مصاحبه اکتبر با آزاد زمانی از موسسین کانون دفاع از حقوق کودکان

اکتبر: اخیرا در شهر سنندج از طرف " کانون دفاع از حقوق کودکان به روال سالهای گذشته فستیوال آدم برفی ها برگزار گردید. برگزاری مستمر این فستیوال طی چند سال اخیر بنوعی مبدل  به سنت و حرکتی اجتماعی شده است. شما یکی ازفعالین و سازماندهندگان اصلی این حرکت در سالهای گذشته بوده اید. در ابعاد اجتماعی چه هدفی را تعقیب میکردید؟ و آیا تاکنون توانسته است بر زندگی کودکان و منا سبات بر آنها تاثیرات مثبت داشته باشد و مسیر رسیدن به هدف مورد نظر را هموار کند و اگر نه، موانع جدی چه میباشند؟

آزاد زمانی :

فستیوال آدم برفیها یکی از عرصه های کار کانون ما برای برجسته کردن حقوق کودکان بوده است. هدف ما همانطور که درابتدای کار بطورعلنی اعلام کرده بودیم رفع استثمارازکودکان و مبارزه برای تامین حقوق کودک است،جلب حمایت مردم به رعایت حقوق کودک است، اسنامه کانونام در جامعه رایران است وباید با دیده احترام به پیامدهای آن نگریست نجه واستثمارواعدام شرکت می کننگسترش جنبش دفاع از حقوق کودک دربرابرنقض حقوق کودک است، تلاش برا ی تامین زندگی برای همه کودکان است.چقدر به این اهداف رسیده ایم به چه میزان فرهنگ ومناسبات اجتماعی را تحت تاثیر فعالیت گسترده خود قرارد اده ایم یا مبارزه وتاثیر این جنبش تاچه حدی توانسته است ناقضان حقوق کودک را به عقب براند، باید پرونده عملی سازمان اجتماعی این جنبش را مطالعه کرد، باید اسناد و کارها را مرور کرد باید تاریخ کمتر از یک دهه این سنت از مبارزه را ورق زد، باید درخیابانهای سنندج وتهران تلاش های این جنبش را ارزیابی کرد،باید به تجمع چند هزار نفره روزجهانی کودک در پارک لاله تهران،طالقانی کرج ، میدان آزادی وسالن اوراز سنندج ، سقز وخرم آباد نگاه کرد، نمادهای عینی ومعیارسنجش جنبش ما حضور مردم پشت سر پرچم دفاع از حقوق کودک است.معیار ارزیابی ما پراتیک اجتماعی درجامعه است مایک سنت تازه ویک جنبش با تاریخی کمترازیک دهه هستیم. باقدرت ظاهر شده ایم وبا قدرت اجتماعی ادامه می دهیم، روزنه امید ی برای دفاع از کودکان جامعه گشوده ایم، مسیر را داریم طی می کنیم، با سختیها وموانع تا سرحد ممکن ها می جنگیم به هراندازه مردم همراهی کنند به همان اندازه دسترسی به اهدف وبرنامه های تعیین شده ممکن خواهد شد.

فستیوال آدم برفیها یکی از جلو ه های زیبا وپراحساس جنبش اجتماعی دفاع از حقوق کودکان است. فستیوال آدم برفیها آئینه یک سنت اجتماعی مدرن وجا افتاده است. سنت ورویکردی اعتراضی اجتماعی که درنوع خودش درتاریخ ایران وخاورمیانه بی سابقه است. استقبال پرشورمردم ، نمادها ومطالبات مطرح شده ، بیانیه ها وقطعنامه ها،هنرآفرینی اعتراضی اجتماعی درشکل آدم برفیها ، تندیس ها ونقاشی های کودکان ونوجوانان ودهها خصوصیات دیگر ابعاد عظمت وجایگاه نقش آفرینی فعالین حقوق کودک وکانون دفاع از حقوق کودکان را در جامعه به خوبی نشان میدهد.یکی از ویژه گیهای این فستیوالها شرکت وسیع کودکان همراه خانواده هایشان دربرگزاری هرساله این مراسم جمعی است. کانون مبتکر وسازمانده این جشن هاست اما این خود مردم، کودکان ونوجوانان هستند که با فعالیتهای هنری وجمعی فستیوال را شکل میدهند.هرساله کانون برای برگزاری این جشن فراخوان داده است باوجود محدویت ها وسنگ اندازی های فراوان،همچنین محدویتهای تبلیغی و مالی ، مردم تا آنجایی که باخبر شده اند از این فستیوال استقبال کرده اند. مردم کانون را می شناسند. کانون در همه شهرهای کردستان وهمچنین تهران وکرج اعضا دارد. کانون به سنگر دفاع از حقو ق کودک تبدیل شده است. کانون نزدیک به هشت سال است پرچم دفاع از حقوق کودک را به اهتزاز درآورده است. برگزاری فستیوال آدم برفیها ابتکاری از طرف کانون دفاع حقوق کودکان برای تحیکم سنگردفاع ا زحقوق وحیثیت انسانی کودکان جامعه است،مردم با علاقه درآن شرکت می کنند. فستیوال آدم برفی هابعنوان یک سنت مدرن و شاد، مدافع حقوق کودک هرساله چند بار تکرار می شود استقبال مرد م تا آنجا پیش رفته است که دربرخی شهرها مردم چند صد کیلومتر دنبال برف می روندوباکامیون برف را به داخل شهر می آورند تا همزمان با دیگر شهرها فستیوال رابرای کودکانشان برگزارکنند. همین اقدام مردم کامیاران نمونه بارزی ازعلاقه مندی ودخالت مردم در جنبش دفاع از حقوق کودک است.

اولین سالی که ما طرح برگزاری جشن آدمک برفی را دادیم هنوز کانون رسما تشکیل نشده بود. دراتفاق با دیگر نهادها استارت را زدیم ولی نتوانستیم آنچه را که هدف فستیوال بود تامین کنیم ولی سالهای بعدش که کانون رسما اعلام موجودیت کرد ومردم کانون را شناختند، اهدافش را شناختند، رهبرانش را شناختند، کارهایش را تجربه کردند، وتفاوتهاوتمایزهایش را با دیگر نهادها وسازمانها دریافتند، کانون را بعنوان تشکل اجتماعی مدافع حقوق کودک انتخاب کردند وبه عضویتش در آمدند. بطور مستقیم در انجام کارهایش دخیل شدند. ازاین پس مراسم با حضور چند هزار نفره مردم در همه شهرها با شکوهتر برگزار شد.

نقطه قوت کانون مردم بودند، اراده اجتماعی مردم بود، کانون درفاع ازحقوق کودکان جامعه تشکیل شد. و در این راه تلاشهای بسیاری ازخود نشان داده است. کانون عملا توانسته است مردم را در مبارزه جمعی برای احقاق حقوق کودک برای رعایت حقوق کودک بسیج وسازماندهی کند با این همه هنوز ما ابتدای کارهستیم وخیلی از کارها انجام نشده است.

برگزاری مراسمهای روزجهانی کودک، فستیوال سی هزارنفره آدمک برفی ها درسنندج وشهرهای کردستان ، نمایشگاه نقاشی وایستگاه شادی، رژه دفاع ازحقوق کودکان کاروخیابان ، کمپین برای جمع آوری مین ها ، همایش ها وسمینارهای روزجهانی کارگر ، کودکان بی پناه ، کمپین اعتراضی دردفاع ازجان ژیلا وبختیار ایزدی ، همایش بهداشت وسلامت کودکان ، همایش علیه اعدام وخشونت، سازماندهی دهها کمیته حمایتی و مددکاری برای کودکان بی پناه و خیابانی وکودکان بیمارومعلول گوشه های ازتلاش عملی وسازمان یافته کانون درجامعه است .

کانون پرچم جنبش دفاع از حقوق کودک را درزمین جامعه علم کرد. مردم را به رعایت حقوق کودک فراخواند. مردم رابرای مبارزه علیه خشونت واستثمارکودکان سازماندهی کرد. دربرابر اعدام وسنگسارایستاد. دولت رابرای ساماندهی و تامین زندگی انسانی برای همه کودکان به چالش کشید و…

مردم امروز دیگر عقب نمی کشند. بلکه ابعاد این تلاش درهمه جای ایران گسترش پیدا کرده است. یک سر این جنبش در سنندج وسقز یک سرش در خرم آباد یک سرش در تهران است. تلاش کانون براین بوده است این سنت از مبارزه جمعی تکثیر شود، درهمه شهرها گسترش پیدا کند، نهادهای دیگر را دردفاع ازحقوق کودک تحت تاثیر قراردهد، انتظار مجموعه کانون گسترش جنبش دفاع از حقوق کودکان درکل جامعه است. امروز دیگرروزجهانی کودک به یک شهر محدود نمی شود. از پارک لاله تهران تا آزادی سنندج وتا کوچه های کامیاران و پارک کیو خرم آباد صف رادیکال دفاع ازحقوق کودک برای همگان ملموس وقابل فهم است.

من فکر می کنم سنتی که ما استارتش را زده ایم جنبشی که پرچم ش را برافراشته ایم عمومیمت پیدا کرده است. مردم وفعالان حقوق کودک در همه شهرها میل وعلاقه دارند که این سنت را بازتولید کنند . روز جهانی کودک ،فستیوال آدم برفیها و همایشهای دفاع از حقوق وزندگی کودک باید دردستور کار بسیاری از نهاد ها وشخصیت ها در سراسر کشور قرارگیرد وهم اکنون قرارگرفته است.

این سنت گرچه ازعمرش کمتر از یک دهه میگذرد اما رهبریش ، افقش ، اهدافش و پراتیک اجتماعیش در جامعه نهادینه شده است. سازمان دارد سوخت وسازش از جامعه تامین میشود. با وجود محدویت ها و فشارهای زیاد مداوما وسعت وقدرت میگیرد .رازورمز تثبیت واستمرار این جنبش نیروی اجتماعی است .

مادامیکه حقوق کودک درجامعه هنوز نقض میشود. مادامیکه کودک کاروخیابان داریم. مادامیکه کودک زندانی می شود، اعدام می شود، شکنجه می شود، استثمار می شود، جنبش دفاع از حقوق کودک باید بسیار قوی تر وسازمان یافته تر و متحد ترازآنچه که هست دربرابر نقض آشکارحقوق کودک قد علم کند .هرتغییری در زندگی کودک به تلاش ما و جنبش ما بستگی دارد اگر امروز نیروهای انتظامی جرات نمی کنند آشکارا کودک را شلاق بزنند اگر امروز ژیلا وبختیار ایزدی از مرگ نجات پیدا می کنند حاصل کار این جنبش است اگر امروز سی هزار نفر جمع میشوند ودر فستیوال آدم برفیها علیه شکنجه واستثمارواعدام شرکت می کنند، هرگونه تغییری نسبی درزندگی کودک در ایران مهر تاثیروتلاش فعالین کانون وجنبش دفاع از حقوق کودکان را برخود دارد.

برگزاری روزجهانی کودک امسال در همه شهرها و فستیوال آدم برفی ها یک پیشروی بسیار مهم جنبش دفاع از حقوق کودک درایران است وباید با دیده احترام وخوشبینی به پیامدهای آن نگریست. باید قلم رنگین نقاشی کردن دنیایی شادرا دردست بگیریم ودرفعالیتهایمان دنیایی رنگین به زیبایی آرزوهای کودکان به تصویربکشیم . فستیوال آدم برفی ها قلم احساسات کودکان بریخبندان این دنیای وارونه ونابرابر است قلمی که خطوط رنگین کمان افقی روشن را به تصویر می کشد وذوب شدن یخ هارا نوید می دهد،فستیوال آدمک برفی ها یکی ازپیش درآمد های تقویم روزانه دنیایی است که ماتلاش می کنیم برای کودکانمان به ارمغانش بیاوریم .

اکتبر: موانع اساسی سر راه رسیدن به اهداف مورد نظر چیست؟بنا به تجاربی که دارید. فعالین این عرصه در ارتباط و هماهنگی با دیگر " کانونها و نهادهای اجتماعی " چکار باید بکنند؟

آزاد زمانی:

موانع ومشکلات کار وفعالیت رانمی توان انشا کرد. مانع اساسی کلیت سیستمی است که برزندگی کودکان سنگینی می کند. سیستمی که فقروفلاکت ،ناامنی وبی حقوقی را به کودک تحمیل کرده است. همین مناسبات وضع موجود است دولت و همه ارگانها و مناسبات حاکم برجامعه مقصر اصلی تحمیل هرگونه رنج ومشقت برکودکان هستند. کارکشیدن از گرده کودکان زیر ۱۸ سال رابطه مستقیم با دولت و قانون کاردارد. اگر کودک کاروخیابانی وجود دارد. اگر کودک فقیرو بینوا وجود دارد. اگر کودک بی پناه وجود دارد. یعنی فاصله طبقاتی وجو د دارد. یعنی به قیمت فقرو فلاکت وبی پناهی کودکان ثروت یک جایی انباشت می شود. اگر کودک یا نوجوانی زندانی می شود شلاق می خورد. شکنجه می شود وپس از یک دوره طولانی زندانی شدن وحبس کشیدن همین که به سن ۱۸ سال میرسد بدار آویخته می شود، یعنی دستگاه قانونی وقضایی ، انتظامی واجرایی درنقض حقوق کودک دست دارند .جنبش دفاع از حقوق کودک به مصاف چنین وضعیتی رفته است. ازکوچکترین مسایل مربوط به زندگی کودک پوشاک وغذا از شادی ورفاه از دارو درمان گرفته تا پیکار برای تامین حقوق همه کودکان وهرچیزی که به زندگی کودک مربوط است ومی تواند بهبودی در وضع زندگی کودک حتی اگر نسبی هم باشد ایجاد کند، حیطه کار وفعالیت ما وجنبش مارا تشکیل می دهد.

تجارب هفت، هشت سال گذشته کاروفعالیت مداوم ما در همه عرصه های فرهنگی ، اجتماعی ، حقوقی وسیاسی جامعه مملو از نقاط قوت برای پیشرویهای این جنبش ونهادهای مدافع حقوق کودک است .

نقطه قوت جنبش دفاع از حقوق کودکان پراتیک است، سازمان اجتماعی متکی براراده مردم است، کار اجتماعی ما دردوره گذشته تجاربی گرانبها برای فعالین ونهادهای اجتماعی مدافع حقوق کودک به ارمغان آورده است، کانون دفاع ازحقوق کودکان ابتکارات وخلاقیتهای نوینی باخود دارد، بسیاری ازفعالیتهای