اخبار و گزارش های کارگری ۳۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰

اخبار و گزارش های کارگری ۳۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰

– پایان موفقیت آمیز اعتراض ۴ روزه کارگران معدن آسمینون منوجان براساس توافقنامه

– فعالین کارگری زندانی را بدون قید شرط و فورا آزاد کنید!

– ماجرای حمله مسلحانه به جلسه برگزاری آزمون تبدیل وضعیت  کارگران شرکت توزیع نیروی برق خوزستان و مصدومیت یکی از کارکنان شرکت توزیع برق امیدیه چیست؟

– جان باختن یک کارگر جوان در هشتگرد براثر سقوط از ارتفاع

– مرگ ومصدومیت ۳ کارگر مقنی حین کار حفر چاه در کهریزک

*پایان موفقیت آمیز اعتراض ۴ روزه کارگران معدن آسمینون منوجان براساس توافقنامه

پنج شنبه شب( ۳۰ اردیبهشت)، کارگران خشمگین معدن آسمینون منوجان پس از ۴ روزبنمایش گذاشتن عزم راسخشان برای احقاق حقوق برحقشان با همراهی خانواده های واهالی منطقه براساس یک توافقنامه ۱۸ ماده ای با کارفرما به اعتراضاتشان خاتمه دادند و تونل منوجان در مسیر جاده اصلی بندرعباس- جنوب کرمان – سیستان بلوچستان بازگشایی شد.

براساس گزارشات منتشره،شب گذشته در جلسه ای با حضور کارفرما ونمایندگان کارگران و تعدادی از مسئولین دولتی از جمله فرماندارو رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان خواسته های کارگران بقرارزیرمورد پذیرش رییس شرکت بهره بردارمعدن گرفت:

– مقرر گردید قراردادهای کارگران بصورت یکساله منعقد شود

– قرارداد طبق روال گذشته فقط با شرکت معادن فاریاب صورت پذیرد

– طرح طبقه بندی مشاغل باید اجرا شود و کمیته طرح طبقه بندی ظرف یک هفته آینده انجام گیرد

– طرح محدودیت حق اولاد برداشته شود

– مدیران معدن از میان نیروهای بومی و متخصص منطقه که داری مقبولیت نزد کارگران هستند تعیین گردد

– سرویس ایاب و ذهاب باید فراهم و از ظرفیت حمل و نقل برابر قانون حق تردد داده شود

– وضعیت بیمه بیکاری کارگران حل و فصل گردد

– قرارداد کارگران در اسرع وقت منعقد گردد

– ایمنی در محل کار به صورت کامل رعایت گردد

– مقرر گردید سفته بعنوان تضمین برای استفاده ماشین الات با تایید چک لیست کارشناسی اخذ و کمیته فنی ارزیابی ماشین الات تشکیل شود

– مقرر گردید در اسرع وقت نسبت به انتصاب مدیر واحد نیروی انسانی معدن اقدام شود

– حضور حیدری بیزنو در معدن ممنوع می باشد

– مقرر گردید از بعضی از کارگران که قطع عضو و مصدوم شده اند توسط کارفرما ملاقات و دلجویی شود

درهمین رابطه:ادامه اعتراضات کارگران معدن آسمینون منوجان برای تامین امنیت شغلی ومعیشتی

تونل منوجان در مسیر جاده اصلی بندرعباس- جنوب کرمان – سیستان بلوچستان کماکان مسدوداست

کارگران خواهان خلع ید از رییس شرکت بهره بردار معدن شدند

تجمع خانواده های کارگران با همراهی جمعی از اهالی  نودژمقابل شهرداری 

روز پنج شنبه ۳۰ اردیبهشت برای چهارمین روزمتوالی،اعتراضات کارگران معدن آسمینون منوجان برای تامین امنیت شغلی ومعیشتی ادامه یافت و برای سومین روز تونل منوجان در مسیر جاده اصلی بندرعباس- جنوب کرمان – سیستان بلوچستان کماکان باتجمع کارگران خشمگین مسدود ماند.

روزپنج شنبه خانواده های کارگران با همراهی جمعی از اهالی نودژ برای همبستگی با کارگران حق طلب دست به تجمع مقابل شهرداری زدند.

براساس گزارش رسانه ای شده،مطالبه کارگران تغییر پیدا کرده است و آنان هم اکنون پایان تحصن را به خلع ید از رییس شرکت بهره بردار معدن منوط کرده اند. کارگران همچنین پیشنهاد انعقاد قرارداد دوماهه برای بازگشت موقت به کار را رد کرده اند. 

به گفته کارگران این معدن یکی از بزرگترین و پردرآمد ترین معادن کرومیت خاورمیانه به شمار می رود که مشکلات آن از زمانی آغاز شد که شرکت بهره بردار از افزایش سهم دولت از معدن ابراز نارضایتی کرده است اما کارگران معتقدند با توجه به افزایش قیمت دلار و کرومیت در سال های گذشته شرکت بیش از همیشه در حال سوددهی است و افزایش سهم دولت تاثیری بر درآمد های آن ندارد. 

*فعالین کارگری زندانی را بدون قید شرط و فورا آزاد کنید!

محمود صالحی به همراه عثمان اسماغیلی از فعالین کارگری شهر سقز به اتهام نشر عکس و فیلم از برگزاری مراسم اول ماه مه، روز یکشنبه  ۲۶ اردیبهشت به دادسرای انقلاب سقز احضار و از همانجا روانه زندان شدند .تهدید های جانی ، دستگیری و زندانی کردن فعالین کارگری و حامیان آنان همجنان روش متداول در پاسخگویی به خواستهای کاملا ابتدایی و برحق کارگران توسط جمهوری اسلامی ایران است. 

حکم منع اشتغال در حرفه وکالت خانم فرزانه زیلایی وکیل کارگران شرکت نیشکر هفت تپه صادر شد. کارگران هفت تپه و تشکل ها و افراد متعددی ضمن محکوم کردن این حکم و دفاع از وکیل شریف خود اعلام کرده اند که با تمام توان برای لغو این حکم تلاش خواهند کرد . 

اسماعیل عبدی عضو هیئت مدیره کانون صنفی معلمان تهران بدلیل دقاع از ابتدایی ترین خواستهای معلمان به عنوان نماینده برگزیده و حقوقی آنان همچنان در زندان بسر میبرد.  

اسماعیل گرامی که بقول همسرش خانم روح راد بجز دفاع از حقوق خود و دیگر بانشستگان جرمی مرتکب نشده است نزدیک به دو ماه است که بدون محاکمه در زندان بسر میبرد .  

مهران رئوف فعال کارگری دو شهروندی )انگلیسی و ایرانی( که برای دیدار با خانواده به ایران رفته بود دستگیر و زندانی شده است . 

اسامی فوق تنها بخش کوجکی از فعالین کارگری زندانی را شامل میشود. علاوه بر دستگیری و زندان فعالین کارگری زیادی از جمله جعفر عظیم زاده و رضا شهابی بکرات مورد تهدید  جانی قرار گرفته اند . 

پلاتفرم سندیکاهای کارگری سوئد ضمن محکوم کردن این روشهای سرکوبگرانه قویا از مقامات جمهوری اسلامی 

ایران میخواهد که به خواستهای برحق کارگران پاسخ داده و تمامی فعالین کارگری زندانی را فورا و بدون قید و شرط آزاد کند. متعاقب اطلاعیه قبلی پلاتفرم در مورد تهدید فعالین کا رگری مسئولین بخش های بین المللی ال.او، سندیکای کارگران ترانسپورت، سندیکای فلز، اتحادیه کمونال، اتحادیه معلمان و اتحادیه سراسری کارکنان سوئد اطلاعیه پلاتفرم را تصویب و رونوشت آن به مجلس سوئد ، وزیر امو رخارجه  سوئد  ، سازمان جهانی کار، کنفدراسیون بین المللی اتحادیه های کارگری ، سازمان عفو بین اللمل و گزارشگر ویژه سازمان ملل در رابطه با وضعیت حقوق بشر در ایران و اتحادیه اروپا  ارسال شد.  پلاتفرم سندیکاهای کارگری سوئد در این رابطه به فعالیت های مستمر خود  را با تمام کوشش ادامه خواهد داد . 

پلاتفرم سندیکاهای کارگری سوئد خواهان آن است که:  

  • آزادی فوری همه فعالین کارگری زندانی  
  • تصویب و اجرای مقاوله نامه های جقوق بشر سازمان ملل، مقاوله نامه۲٣ و مقاوله نامه های ٨٧ و ٩٨ سازمان جهانی کار  
  • سازمانهای کارگری سندیکایی و نمایندگان منتخب و اعضای آنها بدون ترس از خشونت، تهدید زندان و اخراج از کار اجازه فعالیت داشته باشند.  

۹١ مه ١۲٠۲ 

پلاتفرم سندیکاهای کارگری سوئد/ایران  

*ماجرای حمله مسلحانه به جلسه برگزاری آزمون تبدیل وضعیت  کارگران شرکت توزیع نیروی برق خوزستان و مصدومیت یکی از کارکنان شرکت توزیع برق امیدیه چیست؟

گزارش رسانه ای شده:

روز جمعه ۳۱ اردیبهشت حمله مسلحانه افراد ناشناس به نیرو‌های شرکت توزیع نیروی برق خوزستان در محل آزمون تغییر اشتغال جنب دانشگاه پیام نور اهواز منجر به زخمی شدن یکی از کارکنان شرکت توزیع برق امیدیه و خسارات مختلفی به خودرو‌ها و تاسیسات محل مورد حمله وارد شد.

در این حمله که به حوزه آزمون تبدیل وضعیت نیرو‌های برقی صورت گرفت علاوه بر تیر خوردن و مجروح شدن وی، خساراتی به خودرو‌ها و تاسیسات محل مورد حمله وارد گردید.

بنابه گزارش همین منبع،آزمون تبدیل وضعیت برق امروز به صورت همزمان در سراسر کشور بجز ۵ استان برگزار گردید. آزمون تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی شرکت های برق توانیر دو مرتبه به تعویق افتاده بود.

 آزمون تغییر حالت اشتغال شرکت‌های توزیع نیروی برق استان آذربایجان شرقی، کرمانشاه، کردستان، لرستان و زنجان به زمان دیگری که متعاقباً اطلاع رسانی خواهد شد موکول شده.

 این منبع افزود:قبلا اعتراضاتی در خصوص عدم برگزاری آزمون برگزار شده بود ولی هنوز مشخص نشده است که به رگبار بستن محل برگزاری آزمون در استان خوزستان در راستای اعتراض به برگزاری بوده است یا نه. موسسه آموزشهای صنعتی آب و برق متولی و مجری برگزاری این آزمون در کشور بوده و هماهنگی برقراری امنیت حوزه آزمونی نیز برعهده آنها بوده است.

*جان باختن یک کارگر جوان در هشتگرد براثر سقوط از ارتفاع

یک کارگر ۲۲ ساله حین کار بالا کشیدن ابزار به وسیله بالابر در طبقه چهارم یک ساختمان نیمه کاره در شهر هشتگرد ساوجبلاغ براثر پاره شدن سیم بکسل به پایین سقوط کرد و به دلیل شدت صدمات وارده در حین انتقال به بیمارستان جان خود را از دست داد.

*مرگ ومصدومیت ۳ کارگر مقنی حین کار حفر چاه در کهریزک

روزپنج شنبه ۳۰ اردیبهشت،۲ کارگرمقنی حین کار حفر چاه  در روستای دوتویه بخش کهریزک براثر گازگرفتگی جان باختند  و یکی از کارگران که برای نجات  همکارانش به داخل چاه رفته بود، از ناحیه پا دچار شکستگی شد که به مراکز درمانی منتقل شد.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate