اخباروگزارش های کارگری ۳۱ خرداد ماه ۱۴۰۰

– حمایت ازاعتصاب کارکنان عملیات دریایی شرکت پایانه‌های نفتی ایران در منطقه خارک+ با برپایی تجمع:

۱- حمایت کارکنان شرکت نفت فلات قاره منطقه خارک از همکاران خود در شرکت پایانه های نفتی منطقه خارک

۲- کارکنان عملیاتی شرکت POGC شاغل در سکوی SPQ1 از اعتراض و اعتصاب همکاران خود در شرکت پایانه‌های نفتی ایران منطقه خارک اعلام حمایت کردند

ادامه وگسترش اعتصاب کارگران برای افزایش دستمزد وبرخورداری از حق مرخصی ۱۰روزه پس از ۲۰روزکار:

۱- کارگران پیمانی فاز ۱۴ عسلویه به اعتصاب سراسری پیوستند

۲- اعتصاب مخازن کروی شرکت پتروشیمی بوشهر شرکت ماشین سازی اراک

۳- اعتصاب کارگران پیمانی پتروشیمی بوشهر

۴- اعتصاب کارگران پیمانی شرکت سینا پالایش جزیره قشم

بیانیه کارگران پیمانی نفت در پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها و نیروگاه‌ها

برای پیگیری خواست‌هایمان وارد اعتصاب سراسری میشویم 

– اعتصاب  کارگران خط ۵ مترو تهران برای اعتراض به عدم پرداخت ۴ ماه حقوق وعدم پاسخگویی مسئولان

– ۶ کارگر دیگر براثر حوادث کاری جان خودرا ازدست دادند:

۱- جان باختن ۲ کارگر جوان درحادثه ریزش معدن نمک میلاد

۲- جان باختن یک کارگر پتروشیمی زاگرس براثرسوختگی اسیدی

۳- مرگ ومصدومیت ۲ کارگر جوان براثر برخوردسرشان به درب نصب شده در ورودی یکی از شهرک های صنعتی شهرستان محلات

۴- جان باختن ۲ کارگر در پاوه بر اثر ریزش خاک در محل گودبرداری خط انتقال فاضلاب

حمایت ازاعتصاب کارکنان عملیات دریایی شرکت پایانه‌های نفتی ایران در منطقه خارک+ با برپایی تجمع:

۱- حمایت کارکنان شرکت نفت فلات قاره منطقه خارک از همکاران خود در شرکت پایانه های نفتی منطقه خارک

روز جمعه و شنبه کارکنان رسمی عملیاتی نفت در شرکت پایانه های نفتی منطقه خارک دست به اعتصاب زده و از تحویل و پهلوگیری کشتی هایی که قصد بارگیری نفت خام داشتند خودداری کردند.

اعتصاب اخطاری این کارکنان در اعتراض به عدم اصلاح افزایشات عمومی حقوق و عدم بارگذاری استیت در حقوق خردادماه صورت گرفت.

کارکنان شرکت نفت فلات قاره منطقه خارک نیز با تجمع مقابل ساختمان مرکزی شرکت و با در دست داشتن کاغذ نوشته‌های از اعتصاب همکاران خود در شرکت پایانه‌ها حمایت کردند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران- ۳۱ خرداد ۱۴۰۰

۲- کارکنان عملیاتی شرکت POGC شاغل در سکوی SPQ1 از اعتراض و اعتصاب همکاران خود در شرکت پایانه‌های نفتی ایران منطقه خارک اعلام حمایت کردند

منبع:کانال اتحادیه آزاد کارگران ایران – ۳۱ خرداد ۱۴۰۰

+اعتصاب کارکنان عملیات دریایی شرکت پایانه‌های نفتی ایران در منطقه خارک

روز گذشته جمعه ۲۸ خرداد کارکنان رسمی نفت در واحد عملیات دریایی شرکت پایانه‌های نفتی ایران، منطقه جزیره خارک اعتصاب کردند.

به گفته این کارکنان، آنها بعد از دریافت حقوق بدون بارگذاری استیت و به نشانه اعتراض به تفسیر احمقانه و تبعیض ظالمانه افزایشات عمومی ۱۴۰۰ ، دست از کار کشیدند.

کارکنان تکسرویس بدلیل کسورات ناعادلانه، از تحویل و پهلوگیری کشتی یکصد هزار تنی Artavil تحت اجاره شرکت ملی نفتکش ، که قصد بارگیری ۶۳۰،۰۰۰ بشکه نفت خام جهت حمل به پالایشگاه بندرعباس را داشت، خودداری کردند و کشتی مذکور مجبور به توقف در لنگرگاه شد.

کارکنان رسمی نفت پیشتر طی اولتیماتومی به وزارت نفت اعلام کرده بودند که چنانچه تا روز یکم تیرماه نحوه افزایشات عمومی حقوق سال ۱۴۰۰ تغییر نیابد و حقوق و دستمزدها افزایش پیدا نکند در روز ۹ تیرماه دست به تجمع و اعتراض خواهند زد. اکنون که حقوق خردادماه بخشی از این‌ کارکنان پرداخت شده است، هیچگونه تغییری در راستای خواست این کارکنان صورت نگرفته است.

کارکنان رسمی نفت پیشتر در تاریخ‌های ۵ خرداد و ۲۰ اردیبهشت نیز تجمع‌های اعتراضی بزرگی را برگزار کرده‌اند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران- ۲۹ خرداد ۱۴۰۰

*ادامه وگسترش اعتصاب کارگران برای افزایش دستمزد وبرخورداری از حق مرخصی ۱۰روزه پس از ۲۰روزکار:

۱- کارگران پیمانی فاز ۱۴ عسلویه به اعتصاب سراسری پیوستند

امروز ۳۱ خرداد جوشکاران شرکت اکسیر صنعت، کارگران پیمانی شرکت ساتراپ، تعداد ۴۰۰ نفر از کارگران شرکت پایندان که در فاز ۱۴ عسلویه میباشند دست از کار کشیده و با تحویل ابزار و انجام تسویه حساب محل شرکت‌ها را ترک کردند.

کارگران پیمانی پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها و نیروگاه ها با خواست افزایش دستمزد و تغییر نوبت مرخصی دست به اعتصاب سراسری زده‌اند.

منبع:کانال اتحادیه آزاد کارگران ایران

۲- اعتصاب مخازن کروی شرکت پتروشیمی بوشهر شرکت ماشین سازی اراک

با شروع تخلیه نیروها از محل کار شرکت ریتون، نیروگاه بیدخون و جوشکاران مخازن کروی شرکت پتروشیمی بوشهر وشرکت ماشین سازی اراک تاکنون ۱۰۰۰ کارگر راهی خانه شده اند.

منبع:کانال رسمی سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران

۳- اعتصاب کارگران پیمانی پتروشیمی بوشهر

روز ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ در پی اعتراض به بی قانونی کارفرمایان و افزایش نیافتن حقوق ها کارگران پیمانی جوشکار مخازن کروی پتروشیمی بوشهر و ماشین سازی اراک نیز به جمع تخلیه نیروها از محل کار پیوسته و با دادن ابزار خود به انبار و گرفتن تسویه حساب راهی خانه های خود شدند.

کارگران پیمانی پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها و نیروگاه ها با خواست افزایش دستمزد و تغییر نوبت مرخصی دست به اعتصاب سراسری زده‌اند.

منبع:کانال اتحادیه آزاد کارگران ایران

۴- اعتصاب کارگران پیمانی شرکت سینا پالایش جزیره قشم

روز ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ در پی اعتراض به بی قانونی کارفرمایان و افزایش نیافتن حقوق ها کارگران شرکت سینا پالایش جزیره قشم نیز به جمع تخلیه نیروها از محل کار پیوسته و با دادن ابزار خود به انبار و گرفتن تسویه حساب راهی خانه های خود شدند.

کارگران پیمانی پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها و نیروگاه ها با خواست افزایش دستمزد و تغییر نوبت مرخصی دست به اعتصاب سراسری زده‌اند.

منبع:کانال اتحادیه آزاد کارگران ایران

درهمین رابطه:

۱- اعتصاب کارگران پروژه ای شرکت فراب نیروگاه بیدخون برای افزایش دستمزد وبرخورداری از حق مرخصی ۱۰روزه پس از ۲۰روزکار

روزشنبه ۲۹ خرداد، کارگران پروژه ای شرکت فراب نیروگاه بیدخون برای افزایش دستمزد وبرخورداری از حق مرخصی ۱۰روزه پس از ۲۰روزکاردست از کارکشیدند.

به گزارش کانال رسمی سندیکای کارگران سندیکای فلزکار مکانیک ، در پی دستیابی به حقوق کارگری، امروز ۲۹ خرداد کارگران پروژه ای شرکت فراب نیروگاه بیدخون برای بدست آوردن دستمزدهایی انسانی و ۲۰ روز کار و ۱۰ روز مرخصی دست به اعتراض زده و نیروگاه را به قصد خانه های خود ترک کرده و تا زمانی که به خواسته های خود نرسند به نیروگاه باز نخواهند گشت.

۲- اعتصاب کارگران شرکت ریتون برای اعتراض به عدم افزایش دستمزد وپایمالی حقوقشان توسط شرکت پیمانکاری

روز یکشنبه ۳۰ خرداد، کارگران شرکت ریتون برای اعتراض به عدم افزایش دستمزد وپایمالی حقوقشان توسط شرکت پیمانکاری،دست از کارکشیدند.

به گزارش کانال رسمی سندیکای کارگران سندیکای فلزکار مکانیک ، امروز ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ در پی اعتراض به بی قانونی کارفرمایان و افزایش نیافتن حقوق ها کارگران شرکت ریتون نیز به جمع تخلیه نیروها از محل کار پیوسته و با دادن ابزار خود به انبار و گرفتن تسویه حساب راهی خانه های خود شدند.

*بیانیه کارگران پیمانی نفت در پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها و نیروگاه‌ها

برای پیگیری خواست‌هایمان وارد اعتصاب سراسری میشویم 

ما کارگران پیمانی نفت در پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها و نیروگاه‌ها در اعتراض به سطح نازل حقوق‌ها و کاهش هر روزه قدرت خرید خود و عدم اجرای وعده های داده شده همانطور که اعلام کرده بودیم اعتصابات گسترده و سراسری خود را از سر میگیریم  و با تجمع در مقابل مراکز کاری‌مان پیگیر مطالبات خود میشویم. در همین راستا  روز  ۲۹ خرداد همکاران پروژه ای ما در  شرکت فراب نیروگاه بیدخون با مطالبه‌ی افزایش دستمزدها و خواست ۲۰ روز کار و ۱۰ روز مرخصی که اصطلاحاً طرح بیست ده نامیده میشود دست به اعتصاب زده  و به صورت جمعی نیروگاه را به قصد خانه‌های خود ترک نمودند. این کارگران اعلام کرده‌اند که تا زمانیکه به خواسته های آنان پاسخ داده نشود به نیروگاه بازنخواهند گشت. 

 اعتصاب ما یک اعتصاب اخطاری است  و یک هفته در جریان خواهد بود و  در روز نهم تیر به صف همکاران رسمی خود که اعلام اعتراض کرده اند خواهیم پیوست.  ما در این یک هفته‌ی اعتراضمان با جمع شدن در محل های کار خود تلاش میکنیم که تصمیم گیری جمعی بکنیم و صدای خود را به گوش همکاران کارگرمان در همه جا  برسانیم.  

خواستهای  اعلام شده ما عبارتند از:

– مزد هیچ کارگر شاغل در نفت نباید کمتر از ۱۲ میلیون باشد و باید فورا سطح دستمزدها افزایش یابد و به نسبتی که قیمت اجناس افزایش می یابد سطح مزد کارگران نیز بالا رود. بعلاوه سایر سطوح مزدی کارگران باید بر اساس توافق با نمایندگان منتخب کارگران صورت گیرد.

– تعویق پرداخت دستمزدها جرم و یک دزدی آشکار است. حقوقها باید هر ماه بموقع پرداخت شود.

– ما به کار موقت و پیمانی اعتراض داریم و خواستار کوتاه شدن دست پیمانکاران و داشتن امنیت شغلی و دائمی شدن قراردادهای کاری مان هستیم. اخراج کارگر ممنوع.

– قوانین برده وار مناطق ویژه اقتصادی که حصاری بین ما و بخش های دیگر کارگری در سطح جامعه است و بر اساس آن کارفرمایان مفتخور دستشان برای هرگونه تعرضی به زندگی و معیشت ما باز گذاشته شده است، باید فورا لغو شوند.

– ما خواستار ایمن شدن محیط کارمان هستیم. محیط های کار ما مثل یک بمب انفجاری است و حریق های مهیب، سقوط از ارتفاع، آلودگی های صوتی در اثر انفجار مواد نفتی، استشمام مواد سمی و شیمیایی در کنار غیر استاندار بودن وضع بهداشت و درمانگاهها، دارد هر روز از ما قرمانی میگیرد و سبب صدمات جانی و روحی بسیاری به کارگران شده است. کار در گرمای طاقت فرسای تابستانی و نبود تجهیزات لازم سرمایشی و دستگاههای تهویه هوای استاندارد فشار کار را صد چندان کرده است.  صنعت نفت یک بخش بزرگ سودآور جامعه است. باید مراکز کاری ما امن باشد و با بالاترین استانداردهای محیط زیستی مجهز باشد. باید در صنعت نفت بودجه کافی برای امن شدن محیطهای کار و تجهیز مراکز کاری به امکانات سرمایشی و گرمایشی مورد نیاز و دستگاههای تهویه هوا به میزان مورد نیاز، بالا بردن استاندارد بهداشتی در خوابگاهها و اماکن عمومی چون دستشویی ها و حمام و … اختصاص داده شود. 

– ما کارگران نفت از امنیتی بودن محیط های کارمان به ستوه آمده ایم و باید به این وضعیت خاتمه داده شود. تشکل و تجمع و اعتراض حق مسلم ماست.

– در خاتمه حمایت قاطع خود را از همکاران رسمی مان در نفت که اعلام کرده اند چنانچه به خواستهایشان جواب داده نشود در نهم تیر دست به اعتراض خواهند زد و فراخوانشان به تجمع در آن روز است، اعلام میکنیم.

خواستهای بر شمرده ما خواستهای همه کارگران نفت از جمله همکاران رسمی ما نیز هست. بعلاوه این همکاران به نحوه افزایشات مزدی سال ۱۴۰۰ که در واقع تعرضی به زندگی و معیشتشان است، تحمیل مالیات های سنگین بر حقوقهایشان و عدم اجرایی شدن ماده ده و در نتیجه آن حذف برخی از آیتم های مزدی شان اعتراض دارند. محور اعتراض همکاران رسمی همچون ما کارگران پیمانی موضوع دستمزد و عدم کفاف آن برای مخارج زیستی و معیشتی مان است و افزایش سرسام آور قیمت اجناس و یک قلم بزرگ آن مسکن و محرومیت از بیمه های پایه ای چون درمان و تحصیل رایگان برای همه و داشتن حق مسکن فشار زندگی را برای ما و همه مردم در جامعه دشوار و مشقب بار کرده است. ما خواهان تحقق این حقوق پایه ای و برخورداری از درمان و تحصیل رایگان برای همه مردم هستیم. زندگی شایسته انسان حق همه ما مردم است.

شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت

۳۰ خرداد ۱۴۰۰

*اعتصاب  کارگران خط ۵ مترو تهران برای اعتراض به عدم پرداخت ۴ ماه حقوق وعدم پاسخگویی مسئولان

روز دوشنبه ۳۱ خرداد، کارگران خط ۵ مترو تهران برای اعتراض به عدم پرداخت ۴ ماه حقوق وعدم پاسخگویی مسئولان دست از کارکشیدند.

کارگران نگهداری حق طلب خط ۵ مترو تهران با انتشار خبر اعتصاب درشبکه های اجتماعی،خواهان پیوستن همکارانشان در بخش های انتظامات و بهسازی به اعتصاب برای اعمال فشاربیشتر در راه دستیابی به مطالبات برحقشان شدند.

*۶ کارگر دیگر براثر حوادث کاری جان خودرا ازدست دادند:

۱- جان باختن ۲ کارگر جوان درحادثه ریزش معدن نمک میلاد

روز دوشنبه ۳۱ خرداد،۲ کارگر ۳۰ و۳۵ ساله تبعه افعانستان بر اثر ریزش معدن نمک میلاد واقع در کیلومتر ۲۵ محور گرمساروسقوط از ارتفاع در دم جان باختند.

۲- جان باختن یک کارگر پتروشیمی زاگرس براثرسوختگی اسیدی

روز یکشنبه ۳۰ خرداد،یک مهندس ۳۶ ساله اهل ایذه بنام عنایت آقاخانی حین انجام کار در سایت یک پتروشیمی زاگرس یونیت ۳۰۰در حین تخلیه اسید (سود) در مخزن دچار حادثه شد که به بیمارستان عسلویه منتقل وسپس توسط هلی کوپتر نفت مستقر در فرودگاه به یکی از بیمارستان های شیراز اعزام شد.

صبح روز دوشنبه ۳۱ خرداد این کارگر به دلیل درصد بالای سوختگی جان خود را از دست داد.  

۳- مرگ ومصدومیت ۲ کارگر جوان براثر برخوردسرشان به درب نصب شده در ورودی یکی از شهرک های صنعتی شهرستان محلات

روز دوشنبه ۳۱ خرداد، سر دو کارگر که در عقب یک دستگاه وانت نیسان سوار بودند، به درب ورودی شهرک القده شهرستان محلات برخورد کرد ویک کارگر ۲۵ ساله دردم جان باخت ویک کارگر جوان دیگر بشدت مصدوم شد.

۴- جان باختن ۲ کارگر در پاوه بر اثر ریزش خاک در محل گودبرداری خط انتقال فاضلاب

روز یکشنبه ۳۰ خرداد،۲ کارگر اهل شهرستان روانسر به نام های محمد عزیز منوچهری و مختار عزیزیبر اثر ریزش خاک در محل گودبرداری خط انتقال فاضلاب شهر پاوه واقع در منطقه زمین شهری این شهر جان باختند.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate