امری که‌ میبایست تحقق میافت!

در حاشیه‌ آزادى سی و شش گروگان سازمان مجاهدین در شهر اشرف، گامی بزرگ در جهت احقاق حقوق پناهندگان

نیروهاى امنیتى عراق در اواخر ماه ژوئیه، با زور کنترل کمپ اشرف را بدست گرفتند، گزارشات وتصاویرعینی این رویداد، سبعیت و رفتارغیر انسانی نیروهای دولت عراق را به نمایش  گذاشت. نیروهای عراقی اقدام به تیراندازی، ارعاب، ضرب وشتم وترور و آدم ربایی کردند. ده‌ها نفر از زنان ومردان غیرمسلح قرارگاه اشرف را مجروج وتعدادی از زخمی ها را نیز به گروگان گرفتند.

دولت عراق با حملۀ وحشیانه به انسانهای بیدفاع در شهر اشرف، کلیه استانداردهای بین المللی در برخورد با پناهندگان را زیر پا گذاشت و این عمل وحشیانه‌ دولت عراق، هماهنگ شده با رژیم جمهوری اسلامی، تعرضی به کل اپوزسیون ایرانی و با هدف تضعیف آن بود.

بلافاصله در اعتراض به این توحش و به منظور آزادی گروگانها کمپین وسیعی در بسیاری از کشورهای جهان براه افتاد و تعداد زیادی از هواداران سازمان مجاهدین، خانواده های ساکنین اشرف ، بیش از ۷۰ روزدر مقابل دفاتر سفارت امریکا در کشورهای مختلف دست به اعتصاب غذا وتحصن زدند. در سرتاسر دنیا جهت اعتراض به یورش رژیم عراق احزاب و سازمانهای مختلف، شخصیت های هنری، انسانهای آزادیخواه و مدافع حقوق بشری ایرانی و غیر ایرانی، از این کمپین حمایت کردند.

پس از دو ماه و نیم مبارزۀ بی امان و درنتیجۀ فشارهای بین المللی، نهایتأ دولت عراق مجبور شد سی و شش گروگان شهر اشرف را آزاد کند.

این پیروزی بزرگی بود،آزادی گروگانها به عنوان یک گروه پناهنده و پس از تلاش تک تک آن انسانهای شریفی که نتوانستند در مقابل این بیعدالتی سکوت کنند به ما آموخت، با مبارزه سازمان یافته میشود در مقابل تعرض و تجاوز به حقوق انسانها و پناهنده گان ایستاد .

مقابله با این تعرض آشکار به گروهی ازاپوزسیون و دفاع از ساکنان اشرف به عنوان نیروهای اپوزسیون، مبارزه با رژیم ایران بود و این شکستی تلخ برای جمهوری اسلامی است چرا که در شرف وقوع این جنایت دولت ایران رسمأ اعلام کرده بود، دولت عراق در برخورد با مجاهدین میبایست زودترازاینها وارد عمل میشد.!

به این خاطر کسانی که ریگی به کفش نداشتد و دفاع از حقوق بشربرایشان مرزی نداشت، از یورش دولت عراق به‌ ساکنین کمپ اشرف دلشان بدرد آمد و در مقابل آن ایستادند.

این پیروزی را باید به تمام انسان دوستان واقعی تبریک گفت، تنها راه تضمین امنیت جانی تک تک این گروه از پناهندگان، همچنین تضمین عدم تکراراین گونه تعرضات به آنها و یا گروهی دیگراز اپوزسیون ساکن در عراق، ادامۀ مبارزه خواهد بود.

مینو همیلی

mhomaily@yahoo.com