اخباروگزارش های کارگری ۱۰ خردادماه ۱۴۰۰

– اعتصاب،راهپیمایی وتجمع کارگران اقماری خدمات اردوگاهی شرکت ملی حفاری برای لغو قراردادهای حجمی

– تجمع اعتراضی کارگران رسمی هلدنیگ خلیج فارس نسبت به پایمالی حقوقشان درسایت ۴ منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی

– تجمع خانوادگی  کارگران قرارداد موقت منطقه ویژه پتروشیمی ماهشهر و بندرامام برای احقاق حقوق برحقشان در ورودی سایت یک منطقه پتروشیمی ماهشهر

– تجمع اعتراضی معلمان خرید خدمت کشور نسبت به بلاتکلیفی استخدامی مقابل مجلس برای چندمین بار

– آخرین اخبار از کشت وصنعت نیشکر هفت تپه با انتشار یک بیانیه تحت عنوان:

بیانیه فعالین کارگری درخصوص پیگیری های انجام شده در رابطه با حل مشکل آب و تعییت تکلیف وضعیت شرکت و مطالبات کارگری 

– خود داری از رسیدگی پزشکی به علی اسحاق زندانی ۷۱ ساله محبوس درزندان رجائی شهر 

– بیانیه انجمن صنفی معلمان سقز و زیویه در زمینه‌ی رأی صادره از شعبه‌ی اول دادگاه انقلاب اسلامی شهرستان مهاباد در پرونده‌ی معلم بازنشسته جناب آقای حسین حسن‌خانی 

– تأیید حکم ۳ سال زندان برای مازیار سیدنژاد توسط دادگاه تجدیدنظر اهواز

– مرگ ومصدومیت ۳ کارگرزیرتلی از آوار در ورامین

*اعتصاب،راهپیمایی وتجمع کارگران اقماری خدمات اردوگاهی شرکت ملی حفاری برای لغو قراردادهای حجمی

روز دوشنبه ۱۰ خرداد، کارگران اقماری خدمات اردوگاهی ملی حفاری برای اعتراض به قراردادهای حجمی دست از کار کشیدند وبا راهپیمایی وبرپایی تجمع خواهان پیوستن به ساپنا(سامانه اطلاعات پیمانکاران نیروی انسانی)و برچیده شدن قراردادهای حجمی شدند.

تجمع کنندگان به خبرنگار رسانه ای گفتند: ما ۲۵۰۰ نفر هستیم که علیرغم تاکید ماده ۷ قانون کار بر لزوم عقد قرارداد دائم و مستقیم در کارهای با ماهیت مستمر، قراردادهایمان حجمی است؛ ما حتی از وزارت کار استعلام کرده‌ایم و پاسخ اداره کار به شماره ۵۲۷۹۳ را در دست داریم؛ با اینهمه در مورد ما قانون زیر پا گذاشته شده و همچنان قراردادهایمان غیرقانونی و حجمی است.

آنها در ارتباط با شغل دشوار خود گفتند: پرسنل خدمات اردوگاهی ملی حفاری از پرتلاش‌ترین و سختکوش‌ترین کارکنان عملیاتی حفاری هستند که پا به پای حفارمردان در دکل‌های حفاری در حال کوشش هستند و عادلانه نیست که با قراردادهای حجمی از حقوق اولیه خود محروم بمانند.

این کارگران خواستار ورود شرکت نفت و مسئولان به مقوله‌ی قراردادها و رعایت بی‌کم و کاست قانون شدند و اعلام کردند: با این شیوه‌ی قراردادها، انگیزه‌ای برای کار و فعالیت نداریم.

*تجمع اعتراضی کارگران رسمی هلدنیگ خلیج فارس نسبت به پایمالی حقوقشان درسایت ۴ منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی

روز دوشنبه ۱۰ خرداد،کارگران رسمی هلدنیگ خلیج فارس برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به پایمالی حقوقشان دست به تجمع درسایت ۴ منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی زدند.

برپایه گزارش رسانه ای شده، تجمع کنندگان با حضور در این محل، خواهان پایبندی هلدینگ خلیج فارس به مفاد قرارداد منعقده با شرکت صنایع پتروشیمی و رفع ممنوعیت انتقال دائم به سایر شرکت‌های تابعه نفت هستند. 

آن‌ها از مدتی پیش، خواستار اجرای ماده ۱۰ قانون نفت شده‌اند. مطابق ماده ۱۰ قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت مصوب سال ۱۳۹۱ مقرر شده نظام‌های اداری و استخدامی و پرداخت حقوق و مزایای آن دسته از کارکنان شرکتهای تابعه وزارت نفت که در واحدهای عملیات و تخصصی شاغل هستند با رویکرد تقویت رقابت‌پذیری و سرعت بخشیدن به بهره‌برداری از میادین مشترک و حفظ نیروی انسانی متخصص تابعه آیین‌نامه خاصی است که بدون الزام به رعایت قانون مدیریت خدمات کشوری با رعایت سایر قوانین و مقررات مربوطه و با پیشنهاد وزارت نفت و تأیید معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور تهیه می‌شود و حداکثر ظرف شش ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون به تصویب رئیس‌جمهور می‌رسد. 

در تجمع امروز هم همین مطالبه تکرار شد. رفع تبعیض و محدودیت تعدیل مدارک تحصیلی، اعمال آیتم ۱۴۵۰ حق ماموریت کارکنان رسمی نفت در شرکت هلدینگ خلیج فارس از دیگر مطالباتی است که در تجمع مطرح شد. تعداد رسمی‌های نفت که در هلدینگ خلیج فارس مامور به خدمت شده‌‌اند، حدود ۵۲۰۰ نفر است.

یادآوری:

+تجمع اعتراضی کارگران قرارداد مدت معین شرکت هلدینگ خلیج فارس نسبت به سطح نازل حقوق در دروازه سایت یک منطقه ویژه ماهشهر

روز شنبه ۸ خرداد، کارگران قرارداد مدت معین شرکت هلدینگ خلیج فارس هم+ برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به سطح نازل حقوق دست به تجمع در دروازه سایت یک منطقه ویژه ماهشهرزدند.

تجمع کنندگان خواهان اجرای ماده ۱۰، پرداخت فوق‌العاده مخصوص مدت معین و اعمال ضریب تجمیعی جنوب هستند.

براساس گزارش رسانه ای شده، پیگیری‌های چندین‌ساله آن‌ها بی‌نتیجه مانده است و هیچ کس صدای آن‌ها را نمی‌شنود. همچنین مکاتبه با هلدینگ خلیج‌فارس بی‌ثمر بوده و قانون به درستی درقبال آنان اجرا نمی‌شود. پرسنل مدت معین عملیاتی از مسیر قانونی و آزمون رسمی استخدام شده‌اند و علارغم عمل و کلام برخی مدیران ارشد، جزئی از بدنه پتروشیمی هستند.

افزایشات و مزایایی برای نیروهای رسمی هلدینگ و نیروهای ارکان ثالث درنظرگرفته شده است اما نیروهای مدت معین از آن محروم هستند.

+تجمع اعتراضی  کارگران شرکت هلدینگ خلیج فارس نسبت به سطح نازل حقوق در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی بندر امام

روز سه شنبه ۴ خرداد، کارگران شرکت هلدینگ خلیج فارس در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی بندر امام برای اعتراض به سطح نازل حقوق دست به تجمع مقابل سایت ۱ در حاشیه جاده وروی به منطقه ویژه اقتصادی ماهشهرزدند و برای چندمین بار خواهان اجرایی شدن طرح افزایش ۲۵ درصدی حقوقشان شدند.

تجمع کنندگان به خبرنگار رسانه ای گفتند:بیش از پنج هزار کارگررسمی وزارت نفت در هلدینگ خلیج فارس واقع در این منطقه اشتغال دارند که خواهان پرداخت افزیش حقوق ۲۵ درصدی بر اساس قوانین وزارت کار هستند.

این تجمع کنندگان که مطالبات دیگری نیز دارند،اضافه کردند: در حالیکه این طرح برای دیگر کارمندان دولتی اجرایی شده و از مزایای آن برخوردار هستند، در شرکت هلدینگ خلیج فارس به دلایل نامعلوم به حالت تعلیق درآمده است.

این تجمع کنندگان خواهان تعهد هلدینگ خلیج فارس به قرارداد منعقده با NPC  هستند.

*تجمع خانوادگی  کارگران قرارداد موقت منطقه ویژه پتروشیمی ماهشهر و بندرامام برای احقاق حقوق برحقشان در ورودی سایت یک منطقه پتروشیمی ماهشهر

روز دوشنبه ۱۰ خرداد، کارگران قرارداد موقت منطقه ویژه پتروشیمی ماهشهر و بندرامام همراه با خانواده‌هایشان برای احقاق حقوق برحقشان خانواده‌هایشان در ورودی سایت یک منطقه پتروشیمی ماهشهر تجمع کردند.

تجمع‌کنندگان خواهان اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل، اجرای طرح اقلیمی و اجرای طرح پرداخت سنوات پایان سال بر راساس قانون کار هستند. 

تجمع کنندگان به خبرنگار رسانه ای گفتند:آن‌ها با دستگاه قرارداد کاری دارند اما اینکه قرارداد آن‌ها تحت شمول وزارت کار یا نفت است، مشخص نیست.

آنها افزودند: ما خواهان این هستیم که مسئولان صدای ما بشنوند. از سال ۹۱ تا به امروز مطالبات ما بر زمین مانده است. اگرچه طرح طبقه‌بندی مشاغل تایید شده است اما کسی به آن توجه نمی‌کند.

*تجمع اعتراضی معلمان خرید خدمت کشور نسبت به بلاتکلیفی استخدامی مقابل مجلس برای چندمین بار

روز دوشنبه ۱۰ خرداد برای چندمین بار،جمعی از معلمان خرید خدمات آموزشی از سال ۹۳ به بعد کشوربرای اعتراض به بلاتکلیفی استخدامی دست تجمع مقابل مجلس زدند.

درهمین رابطه:

+ادامه اعتراضات معلمان خرید خدمت کشور نسبت به بلاتکلیفی استخدامی با برپایی تجمعی دیگرمقابل مجلس

روز سه شنبه ۴ خرداد برای باری دیگر، معلمان خرید خدمت کشوربرای انعکاس هرچه بیشتر صدای اعتراضشان نسبت به بلاتکلیفی استخدامی دست به تجمع مقابل مجلس زدند.

+تجمع اعتراضی معلمان خرید خدمت کشور نسبت به بلاتکلیفی استخدامی مقابل مجلس

روز یکشنبه ۲ خرداد،جمعی از معلمان خرید خدمت کشور(ورودی بعد از سال ۱۳۹۳)برای بنمایش گذاشت اعتراضشان نسبت به بلاتکلیفی استخدامی برای یکباردیگر دست به تجمع  مقابل مجلس زدند.

*آخرین اخبار از کشت وصنعت نیشکر هفت تپه با انتشار یک بیانیه تحت عنوان:

بیانیه فعالین کارگری درخصوص پیگیری های انجام شده در رابطه با حل مشکل آب و تعییت تکلیف وضعیت شرکت و مطالبات کارگری 

همکاران گرامی همانگونه که مستحضرید بعد اعلام‌ خبر خلع ید متاسفانه همانگونه که پیش بینی میشد با چالشهای مواجه شده ایم که در صدر این چالشهای مشکوک مسئله کم آبی مزارع و تعلل در تعیین تکلیف وضعیت شرکت می باشد ، در همین راستا از بدو مواجهه با این چالشها پیگیری های لازم در دستور کار فعالین قرار گرفت و در هفته های گذشته جلسات متعددی با قوه قضاییه ، مجلس و وزارت نیرو برگزار شد و بطور جد مسئله کم آبی و تعیین تکلیف وضعیت شرکت که بسیار حیاتی می باشد مورد بررسی و پیگیری قرار گرفت و در همین رابطه از طرف تمامی این نهادها قول های مساعدی داده شده است که متاسفانه تاکنون منجر به اقدام عملی نشده است لذا باستحضار میرساند که جدیت فعالین کارگری در این موارد همچون همیشه ادامه داشته و تا حصول نتیجه مطلوب با پشتکار و حمایت شما همکاران گرامی پیگیری ها ادامه‌ خواهد داشت و اعلام میکنیم که می بایست هرچه سریعتر مسائل هفت تپه بویژه مسئله آب مورد نیاز مزارع نیشکر تامین گردد و در صورت تعلل هر یک از نهادهای ذی صلاح بویژه وزارت نیرو که داعیه حمایت از تولید را دارند عواقب آن بعهده ایشان می باشد.

*خود داری از رسیدگی پزشکی به علی اسحاق زندانی ۷۱ ساله محبوس درزندان رجائی شهر 

روزشنبه ۸ خرداد،علی اسحاق بدلیل گرما ناشی از نبود کولر در سلول های زندان رجایی شهر، دچار گرمازدگی و عارضه های پوستی شد، به کمک یک زندانی جوان بنام رضا محمدحسینی به بهداری زندان مراجعه می‌کند، اما سید مهیار مرتضوی که بعنوان پزشک در این زندان مشغول به کار است، از معاینه بیمار خودداری می‌کند چون در آن لحظه مشغول تماشای مسابقه فوتبال و سیگار کشیدن بوده و دوست نداشته وقتش را صرف معاینه بیمار کند…

او با بدرفتاری و توهین بدون رسیدگی زندانی سالخورده وهمراهش را از بهداری اخراج میکند.

منبع خبر:کانال کانون مدافعان حقوق کارگر

*بیانیه انجمن صنفی معلمان سقز و زیویه در زمینه‌ی رأی صادره از شعبه‌ی اول دادگاه انقلاب اسلامی شهرستان مهاباد در پرونده‌ی معلم بازنشسته جناب آقای حسین حسن‌خانی 

از آنجا که در ادله‌ی اثبات جرم علیه ایشان، به شرکت در تجمعات قانونی معلمان و در دست داشتن نوشته های حاوی شعارها ودرخواست های قانونی این انجمن اشاره شده است، لذا جهت احقاق حقوق ایشان و دفاع از حقوق قانونی سایر معلمینی که با حضور در تجمع‌های صنفی به صورت قانونی، خواهان پیگیری حقوق خویش هستند، توجه به نکات زیر لازم وضروری می‌باشد.

۱- انجمن صنفی معلمان بر اساس اصل ۲۶ قانون اساسی یک انجمن قانونی بوده وتجمعات قانونی این انجمن نیز با توجه به اصل ۲۷ قانون اساسی، نمی‌تواند از مصادیق تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی تلقی گشته و به عنوان ادله اثبات جرم در ماده ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی مورد سوء استفاده قرار بگیرد.

۲-پلاکاردها و دست نوشته‌های مورد استفاده در تجمعات صنفی معلمین سراسر کشور، بر اساس اصل ۸ قانون اساسی از مصادیق امر به‌ معروف و نهی از منکر ، و جزء حقوق اساسی همه‌ی شهروندان در راستای احقاق حقوق عمومی، بر اساس قانون اساسی کشور می‌باشند و هیچکدام از آنها به‌ویژه عبارت “جای معلم آزاده زندان نیست” و درخواست از مقامات قضایی برای اجرای دقیق قانون و دفاع از حقوق معلمینی که تنها جرمشان درخواست احقاق حقوق مندرج در قانون اساسی و سایر قوانین مرجع کشور می باشد، نمی‌تواند مصداق تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی ایران (ماده ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی) تلقی گردد.

۳-براساس قانون مجازات اسلامی فصل اول مواد عمومی ماده ۱۶۰ “ادله ی اثبات جرم عبارت از اقرار، شهادت، قسامه و سوگند در موارد مقرر قانونی و علم قاضی است.” ولی در پرونده‌ی جناب آقای حسین حسن‌خانی، مدارک مستدل و مستند قابل استناد برای احراز جرم تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی ایران و یا به نفع گروه‌ها و سازمان‌های مخالف نظام وجود نداشته، و از آنجا که در پرونده‌ی ایشان به صراحت جهت اثبات جرم ایشان، به پاسخگویی جناب آقای حسن خانی به فراخوان انجمن صنفی معلمان و شرکت در اجتماعات مسالمت آمیز صنفی، و نیز در دست داشتن شعارها و درخواست‌های صنفی، اشاره شده است، لذا انجمن صنفی معمان سقز و زیویه ضمن محکوم نمودن این حکم ، صدور اینگونه آراء سلیقه‌ای و بدون پشتوانه‌ی قانونی را به دور از قانون و انصاف دانسته و صدور اینگونه آرا، هیچگاه مورد قبول جامعه و وجدانهای بیدار نبوده و نخواهد بود.

۴- تثبیت و تداوم این رویه‌ی غیر قانونی وسلیقه‌ای درجرم انگاری عضویت در انجمن‌های صنفی معلمان، حضور در اجتماعات صنفی مسالمت آمیز و ارائه درخواست‌های قانونی انجمن صنفی معلمان ، موجب تضییع حقوق قانونی  و نادیده گرفتن خواسته‌های صنفی جمع کثیری از معلمین و فعالین صنفی شده و  موجب شکل‌گیری اعتراضات حق‌طلبانه بعدی فعالین صنفی خواهد شد.

لذا انجمن صنفی معلمین سقز و زیویه همراه با تشکل‌های صنفی معلمین سراسر کشور ، خواهان تجدیدنظر در این حکم و لغو حکم صادره بر علیه آقای حسن خانی است .

انجمن صنفی معلمان کردستان(سقزوزیویه)

*تأیید حکم ۳ سال زندان برای مازیار سیدنژاد توسط دادگاه تجدیدنظر اهواز

مازیار سیدنژاد از فعالین کارگری که در جریان دستگیری‌های مربوط به اعتراضات کارگران هفت تپه بازداشت شده بود پیشتر توسط شعبه ۴ دادگاه انقلاب اهواز به ۳ سال حبس تعزیری محکوم شده بود که این حکم توسط شعبه ۱۶ دادگاه تجدیدنظر اهواز عیناً تأیید شد.

صدور حکم و زندانی کردن فعالین کارگری اعلام دشمنی آشکار نهادهای امنیتی و قضایی با کارگران، فعالین کارگری و هرگونه مطالبه‌گری صنفی و اجتماعی است.

ما برخوردهای امنیتی و قضایی علیه کارگران و فعالین جنبش کارگری را محکوم میکنیم و خواهان لغو حکم صادره علیه مازیار سیدنژاد و دیگر کارگران هستیم.

اتحادیه آزاد کارگران ایران- دهم خردادماه ۱۴۰۰

*مرگ ومصدومیت ۳ کارگرزیرتلی از آوار در ورامین

روز دوشنبه ۱۰ خرداد،در حادثه ریزش دیوار یک ساختمان در حال تخریب و نوسازی واقع در منطقه کهنه گل نبش ۱۲ متری گل‌ها ورامین یک کارگر جان خودراازدست داد و۲ کارگر مصدوم شدند.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate