شش ساعت کشمکش با پلیس علیه اخراج پناهجو

توفیق محمدی

روز دوشنبه ٢٨ آپریل محوطه اطراف بازداشتگاه Kållered در شهر گوتنبرگ سوئد صحنه کشمکش شصت نفر فعال مدافع حقوق پناهجو با واحدهاى پلیس گردید. فعالین شبکه متحد Asylrörelsen 2008 (جنبش پناهندگى ٢٠٠٨) موفق شدند مانع حکم اخراج پناهجوى عراقى گردند. با وجود انتشار گسترده ی خبرهایی از جنگ داخلی و ناآمنی در کشور عراق اداره مهاجرت و دولت سوئد پناهجویان عراقی رابا توسل به زور به این کشور دیپورت می کند.

یکی از این پناهجویان امیر بدر محمد گولیی ست که از ناحیه هر دو پا معلول میباشد، بعد از شش سال زندگی کردن در سوئد و شش روز اعتصاب غذای خشک در بازداشتگاه مربوطه در گوتنبرگ به سرمیبرد وحکم اخراج او ساعت سه نیم بعدازظهر روز دوشنبه ۰۸۰۴۲۸ قرار بود اجرا شود.

با حمایت و پشتیبانی مردم انسان دوست و جریان جنبش پناهندگی ۲۰۰۸ از جمله حزب سوسیالست عدالتخواه در گوتنبرگ، سازمان سراسری پناهندگان ایرانی بیمرز، سازمان هیچ کس غیر قانونی نیست، فدراسیون سراسری پناهندگان عراقی در گوتنبرگ و اتحادیه پناهندگان افغانستان با مسدود کردن راه های خروجی اداره مهاجرت مانع دیپورت امیر بدرمحمد گولیی بیست و هشت ساله توسط اداره مهاجرت و پلیس سوئد به بغداد شدند.

ساعت ده صبح روز دوشنبه تظاهر کنندگان قبل از رسیدن پلیس در محل اداره مهاجرت در کولارد حاضر شدند و با شعار دادن و مسدود کردن جاده با سنگهای بزرگ و ماشینهای شخصی ابتکار عمل را در دست گرفتن و همزمان خبرنگاران تلویزیون کانل چهار و روزنامه پر تیراژ مترو گزارش و رپرتاژ تهیه میکردند.

در نهایت تلاشهای پلیس و کارکنان اداره مهاجرت برای متفرق کردن تظاهرکنندگان به شکست انجامید، شش ساعت مقاومت و دفاع جانانه برای لغو اخراج امیربدر محمد گولیی نتیجه داد. بنا به مذاکرات با پلیس نماینده اى از تظاهر کنندگان اتوموبیل پلیس را مورد بازدید قرار داده و به این ترتیب واحدهاى پلیس محل را ترک نمودند. در بازدید نمایندگانى از تظاهر کنندگان از امیر خواسته شد که به اعتصاب غذای خود خاتمه دهد. پناهجوى مزبور ساعت چهار و نیم بعدازظهر بخاطر وخامت وضعیت سلامتى و با آمبولانس به بیمارستان شهر یوتبوری منتقل گردید.

در طی کمتر از سه هفته این دومین بار است که جنبش پناهندگی ( Asylrörelsen 2008) در گوتنبرگ موفق میشود از دیپورت پناهجویان جلوگیری کند. این یک پیروزی بزرگ دیگری برای جنبش پناهندگی، برای کسب حق پناهندگی محسوب میشود. روحیه بالا و عزم جزم و بعلاوه تلاش هر چه بیشتر براى گرد آوردن در میان فعالین این حرکت موج میزند. جلوى سیاست ضد پناهندگى دولت سوئد را میشود گرفت. در مقابل احکام اخراج پناهجویان میتوان سد بست.

سازمان سراسری پناهندگان ایرانی بیمرز واحد گوتنبرگ

توفیق محمدی ۰۷۳۷۶۷۱۴۲۸

۰۸۰۴۲۹