چگونه می توان علیه فقر در جامعه مبارزه کرد؟

قسمت آخر
حسن صالحی
hasan_salehi2001@yahoo.com
برای هر کارگر آگاه و کمونیستی مثل روز روشن است که وجود فقر گسترده در جامعه ربط مستقیمی به حاکمیت منحوس جمهوری اسلامی و نظام استثمارگرانه سرمایه داری دارد. آن فقر و فلاکتی که منجر به برپایی انقلاب ۵۷ علیه سلطنت پهلوی شد٬ با روی کار آمدن جمهوری اسلامی نه فقط فروکش نکرد بلکه در ابعاد بیسابقه ای نیز افزایش یافت.

سران این رژیم جنایتکار از همان اوان کار با شعار "اقتصاد مال خر" است٬ نوعی ریاضت کشی اقتصادی را موعظه می کردند. سیاستی که می خواست توقعات انسانی مردمی را که علیه فقر به انقلاب دست زده بودند با توسل به ترور و عربده کشی اسلامی  در هم بشکند. این سیاست با جنگ ویرانگر ایران و عراق و استفاده رژیم از این جنگ خانمانسوز وارد مرحله تازه ای شد. بدلیل سیاستهای جنگی جمهوری اسلامی و ته کشیدن منابع ارزی دولت چند صد هزار کارگر صنعتی از کار بیکار شدند و در دام مرگ و گرسنگی گرفتار آمدند. جمهوری اسلامی در خدمت حفظ منافع سیاسی و اقتصادی سرمایه داری اوضاع قلاکتباری را به مردم تحمیل کرد که نفس زندگی کردن و تامین حداقل معیشت را  برای میلیونها انسان زحمتکش به امر دشواری تبدیل کرده است. صعود روزانه قیمت ضروری ترین مواد زندگی که اینروزها با تهدیدات جنگی آمریکا نیز شتاب تازه ای گرفته٬ بیکاریهای گسترده و بیسابقه٬ کاهش فزاینده قدرت خرید خانوارهای کارگری و زحمتکش و مشکل برزگ مسکن اینها همه جلوه هایی از ابعاد فقر و فلاکت در ایران هستند.
طبیعی است که  اولین مانع در راه دستبابی کارگران و مردم   به یک زندگی انسانی وجود جمهوری اسلامی است. برای اینکه مردم از چنگال فقر نجات یابند و بتوانند رفاه و آسایش داشته باشند٬ باید قبل از هر چیز بتوانند با نیروی قیام و انقلاب خود جمهوری اسلامی را سرنگون کنند. در حال حاضر نیروی حی و حاضری در جامعه وجود دارد که پرچم مبارزه قاطع علیه جمهوری اسلامی٬ پرچم خشکاندن ریشه فقر و پرچم سعادت و خوشبختی همه انسانها را برافراشته است. این نیرو٬ نیروی حزب کمونیست کارگری و جنبشی است که ما آن را نمایندگی می کنیم. این همان حزب بزرگ و نیرویی ا ست که در اعتراضات جاری مردم و به مناسبتهای مختلف سوسیالیسم را در مقابل بربریت قرار می دهد. این نیرو٬ این حزب و این جنبش وسیع اجتماعی آرزوهای سرکوب شده کارگران و مردم تحت ستم را نمایندگی می کند و آماده است که با با به دست گرفتن امور جامعه نقطه پایانی بر مشقات بیکران مردم بگذارد. این نیرو می خواهد و آماده است که با گرفتن قدرت سیاسی با انقلاب مردم، همه امکانات جامعه را بجای اینکه در خدمت تروریسم٬ رواج خرافه و تهیه سلاح هسته ای بکار گرفته شود در خدمت تامین مسکن٬ یهداشت٬ مدرسه و ارتقاء زندگی مردم بکاراندازد.  اگر مبارزه بر علیه فقر بخواهد در ابعاد کوچک و برزگ خود به موفقیتی دست یابد راه دیگری جز تقویت و گسترش جنبش کمونیسم کارگری و حزب سیاسی آن وجود ندارد. سازمان مبارزه بر علیه فقر گسترده در جامعه همان حزب و سازمانی است که می خواهد فقر را ریشه کن کند و مردم را از بختک گرسنگی و نداری نجات دهد. پیوستن به این نیروی و تقویت صف جنبش عدالت خواهی و برابری طلبی واقعی که جنبش کمونیسم کارگری سخنگو و مدافع آن است یک شرط بسیار مهم برای تغییر اوضاع فلاکتبار کنونی است.
در مبارزه بر علیه فقر و فلاکت موجود ما خواهان به کرسی نشاندن فوری مطالباتی هستیم که در برنامه یک دنیای بهتر و همچنین  بیانیه دفتر سیاسی حزب کمونیست کارگری  مصوب  ۶ بهمن ١٣٨٣ آمده است. رئوس ایم مطالبات چنین است:
 الف : حداقل دستمزد رسمی باید تضمین کننده یک زندگی مرفه و در خور شان انسان باشد. تعیین حداقل دستمزد توسط نمایندگان کارگران. بالا رفتن اتوماتیک حداقل دستمزد به تناسب تورم.
ب : بیمه بیکاری مکفی برای همه افراد آماده به کار بالای ١۶ سال. پرداخت بیمه بیکاری به کلیه کسانیکه به علل جسمی توان اشتغال به کار را ندارند.
ج : پرداخت بیمه بازنشستگی مکفی برای کلیه زنان و مردان ۵۵ سال به بالا.
د: کاهش ساعت کار به حداکثر ٣٠ ساعت در هفته (۵ روز شش ساعته).
ه : قرار گرفتن کلیه کودکان و نوجوانان زیر ١۶ سال که فاقد تامین معیشتی و رفاهی از طریق خانواده میباشند تحت تکفل دولت.
و : طب و خدمات بهداشتی رایگان، مناسب و در دسترس برای همگان. گسترش و سازماندهی امکانات پزشکی و درمانی به نحوی که دسترسی فوری به طبیب و دارو و درمان برای کلیه ساکنین کشور آسان باشد.
ز : تامین و تضمین مسکن مناسب، بهداشتی و ایمن برای همگان. هزینه مسکن نباید از ١٠٪ در آمد فرد یا خانواده بیشتر باشد و مابقی هزینه، در صورت لزوم باید توسط سوبسید دولتی تامین گردد.
ح : تامین شبکه حمل و نقل عمومی درون شهری رایگان.
ط : آموزش عمومی رایگان (پیش دانشگاهی و دانشگاهی و تخصصی) و در دسترس برای همه متقاضیان. پرداخت کمک هزینه کافی به دانشجویان.
ی : ایجاد کلیه تسهیلات شهری (برق، آب، تلفن، مراکز آموزشی و پزشکی و فرهنگی و غیره) در کلیه مناطق روستایی و از میان بردن تفاوت رفاهی شهر و روستا.
در حال حاضر شماری از این خواسته ها و تلاش برای دستیابی به آنها به موضوع مبارزه حاد  مردم بر علیه جمهوری اسلامی تبدیل شده است. همین مبارزات در جبهه های مختلف نبرد و همچنین دامن زدن به جنبشهای اجتماعی وسیع و گسترده حول این خواستها می تواند ورق را به نفع فقر زدایی در جامعه برگرداند. مبارزه علیه فقر در جامعه از طریق جویبارهای مبارزاتی مختلف راه خود را به جلو باز می کند. این جویبارها٬ همان جنبش های اجتماعی وسیعی هستند که در جامعه بر سر افزایش دستمزدها٬ دسیبابی به بیمه بیکاری مکفی٬ برخورداری از بیمه باز نشستگی و مسکن مناسب و غیره شکل می گیرند. هر یک از این عرصه های نبرد طبعا با این هدف پا می گیرد که چیزی به سفره بی رونق مردم بیافزاید و گوشه ای از زندگی آنها را بهبود بخش