اخباروگزارش های کارگری ۲۴ خرداد ماه ۱۴۰۰

اخباروگزارش های کارگری ۲۴ خرداد ماه ۱۴۰۰

– زنده باد همبستگی کارگران:

اعتصاب و تجمع کارگران شرکت تهران جنوب ماهشهر برای اعتراض به ادامه روند اخراج ها

– تجمع اعتراضی خانواده های کارگران معدن فسفات اسفوردی بافق نسبت به  تاخیر در واریز حقوق

احضار ۲ کارگر حق طلب مجتمع به حراست

– تجمع اعتراضی صیادان جزیره خارک نسبت به ممنوعیت سفر به دریا و عدم صدور مجوز برای خروج مقابل پاسگاه مرزی

– تجمع اعتراضی کشاورزان خشمگین روستای مراونه در دهستان عنافچه شهرستان باوی نسبت به احداث بند خاکی غیرمجاز بر روی رودخانه دز توسط شرکت نیشکردهخدا

– جسد کارگرجوان کارخانه گچ قم از سیلوی گچ خارج شد

– جان باختن کارگر اداره برق کنگان بر اثر برق گرفتگی

*زنده باد همبستگی کارگران:

اعتصاب و تجمع کارگران شرکت تهران جنوب ماهشهر برای اعتراض به ادامه روند اخراج ها

روز دوشنبه ۲۴ خرداد، کارگران شرکت تهران جنوب ماهشهر برای همبستگی با همکاران اخراجیشان دست از کارکشیدند وبا برپایی تجمع وایراد سخنرانی اعتراضشان را نسبت به ادامه روند اخراج کارگران پالایشگاه بیدبلند در پروژه بندر مجیدیه ماهشهر بنمایش گذاشتند وخواهان رسانه ای شدن هرچه بیشتر صدای اعتراضشان شدند.

کارگران معترض گفتند:مدیران این شرکت در حال اخراج کارگران و جایگزین کردن آنان با نیروهای جدید است.

آنها افزودند:در حالیکه هر از چندگاهی یک گروه از کارگران اخراج می‌شوند، نیروهای جدید به صورت مخفیانه همزمان در شیفت شب شرکت مشغول به‌کار می‌شوند.

درهمین رابطه:اعتصاب وتجمع  کارگران شرکت تهران‌ جنوب دربندرمجیدیه ماهشهربرای اعتراض به اخراج ۲۵ نفرازهمکارانشان

روز شنبه ۲۵ بهمن، کارگران شرکت تهران‌ جنوب دربندرمجیدیه ماهشهربرای اعتراض به اخراج ۲۵ نفرازهمکارانشان دست از کار کشیدند ومقابل ورودی این پروژه تجمع کردند.

فرماندار بندر ماهشهربا تایید اعتصاب وتجمع کارگران شرکت تهران‌ جنوب، به خبرنگار رسانه ای گفت: وضعیت کارگران اخراج شده شرکت تهران جنوب در حال بررسی است .

*تجمع اعتراضی خانواده های کارگران معدن فسفات اسفوردی بافق نسبت به  تاخیر در واریز حقوق

احضار ۲ کارگر حق طلب مجتمع به حراست

روز دوشنبه ۲۴ خرداد،جمعی از خانواده های کارگران معدن فسفات اسفوردی بافق برای انعکاس صدای اعتراضشان نسبت به  تاخیر در واریز حقوق اردیبهشت ماه ضمن دعوت از یک رسانه محلی مقابل سالن همایش های شهرک آهنشهرتجمع کردند.

۲ کارگر معدن فسفات اسفوردی بافق که پیش ازاین همزمان با حضور نماینده مجلس،استاندار و فرمانداردراین مجتمع معدنی واقع در ۳۵ كیلومتری شمال شرق شهرستان بافق  نسبت به عدم پرداخت بموقع حقوق اعتراض کرده بودند به حراست احضارشدند.

یکی از خانواده های کارگران معدن فسفات اسفوردی بافق درگفتگوبا خبرنگار این رسانه محلی دلیل تاخیر در پرداخت حقوق را به گفته مسوولین معدن به فروش نرفتن خاک عنوان کرد.

وی با بیان اینکه ساعت اضافه کاری به طور مناسب پرداخت نمی شود،تصریح کرد: برخلاف قول مسوولین معدن در حضور نماینده مجلس،استاندار و فرماندار در خصوص عدم ایجاد مشکل برای طرح اعتراض نسبت به مشکلات واریز حقوق، دو نفر از کارگران معترض در آن جمع به حراست معدن فرا خوانده شده اند.

*تجمع اعتراضی صیادان جزیره خارک نسبت به ممنوعیت سفر به دریا و عدم صدور مجوز برای خروج مقابل پاسگاه مرزی

روز دوشنبه ۲۴ خرداد،صیادان خارک از بخش‌های استان بوشهر برای اعتراض به ممنوعیت سفر به دریا و عدم صدور مجوز برای خروج مقابل پاسگاه مرزی تجمع کردند.

یکی ازتجمع کنندگان به خبرنگاررسانه ای گفت: صیادان به دلیل شرایط نامساعد جوی در ۱۵ روز گذشته اجازه خروج از جزیره را نداشتند. شرایط آب و هوایی امروز، مساعد و آمکان ماهیگیری فراهم بود اما اداره بندر و مرزداری از خروج صیادان جلوگیری کردند. 

وی افزود: اگرچه شرایط جوی در نقاط مختلف دریا متفاوت است اما قایق‌های کوچ باری از گناوه و بوشهر به خارک آمدند؛ پس از تخلیه بار نیز مسافرگیری کردند. همچنین دیگر گروه‌های شغلی ساکن در جزیره با داشتن مجوز از فرصت خروج برخوردار بودند. چرا تمامی گروه‌های دیگر می‌توانند از جزیره خارج شوند اما صیادان نمی‌توانند برای صید ماهی و تامین معیشت خود به دریا بروند؟

*تجمع اعتراضی کشاورزان خشمگین روستای مراونه در دهستان عنافچه شهرستان باوی نسبت به احداث بند خاکی غیرمجاز بر روی رودخانه دز توسط شرکت نیشکردهخدا

روز یکشنبه ۲۳ خرداد همزمان با احداث بند خاکی غیرمجاز بر روی رودخانه دز توسط شرکت نیشکردهخدا،جمعی از کشاورزان خشمگین روستای مراونه در دهستان عنافچه شهرستان باوی دراستان خوزستان برای اعتراض دست به تجمع زدند وبندخاکی را تخریب کردند.

درهمین رابطه، مدیر مهندسی رودخانه‌ها و سواحل سازمان آب و برق خوزستان به خبرنگار رسانه ای گفت: احداث بند خاکی بر روی رودخانه دز توسط شرکت نیشکر دهخدا بدون داشتن مجوز صورت گرفته است.

وی افزود: با توجه به کاهش دبی رودخانه دز، پمپ‌های مزارع نیشکر دهخدا امکان آبگیری نداشته اما این شرکت برای حل مشکل خود راحت‌ترین کار را انجام داده و به جای تغییر محل پمپاژ اقدام به ساختن بند خاکی بر روی رودخانه دز کرده است.

وی افزود: این بند خاکی در بالادست بندقیر (محل تلاقی رودخانه‌های دز و کارون) در انتهای حوزه نیشکر دهخدا انجام شده که با اعتراض کشاورزان منطقه روبه رو شده و کشاورزان آن را تخریب کردند.

وی هدف از ساختن این بند خاکی را افزایش تراز رودخانه دز و امکان آبگیری از این رودخانه برای آبیاری مزارع نیشکر بیان کرد و گفت: این اقدام افزایش فرسایش و رسوب‌گذاری در رودخانه را موجب می‌شود و سبب مشکلاتی برای آبگیری در پایین دست خواهد شد.

وی افزود: شرکت نیشکر چند روز پیش به صورت شفاهی ساختن بند خاکی بر روی رودخانه دز را مطرح کرده بود اما قرار بود طرح خود را به سازمان آب و برق خوزستان ارایه کند تا مورد بررسی قرار گیرد، اما تاکنون این طرح را ارایه نداده و به صورت خودسرانه اقدام به ساخت بندخاکی کرده است.

وی اضافه کرد: شرکت نیشکر این اقدام را پیش از این نیز در سال ۹۷ که سطح آب رودخانه دز پایین آمده بود انجام داده بود.

*جسد کارگرجوان کارخانه گچ قم از سیلوی گچ خارج شد

در عصر روز یکشنبه ۲۳ خرداد،جسد کارگر۲۳ ساله کارخانه گچ قم از سیلوی گچ خارج شد.

درهمین رابطه:سقوط کارگر کارخانه گچ قم به داخل سیلوی گچ

صبح روزیکشنبه ۲۳ خرداد،یک کارگر کارخانه گچ واقع در جاده قدیم قم – کاشان، به داخل سیلوی حامل گچ سقوط کرد وتا تنظیم این گزارش نیروهای امدادگر به وی دسترسی پیدا نکرده اند.

*جان باختن کارگر اداره برق کنگان بر اثر برق گرفتگی

روزیکشنبه ۲۳ خرداد،یک کارگرپیمانی اداره برق کنگان در استان بوشهر حین کار در شهر بنک بر اثر برق گرفتگی در دم جان باخت.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate