روز شماراعتراضات و مسائل کارگرى در سال ۱۳۸۷ ( شماره ٧ )

نسان نودینیان

روز شمار، شماره۷ ویژه«اعتراضات ومسائل کارگری۱۳۸۷»

«اردیبهشت» شماره «۷»

روز۵  اردیبهشت ماه:

"شیت امانی" باید فوری و بدون قید و شرط آزاد شود؛

در آستانه ۱۱ اردیبهشت روز جهانی کارگر، شیت امانی "رئیس هیئت مدیره اتحادیه سراسری کارگران اخراجی و بیکار" توسط جمهوری اسلامی بازداشت و زندانی شده است. دستگیری شیت امانی در آستانه روز جهانی کارگر، در شرایطی که جنبش کاگری ایران و رهبران و فعالین کارگران در شهرهای کردستان در تدارک برگزاری روز کارگر هستند، اقدام جمهوری اسلامی توسل به دستگیری رهبران و فعالین کارگری برای جلوگیری و سنگ اندازی در مقابل جنبش برگزاری مراسم های اول مه در سال ۸۷ میباشد. دستگیری و زندانی کردن "شیت امانی" شدیدا محکوم است. باید با تلاشهای داخلی و بین المللی در آستانه اول مه "شیت امانی" را از زندان جمهوری اسلامی آزاد کرد. مادام طبقه کارگر در ایران، دارای تجارب بیش از دو دهه برگزاری مراسمهای اول مه و برپایی تجمعات مستقل و خارج از دخالت جمهوری اسلامی است، جنبش کارگری مصمم تر از همیشه با اتکا به قدرت اعتراض، و همبستگی طبقاتی در مقابل هر نوع ترفند جهموری اسلامی، در مقابل دستگیری و زندان فعالین و رهبران کارگر، مراسمهای اول مه روز جهانی کارگر را برگزار خواهد کرد. دستگیری شیت امانی اولین اقدام جمهوری اسلامی برای مقابله با روز جهانی کارگر نیست. در ظرف ۲۸سال گذشته جمهوری اسلامی سرمایه، در آستانه اول ماه مه، هراس مرگ و هراس اعتراض طبقاتی کارگران را تجربه کرده است. امسال در دل اوضاع اعتراضی کارگران، در موقعیت ابراز وجود سیاسی و طبقاتی کارگران علیه نظام سرمایه اسلامی و در حالیکه فقر و فلاکت بخش عمده از زندگی میلیونها انسان در جامعه را در چنگال خونین صاحبان سرمایه در معرض نابودی جسمی و روحی قرار داده، برگزاری مراسمهای اول مه هر چه با شکوهتر و قدرتمند تر برگزار خواهد شد. و اول مه روز کیفر خواست مزدبگیارن جامعه علیه نظام کثیف و ظالمانه سرمایه و جمهوری اسلامی خواهد بود!

خبر فوری
شیث امانی در آستانه اول ماه مه بازداشت و روانه زندان شد

بنا به خبرهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران ظهر امروز مورخه ۴/۲/۸۷ شیث امانی"رئیس هیئت مدیره اتحادیه سراسری کارگران اخراجی و بیکار"  که جهت جابجایی سند وثیقه خود به دادگاه مراجعه کرده بود همانجا بازداشت و روانه زندان شد بر اساس این خبر دادگاه تجدید نظر استان کردستان احکام زندان و جریمه شیث امانی و صدیق کریمی را به ۶ ماه زندان تقلیل داده و آنرا جهت اجرا به دادگاه اجرای احکام ارجاع داده است.

 اتحادیه آزاد کارگران ایران ۴/۲/۱۳۸۷
www.ettehade.net
k.ekhraji@gmail.com

 
 به اتحادیه آزاد کارگران ایران مجوز برگزاری مراسم اول ماه مه داده نشد

امروز مسئولین اتحادیه آزاد کارگران ایران برای دریافت پاسخ جهت دریافت مجوز برگزاری مراسم اول ماه مه در سنندج به فرمانداری سنندج مراجعه کردند اما فرماندار حاضر به ملاقات با مسئولین اتحادیه نشد و معاون سیاسی فرمانداری نیز به مراجعه کنندگان اعلام کرد بهیچوجه مجوز برگزاری مراسم اول ماه مه داده نمیشود. بدنبال این پاسخ مسئولین اتحادیه نیز به معاون سیاسی فرمانداری سنندج اعلام کردند برگزاری مراسم اول ماه مه حق مسلم ماست و ما از حقوق خود نخواهیم گذشت و اقدام به برگزاری مراسم اول ماه مه خواهیم کرد و چنانچه مشکلی پیش بیاید عواقب آن بر عهده فرمانداری سنندج است.

اتحادیه آزاد کارگران ایران ۴/۲/۱۳۸۷

www.ettehade.net

k.ekhraji@gmail.com

اخراج: اخراج کارگران کارخانه ایران ساینا

کارخانه ایران ساینا در شهر صنعتی رشت قفل و قطعات خود رو تولید می کند. مجموع کارگران کارخانه، ۱۳۰ نفر هستند. صاحب کارخانه در اواخر سال ۸۶، ۵۲ نفر از کارگران دائم را اخراج کرده و در پاسخ به اعتراض این کارگران به صراحت گفته است که می خواهد کارگر موقت استخدام کند.

این سرمایه دار البته حق دارد : وقتی کالای ارزان تر و بی دردسرتر وجود دارد هیچ عقل سلیم سرمایه دارانه ای سراغ کالای گران تر نمی رود. سرمایه داری همین است و از این نظام سراسر ضدانسانی انتظاری جز این نباید داشت  . اما این  به عهده آن انسان کارگراست که اولا دست دردست هم طبقه ای های دیگرش به ارزانی و شبه رایگانی  نیروی کار و زندگی بس خفت بارش اعتراض کند و، ثانیا، از خود بپرسد که اساسا او چرا باید برای زندگی کردن مجبور به فروش نیروی کارش باشد؟ آیا نمی شود بدون فروش نیروی کار زندگی کرد؟

تجمع رانندگان کامیون های حمل شن و ماسه در گیلان

در تاریخ ۲۲/۱/۸۷، تعدادی از رانندگان کامیون های حمل شن و ماسه در فلکه ابتدای اتوبان آستانه اشرفیه تجمع کردند و از استانداری و فرمانداری خواستند به وضعیتشان رسیدگی کند. اعتراض آن ها به وضعیت نوبت دهی در معدن عاشورپور بود که در ۵ کیلومتری جاده سیاهکل- لونک قراردارد. صاحب معدن فردی "جانباز" (مجروح جنگی) است به نام عاشورپور که ۱۲ دستگاه کمپرسی دارد و بدون نوبت شن وماسه را بارگیری می کند و زیر قیمت به فروش می رساند، در حالی که اکثر رانندگان، که به ۲۰۰ نفر بالغ می شوند، برای یک نوبت بارگیری ۲ تا ۳ روز در نوبت می مانند. عاشو
رپور زیر بار نمی رود. او زمین های اطراف معدن را خریده و از اداره منابع طبیعی مجوز بهره برداری گرفته است. هرگاه مورد اعتراض رانندگان قرار می گیرد پای مصنوعی خود را در می آورد و خود را جانباز ۷۰% معرفی می کند !

گل بود به سبزه نیز آراسته شد ! کارفرمای خونخوار سالم و تندرست کم داشتیم، سرمایه دار جانباز ۷۰% نیز به آن ها اضافه شد تا کارگران علاوه بر تمام بدبختی های خود بابت تلفات و صدمات جنگ از جمله پای مصنوعی سرمایه داران نیز هزینه بپردازند !

دو خبر از کارخانه نساجی پارس ایران (پارس نیت سابق) در رشت

۱- در پی پافشاری ده تن از کارگران بخش تولید و ۶ تن از نگهبانان کارخانه، جواد افراشته کارفرمای نساجی پارس ایران، مجبور شد دستمزد معوقه ۲ ماه بهمن و اسفند و عیدی وپاداش سال ۸۶ را به آن ها پرداخت کند. تنها پس از این تسویه حساب بود که کارگران اجازه خروج دستگاه خشک کن پارچه را از کارخانه دادند. کارفرما قبلا این دستگاه را به قیمت چهل میلیون تومان به چند سرمایه دار اصفهانی فروخته بود، اما کارگران خروج دستگاه را مشروط به تسویه حساب مطالبات خود کرده بودند.

۲- ۵۴ نفر از کارگرانی که در سال ۸۶ بازنشسته شده اند بابت تتمه مطالبات خود هریک بین ۲ تا ۴ میلیون تومان از کارفرما طلبکارند، و این سرمایه دار هنوز با این کارگران تسویه حساب نکرده است. کارگران در آخرین روزهای اسفند ۸۶ به استانداری گیلان مراجعه کردند و استاندار هم به آن ها قول پیگیری داد، اما تا کنون به وعده خود وفا نکرده است.

گزارشی از شرکت هوراطب

شرکت هوراطب تولیدکننده لوازم یکبارمصرف پزشکی است. در سال ۱۳۷۵ در شهر تاکستان شروع به تولید کرد و در خرداد ۱۳۸۳ به شهرک صنعتی خرمدره منتقل شد. این شرکت در مالکیت بخش خصوصی و وابسته به شرکت تولید لوازم پزشکی سوپا (دکتر حمید درخشانی) است. پرسنل شرکت ۲۳۰ نفرند که از آن ها فقط ۳ نفر، که برای مدیریت آمده اند، استخدام دائم هستند و بقیه به صورت قرارداد موقت کار می کنند. ۱۸۰ نفر از کارگران، که بیشتر بومی اند، زن هستند. مدت قرارداد ۶ ماه است. پس از اتمام هر دوره قرارداد، ۶۰ تا ۷۰ نفر از کارگران اخراج می شوند و به جای آن ها کارگران جدید و ارزان تر استخدام    می شوند. در طول سال، کارخانه یک ماه درعید نوروز و یک ماه در شهریور به صورت اجباری تعطیل است و کارگران در این دو ماه نه حقوق می گیرند و نه مشمول بیمه هستند. صبحانه یک بسته بیسکویت همراه یک لیوان چای با کیفیت پایین است. ناهار فقط مختص ۳ نفر مدیر و ۸ نفر سرپرست است.

فشار کمرشکن اقتصادی ورکود بازار،گرانی مسکن ،تورم لجام گسیخته،وافزایش بیکاری وفقروافزایش قیمت کالاهای اساسی ،عرصه را بر مردم ایران تنگ کرده ،درد آور است که در این شرایط با این فشار ها ی غیر قابل تحمل ، بایستی دروغگوئی و فریب سردمداران رژیم و ادعای ارقام غیر واقعی و جعلی مسئولین رژیم را نیز تحمل کرد ، این همزمانی باعث بوجود آمدن استرس روانی شدید ی میگردد است که ماحصل انباشت آن ، تنفر و بیزاری مردم از همه این مسئولین بی کفایت و بی لیاقت است . با گذشت زمان روز به روز به این نفرت افزوده میگردد تا روزی که دیگر هیچ چیز جلوی این سیل ویرانگر را نتواند بگیرد. ضروری است در این روزهای آخر حکومت استبدادی دینی، این آقایان از دست از قدرت بردارند و امور کشور را بدست خود مردم بسپارند .
فرشاد از تهران

خبر  از سایت دسترنج :  دادگاه انقلاب یکی از اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد را به ۶ ماه حبس تعلیقی محکوم کرد  :

به گزارش دسترنج، سندیکای کارگران شرکت واحد اعلام کرد؛ غلامرضا غلامحسینی از اعضای این تشکل به دلیل پخش اطلاعیه های این سندیکا از سوی دادگاه انقلاب به تحمل ۶ ماه حبس تعلیقی محکوم شده است.

به موجب رای شعبه ۶ دادگاه انقلاب که در تاریخ ۱۹ فروردین ماه بصورت شفاهی اعلام شده است، غلامحسینی به جرم تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی برای ۵ سال آینده به تحمل ۶ ماه حبس تعلیقی محکوم شده است.

پیش تر وی در تاریخ ۲۵ اردیبهشت ماه سال ۸۵ در حین توزیع اطلاعیه سندیکای کارگران شرکت واحد در ایستگاه متروی صادقیه تهران بازداشت و به پایگاه پلیس امنیت تهران منتقل شده بود.

این عضو سندیکای کارگران شرکت واحد در واکنش به خبر محکومیت خود به دسترنج گفت: من جرمی مرتکب نشده ام و با توجه به فرصت ۲۰ روزه فرجام خواهی اعتراض خود را نسبت به این رای اعلام خواهم کرد.       

سندیکای کارگران شرکت واحد نیز در واکنش به این حکم، اعلام کرد اطلاعیه ای که این عضو سندیکا در حین پخش کردن آن دستگیر شده در رابطه با در خواست آزادی منصور اسانلو بوده است و در آن هیچ مطلبی که بتوان آن را به تبلیغ  علیه نظام و یا اقدام علیه امنیت ملی مربوط کرد وجود ندارد.

دکتر پرویز خورشیدی نیز که وکالت غلامحسینی را بر عهده دارد، گفت: موکل من در زمان بازداشت به فعلیت صنفی مشغول بوده است و انتساب اتهام تبلیغ علیه نظام به وی درست نیست.

وی گفت: اتهام تبلیغ علیه نظام زمانی وارد است که متهم بصورت مستمر در قالب مقاله ای با تحلیل و یا استدلال نفی تمامی نظام را تبلیغ کند.

به گفته خورشیدی در اطلاعیه های سندیکای شرکت واحد هیچ مطلبی راجع به تبلیغ عیله نظام وجود ندارد.

 وی یاد اور شد انتشار مطالبی که در
آن نوسینده با مخاطب قرار دادن یک دستگاه از درون نظام نسبت موضعی انتقاد کند نمی تواند مصداق تبلیغ علیه نظام باشد.

وی همچنین با بیان اینکه به زودی نسبت به حکم صادره اعتراض خود را اعلام خواهد کرد، از رویه معمول دادگاه های انقلاب نسبت به پرونده هایی که با دید امنیتی نگریسته می شوند انتقاد کرد.