اخبار نفت، ویژه اعتصابات سراسری: شماره ۹

اخبار نفت، ویژه اعتصابات سراسری: شماره ۹
اعتصاب در نفت گسترش می یابد
همبستگی های کارگری با اعتصاب نفت
اعتصاب در میان کارگران نفت و مراکز وابسته به آن گسترش می یابد. هزاران کارگر نفت در پالایشگاههای بزرگی همچون تهران، آبادان، اصفهان و نیروگاهها و پتروشیمی ها و بسیاری از شرکت های نفتی در اعتصاب بسر میبرند. فازهای ۲۴ گانه عسلویه تماما در اعتصاب است و در حالیکه کارگران پیمانی از مناطق مختلف نفت به اعتصاب می پیوندند، کارگران رسمی نیز در تدارک تجمع سراسری نهم تیر ماه خود هستند. در فازهای ۱۱ تا ۱۴ عسلویه کارگران رسمی نیز در کنار کارگران پیمانی وارد اعتصاب شده اند.
بنا بر آخرین خبرها کارگران بخش برق و ابزار دقیق بهین پالایش قشم، کارگران پیمانکاری پتروشیمی فجر، کارگران فاز ۲ پالایشگاه آبادان، پتروشیمی‌هنگام در فاز ۲ طرح‌های توسعه پتروشیمی‌در منطقه ویژه اقتصادی عسلویه با یک هزار کارگر، کارگران شاغل در پالایشگاه اصفهان، کارگران شرکت تهران جنوب در ماهشهر، نیرو های شرکت کیسون بندر جاسک، پتروپالایش کنگان، نیروگاه بوستانو در عسلویه، شرکت اندیکا صنعت آسیا، نیروگاه رامین اهواز، گروه نفت ستاره دماوند، گروه پایپینگ شرکت نقش جهان، نیروگاه سیکل ترکیبی جهرم، اورهال ۱۵ و ۱۶ و پیمانکاری پتروشیمی فجر به صف اعتصاب پیوسته اند.
در حالیکه جریان “کمپین ۱۴۰۰” بر تخلیه سراسری مراکز نفتی تاکید دارد، بخش بسیاری از کارگران نیز بر ماندن در محل و دخالتگری و پیگیری مستقیم اعتراضاتشان پافشاری میکنند. بدین ترتیب درحالیکه بخشهایی از کارگران اعتصابی خوابگاهها را ترک کرده اند، بسیاری نیز در خوابگاهها باقی مانده و تاکیدشان بر ماندن در محل کار و پیگیری مطالبات است. بنا بر خبر ها در برخی از مراکز نفتی که کارگران کار را تعطیل و به خانه ها رفته اند، کارفرمایان و پیمانکاران مفتخور قرارداد کارگران روز مزد را باطل و به جای آنها اقدام به استخدام نیروی جدید کرده اند. نکته حائز اهمیت در اعتراضات نفت اتحاد سراسری آنها در پیگیری مطالباتشان است و اولتیماتوم داده اند که اگر تا آخر مرداد ماه پاسخ نگیرند اعتراضاتشان را گسترده تر به جلو خواهند برد و دو خواست افزایش حقوقها و تغییر نوبت مرخصی شان به بیست روز کار و ده روز مرخصی در راس مطالباتشان قرار دارد. برای خواست افزایش دستمزدها در سطوح مختلف تخصصی ارقامی از سوی کارگران پیشنهاد شده است، در تکمیل آن شورای هماهنگی اعتصاب کارگران در بیانیه خود بر این که دستمزد هیچ کارگری نباید کمتر از ۱۲ میلیون تومان باشد تاکید نموده است. بعلاوه در این بیانیه بر خواستهایی چون لغو قوانین برده وار مناطق ویژه اقتصادی، کوتاه شدن دست پیمانکاران و دائمی شدن قراردادها و داشتن امنیت شغلی، بالابردن ایمنی محیط کار با استانداردهای قابل قبول، بالابردن استانداردهای زیستی و کاری، پایان دادن به امنیتی کردن محیط کار و داشتن حق تشکل، تجمع و اعتراض تاکید کرده اند. اعلام این خواستها از سوی این کارگران گام مهمی در متعین کردن اعتراضات آنها و اتحاد سراسری کارگران رسمی و غیر رسمی حول آنهاست.
اعتصاب گسترده نفت خون جدیدی به شریان جنبش کارگری و کل جامعه وارد کرده و همه توجه ها را بخود جلب کرده است. در همین مدت تشکلهایی چون اتحادیه آزاد کارگران ایران، سندیکای نیشکر هفت تپه، سندیکای شرکت واحد، شورای بازنشستگان ایران، جمعی از معلمان شاغل و بازنشستگان، جمعی از کارگران نیشکر هفت تپه، و اسماعیل بخشی از نمایندگان کارگران هفت تپه از اعتراضات این کارگران اعلام حمایت و همبستگی کرده اند. اعتراضات نفت در سطح جهانی نیز انعکاس داشته و از جمله فدراسیون بین‌المللی پتروشیمی اینداستریال از کارگران اعتصابی نفت در ایران اعلام حمایت و پشتیبانی کرده است.
حزب کمونیست کارگری حمایت همه جانبه خود را از مبارزات کارگران نفت اعلام میکند. حزب بر اتحاد سراسری کارگران نفت و کنار هم قرار گرفتن کارگران رسمی و غیر رسمی تاکید دارد. حزب همچنین بر دخالتگری حداکثری همه کارگران اعتصابی و حضور فعال آنها در محل جهت مقابله با تشبثات کارفرمایان و توطئه هایشان برای شکستن اعتصاب آنان تاکید میکند. مدیای اجتماعی و سازمانیابی در گروههای تشکیل شده در این گروه ها ابزار مهم این دخالتگری در سطح سراسری است. تنها با حضور حداکثری کارگران است که میتوان اعتراضات را با موفقیت جلو برد و در برابر هرگونه تفرقه افکنی و یا زد و بند پشت پرده ایستاد. برپایی تجمعات اعتراضی در مراکزی چون مقابل وزارت نفت و مراکز نفتی در شهرهای مختلف، حضور فعال خانواده های کارگران در این اعتراضات، گامهای مهمی در تقویت این اعتراضات است. حزب ضمن ارج گذاشتن بر حمایت ها و همبستگی های تاکنونی، همه کارگران و معلمان و بازنشستگان و دیگر بخشهای مردم را به همبستگی با کارگران نفت فرا میخواند و به سهم خود تلاش میکند که صدای کارگران نفت در سطح جهان باشد.
زنده باد کارگران نفت
پیش به سوی اعتصابات سراسری!
حزب کمونیست کارگری ایران

۴ تیر۱۴۰۰، ۲۵ ژوئن ٢٠٢١

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate