ادامه اعتصاب عمومی در یونان

روز چهارشنبه ٢۴ فوریه دومین اعتصاب سراسری به دعوت دو اتحادیه سراسری کارمندان و کارگرانGSEE و اتحادیه مرکزی کارگران ADEDYبا شرکت قریب به سه میلیون نفر در آتن و تسالونیکی دومین شهر بزرگ یونان٬ آغاز شد. این اعتصاب عمومی در اعتراض به بسته صرفه جویی دولت به اصطلاح سوسیالیست در انجماد دستمزدها٬ افزایش مالیات بر مواد سوختی٬ افزایش سن بازنشستگی٬ متوقف کردن استخدام نیروی کار جدید در همه عرصه های خدمات عمومی٬ کاهش مستمری ناچیز کارمندان و صرفه جویی کلان از سفره بی رونق مردم که بمعنای واقعی کلمه به روز سیاه نشسته اند است.

دولت یونان در نظر دارد به دلیل خطر ورشکستگی، با یورش به معیشت مردم دست به صرفه‌جویی‌های بیشتری بزند. ادارات دولتی، مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل اند. در رادیو و تلویزیون پخش برنامه‌های خبری متوقف شده است. قطار و اتوبوس و هواپیما و فرودگاه یکجا متوقف شده اند. همه چیز از حرکت باز ایستاده است. تنها حرکت٬ زورآزمایی دونیرو درمقابل یکدیگر است. صف متحد و خشمگین مردم عاصی و صف بیرحم بازار سود و سرمایه!

گرانی کمر شکن٬ دستمزدهای ناچیز و تورم افسار گسیخته و بحران اقتصادی فلج کننده٬ فساد مالی گسترده دم ودستگاه حاکم٬ مدتهاست مردم یونان را بکام خود کشیده است. کسری بودجه و افلاس علنی اقتصادی و فشارهای مکرر بانک جهانی برای بازپرداخت بدهیهای دولت که چیزی حدود ۴۰۰ میلیارد دلار یعنی چهار برابر حد مجاز درعرف بانک جهانی است٬ برنامه های صرفه جویی دولت را چون هیولای خونخواری به جان مردم نیمه گرسنه انداخته است.

کسری بودجه یونان در حال حاضر حدود سیزده درصد درآمد ناخالص داخلی است. دولت به اصطلاح سوسیالیست که با وعده بهبود اقتصادی به قدرت دست یافته است٬ در اولین قدم مردم را به سلاخی برنامه ها و زیرساختهای بانک جهانی می برد٬ تا مردم بیگناه هزینه بحران سرمایه داری را با ریاضت و سفره حقیر تر و قبول بردگی بیشتر و فروش نازلتر نیروی کار و فقر رسمی تر بپذیرند.

کاهش کمک هزینه هایی که دولت بعهده گرفته بود با سرعتی شگرف روبه سقوط است٬ مردم خشمگین فریاد میزنند این شرکتها و بانکها هستند که باید هزینه بحرانی را که خود آفریده اند بدهند. همانها که سودهای کلان به جیب زده اند٬. نه مردمی که قربانی سیاستها و مطامع بانکها و موسسات مالی شده اند.

درحالیکه اکثریت قریب به اتفاق مردم درتظاهرات و اعتصاب عمومی چند میلیونی شرکت جسته اند٬  تیودوروس پانگالوس، معاون نخست وزیر یونان درمقابل اعتراضات به حق مردم با وقاحت کم نظیری می گوید: “دولت از اعتصاب امروز نگران نیست و به اجرای برنامه های اقتصادی خود ادامه می دهد. آنچه ما تا به امروز با آن روبرو بوده ایم و به نظر من آنچه ما در چند روز آینده با آن روبرو خواهیم شد، شرایطی بسیار ملایم است”! کارگر خشمگینی در برابر دوربین تلویزیون سی ان ان جیب های خالی خود را درهوا تکان میدهد و فریاد میزند چه چیزی دیگری می خواهید از ما بگیرید؟ صف میلیونی تظاهرات یکصدا فریاد میزنند: مردم مقدم به منافع بازارند!

دولت یونان برده وار ضرب الاجل وزیران دارائی اتحادیۀ اروپا، در چهارچوب برنامه موسوم به “برنامۀ تثبیت” را برای کاهش کسری بودجۀ خود درفاصلۀ سالهای ٢٠١٠ تا ٢٠١٣ پذیرفته است. دولت به اصطلاح سوسیالیست کنونی قرار است برنامه دیکته شده بانک جهانی را مو به مو به اجرا در آورد و تسمه از گرده مردم بکشد!

یونان از جمله کشورهای اروپایی است که بحران مالی کنونی بسیار عمیق گریبان آنرا گرفته است. در بیشتر کشورهای اروپایی و آمریکا و چین و ژاپن، دولتها به کمک بانکها شتافتند و صدها میلیارد دلار از مالیاتهای مردم را در اختیار بانکها قرار دادند تا خودرا از ورشکستگی نجات دهند و در عین حال قادر به پرداخت حقوق های میلیونی ماهانه به مدیرانشان باشند. و این سیاست با اعتراضات زیادی مواجه شد. یونان اما با اقتصادی بسیار بحرانی با همین نوع سیاست مشقت بسیار بیشتری را میخواهد به کارگران و مردم تحمیل کند و اعتصاب میلیونی کنونی و اعتصابات هفته های گذشته عزم مردم را برای مقابله با این سیاست جلوی چشم میگذارد.