پاسخ به رفیق نسان نودینیان و درخواستش در مورد نبردن شعار حکومت انسانی به کنگره هفتم حزب کمونیست کارگری ایران

Salehinia@aol.com

رفیق عزیزم نسان نودینیان،

من نامه شما را به هیئت سیاسی حزب کمونیست کارگری خواندم و خواستم پاسخی از موضع خودم که نه عضو هیئت سیاسی هستم و نه عضو کمیته مرکزی بهت بدهم. همانطور که شاید بدانی من کادر حزب هستم و کاندید منتخب از طریق انتخابات سراسری حزب و افتخار دارم در کنگره شرکت کنم و در سرنوشت حزب و تصمیم گیری برای حزب شریک باشم.

قبل از همه چیز خوشحالم که شما مواضع حزب ما را در جریان جنبش انقلابی اخیر درست دانستی و در کنار رفقای خودت قرار گرفتی. این مهمترین کاری است که امروز هر کمونیست کارگری وظیفه دارد انجام دهد.

دوم هم اینکه باز خوشحالم شما مواضع ارتجاعی گروه حکمتیست را هم خوب تشخیص داده ای و به کناری گذاشته ای که اینهم بسیار مهم است.

اما بگذار به چند مسئله مهم که در نامه ات:

چرا نامه به هیئت سیاسی حزب؟

نسان عزیزم. اگر نامه سرگشاده می نویسی و مکانیزم تصمیم گیری در حزب را جمعی می دانی دیگر چرا خودت نامه به هیئت سیاسی می نویسی؟ اگر معتقد هستی و یکی از ایراداتت همینست که هیچ فرد در هیچ مسئولیتی حق تصمیم گیری برای کنگره حزب را ندارد، چرا خودت این نامه را به همه رای دهندگان کنگره نمی نویسی که طبعا نمایندگان سراسری و محلی کتگره هستند؟

من اینرا می گذارم پای عدم دقتت و تاکیید می کنم که در حزب ما  کنگره وقتی تشکیل می شود طبعا برای اتخاذ تصمیم گیریهای مهم است و این کنگره هست که حرف آخر را می زند.

انتقاد به رفیق کاظم نیکخواه و لحنش و ارتباط آن با بحث و تصمیم گیری در کنگره

رفیق کاظم نیکخواه در مقاله اش نظرش را در مورد شعار حکومت انسانی داده و از دیدگاه خودش که منهم قبول دارم استدلالاتی در درستی این شعار مطرح کرده. او خطاب به مخالفین حزب گفته که این بحث به کنگره خواهد رفت که حتما قرار است برود. تا اینجا فکر می کنم تمام بحثش درست است. اما وقتی می گوید این تصویب خواهد شد دارد نظرش را بعنوان یک عضو رهبری می گوید و نه چیز بیشتر.

در حزب ما همه نمایندگان در کنگره حق مساوی برای تایید یا رد این شعار خواهند داشت. بحثهای قبل کنگره هم در حزب ما بسیار داغ در جریانست که خودش نشان حیات و شادابی حزب ماست.

ممکنست اگر من مقاله در تایید شعار حکومت انسانی می نوشتم طور دیگری می نوشتم که البته نوشته ام و این بحث را بعنوان یک بحث استراتژیک که باید رویش دیالوگ بشود معرفی کردم.

خوب اینها سلیقه های مختلف در حزب ماست. اما آیا دلیل می شود که شما اصل حق بردن این بحث به کنگره را زیبر سوال ببری؟!

بایگانی کردن شعار حکومت کارگری یا سوسیالیستی؟!

شما می فرمائی:

" اما٬ رفقا! سنت کمونیسم کارگری و بنا به تجربه مشترک ما خلاف این روشهای ناپسندی است که کاظم نیکخواه با شروع مطلبش اعلام کرده و بشکل قطعی اعلام شده که این شعار بعد از کنگره ۷ ٬ شعار حزب است. و به این معنی که حساب شعار پایه ای کمونیسم کارگری «آزادی برابری حکومت کارگری تا سوسیالیستی» در بایگانی قرار میگیرد."

این دیگر چه بود و از کجا نازل شد؟! کی و کجا و طبق چه سندی شما متوجه شدی که قرار است شعار حکومت کارگری یا سوسیالیستی به "بایگانی" سپرده شود؟!

نشان عزیز!

فکر می کنم شما که بقول خودت سالها در این حزب بوده ای باید کمی بیشتر تامل کنی. مدارک جمع آوری کنی و طبعا مدارک و اسناد از خود حزب ما و نه مثلا از مخالفین ما!

خیر عزیز!

من بعنوان کادر این حزب رسما اعلام می کنم که این حزب دست از مبارزه برای حکومت کارگری و سوسیالیستی بر نخواهد داشت. حکومت انسانی شعاری اضافه به شعارهای ما خواهد بود و بعدها هم ما ممکنست هزاران شعار دیگر پیدا کنیم تا با جامعه بهتر ارتباط برقرار کنیم و واهمه ای هم نخواهیم داشت که هر بار با خیل برخوردهای هیستریک مخالفان خود برخورد منطقی و انسانی و صبورانه از خود نشان دهیم.

مبارزه واقعی سیاسی یعنی همین. وسط گود سیاست و جامعه قرار گرفتن یعنی همین.

شعار حکومت انسانی را از دستور کنگره خارج کنیم؟!

شما می گوئی:

"

در خاتمه٬ لطفا به نقدهای صمیمانه تاکنونی توجه کنید. این شعار را از دستور خارج کنید و و آنرا عجولانه و سراسیمه به مصوبه یک کنگره حزبی تبدیل نکنید. فرصت بدهید تا همه مدافعین کمونیسم کارگری بر سر مساله ای و شعاری که به اعتقاد من با بنیانهای کمونیسم کارگری مغایرت دارد، بحث کنند، بنویسند، سمینار بگذارند، جدل کنند و نظرات و ملاحظات و انتقاداتشان را در فضای آرام تر و سیاسی تری طرح کنند."

رفیق نسان،

همانطور که می دانی کنگره بالاترین مرجع رهبری حزب ماست. هر سال ما یعنی همه منتخبین حزب جمع می شویم تا رئوس سیاستهای حزب را تعیین کنیم و مسئولین حزب را انتخاب کنیم تا این رئوس را در فاصله بین دو کنگره پیش ببرند.

بعدش هم حتما تایید می کنی که این انقلابی که در راهست، وظایف بسیار فوری جلوی حزب ما قرار داده که بحث شعار حکومت انسانی فقط یک جزء کوچک اما مهم این مرحله معین است.

به نظر من کنگره هفتم حزب باید علاوه بر بحث روی این شعار که ابزار ارتباط گیری دیگری برای ماست روی بحثهای مهمی مثل برنامه سرنگونی، برنامه دولت موقت و برنامه دولت سوسیالیستی بحث کند.

در یک کلام این کنگره، کنگره سازماندهی و برنامه ریزی حزب بعنوان رهبر انقلاب است.

حالا بگو چرا ما باید تا تشکیل کتگره دیگر صبر کنیم؟

شاید منظورت اینست که ما تصویب این شعار را به هیئت سیاسی یا هیئت رهبری حزب واگذار کنیم؟

اینکه فکر نمی کنم نظر تو را تامین کند چون باز می شو
د نظر عده ای معدود!

بنا بر این بحث روی این شعار اگر واقعا به قول تو حیاتی و مماتی است که حتما باید در سطح کنگره انجام شود و کنگره بعدی خیلی دیر است!

خلاصه و یک پیشنهاد!

رفیق نسان عزیزم،

بهترین انتخاب برای شما و همه دوست داران حزب ما و سنت کمونیزم کارگری اینست که در تصمیم گیریهای ما شریک شوید. از بیرون مشکل است چیزی تغییر کند. اگر حرفی داری که حتما داری بهتر است عضو و کادر حزب ما بشوی و در حیات سیاسی حزب فعالانه شرکت کنی. حزب ما در نقطه بسیار حساسی از تاریخ انقلاب ایران قرار دارد. به انسانهای شریف و کمونیستی مثل شما نیاز دارد.

آغوش ما باز است برای شما.

به امید دیدارت در کنگره حزب ما!

(در ضمن سعی می کنم پاسخی هم برای مقالات رفقا ایرج فرزاد و عبدالله شریفی بنویسم)

زنده باشی

سعید صالحی نیا
 

منایع دیگر: 

در دفاع از برخورد دینامیک به شعارهای سیاسی(سعید صالحی نیا)

http://rowzane.com/0000-2009/e-m11/12-said.htm  

ما را نقد کنید نه برداشتهای خودتان را! در حاشیه نقد پارسا نیکجو به شعار حکومت انسانی حزب کمونیست کارگری ایران (سعید صالحی نیا)

http://rowzane.com/0000-2009/e-m11/21-said-s.htm
نامه ای سرگشاده به دفتر سیاسی حزب کمونیست کارگری ایران! در آستانه کنگره هفتم و شعار آزادی برابری حکومت انسانی (نسان نودینیان)

http://www.azadi-b.com/J/2009/11/post_212.html