زنده باد انقلاب اکتبر٬ زنده باد انقلاب کارگری در ایران

امسال نود و دومین سالگرد انقلاب اکتبر را گرامی میداریم. لنین و انقلاب اکتبر٬ چهره دنیای معاصر را دگرگون کردند. آزادی های سیاسی٬ برابری٬ رفاه٬ رفع نابرابری و ستم بر زنان٬ رفع ستم ملی٬ و مبارزه برای لغو مالکیت خصوصی و استثمار که بعنوان آرمان و آرمانخواهی مطرح بود برای اولین بار و با وقوع انقلاب اکتبر در سطح جهان٬ معنای عملی پیدا کرد. لنین و انقلاب اکتبر٬ تصویر دیگری از کمونیسم و کمونیستها را به دنیا نشان دادند. انقلاب اکتبر٬ امکان پذیری سوسیالیسم و انقلاب کمونیستی را اثبات کرد.

دست بردن حزب کمونیستی به قدرت سیاسی از تجارب مهم انقلاب اکتبر است. انقلاب اکتبربه دنیا نشان داد که کمونیسم نه صرفا بعنوان یک ایده و آرمان بلکه بعنوان نیروی تغییردهنده و زیر و رو کننده دنیای سرمایه به قدرت سیاسی دست خواهد برد. کمونیسم برای تغییرات ماکرو و گسترده در زندگی مردم نیازمند تصرف قدرت سیاسی است. این یک دستاورد عظیم انقلاب اکتبر است. مهر آزادیخواهی٬ برابری٬ انسانیت و انقلاب کارگری با انقلاب اکتبر بر سراسر کره زمین کوبیده شد. درمقابل بربریت٬ فقر٬ استثمار٬ جهل٬ جنگ٬ دیکتاتوری٬ و نابرابری دنیای سرمایه داری٬ با انقلاب اکتبر آزادی٬ برابری٬ صلح٬ رفاه٬ حقوق انسانی٬ وحکومت کارگری شورائی چراغ انسانیت شد. کمونیسم و حکومت کارگری بعنوان سمبل آزادی و برابری در سراسر دنیا مطرح شد. درمقابل قطب سرمایه٬ قطب کمونیسم اعلام موجودیت کرد. برای اولین بار در جهان با انقلاب اکتبر بشریت توانست هر چند برای دوره ای کوتاه نمونه ای از یک حکومت کارگری و سوسیالیستی را تجربه کند.

اما انقلاب اکتبر٬ این مهم ترین انقلاب قرن بیست نتوانست پیروز شود و در انجام رسالت اقتصادی خود شکست خورد. طبقه کارگر روسیه٬ علیرغم در اختیار گرفتن قدرت سیاسی و در هم کوبیدن قدرت سیاسی و دولتی بورژوازی نتوانست بنیان اقتصادی نظام سرمایه داری در روسیه را تغییردهد. بعلت فقدان یک افق و برنامه کارگری و سوسیالیستی برای تغییرمناسبات اقتصادی٬ مناسبات کار مزدی و مالکیت خصوصی سرمایه به شکل سرمایه داری دولتی باز تولید شد. شکست طبقه کارگر در انقلاب اقتصادی و لغو کار مزدی٬ به شکست طبقه کارگر در قدرت سیاسی انجامید و دولت نو ظهور بورژوایی مبتنی بر سرمایه داری دولتی بجای حکومت کارگری نشست و انقلاب و حکومت کارگری ناشی از انقلاب اکتبر شکست خورد..                                                                        

شکست انقلاب اکتبر و کمونیسم کارگری به جریانات مختلف غیر کارگری که در پوشش کمونیسم فعالیت میکردند دامن زد. شاخه ها وانواع گوناگون کمونیسم بورژوائی در قرن گذشته قد علم کردند و کمونیسم کارگری و مارکسیسم را به عقب راندند. جنبه های مختلف تئوری مارکسیسم توسط کمونیسم بورژوائی بمنظور پیشبرد اهداف راست و بورژوایی شان مورد تغییر و تحریف قرار گرفت. در اثر این شکست و تغییر و تحولات ناشی از آن در صفوف "کمونیسم موجود" مرکز ثقل طبقاتی و اجتماعی کمونیسم به  طیف وسیعی از اقشار خرده بورژوازی و بورژوازی منتقل شد. در غیاب یک جنبش قوی کمونیسم کارگری٬ طبقه کارگر برای مدتهای مدیدی نتوانست حضور قدرتمند و مستقلی درصحنه سیاست دنیا داشته باشد و عملا طیف وسیعی از اقشار غیر کارگری و کمونیسم بورژوایی٬ بستر اصلی کمونیسم را تشکیل میدادند.
                                                                    
اما این انواع گوناگون کمونیسم بورژوائی با شکست شوروی در دهه نود خود نیز به بن بست رسیدند و در مقابل سرمایه داری بازار آزاد و رقابتی شکست خوردند. با شکست بلوک شرق و شوروی٬ بورژوازی تبلیغات مشمئز کننده ای را بر علیه هر گونه ایده آَزادی خواهی و انسانیت سازمان داد. پایان حکومت سرمایه داری دولتی حاکم بر شوروی را "پایان کمونیسم" اعلام کردند. اما همه این تبلیغاتهای کر کننده بیش از یک دهه دوام نیاورد و مجبور شدند که از قول تئوریسینهای رنگارنگ خود اعلام کنند که مارکس زنده است و کمونیسم کارگری و خطرانقلاب کارگری بر فراز دنیای سرمایه در گشت و گذار است.

اوضاع کنونی دنیا٬ باردیگر زمینه را برای  رشد کمونیسم کارگری فراهم کرده است. سرمایه داری بیش از هر زمان و در پس بحران جهانی خود بی آبرو شده است. آن فریادهای گوشخراش بعد از سقوط بلوک شرق به عکس خود و به انتقاد از نظام اقتصادی سرمایه داری حاکم بر جهان تبدیل شده است. آن اراجیف دیگر چندان کسی را قانع نمیکند٬ کسی را به خط نمیکند و کسی را به دنبال دستگاههای تبلیغاتی نظام سرمایه داری به تحرک وا نمیدارد. همین چند روز پیش اعلام کردند که بیش از یک میلیارد٬ یعنی یک ششم جمعیت کره زمین گرسنه است. خودشان اعلام کرده اند که این وضعیت درد آور ناشی از عدم توان تولیدی و تکنولوژیک بشر نیست بلکه ناشی از خواست و واقعیت سیاسی موجود است. این گوشه ای از کارنامه و عملکرد نظام سرمایه داری است.

انقلاب اکتبر شکست خورد و به اهداف اقتصادی خود دست نیافت. اما ما در حزب اتحاد کمونیسم کارگری یاد و خاطره انقلاب کارگری اکتبر را با تلاش گسترده برای سازمان دادن و به سرانجام رساندن انقلاب دیگری از جنس انقلاب اکتبر دنبال میکنیم.

در چند ماه گذشته صحنه سیاسی ایران٬ شاهد وسیعترین مبارزات مردم برای سرنگونی رژیم جنایتکار اسلامی بود. همه دنیا  نظاره گر جنبش عظیمی بود که دیوارهای سرکوب٬ اختناق و کشتار این رژیم وحشی و خرافه اسلامی را به لرزه در آورد. برای هر ناظری که اندک آشنایی با جامعه ایران داشته باشد٬ قابل درک است که این مردم آزادی میخواهند٬ برابری میخواهند٬ رفاه میخواهند و خواهان یک نظام سکولار و پیشرو هستند. این جنبش دارای پتانسیل عظیمی برای تحقق تمام این خواستها است. قرار گرفتن کمونیسم و کارگر در راس جنبش توده های مردم برای سرنگونی رژیم اسلامی میتواند بار دیگر انقلاب اکتبر را در خاطره ها زنده کند. ما یاد و خاطره انقلاب اکتبر را با سازماندهی انقلاب کا