نکاتی در مورد سازماندهی واحد های گارد آزادی

اسد گلچینی
agolchini@yahoo.com
پروسه نزدیک کردن  سرنگونی رژیم اسلامی با قدرتمند کردن یکی از ابزارهای مهم این مبارزه یعنی  گارد آزادی و گسترش دامنه فعالیتش ممکن میشود.

تشکیل گارد آزادی و فعالیت تا کنونیش امید به مبارزه ای همه جانبه و قاطع با جمهوری اسلامی را پیش رو گذاشت.  امید به جلوگیری از کشاندن جامعه  بعد از سرنگونی رژیم  اسلامی به سناریوی سیاه و یا هر تحول فا جعه بار مشابه امروز  عراق را تقویت کرده و در معرض همگان قرار داده است. امید به این نیرو و سازمان دهندگان آن در ابعاد وسیعی گسترش یافته است. حزب حکمتیست  و گارد آزادی از هر طرف، مخالف و یا موافق، رژیم اسلامی و نیروهایش، و یا آزادیخواهان مورد توجه قرار گرفته است.

گارد آزادی در شهرهای کردستان در  یکسال گذشته  فعالیت بزرگ و پر افتخاری را پشت سر گذاشت. ١۶ بار نیروها و واحد های گارد ازادی مسلحانه در شهرهای کردستان با جسارت و کاردانی و در میان مردم مبارز و انقلابی حضور یافتند.  با آنها به گفتگو پرداختند.گارد آزادی را معرفی کردند. اطلاعیه ها و تراکت های گارد آزادی را به مردم رساندند، در بیانیه هایش به گروه های "حزب الله" و دارودسته هایی که رژیم برای تهدید مردم و روشنفکران سازمان داده بود اخطار کردند. سخنرانی کردند و در ٢ مورد رهبران شناخته شده مردم و کمونیستهای شناخته شده ای همچون علی عبدالی ، جمال پیرخضرانیان ، محمد جعفری، محمد خضری، فردین آرام ، همراه با کادرهای دیگر حزب، در سردشت و مریوان با قدرت ظاهر شدند و برای مردم سخنرانی کردند و در آغوش بسیار گرم شان پذیرفته شدند. حضور مسلحانه واحد های گارد آزادی در شهرهای مهاباد و نقده،  در  مریوان و سنندج، کامیاران و سردشت، در واقع حرکت به سوی سازماندهی جوانان و مردم انقلابی همراه با نیرویی که برای جامعه آزاد و برابر قدم به قدم و استوار پیش میروند را نوید داد. گارد آزادی  هم اکنون در دسترس مردم است. نیرویی واقعی است و به اعتبار این فعالیت های درخشان،  پیوستن به آن در جریان است، و میتوان آن را گسترش داد. 

در اینجا و به این مناسبت نکته ای که چه برای ما و چه برای همه واحد های تاکنونی و نیروهایی که هم جدیدا به ما میپیوندند حائز اهمیت است و باید تاکید مجدد بر آن داشته باشیم.

بارها بر این مساله تاکید کرده ایم که گارد آزادی پیشمرگایتی نیست. پیشمرگایتی مدل سازمانی مسلح ما نیست . این نیرویی است که سنتا ناسیونالیستها و امثال حزب دمکرات کردستان آن را سازمان داده اند و در غیاب یک سنت متفاوت در سه دهه اخیر جریانات چپ در کردستان و از جمله کومه له هم در چار چوب همان سنت قدیمی به آن دست برد.  حزب حکمتیست  نه از سر تقدس مبارزه مسلحانه بلکه به عنوان گشودن راهی برای مسلح شدن مردم و تشکیل نیروی مسلح حزب برای  تضعیف رژیم و سرعت دادن در امر سرنگونی آن و همچنین جلوگیری از هر فاجعه ای که نیروهایی ضد مردمی بخواهند بعد از سرنگونی رژیم بر سر جامعه بیاورند، گارد آزادی را سازمان داده است. نیروی گارد آزادی نیرویی در میان مردم و از زنان و مردانی است که روزانه به کار و زندگی در همان محیط های طبیعی خود مشغول هستند و در کنار زندگی طبیعی  و در بطن آن به این مبارزه سازمانیافته هم مشغول میشوند. پیشمرگ هایی نیستند که در اردوگا ه ها و در کوه  اساسا  منتظرند  تا روز مبادا. این همانطور که میدانیم ناشی از سیاست ها و استراتژی است که این سازمانها دارند و اساسا دنباله رو اتفاقات میشوند. گارد آزادی در انطباق با مبارزه جاری مردم و بنا به همین شکل سازماندهی در محل طبیعی زندگی مردم ، قاعدتا بیشترین امکان برای سازماندادن خود  و هم بیشترین تاثیر را بر مبارزه مردم در راه سرنگونی رژیم دارد. بیشترین امید و آرزویی هم که در همین گام های اولیه  به آن بسته شده است از همین جا نشات میگیرد.

برای تشکیل واحد های گارد ازادی درنگ نکنید، منتظر مسلح شدن فوری نباشید، در ادامه کار مسلح هم باید شد.

در مورد فعالیت واحد های گارد آزادی و کارها و ابتکارات مختلف در مطالب دیگری باید به تفصیل بیشتری بنویسیم. اینجا لازم است این تاکید را داشته باشیم که واحد های گارد ازادی را سریعا باید سازمان داد. این کاری است بعهده کمیته های کمونیستی ، و  رفقای کادر و عضو مبتکر حزب در همه شهرها و روستا های کردستان. این نکته را باید توضیح بدهیم که برای تشکیل واحد ها درنگ نکنید و لازم نیست که منتظر بمانید تا اسلحه و تجهیزات آماده شود و  بعد واحد ها  را سازمان داد  و رسمیت داد. برعکس ابتدا باید خود را سازمان داد. رفقای مورد اعتماد و نزدیک به هم  یا از اعضای حزب آشنا ی هم ، هر ٣ تا ۵ نفری که آماده برای این کار هستید، میتوانند واحد خود را سازمان دهید.   با فرماندهی گارد آزادی و کمیته کردستان حزب از کانال معتبر و مطمئنی، ارتباط بگیرید و کار را شروع کنید.  در جریان فعالیت مساله مسلح شدن و دسترسی به تجهیزات مورد نیاز آن  یکی از فعالیتهای واحد است.   واحد های گارد ازادی ،واحد های پیشمرگ، نیستند که منتظر بمانند ببینند چه وقت  و در چه "هوایی" باید از کوه سرازیر شوند. گارد آزادی واحد های سازمان یافته از انقلابیون و  کمونیستهایی هستند که بر تغییر زندگی روزانه در محلات ، کارخانه ، کارگاه ، دانشگاه ، مدرسه مشغول مبارزه  انقلابی شان هستند. مردم مبارز را در هر اعتراضی که دارند مشوق به فعالیت و سازمان دادن و حرکت میکنند. در برابر هر حرکت سرکوبگرانه رژیم و نیروهایش، سرمایه داران و سیاستهایشان، حراستی ها، بسیجیها و مامورانی که به جوانان گیر میدهند و یا خانه های مردم را جرات میکنند برای م