تبریک برای انتشار یک کتاب

امیر پیام

مشاهده انتشار جلد اول کتاب «یک قرن مبارزه طبقاتی در ایران» در سایت های اینترنتی افق روشن و اتحاد کارگری بسیار خوشحال کننده و مسرت بخش بود. این اثر که سیرمبارزه  طبقاتی در ایران را از پیدایش اولین محافل سوسیال دمکرات و انقلاب مشروطه تا دوره حاضر دنبال می کند، توسط رفیق محمد حسین از فعالین کارگری وسوسیالیست و دست اندرکار جنبش جاری طبقه کارگر به رشته تحریر در آمده است.

من این کتاب را دیروز دیدم و فقط توانستم ضمن نگاهی عمومی بخش هایی از آنرا گذرا بخوانم و مطالعه دقیق آنرا به وقت دیگری واگذارم. اما همان نگاه اولیه به اثر نشان می دهد که تلاش فکری و تحقیقی و تحلیلی عمیقی در آن بکار رفته و عمر در پایش گذاشته شده است. آنرا حتما باید با دقت خواند و از آن آموخت و در صورت نیاز برای غنای بیشتر آن تلاش نمود.

آنچه پیش از هر چیز اهمیت «یک قرن مبارزه طبقاتی در ایران» را برجسته می کند خصلت طبقاتی دوگانه ای است که در خود دارد. اولا این کتاب تحلیل طبقاتی همه جانبه تحولات اقتصادی و سیاسی و فرهنگی و مبارزات اجتماعی صد سال اخیر ایران از موضع طبقه کارگر و تبیین منافع آنست. به همین معنا «یک قرن مبارزه طبقاتی در ایران» تلاشی است برای پاسخ به یکی از نیازهای اساسی جنبش کارگری ایران یعنی تبیین تحولات صد سال اخیراز موضع و منافع طبقه کارگر که فقدان آن مدتها بود حس می شد.

ثانیا مستقل از رویکرد و جهتگیری طبقاتی کتاب، خاستگاه طبقاتی و کارگری نویسنده است که به «یک قرن مبارزه طبقاتی در ایران» اهمیت برجسته ای را می دهد. این یکی از ضعف های مهم جنبش کارگری ایران بود که تاکنون برای پرورش و ارایه نظریه پردازان و تحلیل گران و تئوریسین های خود کوتاهی می کرد. علی رغم تجربیات غنی مبارزه طبقاتی در اوایل قرن حاضر و دهه بیست و انقلاب ۵۷ و جنبش شورایی، جنبش ما اما در عرصه نظری و تئوریک بطرز بی تناسبی کم کار بود و عرصه نظریه پردازی و تئوری را کلا به تحصیل کردگان طبقات متوسط ایرانی واگذار نموده بود. اما انحصاری شدن پاسخ به نیازهای نظری و تئوریکی جنبش به این تحصیل کننده گان تبعات منفی و مضری برای جنبش به همراه داشت. از جمله این مضرات همین بس که در این حوزه انحصاری کسانی هم پیدا می شدند که بخاطر «دوساعت» ترجمه برای فعالین کارگری، گلیم خود را تا آنجا دراز بکنند که رای اکثریت و سنت مجمع عمومی کارگران را زیر بگیرند.

با ابراز وجود نظری و تئوریکی و تحلیلی رفیق محمد حسین، از فعالین عملی جنبش کارگری ایران، آنهم در سطح بسیاربالای «یک قرن مبارزه طبقاتی در ایران»، دوره آن انحصارات نظری و فکری به پایان رسیده است. این ابراز وجود نشانه آن است که طبقه کارگر برای پاسخ به نیازهای نظری و تئوریک اش بر روی پاهای خود قرار گرفته است.

به سهم خود انتشار «یک قرن مبارزه طبقاتی در ایران» را به رفیق محمد حسین و خانواده محترم و دوستان ایشان که حتما اورا برای خلق این اثر یاری رساندند و به طبقه کارگر ایران تبریک می گویم، و به عنوان یکی از خوانندگان، مطالعه آنرا به همه فعالین و دوستداران جنبش کارگری پیشنهاد می کنم.

امیر پیام
۳۰  فروردین ۱۳۸۷
۱۸ آوریل ۲۰۰