قتل ناموسى باز مانده از دوران بربریت بشر است!

ترجمه فارسی سخنرانی ( اسماعیل مولودی و کریم نقی زاده) در انجمن اومانیستهای سوئد بخش گوتنبرگ!

بدعوت انجمن اومانیستهای سوئد روز پنجشنبه ۴ ژانویه۲۰۰۷  از اسماعیل مولودی دعوت شد که در مورد مسئله قتلهای ناموسی و فستیوال گل میخک سفید سخنرانی کند.

ابتدا مسوئل جلسه اسماعیل مولودی را به حاضرین معرفی کرد و در مورد کارهایش در دفاع از برابری زن و مرد و همچنین دفاع از کودکان در مقابل مذهب و مدارس مذهبی گفت.
 
سلام  به همگی و امیدوارم سال خوبی داشته باشید.

 من اسماعیل مولودی هستم، مدکار اجتماعی و سخنگو و سازماندهنده فستیوال گل میخک سفید در سوئد. اما قبل از اینکه به مسئله قتلهای ناموسی بپردازم لازم میدانم تشکل میخک سفید را معرفی کنم. بنیان گذار این تشکل خانمی به اسم پروین کابلی است. پروین کابلی دوستی نزدیکی با فادیمه شاهیندال داشت. پروین کابلی یکی از زنان فعال در عرصه مبارزه با ناموس پرستی و در دفاع از حقوق زنان در سوئد و ایران است.

چرا گل میخک سفید را انتخاب کردیم؟ گل میخک سفید گل مورد علاقه فادیمه شاهیندال بود. اگر یادتان باشد هنگام خاکسپاری فادیمه هزاران گل میخک سفید برمزار گذاشتند و تابوتش را با گل میخک سفید گل باران کردند.
 پروین بدلیل علاقه اش به فادیمه و دوستی اش با او نام گل مورد علاقه فادیمه را برای تشکل انتخاب کرد.
در ضمن بگویم من یک دوستی همراه دارم که اسمش کریم نقی زاده از تشکل اول کودکان، که در نوبت خودش در مورد انجمش صحبت خواهد کرد.

مسئله قتل ناموسی چیست؟ بعضى ها نمیدانند چه تفاوتى بین قتل ناموسى و قتل معمولى است. بهمین خاطر نمیتوانند در این رابطه موضع درستى اتخاذ نمایند و به این اکتفا میکنند که بگویند قتل، قتل است و ربطى به مذهب و فرهنگ ندارد.
ولى تفاوت فاحشى در این دو اتفاق وجود دارد. قتل امکان دارد بر اثر اختلاف و تشنج بین دو یا چند نفر اتفاق بیفتد. و خلیلی بندرت پیش میآید از پیش فکر شده و نقشه مند باشد. اما قتل ناموسى نقشه مند و بوسیله خانواده و نزدیک ترین انسانها مقتول مثل پدر، برادر و کلا مردان طایفه انجام میشود. قبلا برایش در خفا و دور از چشم مقتول نقشه میکشند. در این جمع نزدیک ترین کسان زن یا دختر جوان تلاش میکنند این امر خیر را، خود و بدست خود انجام دهند. در این شرایط جو رقابت بین مردان طایفه بالاست. قاتل بدون هیچ مکثی و یا حتی تردیدی از طایفه تایید میگیرد و به دنبال اجرای عمل میرود.

بعد از اجراى قتل ، قاتل قهرمان طایفه میشود و از ارج و حرمتى خاص برخوردار میگردد. هیچ کس براى انسان از دست رفته حق ندارد عزا بگیرد. حاضر نیستند حتى در خلوت خود هم از او اسم ببرند. قتل ناموسى باز مانده از دوران بربریت بشر است که امروز بوسیله فرهنگ مرد سالار و قرون وسطى و با حمایت قاطع مذاهب به حیات خود ادامه میدهد. این روش در جوامع عقب افتاده، در خاور میانه و اکثر جوامع مذهبى هنوز عمل میکند و سالانه هزاران زن و دختر جوان زندگى شان را از دست میدهند وبا تا ابد ناقص میشوند.  در این جوامع به یمن حکومتهاى دیکتاتورى که از حمایت کامل مذهب برخوردارند و یا کل سیستم و حکومت مذهبى با قوانین خود آنرا تقویت میکنند، تبلیغ میکنند. در این جوامع آزادى هاى فردى و اجتماعى انسانها برسمیت شناخته نمیشود. فرد باید بدون چون و چرا فرمان بر افکار قبیله ای گردد. بخصوص دختران جوان اولین قربانی این تفکر ضد بشری هستند.

براى جلوگیرى از تکرار این نوع فجایع باید دست مذهب را از زندگى اجتماعى انسانها کوتاه کرد. مذهب امر خصوصى افراد است و باید دستش از دخالت در اداره و امور جامعه کوتاه باشد. کودکان باید در مقابل فشارى که از طرف خانواده به آنها میآید حفاظت شوند. اجازه داده نشود که محبت والدین موجب فشار بر کودکان گردد. کودکان قدرت مقاومت چه از نظر ذهنی و چه از نظر اجتماعی در مقابل فرهنگ عقب افتاده و خرافات مذهبى والدین ندارند. این، امر مسئولین جامعه است که از حرمت کودکان در مقابل مذهب و فرهنک عقب افتاده حمایت کنند. مدارس مذهبى براى کودکان مناسب نیست. مدارس عمومى که از طرف جامعه اداره میشوند و براى ترقى و پیشرفت جامعه میکوشند باید مسئولیت تربیت و تعلیم کودکان را داشته باشد.

 در دور دوم بحث کریم نقی زاده، کریمخودرا چنین معرفی کرد؛
 دبیر ریاضی و فیزیک در دبیرستانهای گوتنبرگ است و مسئول اول کودکان در گوتنبرگ میباشد. کریم به فعالیتهای اول کودکان اشاره کرد، در ادامه به  مسئله موقعیت کودکان در جامعه و خانواده پرداخت. کریم  نسبیت فرهنگی را نقد کرد و گفت نسبیت فرهنگی دست مذهب و فرهنگ عقب افتاده را در اشاعه خرافات و حرکات ضد آزادیهای فردی آدمها باز میگذارد. نسبیت فرهنگی یک تفکر راسیستی است و باید علیه اش ایستاد. در این مورد باید از تمام جهات روشنگری شود. درست مثل دوران رنسانس که در اروپا به یمن مبارزات آزادیخواهانه مردم کلیسا و دم و دستگاه مذهب به حاشیه جامعه رانده شده.  باید مذهب اسلام را هم به حاشیه راند تا دستش از دخالت در زندگی خصوصی افراد کوتاه شود.

در بخش سوال و جواب اسماعیل مولودی و کریم نقی زاده به سوال حاضرین جواب دادند. حاضرین در جلسه با بیان نمونه ها و موفقیتهای فستیوال در سالهای گذشته بیشتر آشنا شدند.

جلسه مورد استقبال قرار گرفت و همانجا ریئس جلسه اعلام کرد که در ماه مارش یک جلسه سراسری از استان غرب سوئد ترتیب خواهند داد که در این مورد بیشتر صحبت شود. امیدوارند که فستیوال میخک سفید با موفقیت کارش را بپایان رساند. تعدادی برای روز سمینار نام نویسی کردند. در طول جلسه یک سری از عکسها و فعالیتهای فستیوال نمایش داده شد.

پایان گزارش
تشکل میخک سف
ید
۶ ژانویه ۲۰۰۷