جاده های ناامن قتلگاه مردم در کردستان

بنا به اخبار منتشر شده روز جمعه ١٤ خرداد در یک تصادف دردناک متاسفانه چهار نفر از اعضای انجمن سبز چیا مریوان در مسیر جاده مریوان ــ سقز جانباختند. انجمن سبز چیا اعلام کرد که خودرو حامل تیم کوهنوردی این انجمن در نزدیکی شهر سقز دچار حادثه شده است و در جریان این حادثه، شعله قادری، آرشام عزیزی، داود باخیش و کاوه خسروزاده ۴ عضو انجمن سبز چیا برای صعود مشترک همراە گروە کوهنوردی انجمن زیست محیطی پاژین بانە عازم این شهر بودند و ١١ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

قطعا این آخرین بار نخواهد بود که در نظام اسلامی جان انسانهای بیشماری در اثر تصادفات جاده ای و در اثر هر اتفاق دیگری گرفته میشود. 

بر اساس اعلام  پژوهشکده، وابسته به بیمه مرکزی ایران، جمهوری اسلامی رتبه دوم قعر جدول (۱۸۹ از میان ۱۹۰ کشور دنیا) در تصادفات رانندگی ناایمن را داشته ‌است. آخرین رتبه متعلق به کشور سیرالئون در غرب آفریقاست که در جایگاه ۱۹۰ قرار دارد. میزان تلفات سوانح رانندگی در ایران ۲۵ برابر ژاپن، ۲ برابر ترکیه و تا ۱۰۰ برابر بیش‌تر از برخی کشورهای دنیا است. با این که در انگلستان سه برابر بیشتر از ایران خودرو وجود دارد، تعداد تصادفات در انگلستان ۳۲ برابر کمتر از ایران است؛ یعنی می‌توان گفت به نسبت خودروهای موجود در ایران، حدود ۱۰۰ برابر بیش‌تر از انگلستان تصادفات رانندگی رخ می‌دهد.

براساس برخی آمارها سالانه حدود ۸۰۰ هزار تصادف رانندگی در ایران رخ می‌دهد و روزانه ۴۳ نفر کشته می‌شوند. یعنی مرگ یک نفر در هر ۷۱ دقیقه. در واقع حوادث رانندگی در سایه  جمهوری اسلامی، ایران بیشترین قربانی را دارد. ایران با داشتن ۱۸ هزار مرگ در حوادث جاده ای در سال، یکی از بالاترین تلفات جاده‌ای در جهان را داراست. 

 در رابطه با تصادفات جاده ای در سال ۲۰۱۸، تعداد سالانه تلفات رانندگی ۱٫۳۵ میلیون نفر در جهان جان خود را از دست می دهند یعنی در هر ۲۴ ثانیه یک نفر در جاده‌های جهان کشته می‌شود.

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، با برآورد نرخ ۲۰٫۵ مرگ در هر صد هزار نفر جمعیت، ایران تحت حاکمیت جمهوری اسلامی در رتبه ۱۱۳ از ۱۷۵ کشور قرار داشته است.

معمولا چهار عامل به عنوان عوامل مستقیم و تعیین کننده در گرفتن جان انسان ها در تصادفات رانندگی نام برده می شود. انسان، جاده، نوع اتومبیل و محیط. با یک بررسی واقعی می توان نشان داد که جاده، نوع اتومبیل و محیط بیشترین و مهم ترین عامل در تصادفات و گرفتن جان انسان را رقم می زند. 

با نگاهی اجمالی به کشورهایی که از نظر استانداردهای بین المللی خود را در قبال شهروندان مسئول می دانند درخواهیم یافت که جاده های استاندارد، نصب درست و کارشناسانه علائم راهنمایی و رانندگی و کیفیت خودروها، تصادفات جاده ای را می تواند به حداقل ممکن برساند.

در قاموس جمهوری اسلامی نه تنها از کمترین استانداردی برای عبور و مرور جاده ای خارج و داخل شهری خبری نیست بلکه شهروندان در ایران تحت حاکمیت ساختاری زندگی می کنند که از هر نظر گرفتن جان انسان به یک نرم متعارف قانونی تبدیل شده است.

تحت حاکمیت یک رژیم ضد انسان، تحت حاکمیت رژیمی که کل ثروت و هستی جامعه را صرف گله های تروریست، صرف نیروی سرکوب و کشتار و پر کردن جیب گشاد مفتخوران اسلامی می کند، نمی توان انتظار داشت که حتی خرابی های عبور و مرور شهروندان در یک محله کوچک هم مرمت شود. تاریخ موجودیت حکومت اسلامی و کارنامه مفتخوران اسلامی طی بیش از چهار دهه بر همگان روشن است و این را به اثبات رسانیده است که بی مسئولیتی کاربدستان کل این نظام در قبال وضعیت جاده ها را می توان در حد کشتار عمدی شهروندان محسوب کرد.

در حالی که کنگسرهای حکومت برای ساکت کردن صدای اعتراض و حق خواهی مردم به قلب و سر آنان شلیک می کنند، در حالی که زندان بانان نظام اسلامی زندانی را تا سر حد جان دادن از دارو محروم می کنند و حکومتی با رکورد بالای اعدام زبانزد عالم است، در حالی که  مزدوران حکومت کولبران را بخاطر تامین نان خشک برای خانواده و فرزندان شان به رگبار می بندند، در حالیکه هواپیمای مسافربری به عمد و آگاهانه مورد اثابت شلیک موشکهای سپاه پاسداران قرار می گیرد و در یک کلام حکومتی که با تکیه بر قوانین قرون وسطایی اش زندگی جامعه ای هشتاد و پنج میلیونی را طی بیش از چهار دهه به جهنم کرده است، نه می تواند و نه می خواهد حافظ جان شهروندان در تصادفات جاده ای باشد.

تغییر وضع فلاکت بار شهروندان راهی بجز اعتراضات گسترده تا به زیر کشیدن جنایتکاران اسلامی از اریکه قدرت ندارد. تداوم عمر این حکومت یعنی فقر و فلاکت دو چندان و یعنی افزایش آمار کشته شدگان در جاده های مرگ. حکومت اسلامی را باید با قدرت میلیونی مردم به ستوه آمده سرنگون کرد. این حکم مردم سرنگونی طلب در سراسر کشور است.

۱۸ خرداد ۱۴۰۰ 

۸ ژوئن ۲۰۲۱

 

 ایسکرا  ۱۰٩۶

 

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate