بازار داغ Ice pack ها در شهر سرد!

در چند وقت اخیر مغازه هایی با عنوان  Ice pack    مثل قارچ در گوشه گوشه شهر سر در آورده اند. این مغازه ها به عنوان یک پدیده ی مدرن و در عین حال بدیع دارای نکات جالبی هستند. از جمله:

۱- تک محصولی بودن این مغازه ها! برای من جالب است که مغازه ای که احتمالا اجاره بهای بالایی دارد و در یکی از به ترین نقاط شهر از نظر تجاری قرار دارد تنها صرف فروش یک محصول یعنی تنها بستنی های مخصوص خودش است و این نشان دهنده ی آن است که این محصول فروش بالایی دارد.

۲- استقبال بالای مشتریان نشان دهنده  آن است که جامعه ما آماده و البته تشنه هر چیزی است که رنگ و بویی از مدرنیته و جدید بودن را برده  باشد. چون چیدمان و دکور این مغازه ها زیبا و به سبک مدرن است برای مشتریان بسیار جالب توجه بوده است.

۳- شهروند جامعه ما می خواهد لااقل برای ۲۰ الی ۳۰ دقیقه هم که شده یک تجربه ناب مدرن بودن بکند. می خواهد لااقل بتواند برا ی چند دقیقه هم که شده حس کند در یک محیط زیبا و مدرن به سر می برد و دارد لذت می برد. برای همین به داخل این مغازه ها می رود و بستنی را که می تواند در دست در خیابان بخورد روی مبلمان بسیار زیبا و کوچک این دست از مغازه ها می خورد و احتمالا سعی می کند به آرام ترین شکل ممکن این عمل را انجام دهد تا زمان بیشتری در محیط مدرن و شیک این دست مغازه ها حضور داشته باشد.

۴- خود بسته بندی بستنی در لیوان های شیک و خوردن آن به وسیله نی  یک نوع حس کام جویی را در انسان تداعی می کند. انسان به خاطر آن که اولین تجربیات غذا خورن و تامین نیاز مادی بدن اش را از سینه مادر به وسیله  مکیدن تامین کرده همواره نسبت به مکیدن حسی نوستالژیک دارد! برای همین فکر می کنم این هوشمندی طراحان این نوع بستنی بوده که از این خصیصه استفاده لازم را برده اند.

۵- نکته جالب این که در این سرمای زمستانی کار و کاسبی این بستنی فروشی ها بر خلاف دیگر هم کاران شان  پررونق است.

۶- تنها نقدی که به این پدیده وارد است و البته نقدی بنیادافکن است  و نقدی که به تمام پدیده های مدرنیته وارد است. در قالب این سوال قابل صورتبندی است: آیا همه ی شهروندان جامعه ی ما امکان آزاد و برابر در استفاده از این پدیده را دارند؟ آیا همه به یک نسبت می توانند از لذت این  تجربه برخوردار باشند؟ قطعا پاسخ نفی است و البته توجیه هم فراوان از طرف مدافعان نظم سرمایه داری موجود…………….

۷- من به شخصه هنوز امکان تجربه ی خوردن این بستنی ها را در یکی از این مغازه ها پیدا نکرده ام چون هنوز برایم قابل حل نیست که چرا باید برای لذت بردن از این تجربه ساده و پیش پا افتاده مثل این  ۱۰۰۰تومان پول بدهم!؟!؟!؟!؟

۸- شدیدا از این امر که کسی بخواهد  من را در لذت خوردن یک بستنی دونفره در یکی از این Ice pack ها  شریک و البته مهمان کند استقبال می کنم. البته قطعا نیاز به تذکر نیست که ترجیحا یک خانم شیک پوش باشند!

http://rozmaregi.blogfa.com/post-131.aspx