تظاهرات بزرگ در دفاع از پناهجویان در شهر گوتنبرگ

روز شنبه بیست و شش آوریل در شهر گوتنبرگ اکسیون اعتراضى از سوی سازمان پناهندگان ایرانی بیمرز و فدراسیون سراسری پناهندگان عراقی در اعتراض به سیاستهاى ضد پناهندگى دولت سوئد و از جمله اعتراض به اخراج پناهجویان عراقى برگزار گردید. این اکسیون که از پشتیبانی شبکه جنبش پناهندگی (Asylrörelsen 2008) برخوردار بود یکی از بزرگترین تظاهرات پشتیبانی از پناهجویان از سال ۲۰۰۵ به این سو بحساب میامد.

این تظاهرات در ادامه سلسله فعالیتها و مبارزات یکی دو ماه گذشته سازمان مییافت و این چندمین حرکت اعتراضی و اکسیونی بود که در شهر گوتنبرگ در دفاع از حق اقامت پناهجویان و بر علیه اخراجها و لغو دیپورت به کشورهای عراق،افغانستان،ایران برگزار میگردید.

تظاهرات روز بیست و شش آوریل ساعت پنج بعداز ظهر در میدان گوستاوو آدولف مرکز شهر گوتنبرگ آغاز شد، با از راه رسیدن صدها نفر از مردم، صف تظاهرات ساعت پنج و نیم به طرف Götaplatsen براه افتاد.

در طول مسیر باندرولها، پلاکاردها و شعارهای صف راه پیمایى توجه بیشتری را بخود معطوف میساخت و عابرین، مردم را تحت تاثیر قرار میداد.

در محل اجتماع دوم اکسیون در محل Götaplatsen دو تن از نماینگان مجلس از حزب چپ، حزب محیط زیست اقایان هانس لینده و ماکس اندرشون سخنرانی کردنند. سپس نمایندگان جریانات شرکت کننده در تظاهرات سخنرانی نمودند.

در پایان تظاهرات قطعنامه چند ماده ای خوانده شد که با کف زدن و شور شوق استقبال قرار میگرفت

لغو فوری دیپورت به کشورهای عراق، افغانستان، ایران!
برسمیت شناختن جنگ داخلی در کشورهای عراق، افغانستان ناآمن بودن این کشورها برای شهروندان آنان و دادن اقامت به پناهندگان این کشورها!
لغو کلیه فشارها ی روحی، روانی، اقتصادی، مالی بر پناهجویان به منظور وادار ساختن آنها به بازگشت
آزادی فوری پناهندگان بازداشت شده
تعداد شرکت کنندگان در این اکسیون بین ۴٠٠ و ۵٠٠ نفر برآورد میشد. شور و هیجان در میان تجمع کنندگان چشمگیر بود و عزم آنها را در ادامه مبارزه براى بکرسى نشاندن خواستهاى قطعنامه نشان میداد.

سازمان سراسری پناهندگان ایرانی بیمرز واحد گوتنبرگ

توفیق محمدی ۰۷۳۷۶۷۱۴۲۶ 

٢٧ آپریل ٢٠٠٨