تار و مار شدن باندهای اسلامی در سومالی

محمود قزوینی : باندهای مسلح اسلامی در سومالی که در متن از هم پاشیدگی جامعه مدنی در سومالی در طی سالهای اخیر رشد کرده اند، در ماههای اخیر توانستند باندهای مسلح دیگر را شکست دهند و پایتخت سومالی و تقریبا سراسر بخش شمال سومالی را که پس از هم پاشیدن سومالی در سال ١٩٩١ و دوقسمت شدن آن، "سومالی لند" نام گرفت را به تصرف خود در آوردند.

 از ماه ژوئن ٢٠٠۶ که باند اسلامی  "اتحادیه دادگاههای شریعت" قدرت از چنگ باند مسلح  حاکم دیگر در آورد، تلاش نمود تا در سومالی مقررات و قوانین بسیار سخت اسلامی وضع کرده و جرم نماز نخواندن را اعدام اعلام کردند و اعلام نمودند هر کسی  مقررات اسلامی را در پوشیدن لباس و یا به جا آوردن عبادت رعایت نکند به اشد مجازات میرسد. سومالی میرفت که به یک پایگاه کامل تررویسم اسلامی در آفریقا تبدیل شود و مردم سومالی که سالهاست در زیر سناریوی سیاهی که تحت نظم نوین جهانی ایجاد شده است رها شده اند، میرفتند که شرائط جهنمی تر و غیر انسانی تر و سخت تری را  سالها زیر حاکمیت سیاه باندهای تروریست اسلامی بگذرانند. به خاطر ریش نزدن و نماز نخواندن اعدام شوند و سنگسار زنان و کودکان در هر کوچه و محله اجرا شود و رادیو و تلویزیونشان را اعدام کنند و خلاصه گروهها و باندهای اسلامی از اروپا و خاورمیانه برای آموزش زدن هواپیمای مسافربری به ساختمانها و بمب گذاری در قطار و معابر عمومی راهی آنجا شوند  و خلاصه برقعه و دادگاههای شریعه در آنجا جا پایشان را محکم کنند.
اما این نشد. با یک حمله ضعیف ارتش اتیوپی نیروهای اسلامی " اتحادیه دادگاههای شریعه"  تار و مار شدند و شرشان از سر مردم سومالی کوتاه شد. میگفتند اسلامیون در همین مدت کوتاه از سراسر دنیا عازم سومالی شده بودند. اما همه شان بدون حتی یک مقاومت ضعیف فرار را بر قرار ترجیح دادند.
 مسلما باندهای مسلحی که توسط اتیوپی حمایت میشوند آرامش و امنیت برای مردم سومالی نمی آوردند. اما شرائط برای مردم سومالی بهتر شده است. مردم سومالی از بختک حکومت باندهای اسلامی راحت شدند. حداقل بر طبق مقررات وضع شده " اتحادیه دادگاههای شریعه"  برای روزه خواری و نمازنخواندن اعدام نمیشوند. حمله اتیوپی به سومالی به هر دلیلی و بر متن هر چیزی صورت گرفته باشد، وضعیت بهتری را نسبت به زمان حکومت باندهای اسلامی میاورد.
وضعیتی که مردم سومالی در آن گرفتار شده اند از نیازهای سرمایه به انباشت و یا بهتر بتوان گفت از عدم رغبت سرمایه به انباشت و سرمایه گذاری در سومالی و آفریقای مرکزی  و از نیازهای اقتصادی و سیاسی دولتهای سرمایه داری غرب در شرائط امروز، در شرائط نظم نوین جهانی منشاء گرفته است. 
سرنوشت سومالی برای خروج از وضعیت سناریوی سیاه کنونی در خود سومالی نهفته نیست. به میدان آمدن نیروی کارگر و بشریت آزادیخواه در خود غرب صنعتی و کشورها و مناطقی  که بشریت آزادیخواه توان و نیروی تغییر جامعه را به نفع آزادیخواهی و سوسیالیست دارد، میتواند سومالی را نجات دهد.
مردم سومالی هم باید تحت این شرائط نیروی خود را برای ازادی حدادی کنند و از هر فرصت بدست آمده برای زندگی بهتر و آسوده تر و قدرتمند شدن خود بهره ببرند. مردم سومالی باید از تار و مار شدن باندهای اسلامی  در این جهت بهره ببرند.