در پاسخ به نامه سرگشاده رفیق نسان نودینیان به دفتر سیاسی حزب کمونیست کارگری

نسان نودینیان عزیز  

الان نامه سرگشاده ات به دفتر سیاسی حزب را خواندم و متاسف شدم. متاسف نه به دلیل اختلاف نظر بر سر شعار حکومت انسانی بلکه بدلیل تحریف چندین فاکت مهم، که نامه را از یک رابطه صمیمانه، علیرغم تلاشی که کرده ای، خارج میکند.

نوشته ای: (بتدریج شاهد یک لوگو و شعار «آزادی٬ برابری حکومت انسانی» در کنار و سپس به عنوان بدیل و آلترناتیو حکومت کارگری و جمهوری سوسیالیستی بودیم) و بعد اضافه کرده ای قرار است شعار پایه ای کمونیسم کارگری یعنی آزادی برابری حکومت کارگری تا سوسیالیستی در بایگانی قرار گیرد. نسان عزیز میتوانی بگوئی کی گفته است که قرار است شعار حکومت انسانی جای شعارهای دیگر را بگیرد و آنها به بایگانی سپرده شوند؟ اینرا همانها که به قول تو بشدت آلوده و ناسالم "افشاگری" میکنند و بر کوس رسوائی به جای نقدهای صمیمانه میکوبند و تو نخواسته ای اسم ببری یعنی بی پرنسیپ ترین محفل سیاسی … گفته و نوشته اند و معمولا تجربه نشان داده است که اینها که به جای نقد مواضع یک جریان دیگر، اول تحریف میکنند و فاکت درست میکنند و بعد آنرا نقد میکنند علتش این است که حرفی برای گفتن و چیزی برای نقد کردن ندارند.

 

نسان عزیز، یکبار چند هفته قبل در یک اطلاعیه کمیته خارج شعار آزادی برابری حکومت انسانی در کنار جمهوری سوسیالیستی نوشته شد اما بعد از اطلاعیه کمیته خارج صد اطلاعیه دیگر هم صادر شد و چندین شماره نشریه دیگر هم منتشر شد، کجا شعاری جای حکومت کارگری و جمهوری سوسیالیستی را گرفته است؟ همان موقع هم به رفقایمان در تشکیلات خارج انتقاد شد که کارشان درست نبوده و هروقت شعار حکومت انسانی تصویب شد و به همان صورتی که تصویب شد در نشریات و یا اطلاعیه ها درج میشود.

 

جمله ای از کاظم نیکخواه آوده ای که "شعار حکومت انسانی بعد از کنگره حزب، به احتمال زیاد رسما به یکی از شعارهای محوری حزب ما تبدیل خواهد شد" اما خودت نتیجه گرفته ای که کاظم گفته است که بخواهید نخواهید این شعار رسمی حزب میشود! نباید روز روشن به یک نقل قول خیلی روشن وفادار بود؟ بقول خودت کاظم نیکخواه گفته است به احتمال زیاد. احتمال زیاد در همه زبانهای دنیا یعنی ممکن است رای نیاورد. ولی با توجه به ارزیابی که از حزب دارد پیشبینی میکند که این شعار رای میاورد. عبارت "به احتمال زیاد" یعنی باید به رای گذاشته شود و رای های ١٩٠ نفر شمرده شود. نظرات موافق و مخالف شنیده شود، اصلاحات احتمالی به بحث و رای گیری گذاشته شود. غیر از این است؟ اما نکته مهمتر اینکه چه کسی گفته است و کجا شنیده ای، کدام مراجع و ارگان حزبی گفته است که قرار است حکومت انسانی جایگزین چیزی شود؟ آیا این از نوع همان افشاگری ها نمیشود؟

 

نسان عزیز بحث به سادگی این است که شعار حکومت انسانی را در کنار و همراه شعارهای تاکنونی حزب طرح و تبلیغ کنیم. از شروع طرح این بحث هم به همین شکل و فقط به همین شکل در حزب طرح شده است. یعنی یک شعار به شعارهای تاکنونی حزب اضافه کنیم. از چندین هفته قبل هم در جلسات کادرها و همینطور اعضا، یعنی خیلی فراتر از نمایندگان کنگره، به بحث و اظهار نظر گذاشته شده و نمایندگان و کادرها و اعضای حزب در جریان قرار گرفته اند و از این قرار مطلع شده اند و کتبا قرار پیشنهادی در اختیار نمایندگان قرار گرفته است تا در فضائی سالم و اصولی پیش رود. در کنگره حزب هم که فکر میکنم تنها حزب سیاسی هستیم که کنگره هایمان را علنی برگزار میکنیم و از اینترنت هم همه مباحث را مستقیما پخش میکنیم که هم اعضا و کادرهائی که امکان شرکت ندارند و هم همه عالم و آدم شفاف و روشن ببینند چگونه یک قرار به بحث گذاشته میشود، حولش رای گیری میشود و طبق سنت ما به مخالف هم وقت بیشتری داده میشود که حرفش را بزند. آیا حزبی شبیه به حزب ما سراغ داری که اینقدر شفاف و روشن، سیاسی و باز و علنی، انسانی، با رعایت حقوق و احترام همه و با روش هائی قابل دفاع مباحث درونی خود را به پیش ببرد؟ لطفا اگر سراغ داری به من هم نشان بده. آنوقت تو و رفیقمان عبداله شریفی از کجا دور زدن نمایندگان را و کلمه خزنده را نتیجه گرفته اند؟ این چه خزنده ای است که اینطور علنی همه درموردش صحبت میکنند؟ میتوانی توضیح بدهی؟

 

رفیق عبداله شریفی هم نوشته است که کنگره حتی سیر فرمال شنیدن نظرات احتمالی و یا قطعنامه و بیانیه های آلترناتیو و رای گیری بر سر تغییر یک شعار پایه ای کمونیسم کارگری را طی نخواهد کرد! البته آزادی بیان را برای همین گذاشته اند و هر کس حتی اگر چیزی را تحریف میکند باید حق داشته باشد بگوید و بنویسد، اما نمیخواهید نوشته تان لااقل دو روز قابل دوام باشد؟ یک نفر فاکتهای درست را با اتکا بر نشریات و اطلاعیه ها و مصوبات و تبلیغات روزمرده حزب به شما یادآوری میکند و آنوقت ٧٠ درصد بحث تان خودبخود زائد و غیر واقعی میشود و کنار میرود.

 

میماند که اصلا آیا شعار حکومت انسانی خوب است به سایر شعارهای تاکنونی حزب اضافه شود یا نه؟ اجازه بده در این مورد بحث مفصل تر از همان مجاری نشریات و سایتها یعنی علنی پیش برده شود اینها ظرف های مناسب تری است. اما اینجا مایلم به یادت بیاورم که شش سال قبل در جریان هیجده تیر، من در سمینار کادرهای حزب در لندن پیشنهاد کردم که شعار آزادی برابری و مرگ بر جمهوری اسلامی را به عنوان شعارهای هیجده تیر ٨٢ مطرح کنیم و در دو شماره نشریه