روز شمار تاریخ ویژه اعتراضات و مسائل کارگری در سال ۱۳۸۷ ( شماره ۶ )

نسان نودینیان

روز شمار، شماره۶ ویژه«اعتراضات ومسائل کارگری۱۳۸۷»

«اردیبهشت» شماره «۶»

روزها ۳ و۴ اردیبهشت ماه:

آرشیو این روز شمار در سایت مبارزان کمونیست

در ۱۱ اردیبهشت روز جهانی کارگر علیه بیکاری وسیع، گرانی سرسام آور: در حالیکه در شروع سال جدید تا کنون و طبق آمار رسمی میزان بیکاری کارگران قراردادی به بیش از ۷۰هزار نفر رسیده است. میلیونها نفر از کارگران حقوقهای ماهانه سه و ۴و بیشتر را دریافت نکرده اند، هزینه تامین زندگی روزانه به شکل سرسام آور و بیسابقه ای افزایش یافته است. قیمت یک کیلو گوچه فرنگی تا ۱۷۰۰تومان، گوشت مرغ تا ۲۷۰۰تومان، مرغ منجمد تا ۱۹۵۰تومان، سبزی بین ۳۰۰تا ۸۰۰تومان، نان لواش از ۷۵تومان تا ۱۵۰تومان در سال گذشته و در سال جاری به ۱۰۰تا ۲۰۰تومان، و نان بربری از ۱۰۰تومان به ۱۵۰تومان افزایش پیدا کرده. و به این مخارج هزینه های کمرشکن تامین اجاره مسکن و دکتر و بهداشت را اضافه کنید. دولت احمدی نژاد این رژیم سرمایه اسلامی فلاکت سازمانیافته ای را برای طبقه کارگر ایران و مزدبگیران زحمتکش جامعه تدارک دیده است.

فقر و فلاکت کمر کارگران را شکسته و در مقابل همه چیز بی دفاع و آسیب پذیر شده اند. در همین ستون ملاحظه میکنید کارگران به "رضایت" ۳ماه عدم پرداخت حقوق کارفرما تن داده اند، تا بتوانند شکم خود و خانواده هایشان را "سیر" کنند.! همه کارگران و خانواده هایشان اینروزها میگویند که این دستمزدها کفاف مخارج سنگین زندگی را نمیدهند. خرج زندگی و افزایش قیمتها و بی پولی و این همه اخراج همه را بخاک سیاه کشانده. در ۱۱ اردیبهشت روز جهانی کارگر باید بفکر وضعیت کنونی بود. سرمایه داران و رژیم سرمایه اسلامی را با کیفر خواست طبقه کارگر علیه اخراج، علیه بیکاری و فقر و فلاکت به مصاف کشید. طبقه کارگر برای اعمال قدرت، برای متحد کردن این همه اعتراض و اعتصاب و مبارزه خود را سازمان بدهد.

تراکتور سازی تبریز: جمعی از کارکنان و کارگران تراکتور سازی تبریز از واگذاری این شرکت به بخش خصوصی(موسسه اعتباری مهر) احساس نگرانی نمودند. موسسه اعتباری مهر که یکسال قبل به اسم صندوق قرض الحسنه بسیجیان تبریز فعالیت خود را شروع کرده بود، هم اکنون به دنبال خرید کارخانه میباشد. در صورت واگذاری این کارخانه هزاران کارگر بیکار میشوند.

اخراج: ۲۵کارگر قراردادی غرب استیل کرمانشاه به بهانه افزایش دستمزد در سال ۸۷، اخراج شدند.

۳ماه کار کنید! بعد از ماه ۴به شما حقوق میدهیم!: به طور معمول کارگران کارخانه ایران کاشی در کرمانشاه حداقل سه ماه حقوق طب دارند. بدلیل بحران بیکاری، کارفرمایان و صاحبان واحدهای تولیدی کرمانشاه کارگران را قبل از بکارگیری با این شرایط به کار میگیرند که تا سه ماه هیچ حقوقی به آنها داده نخواهد شد و از ماه چهارم حقوق محاسبه میشود. از جمله کارخانه هایی که این رابطه ظالمانه و استثمارگرانه را با کارگران دارند عبارتند از "کارخانه ایران کاشی ایران" در کرمانشاه، با بیش از ۳۵۰کارگر و همچنین شرکت "چینین کرد" با ۲۲۰کارگر که تا سه ماه مطابق قرارداد هیچ حقوقی نخواهند داشت.

گزارشی از کارخانه پارس استیل

شهرک صنعتی علی آباد در کیلومتر ۴۵ جاده تهران- گرمسار واقع شده و یکی از کارخانه های آن "پارس استیل" است که اکسل خودروهای پراید، پیکان، پی کی و نیسان را تولید می کند. مالک این شرکت شخصی به نام داود فریدونی است. پارس استیل دارای سالن های مجزای پراید، پی کی، نیسان و پیکان است و همچنین ۷۰ دستگاه پرس و ۲۵ دستگاه تراش کاری دارد. این شرکت حدود ۱۸۰ نفر کارگر و کارمند دارد که عمدتا اهل زابل، ایوانکی، گرمسار، مامازند و تهران هستند. کارگران عمدتا با قرارداد موقت کار می کنند. صاحب کارخانه به دلیل واهی و به بهانه تعدیل نیروی کار از تیرماه ۸۵ تا آبان ماه همین سال حقوق کارگران را پرداخت نکرد و با اعلام  ورشکستگی کارگران را روانه بیمه بیکاری کرد. کارگران در آبان ۸۵ دسته جمعی تولید را متوقف کردند و از کارفرما به اداره کار شکایت بردند و در نهایت حکم محکومیت کارفرما را گرفتند. اما کارفرما زیر بار نرفت و گفت پول ندارم، هر کاری می خواهید بکنید. در صورتی که شرکت تولید خوبی داشت. در فاصله تیر تا آبان ۸۵ حدود ۶۰ نفر از کارگران به دلیل فشار و مشکلات زندگی مجبور به بازخریدی شدند و کارفرما با دادن سفته به کارگران آن ها را مجبور به ترک کارخانه کرد. پس از آن، ۴۰ نفر دیگر از کارگران را تحت عنوان اشرار و اخلاگر اخراج کرد که این ها هنوز هیچ پولی دریافت نکرده اند. از دی ماه تا اسفند ماه حدود ۵۰۰ هزار تومان به کارگران پرداخت شده که حدود ۵۰ درصد از دستمزد معوقه کارگران است. کارگران علاوه بر ۵۰ درصد حقوق معوقه، سنوات و بن کارگری و مرخصی را نیز از کارفرما طلب کارند. درحال حاضر، کارفرما با گرفتن یک شریک کارخانه را راه انداخته است. در این میان، کارگران نمایندگانی را انتخاب کردند تا بتوانند حق و حقوقشان را بگیرند. اما متاسفانه این نمایندگان یعنی مسلم صحرایی و حسینعلی سلامت بخش (سرپرست های واحد) و همچنین مهندس سلگی (مدیر کنترل کیفیت) با مدیریت تبانی کردند و کارگران را به شکستن درها و بیرون کشیدن دستگاه جوش و آوردن آن به محوطه شرکت تحریک کردند. به فاصله چند دقیقه کارفرما با نیروهای انتظامی کارگران را به محاصره خود درآوردند و آن ها را سوار اتوبوس کرده و به پاسگاه ایوانکی بردند. کارگران ۵ ساعت در بازداشت بودند و پس از دادن تعهد مبنی بر این که حق قدم گذاشتن به دور و بر شرکت ر