وقت ضرورت چو نماند راه گریز دست بگیرد سر شمشیر تیز (سعدی)
در رابطه با اعتراضات مردم به بهانه تفلب در انتخابات دوره دهم در ایران ؛ عده ای از رفقای فعال در تشکل های حمایتی ازجنبش کارگران ایران ، در خارج ؛ بیانیه ای منتشر نموده اند که گویا حرکتهای اعتراضی انجام گرفته در ایران ارتجاعی است ! و ربطی به کارگران ایران ندارد ! با این عنوان که طغیان سبز ها یک جنبش ارتجاعی است ( تیتر و عنوان نوشته رفقا ) …. سعی میکنم تا حد امکان به آن بپردازم . این مطلب را میخوا ستم کمی پیش تر ؛ هنگامی که مسئله انتخابات و در گیری های خیابانی داغ تر از اکنون در جریان بود و رفقا ی عزیز فعال در این رابطه این موضع را گرفته بودند ؛ بنویسم ، ولی … چند روزی طول کشید . امیدوارم در هر صورت بتواند در برآمد های دیگر جنبش که در راه است زمینه ای باشد برای تبادل اندیشه و مفید برای راه کار ی یا عملی … قبل از شروع به ارائه مطلب ؛ سنگ بنا وا سکلت بحث را تیتر وار بر میشمارم تا موضوع برایمان روشن وشفاف تر باشد ؛ و تا حد ممکن از آشفته گوئی پرهیزنموده باشم . امید وارم هر نوع عدم تفاهم را ، در بحث های آتی ( اگر انجام گرفت ) بر طرف نمائیم . هدف من اقناع ویا عوض نمودن نظر کسی نیست (والبته اگر به توافق نظری برسیم کما اینکه در بسیار ی موارد با هم توافق کامل داریم ؛ بسیار د لپسند وخوب است ؛ بیش و پیش از هر مسئله ای به نفع جنبش طبقه کار گر خواهد بود ) تا ما اگر حرفی برای گفتن داریم ، بتوانیم بدین وسیله با فعالین جنبش های آزادی خواهانه و خود جنبش طبقه کارگر در میان بگذاریم . پیشا پیش میخواهم عرض کنم هر نوع بی ادبی احتمالی و کلام نادرست و یا سوء تفاهم رابرای خودم نگه میدارم و هیچ گاه قصد بی اد بی ندارم واز همه این موضوعات گذشته تک تکتان را بالا تر از احترام و… دوست دارم .
.
۱ – دوران کنونی از تاریخ جامعه بشری را که درآن زندگی میکنیم ؛ دوران گذار به سوسیالیزم میدانم . یعنی هر نوع حرکت وتغییرات اجتماعی را ، ازهر نوع رفورم گرفته تا انقلاب فقط با منافع تاریخی ، طبقاتی وسیاسی و …. طبقه کارگر ( یعنی آنانی که از طریق فروش نیروی کار جسمی و فکری زندگی مینمایند ) میتوان سنجید ومحک زد .
سایر اقشار و طبقات اجتماعی به لحا ظ طبقا تی و تا ریخی مرتجعند .
۲ – تار و پود وسیستم و نظام رژیم جمهوری اسلامی از رهبر گرفته تا باغبان دم در وزارت اطلاعا تش ؛ از استحاله چی درون نظام وملیجک های بیرون نظام مانند اکثزیت وتوده و وانواع جمهوری خواه و بادمجان دور قاپ چین و … تا انواع رفورمیست هایش … و هر آنکس که به نوعی و صورتی مستقیمآ ویا غیر مستقیم با این رژیم همکار ی مینما ید و در خدمت این دستگاه قرون وسطائی است … مرتجع ؛ ضد مردمی و علیه طبقه کارگر و زحمتکشا ن ایران میباشد .
۳ – در تقابل با این رژیم توتا لیتر متعلق به عصر شبانی و غار نشینی بشر اولیه ؛ حرکت های اعتراضی ؛ متناسب و هماهنگ با تضاد های در هم تنیده اجتماعی و خشم فرو خورده توده های به جان آمده طی سالیان حکومت فاشیستی اسلامی ….است و سخنی ازامکان گرفتن مجوز هیچ نوع اعتراض به شرایط زیست در ایران از این رژیم نمیتواند در میان باشد ؛ حتی برای خودی های خودشان ؛ وهر نوع تصور در این رابطه باید به دکان آقا یا ن نگهدار و امیر خسروی و جریا نا ت استحاله چی دیگر مراجعه نمود . .
۴– در هیچ زمان از تاریخ جامعه بشری نمیتوا ن موردی را سراغ گرفت که حاکمان و رژیم های توتا لیتر ؛ شاهان و امامان و …. برای رضای خدا از دستگاه حکومت و منافع طبقاتی شان به آسانی صرف نظر کرده باشند . لشکر کشی ها وکشور گشائی ها ومبارزات و جنگها و کشتار ها و قتل عام ها در تاریخ نمونه های بی شماری دارد از این موضوع ….
تاریخ جامعه بشری تاریخ مبارزات طبقاتی است .
۵ – در یک دستگاه ریاضی نقطه ای را شاید بتوان معین نمود و در نظر گرفت ولی این نقطه نسبت به نقاط وپارا متر های دیگر در دستگا ه های ریاضی گوناگون بصورتی مرتب در حال تغیر و نوسان و دگرگونی است ؛ در رابطه بامسائل اجتماعی مخصوصآ ؛ و در رابطه با مسائل سیاسی به علت وجود حیله گری ها و شارلاتان بازی های سیاسی و توطئه گری های از قبل طراحی شده وآماده و مافیای پول وقد رت برای پول و ثروت … بمراتب بسیار پیچیده تر است و دائمآ همه پارامتر ها و دستگاه ها نسبت به هم ؛ ومتآثر از هم در حال تغییرات گوناگون وکنش و واکنش متقابل اند ، تعیین موقعیت نقاط و پدیده های مورد نظر ؛ خلاقیت خاصی را میطلبد ….. یک فعال اجتماعی برای درک درست از موقعیت پدیده ها ی همیشه در حال تغییر ؛ اگر بخواهد پویا فکر کند ؛ مجبوراست ، تمامی پارامتر ها را یک جا و در حال حرکت و تغییر نسبت به هم در نظر داشته باشد ، تا بتوا ند تحلیل مشخص از شرایط مشخص را بدست دهد و به همین دلیل کسی که روشن فکر می کند روشن نیز بیا ن مینما ید . توده های مردم برای پیشبرد کار واموراتشان از کوچکترین رفورم گرفته تا انقلاب ؛ آسان ترین وبی خطر ترین ( ص ۲ ) ودم دست ترین وکوتاه ترین راه ها و امکانات و …. را جستجو مینمایند . حتمآ متوجه شده اید آنهائی که کمی لوطی تر ومردانگی بیشتری از خود نشان میدهند نسبتآ انگشت نما تر و سر و گردنی بالاتر وآبروئی ! دارند و معمولآ راه هائی کمی سخت تر از معمول درمیان مردمشان برای رسیدن به هدف ! را بر میگزینند و… برای شما مخصوصآ رفقای کرما شا نی ؛ احتمالآ آشناتر از من باید باشد …. آنها مرتکب گناه کبیره ای نشده اند که توده های مردم اند وانقلابی دائمی نیستند . از اینجا به بعد است ، که فرق پوپولیزم وانقلاب شروع میشود . البته اگر از ترس پوپولیزم مبتذل ؛ مثل کور عصا در تاریکی نکوبیم وهر حرکت خود بخودی را بدون تحلیل مشخص و همه جانبه ؛ نفی یا تائید ننمائیم . بلکه در هر جمله وهر حرکت وموضع گیری و…. تحلیل مشخص از شرایط مشخص را در نظر گرفته و به توده های به جان آمده توضیح دهیم و بقول لنین به سیاست مانند ریاضیات عالی بنگریم ؛ بدین معنا که هرموضع گیری وحرکت وجریانی را در رابطه با شرایط موجود وسایر مسائل مربوطه بدون در نظر گرفتن نیاز ها و علائق سازمانی و شخصی و به شکلی آکاد میک ( نه اید ئو لوژیک وجا نبدار ) ؛ تغییرات و مسیر تغییر پدیده ها را بررسی نمائیم . یعنی برآیند نیروها ی طبقاتی ، سیاسی وتاریخی وملی ومذهبی وفرهنگی و روانشناسی توده ها و شرایط جهانی و …. شرایط و جایگاه وهماهنگی و تضاد های هریک را نسبت به هم ؛ نه نسبت به آنچه که ما در ذهنمان پرورانده ایم ویا آرزو داریم : و با ی