دامنه اعتصاب کارگران نفت گسترده تر میشود

اخبار نفت، ویژه اعتصابات سراسری: شماره ۱۰

دامنه اعتصاب کارگران نفت گسترده تر میشود

دامنه اعتصابات در مراکز نفتی و موسسات وابسته به آن یعنی در پالایشگاهها، پتروشیمی ها و نیروگاهها و شرکت های تحت پوشش آنها هرروز گسترده تر میشود. این اعتصابات عمدتا در میان کارگران پیمانی و پروژه ای و بنادر مختلف ایران، و مراکز نفتی در شهرهای آبادان، اهواز، تهران، قشم، بوشهر، گچساران، خارک، عسلویه، کرمان، ارومیه، بهبهان، پارس جنوبی، اراک جریان دارد. بنا بر آخرین گزارشات بخشهای دیگری از کارگران نیز در روزهای اخیر به اعتصاب پیوسته اند. از جمله کارگران نیروگاه سیکل ترکیبی جهرم، اورهال ۱۵ و ۱۶، شرکت دریا ساحل جفیر، رادیوگراف نیروگاه بیدخون، تلمبه خانه شماره ۵ عباس، کارگران فاز دو پالایشگاه بیدبلند، پیمانکاران زلال پالایشگاه اصفهان، بخش های دیگری از کارگران پیمانکاری جهان پارس ایلام، فاز ۲ پالایشگاه گاز بیدبلند بهبهان، پیشرو صنعت پتروپالایش آدیش و شرکت  ODCC پالایشگاه نفت اصفهان طی دو روز گذشته و امروز پنجم تیرماه به اعتصاب پیوستند.

بنا بر خبرها زیر فشار این اعتراضات در بسیاری از مراکز نفتی پیمانکاران به تکاپو افتاده و با عقب نشینی هایی سعی میکنند کارگران را با وعده هایی راضی به بازگشت به کار کنند. اما کارگران بر روی تمام خواستهایشان مصر هستند و اعلام میکنند که دیگر وعده و وعید قبول نیست و پاسخ عملی میخواهند.

با توجه به اینکه کارفرمایان در برخی مراکز نفتی بعد از اعتصاب کارگران و تخلیه شرکت و برگشت به خانه ها، دست به اخراج کارگران روزمزدی خود زده اند، بک بحث داغ در میان کارگران اعتصابی اینست که بعد از دیداری با خانواده برای پیگیری مستقیم اعتراضات خود و خنثی کردن توطئه گری های پیمانکاران مفتخور به محل کار خود بازگردند و به اعتصاب خود ادامه دهند. 

از سوی دیگر کارگران رسمی خود را برای تجمع روز نهم تیرماه در مقابل وزارت نفت و مراکز نفتی در شهرستانها آماده میکنند. بنا بر خبرهای دریافتی در این ماه پرسنل رسمی شرکت نفت که حقوق های بالا میگرفتند حقوقهایشان بشدت کاهش یافته است و این موضوع موجی از اعتراض در میان آنها را نیز دامن زده است. داستان از این قرار است که این کارگران ماه قبل حقوق‌های عادی خود را گرفتند. اما در این ماه براساس مصوبه افزایشات حقوقی سال ۱۴۰۰ اضافه پرداختی ماه قبل یکجا از حقوق آنها کسر گردید. بدین ترتیب کسی که در ماه قبل ۵۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان حقوق گرفته بود، این ماه براساس جدول حقوقی جدید و کسر اضافه پرداخت ماه قبل چیزی حدود ۱۲ میلیون دریافت کرده است. این مساله بر خشم دامن دامن زد. کارگران رسمی نفت با اعلام اینکه با این حقوقها امکان گرداندن زندگی و معاششان را ندارند به تدارک اعتراض سراسری خود میروند. تا جاییکه زیر فشار این اعتراضات چندین کمیسیون در مجلس برای وتو کردن این طرح و مستثنا کردن کارگران رسمی نفت از سایر کارکنان دولت وارد رایزنی شده اند. 

این چنین است که کارگران پیمانی بهمراه کارگران رسمی نفت در اعتراضند و اعتصابات سراسری نفت تمام توجه ها را بخود جلب کرده و بستر ساز حرکت جامعه بسوی اعتصابات سراسری شده است. 

اعتصاب نفت همچنین به نقطه امیدی در میان مردم تبدیل شده و به گفتمانی همگانی تبدیل شده و موجی از همبستگی را همراه داشته است. خانوادە جانباختگان خیزش ٩٨ در سوم تیرمه طی بیانیه ای از اعتصابات کارگرا نفت حمایت کرده و مینویسند: “اکنون کارگران امتداد صدای آبان شده‌اند. این صدای همه ماست، همان‌ها که در آبان ۹۸ در کنار یکدیگر در خیابان‌ها برای حقمان فریاد زدیم”. گوهر عشقی مادر دادخواه، مادر ستاربهشتی زندانی سیاسی ای که در زیر شکنجه در زندان جان باخت در پیام همبستگی خود به کارگران نفت میگوید: “وظیفه‌ی معترضان و دادخواهان است که با پیوستن به ‎#اعتصابات_سراسری همراهی خود را با کارگران اعلام نماییم…” قبلا نیز تشکلهایی چون سندیکای نیشکر هفت تپه، اتحادیه آزاد کارگران ایران، سندیکای واحد، شورای بازنشستگان ایران و نیز جمع هایی از معلمان شاغل و بازنشسته و دانشجویان پیشرو دانشگاه اصفهان با کارگران اعتصابی نفت اعلام همبستگی کرده اند. 

اعتراضات نفت در سطح جهانی نیز انعکاس وسیعی داشته است. تا کنون فدراسیون بین‌المللی پتروشیمی اینداستریال، پلاتفرم سندیکاهای کارگری سوئد از کارگران اعتصابی نفت در ایران اعلام حمایت و پشتیبانی کرده است. 

کارگران غیر رسمی نفت بر اینکه دستمزد کارگران نباید کمتر از ۱۲ میلیون تومان باشد تاکید کرده و خواستار افزایش رده های مختلف مزدی به نسبت تخصص کارگران هستند. این کارگران همچنین بر خواست ۲۰ روز کار و ده روز مرخصی تاکید دارند تا بتوانند زمان مناسبی در کنار خانواده هایشان باشند. شورای هماهنگی اعتراضات کارگران پیمانی نفت علاوه بر این دو خواست کلیدی بر مطالباتی چون پرداخت بموقت دستمزدها، داشتن امنیت شغلی و دائمی شدن قرار دادها و کوتاه شدن دست پیمانکاران، لغو قوانین ویژه اقتصادی، پایان دادن به امنیتی کردن مبارزات و داشتن حق تشکل، حق تجمع و حق اعتراض و تسهیلات لازم و با استاندارد زیستی و کار و ایمنی محیط های کار تاکید کرده است.

حزب کمونیست کارگری با اعلام حمایت همه جانبه خود از اعتراضات کارگران نفت از همه کارگران و دیگر بخش های جامعه میخواهد که پشتیبان و حامی این اعتراضات باشند. یک شکل عملی حمایت از مبارزات کارگران نفت پیوستن به این اعتصابات است.  حزب همچنین بر اتحاد سراسری کارگران نفت و کنار هم قرار گرفتن کارگران رسمی و غیر رسمی و اتکاء این کارگران به تصمیم گیری جمعی و جمع شدن در محلهای کار و دخالت حداکثری در روند مبارزه شان تاکید دارد.  تنها با حضور حداکثری کارگران است که میتوان اعتراضات را با موفقیت جلو برد و در برابر هرگونه تفرقه افکنی و یا زد و بند های احتمالی پشت پرده ایستاد.  

پیش به سوی اعتصابات سراسری!

حزب کمونیست کارگری ایران

۵ تیر۱۴۰۰،  ۲۶ ژوئن  ٢٠٢١

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate