اخباروگزارش های کارگری ۳ تیرماه ۱۴۰۰

اخباروگزارش های کارگری ۳ تیرماه ۱۴۰۰

– ادامه وگسترش اعتصاب کارگران پیمانی پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها و نیروگاه ها برای افزایش دستمزد وبرخورداری از حق مرخصی ۱۰روزه پس از ۲۰روزکار:

۱- اعتصاب کارگران سازه شرکت جهان پارس

۲- اعتصاب کارگران شرکت دی پلیمر در عسلویه

۳- اعتصاب کارگران بیدبلند ۲ ماهشهر

۴- اعتصاب کارگران پیمانکاری شرکت فولاد بوتیا در کرمان

۵- اعتصاب کارگران شرکت آبسان پالایش

۶- اعتصاب کارگران پیمانکاری شرکت سازه فرافن قشم

۷- اعتصاب کارگران پیمانکاری نیروگاه سیکل ترکیبی ارومیه

۸- اعتصاب کارگران بخش برق و ابزار دقیق بهین پالایش قشم

۹- اعتصاب کارگران پیمانکاری پتروشیمی فجر

۱۰- اعتصاب کارگران فاز ۲ پالایشگاه آبادان

– گزارشی دیگردرباره ادامه وگسترش اعتصاب کارگران پیمانی پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها و نیروگاه ها برای افزایش دستمزد وبرخورداری از حق مرخصی ۱۰روزه پس از ۲۰روزکار

– بسحاق کارگر حق طلب تعمیرات واحد الٌفین (فراورش) درمنطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی بندرامام برای اعتراض به اخراج از کار دهانش را دوخت

– جان باختن دوتن از کارگران حق طلب عسلویه در راه بازگشت ازمحل کار به محل زندگی براثرتصادف

– اهالی خشمگین شهر قطرویه برای اعتراض به روند استخدام ها در مجتمع فولاد غدیر نی ریز جاده ورودی کارخانه به نی‌ریزرا مسدود کردند

– بازداشت مسعود حمید نیا معلم نخبه حق طلب

– اخراج غیرقانونی کسری نوری از دانشگاه تهران!! 

– جان باختن ۵ سربازمعلم براثر تصادف اتوبوس حاملشان

– جان باختن یکی از کارکنان شرکت آموزش خلبانی  براثرسقوط هواپیمای آموزشی در خراسان شمالی

 *ادامه وگسترش اعتصاب کارگران پیمانی پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها و نیروگاه ها برای افزایش دستمزد وبرخورداری از حق مرخصی ۱۰روزه پس از ۲۰روزکار:

۱- اعتصاب کارگران سازه شرکت جهان پارس

روز چهار شنبه دوم تیرماه کارگران پروژه‌ای سازه جهان پارس به اعتصاب سراسری کارگران نفت پیوستند.

۲- اعتصاب کارگران شرکت دی پلیمر در عسلویه

روز پنجشنبه سوم تیرماه کارگران پروژه‌ای شرکت دی پلیمر شاغل در صنایع پتروشیمی‌های عسلویه به اعتصاب سراسری کارگران نفت پیوستند.

۳- اعتصاب کارگران بیدبلند ۲ ماهشهر

روز چهار شنبه دوم تیرماه کارگران پروژه‌ای بید بلند ۲ ماهشهر به اعتصاب سراسری کارگران نفت پیوستند.

۴- اعتصاب کارگران پیمانکاری شرکت فولاد بوتیا در کرمان

روز پنجشنبه سوم تیرماه کارگران پیمانکاری فولاد بوتیا در کرمان به اعتصاب سراسری کارگران نفت پیوستند.

۵- اعتصاب کارگران شرکت آبسان پالایش

روز چهار شنبه دوم تیرماه کارگران شرکت آبسان پالایش شاغل در پالایشگاه اصفهان به اعتصاب سراسری کارگران نفت پیوستند.

۶- اعتصاب کارگران پیمانکاری شرکت سازه فرافن قشم

روز پنجشنبه سوم تیرماه کارگران پیمانکاری شرکت سازه فرافن قشم به اعتصاب سراسری کارگران نفت پیوستند.

۷- اعتصاب کارگران پیمانکاری نیروگاه سیکل ترکیبی ارومیه

روز پنجشنبه سوم تیرماه کارگران پیمانکاری نیروگاه سیکل ترکیبی ارومیه به اعتصاب سراسری کارگران نفت پیوستند.

۸- اعتصاب کارگران بخش برق و ابزار دقیق بهین پالایش قشم

روز پنجشنبه سوم تیرماه کارگران بهش برق و ابزار دقیق بهین پالایش قشم به اعتصاب سراسری کارگران پروژه‌ای و پیمانکاری پیوستند.

۹- اعتصاب کارگران پیمانکاری پتروشیمی فجر

روز پنجشنبه سوم تیرماه کارگران پیمانکاری پتروشیمی فجر به اعتصاب سراسری کارگران نفت پیوستند.

۱۰- اعتصاب کارگران فاز ۲ پالایشگاه آبادان

روز پنجشنبه سوم تیرماه کارگران پیمانکاری فاز ۲ پالایشگاه آبادان به اعتصاب سراسری کارگران نفت پیوستند.

منبع ۱۰ خبربالا:کانال تلگرام اتحادیه آزاد کارگران ایران

*گزارشی دیگردرباره ادامه وگسترش اعتصاب کارگران پیمانی پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها و نیروگاه ها برای افزایش دستمزد وبرخورداری از حق مرخصی ۱۰روزه پس از ۲۰روزکار

کارگران شرکت فولاد بوتیای ایرانیان کرمان، شرکت دی پلیمر، پتروشیمی آرین متانول پیمانکاری ساختار صنعت، شرکت ساپک پتروشیمی پترو پالایش پیمانکاری های کوروش قیصری-امراله غلامزاده-شفیع پور-شاپور محمودی، پالایشگاه اصفهان شرکت آبسلان پالایش، شرکت آزمون پارس پتروشیمی پردیس عسلویه، شرکت رگبی پویا نصب آذراب در پالایشگاه اصفهان، شرکت نفت آذر به پیمانکاری شرکت جهان پارس در ایلام، گروه برق شرکت سازه فرافن در پالایشگاه نفت سنگین، پایپینگ بویلر پیمانکاری کیانپور در چابهار، نیروگاه سیکل ترکیبی ارومیه که امروز در خوابگاه ماندند، آبادراهان پارس پالایشگاه آبادان، شرکت دریا ساحل جفیر، نیروگاه سیکل ترکیبی جهرم، پتروشیمی بوشهر شرکت پارس قدرت با ۲۵۰ کارگر خود، برق و ابزار دقیق بهین پالایش قشم، پتروشیمی بوشهر پیمانکاری لیموچی.

 تاکنون ۲۵ هزار کارگر به کمپین پیوسته و راهی خانه های خود شده اند.

منبع: کانال رسمی سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران

*بسحاق کارگر حق طلب تعمیرات واحد الٌفین (فراورش) درمنطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی بندرامام برای اعتراض به اخراج از کار دهانش را دوخت

روزچهارشنبه  ۲ تیرماه آقای بسحاق نماینده کارگر و فعال کارگری در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی بندرامام ، جهت اعتراض به اخراج غیرقانونی از شرکت و مطالبات قانونی، لب های خود را دوخت.

 مدیرعامل پتروشیمی بندر امام از سال پیش تمام پاداشهای اعلام شده از طرف وزرات نفت به کارگران شرکتهای چهارگانه وزارت خانه را پرداخت نکرد. از اجرایی شدن دستورات وزرات خانه خودداری و همه را با زور حراست و تهدید به اخراج کارگران، بلوکه کرد که مورد اعتراض کارگران و نماینده شان قرار گرفت.

آقای بٌسحاق کارگر تعمیرات واحد الٌفین (فراورش) از توابع پتروشیمی بندرامام هستند.

 سال گذشته شخص مدیرعامل مجتمع به درب ورودی حراست مجتمع مراجعه کرد وگیت پاس تردد این کارگر را گرفت در جیب خود گذاشت و از ورود ایشان به مجتمع جلوگیری کرد، نهایتا با فشارکارگران و رای واحد کار منطقه ویژه بازگشت بکار شد یکی دوماه کارکرد، مجددا پرونده ایشان را به کمیته انضباطی مجتمع دادند و به صورت کاملا غیرقانونی از کار اخراج شد.

منبع:کانال رسمی سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران

*جان باختن دوتن از کارگران حق طلب عسلویه در راه بازگشت ازمحل کار به محل زندگی براثرتصادف

روز چهارشنبه ۲ تیر،۲ کارگراعتصابی ‌پروژه‌های نفت و گاز در راه بازگشت ازعسلویه محل کارش به سمت یاسوج  محل زندگیش بر اثر تصادف جان خود را از دست دادند

–   گزارشات رسانه ای شده:

۱- اعتراض کارگران صنعت نفت

۲- دلیل تجمع کارگران صنعت نفت چیست؟ وزارت نفت چه می‌گوید؟

*گزارشات رسانه ای شده:

۱- اعتراض کارگران صنعت نفت

اگر این روزها در شبکه‌های اجتماعی و پایگاه‌های خبری گشتی زده باشید، احتمالا با تصاویر و ویدئوهای پر شماری از اعتراضات و اعتصاب کارگران صنعت نفت کشور روبه‌رو شده‌اید. این کارگران که اکثریت قریب به قاطع آنان پیمانی و موقت هستند، از روز دوشنبه ۳۱ خرداد ماه اعتراضات صنفی و معیشتی خود را به صورت پراکنده در بعضی از پالایشگاه‌ها آغاز کردند.

این اعتراضات در روز سه‌شنبه اول تیر فراگیرتر شد و به بسیاری از مراکز نفتی، پالایشگاهی و پتروشیمی‌های سراسر کشور هم کشیده شد و روز چهارشنبه ۲ تیر ماه نیز ادامه پیدا کرد. نوک پیکان این اعتراضات پیمانکاران و وضعیت کارگران تحت قرارداد آنان را هدف قرار داده است. مطابق تصاویر و گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی دامنه این اعتصابات به سراسر کشور گسترش یافته و به پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها، مخازن نفت و سکوهای نفتی در تهران، کنگان، ماهشهر، اراک، قشم، خارک، بهبهان،‌ گچساران،‌ بوشهر، ‌آبادان و اصفهان هم کشیده شده است.

ریشه اعتراضات در چیست؟

اعتصابات و اعتراضات کارگری که در دهه‌های گذشته کمتر سابقه داشت، از سال ۱۳۹۹ به یک باره افزایش پیدا کرد و تنها شامل کارگران پیمانی، پروژه‌ای و قرارداد موقت تحت کارفرمایان خصوصی نبود، بلکه این اعتراضات در ماه‌های گذشته به کارمندان و کارگران رسمی و بالاخص بخش عملیاتی وزارت نفت هم گسترش یافت. البته شدت این اعتراضات و گستردگی آنها از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون، بسیار بیشتر از حجم اعتراضات در سال گذشته بوده است.  

کارکنان صنعت نفت تقریبا در تمامی اعتراضات یک سال اخیر خود خواسته‌های مشابهی داشته‌اند،  همواره به اجرایی نشدن بندهای معیشتی ماده ۱۰ قانون وظایف و اختیارات نفت معترض بوده‌اند. همچنین بسیاری از کارمندان و کارگران صنعت نفت با تصویب ماده (۱) جزء الف تبصره ۱۲ قانون بودجه کل کشور توسط مجلس شورای اسلامی در سال جدید با تعیین سقف و کسوراتی که در حقوقشان اعمال شده، می‌توان گفت افزایش حقوق خاصی در سال جدید نداشته‌اند و حتی برای برخی از آنها عملا حقوق نسبت به سال گذشته دچار کاهش شده است. امری که با اعتراض ضمنی مقامات ارشد وزارت نفت هم مواجه شد و این نهاد از مطالبات کارگران صنعت نفت حمایت کرد. حالا اما کارگران صنعت نفت، گاز و پتروشیمی کشور وارد اعتراضات گسترده‌تری شده‌اند. با نگاهی به تصاویر و فیلم‌های منتشر شده از این اعتراضات در نقاط مختلف کشور، فصل مشترک خواسته‌های کارگران معترض را می‌توان اعتراض به پایین بودن دستمزد‌ها و نامناسب بودن شرایط کاری دانست. این اعتراضات صنفی و مسالمت‌آمیز توسط کارگران نفت به کارزاری سراسری برای دستیابی به مطالبات برحق معیشتی تبدیل شده است. در واقع کارگران معترض، خواهان افزایش دستمزد متعارف خود هستند و این اعتراضات را تحت عنوان «کمپین ۱۴۰۰» راه‌اندازی کرده‌اند. در روز یکم تیرماه کارگران پروژه‌ای و پیمانی صنعت نفت با حضوری گسترده در شبکه‌های اجتماعی و انتشار تصاویری از خودشان، خبر از آغاز اعتراضات دادند و بخش عمده‌ای از آنان با آغاز اعتراض محل کار را ترک کرده و به خانه‌هایشان بازگشتند. کارگران پروژه‌ای و پیمانی صنعت نفت ایران، در این اعتراضات طرف حساب خود را پیمانکاران نفتی و شرکت‌های پیمانکاری تامین نیروی انسانی می‌دانند. این کارگران و مهندسان متخصص، توانمند و متعهد که بار اصلی صنعت نفت ایران نیز بر دوش آنان است، می‌گویند با ورود پیمانکاران مدت‌هاست چیزی به نام امنیت شغلی ندارد و از قرارداد دائم کار محروم هستند و از سوی دیگر نیز با تبعیض مزدی شدیدی روبه‌رو شده‌اند.  این کارگران در تابستان سال گذشته نیز دست به اعتراضات مشابهی زدند که در رسانه‌ها کمتر به آن پرداخته و توجه شد، اما همان اعتراضات موجب شد که بتوانند با پیمانکاران چانه‌زنی کنند و دستمزدهای خود را تا حد قابل قبولی بهبود بخشند.

کارگران معترض چه می‌خواهند؟

در میان اظهارات کارگران معترض می‌توان به چند نکته کلیدی اشاره کرد که مهم‌ترین آن عدم قاعده‌مندی افزایش مزد سالانه توسط پیمانکاران است که در برخی موارد شنیده شده است با پیشنهادهایی در حد ۵درصد افزایش مزد سالانه سراغ کارگرانی رفته‌اند که امنیت شغلی ندارند و در صورت عدم پذیرش دستمزد تحمیلی پیمانکاران، به راحتی ممکن است شغل خود را از دست دهند. آنها همچنین به مساله تعطیلات و تعداد روزهای اشتغال در ماه نیز معترضند و خواهان آن هستند تا مانند همتایانشان که تحت قرارداد پیمانکاران نیستند، حداکثر ۲۰ روز در ماه به عنوان روز کاری مشغول خدمت باشند. مساله شرایط نامناسب و محل اسکان کارگران، کمپ‌ها و کانکس‌هایی که در شان کارکنان صنعت پیشران اقتصاد کشور نیست هم از دیگر مطالبات کارگران صنعت نفت است که بالاخص در زمان شیوع بیماری کووید، باعث تهدید وضعیت سلامت همه کارکنان و به تبع آن خانواده‌های آنان شده است. آن‌گونه که رسانه ای گزارش کرده، معترضان می‌گویند در حالی که شاغل رسمی وزارت نفت حداقل ۱۵ میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنند، شاغلان مدت موقت هم رده‌شان تنها حدود ۴ میلیون تومان دریافتی دارند. در چنین شرایطی این کارگران بیش از ۱۰روز است که با ایجاد هشتگ «نه به پیمانکاران» خواهان حذف شرکت‌های واسطه در صنایع نفت و گاز کشور شده‌اند.  البته به نظر می‌رسد برخوردهای برخی از پیمانکاران در برابر این اعتراضات مسالمت‌آمیز تهدید به اخراج و پخش کردن فرم تسویه حساب در میان کارگران بوده است. اتفاقی که فیلم آن توسط کارگران پالایشگاه نفت تهران منتشر شد و در بسیاری از خبرگزاری‌های داخلی و شبکه‌های اجتماعی هم بازتاب گسترده‌ای داشت. در شرایطی که وضعیت معیشتی و امنیت شغلی کارگران در مهم‌ترین صنعت کشور، شرایط را به گونه‌ای رقم زده که چاره دیگری جز اعتراض مسالمت آمیز و طرح مستقیم خواسته‌های صنفی خود ندارند، به نظر می‌رسد باید چاره‌ای اساسی برای وضعیت آنان اندیشید. کارگرانی که در شعارهای خود تنها خواهان اجرای عدالت برای خود و همکارانشان هستند و در غیاب نمایندگان و تشکل‌های واقعی که بتوانند با طرح مسائل اساسی، این صنعت گران را نمایندگی کنند، باید جدی گرفته شوند و به خواسته‌های معیشتی آنان توجه کرد.

۲- دلیل تجمع کارگران صنعت نفت چیست؟ وزارت نفت چه می‌گوید؟

چند روزی است که کارکنان پایانه خارک دست به اعتصاب و اعتراض کاری و غذایی زده‌اند و این اعتصاب هنوز ادامه دارد و هر روز گسترده‌تر می‌شود. یکی از این کارکنان می‌گوید دلیل این اتفاق نارضایتی این کارکنان از شرایط کاری‌ و حقوق ناچیزشان است. اما وزارت نفت معتقد است پیگیری این اعتراضات، مربوط به این وزارت‌خانه نیست.

حدود یک هفته است کارکنان پایانه خارک، در اعتصاب غذایی به سر می‌برند و از وضعیت حقوقی خود ناراضی‌اند.

کارشناس ارشد نمودارگیری از سیال حفاری درباره اعتصاب کارکنان توضیح می‌دهد: کارکنان سکوی پایانه خارک نسبت به حقوق و دستمزد خود معترض‌اند.

او ادامه می‌دهد: چند سالی است که به صورت ناعادلانه از حقوق بچه‌ها کم می‌کنند. این ماه فشار کمبود حقوق و وضعیت معیشتی به حدی به کارکنان فشار آورده بود که شروع به اعتصاب کرده‌اند.

گزارش‌های واصله از تداوم این اعتصاب خبر می‌دهد و او می‌گوید: کارکنان اکنون در اعتصاب به سر می‌برند و از تحویل گرفتن نفت‌کش‌ها خودداری می‌کنند و اکنون دو سه روزی است که هم در اعتصاب غذا هستند و هم در اعتصاب کاری.

شرایط کاری سخت این کارکنان مانند ساعت کاری زیاد، دوری از خانواده، ریسک خطرهای احتمالی باعث اعتراض و اعتصاب این کارکنان شده است.

۱۹ اردیبهشت ماه سال، ۹۱ مجلس با هدف نگهداشت نیروی انسانی متخصص، قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت را در ماده ۱۰ تصویب کرد. بر اساس این ماده، سازوکارهای پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان صنعت نفت از قانون مدیریت خدمات کشوری مستثنا شده است و کارکنان هم با استناد به همین قانون نسبت به وضعیت فعلی‌شان اعتراض دارند.

یکی دیگر از این کارکنان، درباره دلیل این تجمع توضیح می‌دهد: سال ۹۰، کارکنان مطالبه افزایش حقوق داشتند که این درخواست هم تایید شده است اما با شروع کار دولت یازدهم، ماده ۱۰ قانون و مطالبات این کارکنان هم نادیده گرفته شد.

سختی کار و حقوق کم

وی در این باره می‌‌گوید: رتبه حقوق کارکنان نفت بین مشاغل دولتی، سیزدهم یا چهاردهم است با این حال، نمایندگان مجلس گزارش داده بودند که هیچ یک کارکنان نفت کمتر از ۲۵ میلیون تومان حقوق نمی‌گیرند. تجمعات پیوسته سال پیش هم به همین دلیل شروع شده بود اما امسال سقف حقوق را ۳۳ میلیون تومان تعیین کرده‌اند و اردیبهشت و خرداد امسال رقم حقوق کارکنان بسیار کم شده است و کارکنان خارک اولین کارکنانی بودند که حقوق را دریافت و اعتراض کردند.

این کارکن حفاری اظهار تاسف می‌کند و می‌گوید: هر سال مخازن عمیق‌تر می‌شود و به همین دلیل هم استخراج نفت از آنان سخت‌تر می‌شود. با توجه به وضعیت فیزیکی سخت این کارکنان، فشار کار، شیفت‌های بالای ۱۲ ساعت و همچنین کمبود و گاهی نبود برخی از قطعات، اعتراضات این کارکنان به حق است.

قبلا هم عده زیادی از کارکنان رسمی و کارگران شرکت نفت ایران روز چهارشنبه پنجم خردادماه، در عسلویه، لاوان و بهرگان و یک سکوی نفتی در خلیج‌فارس دست به اعتصاب و تجمع زده بودند البته این اعتراضات در پی فراخوان کارگران رسمی نفت انجام شده بود.

پیش از این،یک خبرگزاری نوشته بود که «این کارگران خواستار اجرای دقیق و عادلانه قانون افزایش دستمزد سال ۱۴۰۰، اجرای ماده ۱۰ قانون اختیارات وزارت نفت، جدول بدو استخدام سال ۹۳ و تسری آن به تمامی پرسنل استخدامی قبل از این تاریخ» هستند.

وزارت نفت چه می‌گوید؟

مدیر کل روابط عمومی وزارت نفت پاسخ درستی درباره وضعیت کارکنان پیمانی و مطالاتشان به خبرنگاری نمی‌دهد و صرفا می‌گوید: اصلا این شرکت‌ها به وزارت نفت ارتباطی ندارند و جزو بخش خصوصی هستند. برای پیگری وضعیت هر دسته از کارگران معترض، باید با سازمان خصوصی خودشان تماس گرفت نه وزارت نفت.

بیانیه کارگران چه می‌گوید؟

بر اساس اخباری که از کارکنان رسیده، اعتصاب کارگران پیمانی نفت در پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها و نیروگاه‌ها، هنوز هم ادامه دارد و هر روز هم گسترده‌تر می‌شود. بیانیه آنان به این شرح است:

«برای پیگیری خواست‌هایمان وارد اعتصاب سراسری می‌شویم! ما کارگران پیمانی نفت در پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها و نیروگاه‌ها در اعتراض به سطح نازل حقوق‌ها و کاهش هر روزه قدرت خرید خود و عدم اجرای وعده های داده شده همانطور که اعلام کرده بودیم اعتصابات خود را از سر می‌گیریم.»

این کارگران اعلام کرده‌اند که تا زمانیکه به خواسته‌های آنان پاسخ داده نشود به نیروگاه بازنخواهند گشت.

اما خواسته‌های آنها چیست؟

– مزد هیچ کارگر شاغل در نفت نباید کمتر از ۱۲ میلیون باشد و باید فورا سطح دستمزدها افزایش یابد و به نسبتی که قیمت اجناس افزایش می یابد سطح مزد کارگران نیز بالا رود. به‌علاوه سایر سطوح مزدی کارگران باید بر اساس توافق با نمایندگان منتخب کارگران صورت گیرد.

– تعویق پرداخت دستمزدها جرم و یک دزدی آشکار است. حقوقها باید هر ماه بموقع پرداخت شود.

– ما به کار موقت و پیمانی اعتراض داریم و خواستار کوتاه شدن دست پیمانکاران و داشتن امنیت شغلی و دایٔمی شدن قراردادهای کاری مان هستیم. اخراج کارگر ممنوع.

– قوانین برده وار مناطق ویژه اقتصادی که حصاری بین ما و بخش های دیگر کارگری در سطح جامعه است و بر اساس آن کارفرمایان مفتخور دستشان برای هرگونه تعرضی به زندگی و معیشت ما باز گذاشته شده است، باید فورا لغو شوند.

– ما خواستار ایمن شدن محیط کارمان هستیم. محیط های کار ما مثل یک بمب انفجاری است و حریق های مهیب، سقوط از ارتفاع، آلودگی های صوتی در اثر انفجار مواد نفتی، استشمام مواد سمی و شیمیایی در کنار غیر استاندار بودن وضع بهداشت و درمانگاهها، دارد هر روز از ما قرمانی می‌گیرد.

– ما کارگران نفت از امنیتی بودن محیط‌های کارمان به ستوه آمده‌ایم و باید به این وضعیت خاتمه داده شود. تشکل و تجمع و اعتراض حق مسلم ماست.

*اهالی خشمگین قطرویه برای اعتراض به روند استخدام ها در مجتمع فولاد غدیر نی ریز جاده ورودی کارخانه به نی‌ریزرا مسدود کردند

روز چهارشنبه ۲ تیر، اهالی خشمگین شهر قطرویه دراستان فارس برای اعتراض به روند استخدام ها در مجتمع فولاد غدیر نی ریزواقع در کیلومتر ۵۰جاده نی ‏ریز- سیرجان جاده ورودی کارخانه به نی‌ریزرا با برپایی تجمع مسدود کردند.

به گزارش ۳ تیریک منبع خبری محلی،معترضان پلاکاردی را به همراه داشتند که روی آن نوشته شده بود: «مسئولان محترم شهرستان و فولاد غدیر نی‌ریز، آیا حق این است که زمین و آب و خاک از ما شهروندان قطرویه باشد و در برابر آن گرد و غبار و آلایندگی‌ها، نابودی کشاورزی، فرصت سوزی و از بین رفتن اشتغال و بیکاری برای ما باشد؟»

تجمع کنندگان به بکارگیری نیرو در دفتر تهران فولاد نی‌ریز معترض بوده و می‌گفتند: تعدادی نیرو در آنجا در دوره مدیرعامل جدید استخدام شده‌اند که هیچکدام بومی نیستند. 

آنان عنوان می‌کردند: با وجود اینکه بسیاری از نیروهای بومی که حدود ۱۴ سال در پیمانکاری‌ها مشغول کار هستند و هنوز استخدام نشده‌اند به این سیاست  مدیر عامل‌جدید معترضند.

این تجمع اعتراضی با حضور مسئولان کارخانه و مسئولان محلی و نیروی انتظامی پس از ۲ ساعت پایان یافت. 

*بازداشت مسعود حمید نیا معلم نخبه حق طلب

شوربختانه باخبر شدیم که آقای مسعود حمید نیا معلم نخبه که از ۱۶ سالگی به خاطر بهره ی هوشی بالا به دانشگاه راه یافته بود، روز شنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ بوسیله ی سپاه پاسداران اندیمشک بازداشت و به نقطه ی نامعلومی منتقل شد.

مسعود حمیدنیا که همواره به کیفیت  آموزش و پرورش کشور انتقاد داشته و خواهان آموزش و پرورش رایگان و با کیفیت بوده است ، در سال ۱۳۹۰ بوسیله هیات تخلفات اداری آموزش و پرورش استان خوزستان از شغل معلمی اخراج شد.

حمید نیا در طول ۱۲ روز بازداشتی تنها یکبار به مدت ۲ دقیقه با خانواده تماس تلفنی داشته است.

در پیگیریهای انجام شده هنوز محل بازداشت و شرایط نگهداری آقای حمیدی مشخص نیست.

برگرفته ازکانال تلگرامی شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

*اخراج غیرقانونی کسری نوری از دانشگاه تهران!! 

کسری نوری دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد رشته‌ی حقوق بشر دانشگاه تهران به دلیل محبوس بودن، از دانشگاه اخراج شد! 

این در حالی است که تبصره ۱ ماده ۱۱۳ شیوه نامه اجرایی آیین‌نامه انضباطی دانشجویان صراحتا می‌گوید: در صورت محکومیت قطعی قضایی که منتهی به حبس شود، جزء سنوات محسوب نگردیده و دانشجو پس از پایان محکومیت می‌تواند ادامه تحصیل دهد.

پوریا نوری طی توییتی نامه‌ی اخراج برادرش کسری نوری را منتشر کرد و اخراج وی را در حالی خبر داد که کسری نوری طبق همه قوانین دانشگاهی باید همچنان دانشجوی دانشگاه تهران باشد.

اخراج کسری نوری از دانشگاه مطلقا غیرقانونی و یکی از مصادیق انقلاب فرهنگی دوم است.

برگرفته از کانال شوراهای صنفی دانشجویا کشور

*جان باختن ۵ سربازمعلم براثر تصادف اتوبوس حاملشان

صبح روزپنج شنبه ۳ تیر،اتوبوس حامل سربازمعلمان که در حال اعزام به محل خدمت بودند در محور زاهدان – آباده در دهشیر یزد واژگون و۵نفر جان باختند و۳۳ نفر مصدوم شدند.

*جان باختن یکی از کارکنان شرکت آموزش خلبانی فراسپهر ایرانیان  براثرسقوط هواپیمای آموزشی در خراسان شمالی

روز یکشنبه ۳۰خرداد،یک هواپیمای آموزشی شرکت فراسپهر ایرانیان که از بجنورد به سمت کلاله در استان گلستان در حال پرواز بود در شهرستان گرمه استان خراسان شمالی، حدفاصل جنگل گلستان و چمن بید سقوط وخلبان مالک ویکی از کارکنان شرکت بنام محمدزاده جان خودرا ازدست دادند.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate