اخبار نفت، ویژه اعتصابات سراسری: شماره ۳

اخبار نفت، ویژه اعتصابات سراسری: شماره ۳

حمایت کارگران رسمی شرکت POGC از تجمع  ۹ تیر

کارگران پیمانی فاز ۱۴عسلویه، لیدوما و پایندان به اعتصاب سراسری پیوستند

– روز ۳۱ خرداد کارگران عملیاتی شرکت POGC شاغل در سکوی SPQ1 از اعتراض و اعتصاب همکاران خود در شرکت پایانه‌های نفتی ایران منطقه خارک اعلام حمایت کردند. در همین روز کارگران فلات قاره منطقه خارک، با دست نوشته هایی با مضمون “همه با همیم” حمایت خود را از اعتراضات همکاران خود در شرکت پایانه های نفتی منطقه خارک اعلام داشتند. کارگران پایانه های نفتی در روز ۲۸ خرداد بعد از دریافت حقوق و مشاهده کاهش سطح مزدشان بدون بارگذاری استیت و به نشانه اعتراض به تفسیر دلبخواهی و تبعیض در افزایشات عمومی ۱۴۰۰، دست از کار کشیدند. اعتراض این کارگران به نحوه افزایشات مزدی در سال ۱۴۰۰ و پایین آمدن قدرت خریدشان است.

کارگران رسمی نفت مصوبه مربوط به نحوه افزایش مزدی سال ۱۴۰۰ را تعرضی به زندگی و معیشت خود میدانند و در این رابطه در ۲۰ اردیبهشت و ۵ خرداد تجمعات اعتراضی سراسری برپا کردند. این کارگران بدلیل عدم پاسخگوئی به خواستهایشان فراخوان به تجمعی سراسری  در نهم تیر ماه را داده اند.

کارگران پیمانی نفت نیز در اعتراض به عدم اجرایی شدن وعده های داده شده در سال گذشته و با  تاکید بر خواستهایشان اولتیماتوم به از سر گیری اعتصابات سراسری شان را داده اند. از ۲۹ خرداد تا کنون شماری از مراکز نفتی وارد اعتصاب شده اند. آخرین خبر اینکه امروز ۳۱ خرداد ۴۰۰ کارگر پیمانی شرکت پایندان در فاز ۱۴عسلویه، کارگران فاز ۱۳ شرکت لیدوما  و کارگران شرکت پایندان ساتراپ صنعت در میدان گازی پارس جنوبی به اعتصاب سراسری پیوستند.

کارگران پیمانی نفت در پالایشگاهها، پتروشیمی ها و نیروگاهها طی بیانیه ای با امضای “شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت” با اعلام اعتصاب سراسری خود بر این خواستها تاکید کرده اند:

افزایش سطح مزد پایه کارگران نفتی به ۱۲ میلیون و اینکه مزد هیچ کارگری نباید از این سقف پایین تر باشد، پرداخت بموقع حقوقها در هر ماه، داشتن امنیت شغلی و  دائمی شدن قراردادهای کاری و کوتاه شدن دست پیمانکاران،  لغو قوانین برده وار مناطق ویژه اقتصادی، ایمن شدن محیط کار و تجهیز مراکز کاری به امکانات سرمایشی و گرمایشی مورد نیاز و دستگاههای تهویه هوا به میزان مورد نیاز، بالا بردن استاندارد بهداشتی در خوابگاهها و اماکن عمومی چون دستشویی ها و حمام و … ، پایان دادن به امنیتی کردن محیط های کار و داشتن حق تشکل، تجمع و اعتراض.

از خواستها و مبارزات کارگران نفت باید فعالانه حمایت و پشتیبانی کرد.

پیش بسوی اعتصابات سراسری

حزب کمونیست کارگری ایران

۳۱ خرداد۱۴۰۰،  ۲۱ ژوئن  ٢٠٢١

لیست پالایشگاهها، نیروگاهها و دیگر مراکز اعتصابی نفت:

– ۳۱خرداد اعتصاب کارگران پیمانی شرکت پایندان در فاز ۱۴ عسلویه

– ۳۱خرداد اعتصاب کارگران پروژه‌های نفت گاز پارس‌جنوبی

– روز ۳۱ خرداد اعتصب کارگران شرکت پایندان ساتراپ صنعت در میدان گازی پارس جنوبی

– روز ۳۱خرداد اعتصاب کارگران فاز ۱۳شرکت لیدوما

– ۳۰خرداد اعتصاب کارگران سینا پالایش در جزیره قشم

– ۲۹خرداد اعتصاب کارگران پیمانی جوشکار مخازن کروی پتروشیمی بوشهر و ماشین سازی اراک

– ۲۹خرداد اعتصاب کارگران پروژه ای شرکت فراب در نیروگاه بیدخون

-۲۹ خرداد اعتصاب کارگران پیمانی در عسلویه

فراخوان بازنشستگان فولاد به تجمع سراسری

– بازنشستگان و مستمری بگیران صندوق بازنشستگان فولاد برای ساعت ده صبح روز یکشنبه ۶ تیر فراخون به تجمع داده اند. این تجمعات در تهران در مقابل دفتر مرکزی صندوق فولاد و در سایر شهرها و استانها مقابل دفاتر صندوق های بازنشستگی فولاد برگزار خواهد شد.  اعتراض این کارگران به جدول همسان سازی حقوقها، محرومیت از همان خدمات رفاهی تعیین شده در آیین نامه‌ی استخدامی فولاد و از جمله درمان و وضع اسفناک زندگیشان است.  بازنشستگان فولاد همراه با بخش های دیگر بازنشستگان از جمله بازنشستگان تامین اجتماعی در تجمعات اعتراضی تا کنونی شان بارها بر خواستهایی چون اجرای همسان سازی حقوقها و افزایش سطح آن به بالای ۱۲ میلیون، درمان رایگان، پایان دادن به دزدی ها و اختلاسها  و امنیتی کردن مبارزات خود و حق داشتن تشکل، تجمع و اعتراض تاکید کرده اند.

خواستهای مشترکی مبارزات بخش های مختلف بازنشستگان را به هم پیوند میدهد. از جمله بازنشستگان تامین اجتماعی یک بخش پیشتاز بر سر این خواستها بوده اند.  حزب کمونیست کارگری ضمن حمایت قاطع از مطالبات و مبارزات متحدانه بازنشستگان بر پیوستن همه بخش های بازنشستگان به فراخوان تجمع برای ششم تیرماه تاکید میکند. از مبارزات بازنشستگان باید وسیعا حمایت و پشتیبانی کرد.

حزب کمونیست کارگری ایران

۳۱ خرداد۱۴۰۰،  ۲۱ ژوئن  ٢٠٢١

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate