موتورسیکلت ‌های بسیاری را ضبط کرده ‌اند. حسین ساجدی به ایسنا گفت: «تردد موتور سواران در تهران از ساعت ۱۴ تا ۲۴ روز سه ‌شنبه خصوصا در مناطق شمالی تهران ممنوع است و موتورهای متخلف توقیف می شوند.»

فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ، هم چنین ادعا کرد که ۳۰ تن مواد محترقه غیرمجاز کشف کرده اند، افزود: «شهروندان اطلاعات خوبی در این مورد به پلیس تهران داده‌اند.»؟

از سوی دیگر، پایگاه اطلاع‌ رسانی پلیس تهران، گزارش داد که قرارگاه مشترک نیروی انتظامی، سپاه پاسداران و بسیج مستضعفان تشکیل شده و تاکنون چهار نشست برای مقابله با احتمالات شب چهارشنبه‌ سوری داشته است. پلیس تهران ضمنا اعلام کرد که «با هرگونه رفتاری که موجب مزاحمت برای مردم باشد، برخورد می کند.»

بنا به گزارش ایسنا، معاون عملیات فرماندهی انتظامی تهران بزرگ از استقرار نیروهای پلیس از صبح روز دوشنبه برای برقراری امنیت و نظم مراسم چهارشنبه سوری امسال خبر داد و تاکید کرد که مردم جلوی درب منازل خود این مراسم را برگزار کنند.

سرهنگ خانچرلی، معاون عملیات فرماندهی انتظامی تهران بزرگ، در گفتگو با خبرنگار «حوادث» خبرگزاری دانش جویان ایران (ایسنا)، ۲۵ اسفند ۸۸، در رابطه با استقرار نیروهای پلیس درباره «تامین امنیت؟» چهارشنبه سوری، گفت: ماموران پلیس در سطح پایتخت در نقاطی که لازم باشد، مستقر خواهند شد. او، با اشاره به این که از ساعات اولیه صبح امروز نیروهای پلیس در سطح شهر به صورت نسبی مستقر شده ‌اند، خاطر نشان کرد: به منظور تامین نظم و امنیت و پیشگیری از اقدامات مخلان نظم و آرامش در مراسم چهارشنبه پایان سال بر اساس وضعیت هر منطقه به تعداد نیروهای پلیس در سطح تهران افزوده خواهد شد.

معاون عملیات فرماندهی انتظامی تهران بزرگ، خاطرنشان کرد: «پلیس با اصل مراسم چهارشنبه آخر سال مشکلی نداشته و مخالف شادی مردم نیست و تنها با افرادی که اقدام به ایجاد مزاحمت برای دیگران کنند، برخورد خواهد کرد.» به گفته وی، مردم در کنار خانواده‌ و منازل خود باید به برگزاری مراسم چهارشنبه سوری بپردازند و پلیس از تجمع در خیابان ‌های اصلی جلوگیری خواهد کرد.

سرهنگ خانچرلی، در رابطه با آخرین کشفیات درباره مواد محترقه هم ادعا کرد: «تاکنون بیش از ۳۰ تن مواد محترقه قاچاق و غیرمجاز از سوی ماموران توقیف شده و سه میلیون و ۳۰۰ هزار عدد انواع ترقه پرخطر در سطح پایتخت جمع‌آوری شده است.» وی اضافه کرد: این در حالی ست که ماموران پلیس تاکنون ۸۲ هزار و ۵۰۰ مورد نارنجک دست ‌ساز را در تهران کشف کردند و ۲۳۰ نفر هم در رابطه کشفیات مواد محترقه دستگیر شدند.

برای مقابله با اعتراضات مردمی، نهادهای انتظامی – امنیتی برای کنترل تهران و شهرهای بزرگ کشور در شب چهارشنبه ‌سوری، دست به تدارکات گسترده ‌ای زدند. از روز دوشنبه، یکان‌ های پلیس در تهران مستقر شدند و سیمای جمهوری اسلامی نیز روز سه‌ شنبه برای سرگرمی مردم و نگاه داشتن جوانان در پای تلویزیون، پخش ۱۱ فیلم سینمایی را اغاز کرد. این فیلم‌ها، که فهرست اسامی آن‌ها را گزارش خبرگزاری فارس منتشر کرده، همه به سینمای اکشن آمریکا و اروپا تعلق دارند.

در چنین روندی از روز دوشنبه، در تهران حالت فوق العاده نظامی اعلام نشده برقرار شده بود و مامورین رسمی و لباس شخصی در همه جا دیده می شدند. از همین رو، تدارکات انتظامی و امنیتی بی ‌سابقه امسال، نگرانی حکومت از برنامه های چهارشنبه‌ سوری و جشن های عید نوروز و سیزده بدر به یک اعتراض عمومی دیگری تبدیل شود.

سرانجام رهبر و آیت الله های دیگر حکومتی نیز وارد میدان شدند و با هدف جلوگیری از اعتراضات چهارشنبه سوری فتواهایی را صادر کردند. ناصر مکارم شیرازی، از روحانیون نزدیک به دولت احمدی ‌نژاد، روز ۲۲ اسفند ۱۳۸۸، در فتوائی چهارشنبه ‌سوری را یک امر «خرافی و بی ‌اساس» خواند و اعلام کرد که «مسلمانان مومن و فهمیده» از آن دوری می ‌کنند.

آیت الله مرتضی مطهری، تئوریسین حکومت اسلامی، مراسم چهارشنبه سوری را «سند حماقت» خواند و پریدن از روی آتش را ویژه «خانواده احمق ها» و «خریت پدران« نامید.

پایگاه اطلاع رسانی دولت ایران، پاسخ آیت الله علی خامنه ای رهبر حکومت جهل و جنایت، و تعدادی دیگر از روحانیان را به سوالی در مورد مراسم «چهارشنبه سوری» منتشر کرده است که آن را غیر شرعی دانسته اند.

سایت دولت ایران، روز یک شنبه ۲۳ اسفند (۱۴ مارس) نوشت که «آقای خامنه ای در توضیح نظر خود در مورد چهارشنبه سوری گفته است که این مراسم علاوه بر آن که هیچ مبناى شرعى ندارد، مستلزم ضرر و فساد زیادى است که مناسب است از آن ها اجتناب شود.»

سایت دولت ایران، در پی نقل نظر خامنه ای نوشته است: «علاوه بر استفتای رهبر معظم انقلاب، از دفتر برخی مراجع عظام تقیلد نیز در این زمینه سئوال شد که پاسخ دادند: مراسم چهارشنبه آخر سال، علاوه بر این که مبنای شرعی ندارد، نوعی آتش پرستی است و خواندن اشعاری مانند «زردی من از تو و سرخی تو از من» مصداق حاجت خواستن از آتش است.»

در حالی که فتوای قدیمی خامنه ای از فقدان «مبنای عقلانی» مراسم چهارشنبه سوری سخن می گوید، فتوای جدید از فقدان «مبنای شرعی» این مراسم حکایت دارد و به علاوه، این مراسم را «مستلزم ضرر و فساد زیاد» می داند، سرگیجه سیاسی دیکتاتور در مقابل مبارزه و قدرت مردمی را به نمایش می گذارد.

هفته پیش نیز برخی سایت های محافظه کار، پاسخ های چند سال پیش تعدادی از مراجع تقلید شیعه به سئوالی در مورد «چهارشنبه سوری» و «سیزده به در» را به چاپ رسانده بودند که علاوه بر نظر خامنه ای، شامل فتواهای ۶ مرجع تقلید مشهور شیعیان (فاضل لنکرانی، بهجت، تبریزی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی و سیستانی) می شد.

این فتواها، نخستین بار در سایت تابناک نزدیک به محسن رضایی به چاپ رسیده بودند، کتاب «مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع تقلید» نوشته «سیدمحسن محمودی» بود که هفت سال پیش منتشر شده بود. به نوشته این کتاب، پاسخ آن زمان رهبر حکومت اسلامی به سئوال «خرید و فروش ترقه و انجام چهارشنبه سوری و سیزده بدر به اعتقاد نحسی ۱۳ و احیای مظاهرشان چگونه است؟»، به شرح زیر بوده است: «چهارشنبه سوری و سیزده به در مبنای عقلایی ندارد.»

در پاسخ جدید خامنه ای، به جای نداشتن «مبنای عقلایی»، بر فقدان «مبنای شرعی» مراسم چهارشنبه سوری اشاره شده و به علاوه، این مراسم «مستلزم ضرر و فساد زیاد» دانسته شده است.

بر خلاف فتواهای آیت الله ها و در راس همه خامنه ای، دادستان تهران و سردار حسین ساجدی نیا، معاون عملیات نیروی انتظامی و سرهنگ خانجرلی، گفته اند که «با شادی مردم مخالفتی ندارند.»

اما با وجود تهدیدها و مانورهای نیروهای سرکوبگر در خیابان های شهرهای بزرگ به ویژه تهران بزرگ، خبرهای حاکی از آن بود که بار دیگر مردم آزاده به خیابان ها ریختند و به حکومت نشان دادند که جنبشی را که مردم و در پیشاپیش همه جوانان و مردم محروم راه انداخته اند سرکوب شدنی نیست و در هر شرایطی به پیشروی خود ادامه می دهد.

شعله های آتشی که توسط مردم و جوانان در هر کوی و برزن برافروخته شد، حتا تصاویر خامنه ای و احمدی نژاد در میان شادی و هلهله و شعارهای ضدحکومتی به آتش کشیده شدند. بنابراین، اکنون مردم با روحیه ای قوی تر و با اعتماد به نفس بیش تری به استقبال سال تازه می روند.

برای نمونه در محله صادقیه تهران، مردم با سر دادن شعار «مرگ بر دیکتاتور، عکس های خامنه ای و احمدی نژاد را بر کوپه های آتش سوزاندند. در حالی که در تهران پارس، بالگردها برای ایجاد رعب بر فراز بسیار کم بالای سر مردم به پرواز درآمده بودند. مرکز بسیج در پارک بهارستان در منطقه وحیدیه به آتش کشیده شده است. نیروهای انتظامی در برابر در مقابل تهاجم جوانان به سمت پارک عقب نشینى کردند و کلیه جوانانى که در داخل این پارک به محاصره افتاده بودند پیروزمندانه به سایر جوانان در بیرون پیوستند و همگى علیه خامنه اى و تهاجم نیروى انتظامى شعار دادند.

در دیگر نقاط تهران، نظیر میدان ونک و امیرآباد، مردم با شعار «خامنه‌ای رفوزه – توی آتش می سوزه»، «مرگ بر خامنه‌ای» و «خامنه‌ای، ای جلاد- مرگت فرارسیده»، عکس او را به شعله‌های آتش سپردند. در بعضی مناطق نظیر گیشا در تهران مردم با سپاهیان، بسیجی ها و لباس شخصی ها درگیر شدند‌ و آن ها را به عقب نشینی وادار کردند. در تبریز، تصاویر احمدی نژاد همراه با شعار «مرگ بر دیکتاتور»، سوزانده شد. در فلکه بزرگ ولیعصر تبریز، مردم با حمله‌ به ماموران و فراری دادن آن ها از دستگیری یک دختر معترض جلوگیری کردند. در مشهد، جوانان با بسیجی ها، شدیدا درگیر شدند. در خیابان ۱۷ شهریور نجف آباد، مردم مبارز با شعارهای بر علیه حکومت اسلامی و مرگ بر خامنه ای با نیروهای سرکوبگر درگیر شدند. در اصفهان، جوانان و مردم آزاده با نیروهای سرکوبگر به زد و خورد پرداختند. جمعیت زیادی در خیابان های کرج حضور تجمع کردند و در منطقه عظیمیه‌ با ماموران درگیر شدند. در چالوس، مردم معترض روزنامه کیهان را به عنوان نماد جنایت حکومتی به اتش کشیدند. در بوکان بین نیروهای سرکوبگر و مردم معترض درگیری روی داد. در اکثر محلات سنندج، مراسم ها بزرگی برپا شد و در چند نقطه بین مردم معترض و نیروهای سرکوبگر درگیری روی داد. در ساری، نیروهای سرکوبگر به مردم تیراندازی کردند و تعداد بی شماری را دستگیر نمودند.

مردم آزاده، نیروهای چپ و آزادی خواه و سرنگونی طلب در اعتراضات چهارشنبه سوری نشان دادند که کلیت حکومت اسلامی را نمی خواهند. از این رو، صف بندی مردم آزادی خواه با نیروهای ارتجاعی روزبروز عمیق تر و طبقاقی تر می گردد و به مرحله سرنوشت ساز تاریخی نزدیک تر می شود. اکنون لازم است که در سال نو، مطالبات جنبش های کارگری، زنان، جوانان و دانش جویان و خواست های مردم تحت ستم و حق طلب صریح تر و روشن تر از گذشته مطرح گردند. اهمیت تاریخی و جایگاه مبارزات سیاسی – طبقاتی مزدبگیران و مردم محروم در این است که فروریزی پایه های ستم و استثمار حکومت اسلامی را مدنظر قرار دهد و پیشروی و پیروزی جنبش اجتماعی مزدبگیران و مردم آزاده را تضمین کند.

هر چند که حکومت اسلامی، با اتکا به نیروهای پلیسی – امنیتی، با تهدید و ترور، شکنجه و اعدام، هنوز هم بر سر قدرت است اما این حکومت نه تنها در نزد اکثریت مردم ایران، بلکه در نزد افکار عمومی جهان نیز حکومتی منفور و جنایت کار است.

بدین ترتیب، میلیون ها ایرانی ایرانی از دختر و پسر، پیر و جوان در سراسر کشور که در شب مراسم چهارشنبه سوری شرکت کرده‌ بودند، «نه» بزرگی به خامنهای و همه نیروهای سرکوبگر آن گفتند. آنان عملا اعلام کردند که حکومت اسلامی را نمیخواهند. در این شب، جشن هایی در سراسر کشور که عموما خصلت اعتراضی و ضدحکومتی داشتند، برگزار گردید.

خامنهای با این فتوای جاهلانه خود، نشان داد که با هرگونه شادی و جشن هم چون آزادی بیان و قلم و اندیشه خصومت و دشمنی دارد، خدمت بزرگی دیگری به صف بندی محکم و قاطع مخالفان و موافقان حکومت کرد. حکومتی که با شادی و سرور و آزادی های مردم خصومت ورزد محکوم به شکست و نابودی است!

در یک کلام سال ۸۸، سال تناقضاتی هم چون امید و یاس، شادی و غم، راه پیمایی در خیابان ها، شکست قدرقدرتی حکومت، درگیر مردم با نیروهای سرکوبگر حکومتی، زندان اوین و کهریزک و دیگر زندان ها، زندانیان سیاسی، ترک برداشتن حکومت، لرزیدن کاخ های دیکتاتورها، تشدید سانسور و اختناق، سوزاندن ترانه ها، جان دادن نداها، تجاوز به زندانیان و قتل آن ها، شکنجه و اعدام، صفیر گلوله ها، بوی و دود گاز اشک آورها، درد و رنج مادران و پدران و هم چنین سال همبستگی و دوستی و مبارزه و رهایی بود.

در سال ۸۸، در رابطه با مبارزات جسورانه مردم ایران و در پیشاپیش همه جوانان دختر و پسر علیه جانی ترین حکومت جهان، صدها هزار خبر، گزارش، مقاله، ترانه، سرود، شعر، فیلم، تحلیل، تفسیر و غیره منتشر شده و هزاران میزگرد رادیویی و تلویزیونی و غیره برگزار شده است.

سالی که در برابر ماست، سال سختی به لحاظ اقتصادی، سیاسی و اجتماعی خواهد بود اما در عین حال نویدبخش اعتلای جنبش آزادی خواهانه و عدالت جویانه اکثریت مردم ایران است. سال ۸۹، سال سرنوشت سازی هم برای جنبش مردمی و هم چنین حاکمان قداره بند حکومت اسلامی است. تنها برکناری حکومت اسلامی و برپایی یک جامعه آزاد و برابر و انسانی می تواند زخم های عمیقی را که این حکومت بر پیکر جامعه وارد ساخته است بهبود یابد.

شادی و جشن و سرور در هر شرایطی و به هر دلیلی حق مسلم همگان است و هیچ مرجع و حکومتی نیز نمی تواند جلو شادی و سرور مردم را بگیرد به ویژه جشن های چهارشنبه سوری، عید و سیزده بدر که ریشه آن ها نه در باورهای مذهبی و خرافی و ملی، بلکه ریشه در زایش طبیعت و بهار دارد.

نوروزتان پیروز، هر روزتان نوروز! بهاران حجسته باد!

نوروز ۱۳۸۹

منبع: سایت دیدگاه