خوزستان یکی از مراکز اعتصابات گسترده نفت

از اعتصابات نفت باید وسیعا حمایت کرد

اعتصاب کارگران پیمانی نفت ادامه دارد. این اعتصاب مراکز نفتی و موسسات وابسته به آن در پالایشگاهها، پتروشیمی ها و نیروگاهها را در برگرفته است. در خوزستان نیز در شهرهایی چون آبادان، اهواز، ماهشهر و در شرکت هایی چون شرکت رجال در ماهشهر، پالایشگاه گاز بیدبلند۲ بهبهان کارگران پروژه جفیر، پتروشیمی فجر ماهشهر، نیروگاه رامین  و  ویس اهواز و تهران جنوب ماهشهر کارگران در اعتصاب بسر میبرند. کارگران رسمی نیز برای ۹ تیر فراخوان به تجمع داده اند و قبلا نیز این کارگران در  ۲۰ اردیبهشت و ۵ خرداد ماه در شهرهای آبادان و اهواز تجمعات اعتراضی برپا کردند که در اهواز کارگران در همان روز در شهر راهپیمایی کردند. خواست محوری کارگران نفت افزایش دستمزدهاست. در بیانیه شورای اعتراضات کارگران پیمانی نفت براینکه دستمزد هیچ کارگری نباید کمتر از ۱۲ میلیون باشد تاکید شده است. بعلاوه بر اینکه دستمزدها باید متناسب با سطح تخصص افزاد افزایش یابد و نیز بر پرداخت بموقع آن تاکید شده است. همچنین در این بیانیه خواستهایی چون داشتن امنیت شغلی و دائمی شدن قراردادهای کاری و توقف اخراجها و کوتاه شدن دست پیمانکاران و نیز لغو قوانین برده وار مناطق ویژه اقتصادی مورد پافشاری قرار گرفته است. بدینگونه اعتراضات کارگران دارد گسترش می یابد و ابعاد دهها هزار نفره بخود گرفته است.

باید از این اعتراضات فعالانه و به هر شکل ممکن حمایت و پشتیبانی کرد. واحد خوزستان کمیته سازمانده حزب کمونیست کارگری بر همبستگی همه بخش های مختلف کارگری در خوزستان و بخصوص مردم ساکن در شهرهای همجوار مناطق نفتی تاکید میکند. واحد خوزستان معلمان، بازنشستگان و بخش های مختلف مردم را به اعلام همبستگی با این کارگران فرا میخواند. خواستهای کارگران نفت خواستهای همه بخش های کارگری است و یک شکل عملی حمایت از کارگران اعتصابی نفت، اعلام اعتصابات حمایتی است. از جمله کارگران پشتیبانی صنعت نفت در مناطق نفتخیز جنوب، کارگران عملیات دریایی، کارگران شرکت پخش فراورده های نفتی، تمامی کارکنان بخشهای شرکت ملی حفاری ایران، فولاد اهوز، نیشکر هفت تپه، لوله سازی خوزستان، شهرداری ها، راه آهن و کارگران نیروهای حمل و نقل، ترابری و اتوبوسرانی، همه بخش هایی هستند که میتوانند با اعتصابات و حرکتهای حمایتی خود و با بیانیه هایشان اعتراضات کارگران نفت را تقویت کنند.

از خواستها و مبارزات کارگران نفت باید وسیعا حمایت و پشتیبانی کرد.

کمیته سازمانده حزب کمونیست کارگری- واحد خوزستان

۵ تیر ۱۴۰۰، ۲۶ژوئن ۲۰۲۱

 

از اعتصاب گسترده کارگران نفت در ایران پشتیبانی کنید

به اتحادیه ها و تشکلهای کارگری در سطح جهان

دوستان عزیز!

حتما مطلع هستید که دهها هزار تن از کارگران نفت و موسسات وابسته به آن در ایران در  اعتصاب بسر میبرند. اینها اکثرا کارگرانی هستند که قراردادهای کاری شان موقت و پیمانی است. از سوی دیگر کارگران رسمی نفت نیز بدلیل کاهش سطح دستمزدها و فشار های سنگین کاری و عدم ایمنی محیط کار و اجحافات و بی حقوقی ها در تدارک اعتصاب هستند. بدین ترتیب اعتراضی سراسری تمام صنایع نفت ایران را در برگرفته و هر روز دامنه اعتصابات گسترده تر میشود. پالایشگاهها، پتروشیمی ها و نیروگاهها در شهرهای مختلفی چون آبادان، اهواز، تهران، قشم، بوشهر، گچساران، خارک، عسلویه، کرمان، ارومیه، بهبهان، پارس جنوبی، اراک و بنادر مختلف ایران درگیر اعتصابند.

خواست افزایش دستمزدها  و اینکه مزد هیچ کارگری نباید کمتر از ۱۲ میلیون تومان باشد و افزایش سطح دستمزدها متناسب با سطح تخصص افراد،  تغییر روزهای مرخصی کارگران به بیست روز کار و ده روز مرخصی در صدر خواستهای این کارگران قرار دارد. این کارگران همچنین خواستار داشتن امنیت شغلی و دائمی شدن قرار دادها، که بیش از ۹۷ درصد قراردادهای کاری را در بر میگیرد، کوتاه شدن دست پیمانکاران، لغو قوانین ویژه مناطق اقتصادی که در آنها دست کارفرمایان و پیمانکاران برای هر تعرضی باز است، بالا بردن استانداردهای زیستی، بهداشتی و ایمنی کار و پایان دادن به امنیتی کردن مبارزات  و داشتن حق تشکل، حق تجمع و حق اعتراض هستند.

اینها خواستهایی است که از سوی “شورای سازماندهی اعتراضات کارگران نفت” اعلام شده است و این کارگران برای آنها مبارزه میکنند واعلام کرده اند که اگر تا یکماه دیگر پاسخ نگیرند با قدرت بیشتری اعتراضاتشان را ادامه خواهند داد. این اعتراضات در فضای پر جنب و جوش ایران زمینه ساز اعتصابات سراسری شده وانعکاس وسیعی در میان مردم داشته است.

در همین مدت شماری از کارگران اعتصابی اخراج شده و به جای آن نیروهای جدیدی به کار گرفته شده اند. از جمله در پالایشگاه تهران ۷۰۰ کارگر اعتصابی اخراج شده اند.

اعتصاب نفت در جامعه ایران بازتاب وسیعی یافته است. این در واقع صدای همه مردم علیه فقر، گرانی، تبعیض، نابرابری، بی تامینی و نداشتن حرمت و کرامت انسانی است. این اعتراضات  واکنشی به حکومت جنایتکار جمهوری اسلامی و بساط سرکوبگری ها و چپاول و دزدی حاکم است. کارگران و مردم در مضحکه انتخاباتی اخیر آشکارا اعلام کردند که این انتخابات نیست و ربطی به کارگران و مردم ندارد و رای نخواهند داد. بهرحال رئیسی جلاد کسی که مردم بدرست او را آیت الله قاتل می نامند را به عنوان رئیس جمهوری از صندوق رای خود بیروی آوردند. این اعتراضات بعنوان واکنشی به انتصاب آیت الله قاتل تلقی میشود که یک قلم از کشتارش صادر کردن حکم اعدام هزاران انسان معترض در سال ۶۷ است.

کارگران اعتصابی نفت و مردم معترض در ایران امروز به بیشترین حمایت های جهانی نیاز دارند.

کمپین برای آزادی کارگران زندانی از همه اتحادیه ها و سازمانهای کارگری و نهادهای انساندوست در سطح جهان انتظار وسیعترین حمایت ها از کارگران را دارد. تا کنون برخی از اتحادیه ها از کارگران اعتصابی نفت اعلام حمایت کرده اند. از همه اتحادیه ها انتظار داریم که به صف همبستگی با کارگران در ایران بپیوندند و از خواستهای کارگران نفت حمایت کنند. منتظر دریافت نامه های حمایتی شما هستیم. امروز کارگران ایران در چنگال وحشی ترین و چپاولترین حکومت و مافیای سرمایه داری، برای بدست آوردن حق و حقوشان در اعتصاب بسر میبرند. از کارگران اعتصابی نفت در ایران حمایت و پشتیبانی کنید.

کمپین برای آزادی کارگران زندانی (فری دم ناو)

BoycottIranRegime#

Shahla.daneshfar2@gmail.com

۵ تیر ۱۴۰۰

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate