با اینا زمستونو سر می کنم…. به یاد فرهاد

۱-      فرهاد صدای نسل اعتراض بود. صدای نسل تفنگ و گل و گندم و کوهستان و جنگل و شهر ! نسلی که از کوچه های باریک می گذشت کوچه هایی که طاق هایش دیرزمانی بود که شکسته بود و چراغ هایش خاموش بود نه برای نفت که هنوز یک عالم نفت در درون آن بود!

۲-      فرهاد صدای نسلی بود که با موتورش در خیابان ها شهر  ول می چرخید. با دستانی فقیر! تنها یک مرد بود یک مرد. نسلی که تنها بود تنهای تنها در شهری سیاه! نسلی که در فکر یک سقف بود. سقفی محکم تر از آهن! اما بی سقف تر از همیشه در زیر باران می رفت! نسلی که همچون گنجشکک اشی مشی لقمه ی چپ حاکم باشی های رنگاوارنگ شد!

۳-      فرهاد صدای نسلی بود که هفته های خاکستری اش را مرور می کرد. روز های بد روز هایی که جغد شوم بر فراز جدول های نیمه تمامش مرگ شان را انتظار می کشید! نسلی که همراه دیگران به نوک قله نرفته بود نسلی که شناسنامه اش را موش ها خورده بودند! فرهاد صدای آنانی بود که جمعه هایشان دیگر حرف تازه ای برای گفتن نداشت چون هر چه بود پیشتر از این ها با گلوله گفته بود در جمعه ی سیاه….

۴-      فرهاد صدای نسل جمعه های سیاه بود! جمعه هایی که به جای باران از ابر خون می چکید! خونی به سرخی گل سرخ! خونی به سیاهی ژاله! خونی به ترنم یکشنبه های دوبلین! فرهاد صدای نسلی بود که زمزمه می کرد سیاهکل را….

۵-      فرهاد صدای نسلی بود که از جمعه سیاه به زیر عبای وحدت پرتاب شد غافل از این که این سرنوشت محتومش است که هفته ی خاکستری اش پایانی ندارد جز جمعه  های سیاه وخونین! نسلی که سرتاسر زندگی اش همچون سوت های سوزناک فرهاد گذشت! در زیر عبای وحدت! وحدتی که جز جمعه های سیاه بیشتر دست آوردی نداشت!

۶-      اما ما نسلی هستیم که از خاکستر جمعه های خونین آن نسل قبلی برخواسته ایم! ما نسلی هستیم که بر شانه های آنان ایستاده ایم! ما نسلی هستیم که دیگر به والا مقامانی که عبای وحدت بر سرمان بکشند نیازی نداریم! ما نسلی هستیم که با تمام این تاریخ  زمستان های سرد را پشت سر می گذاریم و "با اینا زمستونو سر می کنیم" و  با فرهاد بلند تر از همیشه تاریخ خواهیم خواند: عمو یادگار / مرد کینه دار. خوابی یا بیدار / مستی یا هوشیار… نسلی که به شهیدان این شهر می گوید : خوابیم و بیدار  / شهیدای شهر …. مستیم و هشیار/ شهیدای شهر….               

   البته اگر بغض گلویم و اشک چشمانم اجازه دهد.

 پ . ن: مراسم شصت‌و‌سومین سالگرد تولد فرهاد مهراد روز جمعه بیست‌و‌نهم دی‌ماه از ساعت ۱۷ تا ۲۰ در خانه‌ی هنرمندان ایران برگزار می شود …………. خبر کامل را بخوانید

وب سات رسمی فرهاد مهراد