دفاع از حرمت و کرامت انسان امکان پذیر است!

 در حاشیه صدور حکم اعدام برای صدام حسین دیکتاتور سابق عراق!

حکم اعدام صدام حسین دیکتاتور سرنگون شده عراق صادر شد. این حکم دادگاهی است که زیر سایه سیاست نظم نوین جهانی و تفنگ سربازان آمریکایی به اجرا در آمده و دیکتاتور سابق عراق را به مرگ محکوم کرده. وقتی به صحنه این بازی سیاست نگاه کنید  عاملان و گردانندگان  این دادگاه خود روزانه صدها انسان بیگناه را در بازار کارگران بیکار، در صف نانوایی، در اتوبوس و در ملائ عام بقتل میرسانند. آشکار شدن فجایع سربازان آمریکایی در عراق وتجاوز کردن به ابتدایی ترین حقوق فردی و اجتماعی انسانها. صد ها نمونه دیگر از تجاوز و بیحرمتی به انسان در عراق جزو زندگی روزمره مردم عراق شده است. آمار کشته ها سر از صدها هزار در میآورد. جلو چشم باز دنیا سربازان آمریکایی چه بلا ها سر مردم که نیاوردند و نمیآورند بگذریم. حاکمان امروز در عراق مدنیت و شهریت را در عراق از بین بردند، ملوک الطوایفی را حاکم کردند و هر قلدری میتواند آنچه که بخواهد بر سر مردم آورد. کشور عراق به ویرانه ای تبدیل شده که طبق صحبت یکی از شهروندان سابق بغداد شهر به یک صحنه جنگ تن به تن میان گروههای مسلح تبدیل شده. آمریکا و کشورهای هم پیمانش، تروریستهای اسلامی و شونیسم کور عاملان این جنایات هستند.

چنین دادگاهی با چنین صحنه و فضای سیاسی مشمئز کننده ای صدام حسین دیکتاتور را به جرم "جنایت علیه بشریت" به اعدام محکوم کرده است. این ادعایی پوچ و دروغی آشکارا، ریاکارانه و مزورانه است. اگر بتاریخ سه سال اخیر جنایات در عراق نگاه کنید. ریئس جمهور آمریکا، نخست وزیر انگلیس و تروریستهای اسلامی  باید به محاکمه کشیده شوند و بعد از صدام حسین باید بر صندلی دادگاه بین المللی جای گیرند. اینها عاملان کشتار کودکان و مردم بیگناه کوچه و بازار هستند. تا این جنایتکاران به حضور خود در عراق خاتمه ندهند این کشتار و جنایات ادامه خواهد یافت و مسئولیت مستقیم این اوضاع بر عهده آمریکا و هم پیمانانش است.

اعدام شنیع ترین شکل قتل عمد است، اعدام اسم دولتی کلمه کشتن است، اینکه یکسوی این قتل یک دولت و یا یک مرجع فائقه سیاسی است کوچکترین تغییری در این واقعیت نمیدهد که ما با یک قتل عمد طرف هستیم. مجازات اعدام وقیحانه ترین و کثیف ترین قتل عمد است. (منصور حکمت)

حال چنین دادگاهی با چنین مشخصاتی در عراق امروز حکم اعدام یک دیکتاتور سابق را صادر کرده است. گفته منصور حکمت این پیام را دارد که حتی دولتهای دمکرات که با رای آزادانه مردم انتخاب شده اند. خودرا دمکرات و مردم دوست میدانند، حق ندارند حکم اعدام صادر کنندتا چه رسد به دادگاه و حکومت امروز عراق. زیرا غیر انسانی و تجاوز به حقوق فرد و حرمت انسان است. کاملا روشن است که دولت فعلی عراق با مشخصاتی که همه میشناسیم خود باید بروی میز محاکمه قرار گیرد حق ندارد مزورانه و ریاکارانه خودرا نماینده قانون و مردم عراق بداند. حق ندارد اسم دفاع از حقوق مردم را بر تصمیم ریاکارانه دادگاه خود بگذارد.

این خیلی کمیک و تراژیک است که حاکمان امروز عراق چنین حکمی را صادر میکنند. این یک دهن کجی به جامعه متمدن بشری و نیز تلاش برای زیر پا گذاشتن دستاوردهای بشر مدرن در این دوره است. باید علیه این مضحکه و این تاتر رسوا ایستاد. مردم عراق باید صدام، بوش و همپیمانانش را در یک دادگاه علنی و جهانی به محاکمه بکشند. تا بار دیگر بشریت مدرن بتواند از هویت و دستاوردهای مدرن و حقوق انسانی انسانها دفاع کند و نشان دهیم که جامعه بشری تسلیم تحمیل بیحقوق نخواهد شد. این کار امکان پذیر و ممکن است. جواب این دهن کجی های نظم نوین به حرمت انسان در اتحاد و برابری انسانهای است. جواب آن در برابری و آزادی و برقراری دنیایی بهتر. این کار امکان پذیر است حتی از نظر مادی و معنوی چنین امکانی وجود دارد. رشد تکنیک و ارتباطات، رشد ثروت جامعه در ابعاد میلیاردی، پیشروی علم و کشفیات امروز بشر همه و همه نشان میدهد باید دست بکار شد و اجازه نداد بیش از این حرمت انسان را به سخره بگیرند.

مردم دنیا و پیشاپیش همه  مردم عراق شایسته یک زندگی انسانی هستند. این وظیفه کلیه انسانهای آزادیخواه و برابری طلب است که اجازه ندهند مردم عراق بیش از این قربانی توحش و تجاوز نظم نوین جهانی که بوش و همپیمانانش پرچمدار ش هستند بشوند. اجازه ندهیم که مزوران امروز در بغداد خاک به چشم مردم بپاشند و جنایات خودرا لاپوشانی کنند.

زنده با آزادی و برابری

 اسماعیل مولودی

۲۸ دسامبر ۲۰۰۶