حزب دمکرات و موضوع مذاکره با رژیم اسلامی و جناحهای آن

سایت بوروژهه لات که مطالب خود را به زبان کردی منتشر میکند، نوشته است حزب دمکرات مدتی است که با رهبری “جنبش سبز” مشغول گفتگو و دیالوگ است و این تلاش را بنا به سیاست دفتر سیاسی این حزب در پیش گرفته است. ترجمه فارسی این خبر چنین است:
“منبعی از کمیته رهبری حزب دمکرات کردستان در خارج کشورکه نخواسته است اسمی از او برده شود، ضمن علنی کردن این خبر اعلام کرد که حدک از طریق نمایندگی خود در کشورهای اروپایی و آمریکا با رهبران جنبش سبز مشغول مذاکره پیرامون خواستهای مردم کرد در شرق کردستان است و این مسئله را با آنها در میان گذاشته اند و در تلاش برای موقعیت و جایگاهی برای کرد در شرق کردستان در تحولات آینده ایران هستند. همین منبع خبری اضافه می کند که در روزهای آینده، کاوه آهنگری نماینده حزب دمکرات در مورد کارهای مربوط به اتحادیه اروپا و مسئول ارتباطات بخش ایرانی این حزب، با محسن سازگارا و محسن مخملباف، بعنوان دو چهره جنبش سبز در خارج کشور مشغول گفتگو و پیام دادن های دفتر سیاسی این حزب به آنها بوده است. همچنین این را هم اعلام کرد که این حزب از طریق اشخاصی در داخل کشور در تهران، مشغول گفتگو و مذاکره با سخنگویان جنبش سبز هستند. “

انتشار چنین خبرهایی بخودی خود چیز تازه ای را بیان نمی کند چرا که تلاشهای حزب دمکرات و دیگر جریانات ناسیونالیست کرد و کرنش در مقابل هر کدام از جناحهای حکومت اسلامی سیاستی جا افتاده در برنامه وافق این احزاب بوده است و هیچ ربطی به مردم کردستان ندارد. اگر چیز تازه ای در تقلاهای حدک باشد، تنها شتاب بخشیدن به این سازش و مصالحه آنهم با چنگ و دندان و با تن دادن به هر خفتی، و با حکومتی است که در حال رفتن است. این اولین بار نیست که حزب دمکرات خود را به حکومت اسلامی و یا جناح مغضوب آن برای رسیدن به نان و نوایی آویزان می کند. تمام تلاشهای این حزب برای سازش و مصالحه با حکومت اسلامی بویژه در این دوره، ایستادگی در مقابل انقلاب مردم برای به زیر کشیدن حکومت اسلامی است. جریانی که حزب دمکرات و جریانات داخل و خارج کشور در این هشت ماه به آن امید بسته اند جناحی از رژیم است که اصلاح طلبان حکومتی نام دارند آنها حافظ نظام و قانون اساسی این رژیم هستند.
حزب دمکرات در واقع با این جناح از رژیم وارد مذاکره شده است. حزب دمکرات البته قبل از نتایج مذاکره حمایت خود را از این جناح رژیم اعلام داشته است. آنها با حذف شعار سرنگونی جمهوری اسلامی سعی کردند راه مذاکره را هموار کنند. اما هنوز قول و قرار دریافت نکرده اعلام حمایت خود را از این جناح رژیم علنی بیان کرده است. این هم البته یکی از نتایج بی افقی ناسیونالیستهای کرد است.
این احزاب با بقدرت رسیدن احزاب ناسیونالیست کرد در کردستان عراق به دنبال تکرار سناریوی آنها در کردستان ایران بودند. به همین دلیل خواستار دخالت نظامی آمریکا و گسترش سیاستهای نظم نوینی آمریکا شدند. در همین راستا بود که احزاب ناسیونالیست از جمله حزب دمکرات کردستان اعلام آمادلی کردند که به زائده ارتش آمریکا تبدیل شوند. اما با شکست سیاست آمریکا در عراق و تحولاتی که در خود آمریکا به وقوع پیوست، این آرزو نیز برای احزاب ناسیونالیست کرد در کردستان ایران به یاس مبدل شد. از این رو و بنا به فاکتورهای متعدد دیگری از این دست، مدتهاست که احزاب ناسیونالیست کرد دچار یک سردرگمی تمام عیار در سیاستهایشان شده اند.
مجموعه این تحولات را اگر ضربدر به میدان آمدن مردم در سراسر کشور برای سرنگونی این حکومت کنیم سبب شده است که حزب دمکرات کردستان دورنمای همکاری با حکومت اسلامی و یا جناحی از آن را در پیش بگیرد. اعلام آمادگی برای گفتگو و مذاکره با جمهوری اسلامی و آغاز مذاکره با افراد دست چندم جناحی از آن هر چند برای حزب دمکرات کردستان تحقیر آمیز است اما این حزب راه دیگری جلو روی خود باز نمیبیند.
حزب دمکرات کردستان هدف این نوع مذاکرات را طرح مطالبات مردم کردستان عنوان کرده است. اولا این حزب هیچکدام از خواسته های بر حق مردم را نمایندگی نمیکند. دوما تنها موضوعی که این حزب تلاش کرده است فلسفه وجودی خود را به آن گره بزند مسئله ستم ملی است. اما در این عرصه هم احزاب بورژوایی و ناسیونالیست کرد هیچگاه به دنبال رفع ستم ملی نبوده و نیستند. بلکه  کوشیده اند تا بر بستر ستم ملی انواع عقب ماندگی، تعصبات ملی و انواع خرافه ها را دامن بزنند و آنرا بعنوان پله ای برای سهیم شدن در قدرت و مصالحه و سازش با دولت مرکزی و از بالای سر مردم مورد استفاده قرار دهند. تلاشهای چند ماه اخیر حزب دمکرات که امروز در قامت مذاکره و نزدیک شدن به هر دو جناح حکومت اسلامی بیان میشود، بی افقی و ادامه سیاستهای ارتجاعی این حزب است. در مقابل این تلاشها ما شاهد عروج چپ، آزادیخواهی و برابری طلبی در جامعه کردستان هستیم. وجود این پدیده امید و آرزوی دیرینه احزاب ناسیونالیست کرد برای کنار آمدن با حکومت اسلامی را عقیم گذاشته است.
مردم با سرنگونی حکومت اسلامی و با تحقق خواستها و مطالباتی که جنبش کارگری و دیگر جنبشهای اجتماعی چپ، رادیکال و انسانی، در سراسر کشور فریاد می زنند، حزب دمکرات کردستان و دیگر جریانات ناسیونالیست کرد را حاشیه ای تر خواهند کرد.
۲۲ فوریه ۲۰۱۰