اخباروگزارش های کارگری ۳۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰

– ادامه اعتراضات کارگران معدن آسمینون منوجان برای تامین امنیت شغلی ومعیشتی

تونل منوجان در مسیر جاده اصلی بندرعباس- جنوب کرمان – سیستان بلوچستان کماکان مسدوداست

کارگران خواهان خلع ید از رییس شرکت بهره بردار معدن شدند

تجمع خانواده های کارگران با همراهی جمعی از اهالی  نودژمقابل شهرداری 

– اعتصاب کارگران بخش دفع آفات کشت وصنعت نیشکر هفت تپه در اعتراض به اذیت وآزارشان بدلیل حق طلبی

– ارجاع پرونده عثمان اسماعیلی و محمود صالحی به شعبه دادگاه انقلاب سقز 

– گزارشی از آخرین وضعیت اسماعیل عبدی در زندان مرکزی کرج

– کانال صدای مستقل کارگران گروه ملی فولاد:

دستگیری، بازداشت و هر گونه پرونده سازی علیه کارگران و فعالین کارگری را محکوم می کنیم

– تجمع اعتراضی باغداران رباط کریم نسبت به تخریب باغهایشان  توسط جهاد کشاورزی مقابل فرمانداری

*ادامه اعتراضات کارگران معدن آسمینون منوجان برای تامین امنیت شغلی ومعیشتی

تونل منوجان در مسیر جاده اصلی بندرعباس- جنوب کرمان – سیستان بلوچستان کماکان مسدوداست

کارگران خواهان خلع ید از رییس شرکت بهره بردار معدن شدند

تجمع خانواده های کارگران با همراهی جمعی از اهالی  نودژمقابل شهرداری 

روز پنج شنبه ۳۰ اردیبهشت برای چهارمین روزمتوالی،اعتراضات کارگران معدن آسمینون منوجان برای تامین امنیت شغلی ومعیشتی ادامه یافت و برای سومین روز تونل منوجان در مسیر جاده اصلی بندرعباس- جنوب کرمان – سیستان بلوچستان کماکان باتجمع کارگران خشمگین مسدود ماند.

روزپنج شنبه خانواده های کارگران با همراهی جمعی از اهالی نودژ برای همبستگی با کارگران حق طلب دست به تجمع مقابل شهرداری زدند.

براساس گزارش رسانه ای شده،مطالبه کارگران تغییر پیدا کرده است و آنان هم اکنون پایان تحصن را به خلع ید از رییس شرکت بهره بردار معدن منوط کرده اند. کارگران همچنین پیشنهاد انعقاد قرارداد دوماهه برای بازگشت موقت به کار را رد کرده اند. 

به گفته کارگران این معدن یکی از بزرگترین و پردرآمد ترین معادن کرومیت خاورمیانه به شمار می رود که مشکلات آن از زمانی آغاز شد که شرکت بهره بردار از افزایش سهم دولت از معدن ابراز نارضایتی کرده است اما کارگران معتقدند با توجه به افزایش قیمت دلار و کرومیت در سال های گذشته شرکت بیش از همیشه در حال سوددهی است و افزایش سهم دولت تاثیری بر درآمد های آن ندارد. 

درهمین رابطه:کارگران معدن آسمینون منوجان برای تامین امنیت شغلی ومعیشتی از روز سه شنبه تونل منوجان در مسیر جاده اصلی بندرعباس- جنوب کرمان – سیستان بلوچستان را مسدود کردند

کارگران معدن آسمینون منوجان از روز سه شنبه ۲۸ اردیبهشت دومین روز اعتراضشان نسبت به نداشتن امنیت شغلی ومعیشتی تونل منوجان در مسیر جاده اصلی بندرعباس- جنوب کرمان – سیستان بلوچستان را مسدود کردند.

بنا به آخرین گزارشات منتشره تا تنظیم این گزارش تونل منوجان همچنان مسدود است و نیروهای فرماندهی یگان ویژه پلیس  استان کرمان برای مقابله با اعتراض کارگران در محل ایست بازرسی مستقر شده‌اند.

*اعتصاب کارگران بخش دفع آفات کشت وصنعت نیشکر هفت تپه در اعتراض به اذیت وآزارشان بدلیل حق طلبی

روز پنج ۳۰ اردیبهشت،حدود۱۶۰ کارگر بخش دفع آفات کشت وصنعت نیشکر هفت تپه برای اعتراض به اذیت وآزارشان بدلیل حق طلبی دست از کارکشیدند.

این کارگران معترض درشبکه های اجتماعی ازجمله نوشتند:این بخش خصوصی و مدیران خائنش،۱۷روز در تایم شیت برج ۱ برای ما غیبت زدن یعنی تمام روزهایی که دنبال کارمون در شرکت بودیم.

*ارجاع پرونده عثمان اسماعیلی و محمود صالحی به شعبه دادگاه انقلاب سقز 

عثمان اسماعیلی و محمود صالحی در حالی که به اتهام تبلیغ علیه نظام از طریق برگزاری روز جهانی کارگر و انتشار عکس و فیلم مرتبط با آن در دنیای مجازی، چهارمین روز از بازداشت موقت خود را سپری می کنتد که پرونده نامبردگان از شعبه سوم بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب سقز به شعبه دادگاه انقلاب این شهر ارجاع شده است. عثمان اسماعیلی و محمود صالحی با دفاع از فعالیت های خود و حقانیت مبارزات طبقه کارگر، از تامین قرار صادره از سوی شعبه سوم بازپرسی ، کماکان استنکاف می ورزند. 

گفتنی است که روز گذشته ( سه شنبه ) ۲۸ اردیبهشت ماه ، محمود صالحی جهت انجام دیالیز به بیمارستان منتقل و پس از آن ، مجددا به زندان بازگردانده شد.

*گزارشی از آخرین وضعیت اسماعیل عبدی در زندان مرکزی کرج

اسماعیل عبدی، فعال صنفی معلمان چهارمین ماه از دوران محکومیت ۱۰ ساله خود را در زندان مرکزی کرج سپری می‌کند. اسماعیل عبدی در حالی که ماه های پایانی دوران محکومیت ۵ سال زندان خود از بابت پرونده پیشین را سپری می کرد، سال گذشته با اجرای حکمی مواجه شد که در سال ۹۰ صادر و به حالت تعلیق در آمده بود.

اخیرا وکیل پرونده آقای عبدی نیز درخواست اعاده دادرسی در خصوص این محکومیت ۱۰ ساله را ثبت کرده است. مهرماه سال گذشته درخواست این شهروند برای اعاده دادرسی توسط شعبه ۱۴ دیوان عالی کشور رد شده بود.

منیره عبدی، همسر این فعال صنفی معلمان در خصوص شرایط وی گفت: «اخیرا تقاضای مرخصی کرده‌ایم اما متاسفانه به نحوی با آقای عبدی رفتار می‌شود که گویا به ندامتگاه کرج تبعید شده است. با درخواست اعزام به مرخصی مخالفت شده و گفته‌اند که باید یک سوم از دوران حبس را طی کند. تنها ماهی یکبار به صورت کابینی امکان ملاقات داریم و روزانه ۲ تا ۳ بار اجازه تماس‌های کوتاه تلفنی ۱ دقیقه‌ای دارد. فشار خون ایشان نیز بالاست. تمام مکاتبات و تسهیلاتی که مربوط به زندانیان میشود برای آقای عبدی بسته شده و ما به این شرایط اعتراض داریم. اسماعیل عبدی ۶ سال است که زندانی است و قاعدتا باید آزاد می شد اما پرونده قدیمی مربوط به ۱۰ سال پیش را به جریان انداخته‌اند و هیچگونه رسیدگی چه درباره اعاده دادرسی و چه در خصوص اعزام به مرخصی نمی‌کنند.»

برگرفته از یک گزارش کانال اتحادیه آزاد کارگران ایران

*کانال صدای مستقل کارگران گروه ملی فولاد:

دستگیری، بازداشت و هر گونه پرونده سازی علیه کارگران و فعالین کارگری را محکوم می کنیم

طبقه کارگر در ایران طی چهار دهه گذشته در یک رویارویی و جدال همیشگی با حاکمیت برای ایجاد بهبود در وضع معیشتی خود قرار داشته است.

مطالبات ما کارگران و همه مزدبگیران به حدی از انباشت و گستردگی رسیده است و بحران اقتصادی موجود چنان ریشه ای و وسیع گشته که روزانه دهها تجمع اعتراضی در گوشه گوشه کشور شکل می گیرد.

این اعتراضات در پس پیروزی همرزمان مان در جبهه هفت تپه که با مقاومت جانانه و متحدانه خود صدور رای خلع ید از کارفرمای اختلاس گر که نماد فساد و چپاول سرمایه داری است را بر قوه قضاییه تحمیل کردند، اینک شدت و قوت بیشتری گرفته است.

در چنین شرایطی دست بردن حکومت به چماق سرکوب، برای انتقام گیری دور از ذهن و غیر قابل پیش بینی نبود.

هر زمان که جنبش کارگری دستاوردی کسب نموده، دشمنان ما با هدف مهار و جلوگیری از پیشروی های بیشتر، شمشیر آخته سرکوب را بالای سر کارگران و فعالین و حامیان آنها چرخانده و با دست بردن به حربه احضار و تهدید و بازداشت سعی در فرار از بحران و کنترل اوضاع به نفع خود داشته اند.

بازداشت های فله ای در روز جهانی کارگر و احضار و بازداشت فعالان کارگری،معلمان و بازنشستگان از این دست اقداماتی است که نشان از هراس و وحشت و دستپاچگی حکومت از روند تزاید اعتراضات دارد.

عثمان اسماعیلی و محمود صالحی دو فعال کارگری در سقز به دلیل شرکت در مراسم گرامیداشت اول ماه می و انتشار عکس و تصاویر آن با اتهام «تبلیغ علیه نظام» مواجه و دستگیر شده اند.

هیراد پیربداقی از فعالین کارگری و حامی حق طلب کارگران که پس از بازداشت یک روزه در مراسم روز کارگر در تهران آزاد شده بود، به بهانه حکم شش ماه حبسی که قبل تر از سوی قوه قضاییه نقض شده بود مجددا بازداشت و روانه زندان شده و برای حدود سی نفر دیگر از بازداشت شدگان از جمله سمانه اصغری، جمیله قدرتی، عسل محمدی، جمیله زنده روح و سعید ملایی پرونده های قضایی تشکیل شده است.

اسماعیل گرامی کارگر بازنشسته همچنان در بازداشت بسر می برد.

محبوبه فرحزادی معلم بازنشسته، فعال صنفی معلمان و از اعضای انجمن ندای زنان ایران را به بازپرسی شعبه ۷ دادسرای اوین احضار می کنند.

علی نجاتی کارگر بازنشسته نیشکر هفت تپه علیرغم این که همچون هیراد پیربداقی محکومیتش مشمول بخشش!!! قرار گرفته بود جهت اجرای حکم فرا خوانده می شود و فرزانه زیلابی وکیل کارگران نیشکر هفت تپه به اتهام «تبلیغ علیه نظام» و «اجتماع و تبانی جهت اقدام علیه امنیت ملی» به دادسرای اهواز فراخوانده شده و از وکالت منع می گردد.

کانال صدای مستقل کارگران گروه ملی فولاد ضمن محکوم کردن این دستگیری ها و پرونده سازی علیه کارگران و فعالین کارگری،خواستار آزادی فوری بازداشت شدگان و پایان دادن به این گونه پرونده سازی هاست.

ما ایستادگی و مقاومت در برابر سیاست سرکوب و وضع موجود را در ادامه مبارزات متحدانه و پیوند زدن اعتراضات به یکدیگر می دانیم و برای دفاع از هم طبقه ای های خود و همبستگی عملی که وظیفه اصلی و یک نیاز فوری طبقاتی مان است، تلاش و کوشش خواهیم کرد.

*تجمع اعتراضی باغداران رباط کریم نسبت به تخریب باغهایشان  توسط جهاد کشاورزی مقابل فرمانداری

روزپنج شنبه ۳۰ اردیبهشت،جمعی از باغداران رباط کریم برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به تخریب باغهایشان  توسط جهاد کشاورزی دست به تجمع مقابل فرمانداری این شهرستان دراستان تهران زدند.

 براساس گزارش رسانه ای شده،کشاورزان معترض “حق مالکیت خود بر باغاتشان را برابر ادله”، دلیل تجمع عنوان کردند و می گویند، با اینکه زمینهای آنها دارای سند قانونی بوده و اطلاعی از مساحت زمین برای صدور فنس و غیره.. نداشته اند، جهاد کشاورزی اقدام به تخریب باغ های آنها کرده است.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate