۵ خرداد: تجمع اعتراضی کارگران رسمی نفت در تهران و چندین شهر برگزار شد

اخبار نفت

۵ خرداد: تجمع اعتراضی کارگران رسمی نفت در تهران و چندین شهر برگزار شد

ساعت ده صبح روز چهارشنبه پنجم خرداد جمعی از کارکنان رسمی شرکت نفت بنا بر فراخوانی از قبل اعلام شده در اعتراض به نحوه افزایش حقوقهای سال ۱۴۰۰ و عدم تناسب آن با افزایش سرسام آور نرخ تورم مقابل مجلس اسلامی دست به تجمع زدند.  این کارگران از نقاط مختلف کشور به نمایندگی از همکارانشان به تهران آمده و مقابل مجلس تجمع کردند. کارگران رسمی نفت علاوه بر تهران در چندین شهر دیگر نیز تجمع داشتند:

در اهواز کارگران رسمی مقابل درب شماره ۳ مجموعه مناطق نفت خیز جنوب تجمع کرده و سپس دست به راهپیمایی زدند. 

در ماهشهر: جمعی از کارکنان رسمی سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر به اعتراض علیه افزایش صفر درصدی حقوقها پیوستند و تجمع کردند.

در گچساران کارگران معترض رسمی نفت در محوطه شرکت تجمع داشتند.

در عسلویه در این روز شمار قابل توجهی از کارگران رسمی تجمع اعتراضی برپا کردند و از خواستها و مطالباتشان سخن گفتند.

همچنین کارکنان مجتمع گاز و پیمانکاری سازمان منطقه ویژه پارس در اعتراض به مشکلات معیشتی، حقوق و دستمزد و نحوه افزایش سطح دستمزدها در سال ۱۴۰۰ تجمع کرده و با شعار دادن فریاد اعتراضشان را بلند کردند. در این تجمع کارگران پیمانی نیز شرکت داشتند.

در آبادان: جمعی از کارکنان رسمی نفت پالایشگاه آبادان در محوطه شرکت دست به تجمع اعتراضی زدند. 

در منطقه نفتی بهرگان کارگران رسمی نفت و تاسیسات فراورش گاز هنگام، تجمع کردند.

این یک حرکت هماهنگ و گسترده از سوی کارگران رسمی نفت بود که بازتاب گسترده ای یافته است. اعتراض کارگران نفت به نحوه افزایشات عمومی مزدی و کاهش هر روزه قدرت خریدشان،  عدم ایمنی محیط های کار و فشار سنگین کاری بر گرده آنهاست. به گفته کارگران خطر انفجارهای شدید و صدای دائمی انفجار گاز در مناطق حفاری و عدم برخورداری از امکانات شهری بدلیل فاصله زیاد از شهرها  شرایط کار و زندگی این کارگران را بسیار دشوار و خطرناک کرده است. معضلاتی چون سختی شرایط کار و خطرات جانی و مشکلات جسمی دراز مدت برای آنان در پی کار،  خطر نشت گازهای سمی و انفجارهای مهیب و کار در مراکز دریایی و سوق الجیشی، صدای گوش خراش و قرارداشتن شبانه روزی در مدار تولید و عدم امکان استراحت در فاصله های شیفت کاری و مشکلات روحی و جسمی برای آنان،  محروم بودن از فضای شهری و امکانات رفاهی آن بدلیل کار دائم در مراکزی که دور از شهرها هستند، خصوصا کار در سکوهای نفتی دریایی و تاثیرات مستقیم این شرایط بر زندگی و معیشت خود و خانواده هایشان، عدم تناسب سطح حقوقها با افزایش سرسام آور نرخ تورم و شرایط بسیار دشوار کاری آنها  و تحمیل مالیات های سنگین  به آنان از جمله معضلاتی است که کارگران رسمی نفت در بیانیه ها و در سخنرانی هایشان بارها بر آنها تاکید کرده و خواستار بهبود جدی در سطح دستمزدها و شرایط کاری خود شده اند. خواستهای فوری اعلام شده کارگران رسمی نفت در تجمعات پنجم خرداد عبارتند از: اجرای صحیح افزایش حقوق عمومی در سال ۱۴۰۰، اجرای کامل ماده ۱۰، برطرف کردن محدودیت سقف پاداش سی سال پس از بازنشستگی، اصلاح اساسنامه مهندسی شده صندوق رفاه و بازنشستگی کارکنان نفت، تعدیل مدرک کارکنان، تقویت سازمان بهداشت و درمان نفت و بازبینی نرخ هزینه های پزشگی، و اصلاح قانون مالیات بر در آمد کارکنان نفت.

 لازم به یادآوریست که کارگران غیر رسمی نفت نیز طی بیانیه ای با تاکید بر مطالبات خود از جمله کوتاه شدن دست پیمانکاران و لغو قوانین ویژه اقتصادی و افزایش حقوق ها به بالای ۱۲ میلیون، حمایت و پشتیبانی خود را از همکاران رسمی خود اعلام کردند. 

خواستها و مطالبات اساسی کارگران نفت این بخش کلیدی کارگری خواستها و مطالبات همه کارگران است و از مبارزات آنها باید وسیعا حمایت و پشتیبانی کرد.

پیش بسوی اعتصابات سراسری

حزب کمونیست کارگری ایران

۵ خرداد ۱۴۰۰،  ۲۶ مه  ٢٠٢١

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate