اخباروگزارش های کارگری ۲۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰

اخباروگزارش های کارگری ۲۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰

– تجمع اعتراضی سراسری کارگران شرکتی مخابرات کشور همزمان با روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی

– از سرگیری اعتراضات قبول شدگان آزمون سال ۹۹ آموزش و پرورش کشور(صاحبان کارنامه سبز آزمون ) نسبت به بلاتکلیفی استخدامی با تجمع مقابل مجلس

– چهارمین روز آموزشیاران نهضت سواد آموزی کشور نسبت به بلاتکلیفی استخدامی مقابل مجلس

– راهپیمایی صدها کارگرمعدن آسمینون منوجان در سطح شهر وتجمع مقابل فرمانداری برای اعتراض به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی و وعده های توخالی مسئولان

– اعتصاب وتجمع کارگران شرکتی هما(هواپیمایی ملی ایران) برای اعتراض به احتمال عدم تمدید قرارداد وبیکاری

– تجمع اعتراضی  تعدادی از رانندگان شرکت واحد امروز سه شنبه ۲۸اردیبهشت مقابل شورای شهر تهران 

– تجمع اعتراضی کارگران شرکت آب وفاضلاب روستایی خوزستان نسبت به عدم تبدیل وضعیت وپرداخت نشدن ماه ها حق بیمه مقابل استانداری 

– تجمع اعتراضی کارگران شرکت آب و فاضلاب(آبفا) کهگیلویه و بویراحمد نسبت به عدم پرداخت ۳ ماه حقوق وحق بیمه وهمچنین نپرداختن مطالبات دیگرونداشتن قراردادکاری مقابل اداره آب و فاضلاب گچساران

– ادامه سریال تجمعات اعتراضی کارگران بازنشسته هتل لاله تهران نسبت به عدم پرداخت مطالبات وبی تفاوتی مسئولان

– تجمع  اعتراضی اعضای تعاونی مسکن کارکنان دانشگاه آزاد سماء رودهن نسبت به بلاتکلیفی ۱۷ ساله مقابل فرمانداری شهرستان دماوند

– بیانیه ی شورا هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران در اعتراض به طرح رتبه بندی :

هر وعده که دادند به ما باد هوا بود.

– خواهان آزادی محمود صالحی، عثمان اسماعیلی، هیراد پیربداقی و پایان دادن به تعقیب قضایی بازداشت شدگان روز جهانی کارگر هستیم

– سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه:

پرونده سازی علیه فرزانه زیلابی وکیل کارگران هفت تپه را قویا محکوم می‌کنیم 

– تجمع اعتراضی بسازبفروش های بوشهر نسبت به افزایش عوارض مقابل شورای شهر

– جان باختن یک کارگر در کرمانشاه براثرسقوط در چاه آسانسور

*تجمع اعتراضی سراسری کارگران شرکتی مخابرات کشور همزمان با روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی

روز دوشنبه ۲۷ اردیبهشت همزمان با روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی،دست کم کارگران شرکتی مخابرات استان های آذربایجان غربی،زنجان و کهکیلویه و بویر احمد برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به عدم پاسخگویی به مطالباتشان از جمله اجرا نشدن طرح طبقه بندی مشاغل دست به تجمع ساختمان شرکت مخابرات در شهرهای ارومیه،زنجان ویاسوج زدند.

تجمع کنندگان خواسته هایشان را بقرارزیراعلام کردند:

۱- شفافیت مالی 

۲- حق الناس

۳- حق جذب 

۴- بیت استریم گیت  

۵- طبقه بندی مشاغل 

۶- ادغام مخابرات وهمراه اول 

۷- نقدینگی صندوق های پس اندازکارکنان 

۸- رفع تبعیض بین کارکنان همراه اول و مخابرات استانها

*از سرگیری اعتراضات قبول شدگان آزمون سال ۹۹ آموزش و پرورش کشور(صاحبان کارنامه سبز آزمون ) نسبت به بلاتکلیفی استخدامی با تجمع مقابل مجلس

روز سه شنبه ۲۸ اردیبهشت برای باری دیگر، قبول شدگان آزمون سال ۹۹ آموزش و پرورش کشور(صاحبان کارنامه سبز آزمون ) خودرا به پایتخت رساندند تا بابرپایی تجمع مقابل مجلس اعتراضشان را نسبت به بلاتکلیفی استخدامی بنمایش بگذارند.

درهمین رابطه:چهارمین روز تجمع اعتراضی صدها قبول شده آزمون سال ۹۹ آموزش و پرورش کشور(صاحبان کارنامه سبز آزمون ) نسبت به بلاتکلیفی استخدامی مقابل مجلس

روز چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت، برای چهارمین روز متوالی، صدها قبول شده آزمون سال ۹۹ آموزش و پرورش کشور(صاحبان کارنامه سبز آزمون )برای انعکاس هرچه بیشتر صدای اعتراضشان نسبت به بلاتکلیفی استخدامی مقابل مجلس تجمع کردند وبرخواستشان مبنی بر جذب در آموزش وپرورش تاکید کردند.

*چهارمین روز آموزشیاران نهضت سواد آموزی کشور نسبت به بلاتکلیفی استخدامی مقابل مجلس

روزسه شنبه ۲۸ اردیبهشت برای چهارمین روز متوالی،جمعی از آموزشیاران نهضت سواد آموزی کشوربه تجمع اعتراضیشان نسبت به بلاتکلیفی استخدامی مقابل مجلس ادامه دادند.

درهمین رابطه:تجمع اعتراضی آموزشیاران نهضت سواد آموزی کشور نسبت به بلاتکلیفی استخدامی مقابل مجلس برای سومین روز متوالی

روز دوشنبه ۲۷ اردیبهشت برای سومین روز متوالی،جمعی از آموزشیاران نهضت سواد آموزی کشورازجمله معلمان نهضتی تک شاگردی فعال شهرستان شفت به تجمعشان مقابل مجلس برای پایان دادن به بلاتکلیفی شغلیشان ادامه دادند.

بنابه گزارش رسانه ای شده، جمعی از آموزشیاران نهضت سوادآموزی شهرستان شفت در استان گیلان از عصر روز شنبه با سفر به پایتخت در مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی حاضر شده و خواستار تعیین تکلیف وضعیت استخدامی خود شدند.

بنابه گفته تجمع کنندگان سوابق کاری آن‌ها به قبل از سال ۱۳۹۲برمی‌گردد اما هنوز وضعیت شغلی انها مشخص نشده و بلاتکلیف‌ هستند.

به گفته یکی از آموزشیاران؛ سال‌ها در مناطق کمتر توسعه‌یافته شفت ازجمله مناطق امام‌زاده ابراهیم و سیاهمزگی شفت دوران سخت و مشقت‌بار آموزش برای افراد کم‌سواد و بی‌سواد را سپری کرده‌اند اما همچنان علیرغم وعده‌های پیشین مسئولان و نمایندگان مجلس برای ساماندهی، همچنان مشکل آن‌ها مرتفع نشده است.

وی با ناعادلانه خواندن وضعیت شغلی آموزشیاران نهضت سوادآموزی و مقایسه با نیروهای حق‌التدریس پیش دبستانی و سرباز معلمان، گفت: بعد از تجمعات مختلف مقابل ساختمان مجلس و پیگیری اعضای کمیسیون آموزش متاسفانه تا امروز نتیجه‌ای از عملکرد نمایندگان منتخب مجلس نگرفته‌ایم.

او افزود: در بدو شروع به کار به ما گفته بودند پس از ۲ سال کار در نهضت سوادآموزی، در وزارت آموزش و پرورش استخدام می‌شویم اما حالا بعد از ۱۵سال پشت سد آزمون جا مانده‌ایم.

این آموزشیار با بیان اینکه پیش از این آموزش و پرورش برای سایر گروه‌ها مثل سرباز معلمان، حق‌التدریسی‌ها و. . آزمون را حذف کرد، در ادامه افزود: نباید در مورد آموزش‌دهندگان نهضتی تبعیض روا می‌داشتند. آموزش‌دهندگان نهضت سال‌ها با کمترین دستمزد در مناطق دورافتاده و روستایی کشور کار کرده‌اند و استحقاق توجه بیشتر را از مسئولان داشتند نه اینکه بعد از سال‌ها خدمت شغلمان را از ما بگیرند و ما را به حال خود رها کنند.

*راهپیمایی صدها کارگرمعدن آسمینون منوجان در سطح شهر وتجمع مقابل فرمانداری برای اعتراض به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی و وعده های توخالی مسئولان

روز یکشنبه ۲۷ اردیبهشت، صدها کارگرمعدن آسمینون منوجان باری انعکاس هرچه بیشتر صدای اعتراضشان نسبت به بیکاری تحمیل عقد قرارداد با شرکت پیمانکاری وبخطرافتاند امنیت شغلیشان وعدم پرداخت حقوق وحق بیمه فروردین ماه و وعده های توخالی مسئولان دست به راهپیمایی در سطح شهروتجمع مقابل فرمانداری شهرستان منوجان زدند.

تجمع کنندگان شعارمیدادند:فرماندار حیا کن  صندلی رو رها کن

خبرها حاکی از حمایت اهالی شهر از کارگران معدن آسمینون منوجان می باشد.

خاطرنشان میشود که ۱۲۰۰ کارگر معدن آسمینون منوجان چند ماه هست که با بیکاری،نداشتن قراردادکار وعدم پرداخت بموقع حقوق وحق بیمه و وعده های توخالی مسئولان درحال دست وپنجه نرم کردن هستند.

درهمین رابطه روزسه شنبه ۲۸ اردیبهشت،یکی از کارگران معدن آسمینون منوجان به خبرنگاررسانه ای گفت: مشکلات معدن آسمینون منوجان که توسط شرکت فاریاب بهره برداری می شود، از سه سال پیش آغاز شد که به برخی از آنها از جمله عدم اجرای طرح طبقه بندی شغلی، انباشت حقوق معوق، لغو سرویس ایاب و ذهاب کارگران و عدم پرداخت حق اولاد می توان اشاره کرد. 

وی افزود: برخی از کارگران که بر روی دستگاه های معدن کار می کنند را مجبور کرده اند که به میزان ۱۰ درصد از دستگاه ها را ضمانت نامه بانکی ارائه دهند که گاها ارزش این ضمانتنامه ها به ۵۰۰ میلیون تومان می رسد! 

اواضافه کرد: هزینه ای که برای غذای کارگران در این معدن پرداخت می شود ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ تومان است که هزینه خرید تنها یک نان است. 

او همچنین در خصوص بیکار شدن کارگران در سال جدید گفت: مالک خصوصی معدن علی رغم مصوبات شورای تامین از پرداخت حقوق کارگران پرهیز می کرد تا اینکه در اسفند سال ۹۹ شرکت را تعطیل کرد و یک ماه کارگران بیکار ماندند و پس از رایزنی ها قرار بر این شد که از ابتدای اردیبهشت مشغول به کار شویم که مدیریت شرکت اعلام کرده یک قرارداد یک ماهه با کارکنان بسته می شود و از ابتدای خرداد بایستی با پیمانکار قرار داد ببندید نه شرکت اصلی که بهره بردار فعلی معدن است.

وی با بیان اینکه کارفرما تهدید کرده بود که در صورت امضا نکردن قرارداد با پیمانکاران، شرکت را تعطیل خواهد کرد، بیان کرد: پس از تعطیل شدن مجدد معدن، امروز جلسه ای با حضور برخی مسئولین برگزار شد که در آن بر لزوم رعایت حقوق کارگران تاکید شد که در آن مقرر گردید سرویس های ایاب ذهاب، حق اولاد و تمدید قرارداد توسط شرکت بهره بردار لحاظ شود که متاسفانه رییس شرکت مصرانه تا آخرین لحظات جلسات بر تصمیم خود مبنی بر عدم تمدید قرارداد با کارگران پافشاری کرد و گفت آنها باید با پیمانکاران قرارداد بندند وگرنه شرکت را تعطیل می کند. 

او درپاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه چرا کارگران از انعقاد قرارداد با پیمانکاری غیر از شرکت بهره بردار مخالف می کنند،چنین گفت: مادامی که ما با خود شرکت اصلی به عنوان مالک معدنی که از سوی دولت به او واگذار شده، قرارداد داریم امنیت شغلی مان تا زمان وجود منابع معدنی در این معدن برقرار است و به کار خود ادامه می دهیم اما اگر زیر نظر پیمانکار برویم ممکن است بعد از یک سال شرکت مالک با آن پیمانکار قرارداد نبندد و ما را به این خاطر که کارگر او نبودیم نپذیرد و اخراج شویم. 

وی همچنین به تجربه های تلخی که در گذشته توسط این دست پیمانکاران رقم خورده اشاره کرد وادامه داد: برخی از این پیمانکاران در معدن مشغول به کار بودند که حق بیمه و حقوق روزهای تعطیل مانند جمعه ها را پرداخت نمی کردند و می گفتند چون کار نکرده اید یا یکی از پیمانکارهای فعلی در روزهای اخیر چندین نیروی خود را به راحتی اخراج کرده است که اسناد آن را در اختیار شما خواهیم گذاشت. می خواهند ما را زیر نظر پیمانکارهایی ببرند که هم‌اکنون در حال اخراج کارگران هستند!

اودرپایان گفت: کارگران منتظر هستند که کارفرما نسبت به تمدید قراردادها با شرکت اصلی اقدام کند در غیر این صورت گفته اند که ممکن است دست به اقدامات دیگری بزنند.

درهمین رابطه:کارگران خشمگین معادن آسمینون منوجان درادامه اعتراضاتشان نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی جاده ترانزیتی استان هرمزگان ، کرمان و سیستان بلوچستان رامسدود کردند

از ساعت ۱۰ صبح تا ساعت ۱۸ روز یکشنبه ۱۵ فروردین، کارگران خشمگین معادن آسمینون منوجان درادامه اعتراضاتشان نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی جاده ترانزیتی استان هرمزگان ، کرمان و سیستان بلوچستان رامسدود واز رفت آمد وسیله نقلیه جلوگیری کردند وموجب ترافیک  ۲۰کیلومتری از ایست بازرسی نودژ تا پل آبنمای رودان از سمت منوجان تا دوراهی سررس منوجان شدند.

سر انجام با حضورفرماندار منوجان در جمع کارگران معترض و وعده برگزاری جلسه با استاندارکرمان  برای بازگشایی معدن درهفته آینده وپرداخت   مطالبات معوقه کارگران ازجمله  ۲ماه حقوق وعیدی و پاداش راه بازشد.

روز شنبه ۱۴ فروردین، کارگران معادن آسمینون منوجان دست به تجمع درفرمانداری شهرستان منوجان دراستان کرمان زده بودند.

براساس گزارشات رسانه ای شده، معاون معدنی اداره کل صمت جنوب کرمان گفت: به علت کمبود سیمان و اختصاص ندادن سهمیه آن، شرکت معادن فاریاب منوجان تعطیل و کارگران به مرخصی اجباری فرستاده شده اند.

او افزود: هئیت رئیسه شرکت معادن فاریاب منوجان خواستار کاهش و یا حذف تعرفه گمرکی و نیز کاهش بهره مالکانه دولت شده اند که رایزنی‌هایی در خصوص رفع مشکلات شرکت از سوی اداره کل صمت جنوب کرمان در حال انجام است.

معاون فرماندار منوجان نیزگفت: نوبخت مدیرعامل شرکت معادن فاریاب از سمت خود استعفا داده است و علیمحمدی رئیس هیئت مدیره شرکت با توجه به اتمام قرارداد کارگران اعلام کرده بعد از رفع مشکلات موجود، فعالیت معدن را از سر خواهد گرفت.

یکی از کارگران معادن آسمینون منوجان درباره تعطیلی و مشکلات کارگران گفت: شرکت معادن آسمینون تعطیل شده و با وجود حضور کارگران در محل کار با در بسته شرکت مواجه شده اند.

او افزود: رئیس هیئت مدیره معدن اعلام کرده حق و حقوق ۲ ماه و بخشی از عیدی کارگران را که باقی مانده تا اردیبهشت تسویه خواهد کرد و بعد از رفع مشکلات با کارگران مورد نیاز، قرارداد جدید بسته خواهد شد.

وی موضوع تعطیلی معدن به خاطر کمبود سیمان را نادرست خواند و گفت: حدود ۶۰ درصد از کارگران در معادن روباز کار می‌کنند که نیازی به سیمان وجود ندارد و روند تولید و استخراج می‌تواند ادامه یابد.

وی بااشاره به اعتصاب کارگران معادن آسمینون منوجان ،ضمن گلايه از مديران معدن كه از ۱۶نفر از كارگران بدليل اعتراضات كارگری شكايت كرده اند گفت: «اين كارگران صرفا براي دفاع از حقوق خود و همكارانشان اعتراض كرده اند».

خاطرنشان میشود که در شركت معادن آسمينون منوجان بيش از ۱۲۰۰ نفر مشغول به كار هستند.

*اعتصاب وتجمع کارگران شرکتی هما(هواپیمایی ملی ایران) برای اعتراض به احتمال عدم تمدید قرارداد وبیکاری

بامداد روزسه شنبه ۲۸ اردیبهشت، کارگران یک شرکت پیمانکاری ایران ایر شاغل دربخش خدمات فرودگاه مهرآباد برای اعتراض به احتمال عدم تمدید قرارداد وبیکاری دست از کارکشیدند ودر ترمینال ۲ این فرودگاه تجمع کردند که با تاخیر تعدادی ازپروازها دستکم برای ۴ ساعت همراه شد.

قابل یادآوری است که مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در گفت وگو با خبرنگاران از برنامه ریزی این شرکت برای عدم تمدید قراردادهای نیروهای شرکتی، خدماتی و فضای سبز ایران ایر به دلیل بالا بودن تعداد پرسنل این شرکت اعم از شاغل و بازنشسته و ناتوانی در پرداخت حقوق و مزایای کارکنان آن خبر داده بود.

*تجمع اعتراضی  تعدادی از رانندگان شرکت واحد امروز سه شنبه ۲۸اردیبهشت مقابل شورای شهر تهران 

تعدادی از رانندگان شرکت واحد اتوبوسرانی تهران امروز ۲۸ اردیبهشت ماه  برای پیگیری عدم بازنگری طرح طبقه بندی مشاغل و سایر مطالبات عقب افتاده دست به تجمع زده اند و خواستار اجرای بازنگری طرح طبقه بندی مشاغل شدند .

هفته گذشته تعدادی از اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد درخواست اجرای بازنگری طرح طبقه بندی مشاغل را در شورای شهر وشهرداری تهران به ثبت رساندند .

در همین زمینیه در چندسال گذشته بارها  اعضای سندیکا با نامه نگاری و گفتگو با شورای شهر و شهرداری و مدیریت شرکت واحد درخصوص طرح طبقه بندی مشاغل پیگیری های لازم را کرده اند که تاکنون قول هایی داده اند اما در واقع هیچ اقدامی برای اجرای این طرح صورت نگرفته است.

گزارش تکمیلی تجمع اعتراضی امروز ۲۸ اردیبهشت تعدادی از رانندگان شرکت واحد در مقابل شورای شهر تهران

حدود شصت تن از رانندگان خطوط بی آرتی در اعتراض به عدم اجرای طرح بازنگری طرح طبقه بندی مشاغل درشرکت واحد مقابل شورای شهر دست به تجمع اعتراضی زدند.

 دردیدار سه تن از اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد با مسئولان شورای شهر گفتگوهایی را درجهت مطالبات معوقه مطرح کردند که مهمترین آن عدم اجرای بازنگری طرح طبقه مشاغل بوده ، طبق دیدارهای انجام شده امروز قرار شد ، دیداری مشترک بین مدیریت شرکت واحد و مسئولان شورای شهر و نمایندگان سندیکایی صورت بگیرد تا نحوه اجرای این طرح بررسی شود.

نمایندگان سندیکا اصرار بر نحوه اجرای طرح را دارند.

 لذا نوع درست اجرای بازنگری طرح طبقه بندی مشاغل میتواند تاثیر بسیار زیادی در افزایش حقوق رانندگان وکارگران شرکت واحد بگذارد.

آخرین باری که طرح طبقه بندی مشاغل  اجراشد،  بعداز اعتصابات سندیکای کارگران شرکت واحد بود که رانندگان و کارگران تعمیرگاهها در۴ دی و ۸ بهمن ماه سال ۱۳۸۴  دست ازکار کشیدند و طرح طبقه بندی مشاغل از فروردین سال ۸۵ درشرکت واحد برای تمام پرسنل به اجرا درآمد .

برگرفته از کانال سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

گزارش رسانه ای شده:

پیش از ظهر امروز تعدادی از رانندگان شرکت واحد در اعتراض به عدم اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل در این شرکت، عدم پرداخت معوقات، عدم تحویل لباس کار و تغذیه در مقابل ساختمان شورای اسلامی شهر تهران تجمع کردند.

نایب رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل و ترافیک و رئیس فراکسیون کارگری شورای اسلامی شهر تهران با حضور در جمع تجمع‌کنندگان در جریان مسائل و مشکلات رانندگان شرکت واحد قرار گرفت.

وی درباره این تجمع به خبرنگار رسانه ای گفت: پس از شنیدن مشکلات این رانندگان با مدیر عامل شرکت اتوبوسرانی صحبت کردم و گزارشاتی در خصوص اقدامات صورت گرفته برای رفع این مشکلات ارائه کرد.

او افزود:‌ قرار است طی چند روز آینده جلسه‌‌ای در کمیسیون عمران و حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر به منظور بررسی مسائل و مشکلات رانندگان شرکت واحد با حضور مدیران این شرکت و نمایندگان رانندگان برگزار و تصمیم گیری‌های لازم انجام گیرد.

*تجمع اعتراضی کارگران شرکت آب وفاضلاب روستایی خوزستان نسبت به عدم تبدیل وضعیت وپرداخت نشدن ماه ها حق بیمه مقابل استانداری 

روز سه شنبه ۲۸ اردیبهشت، کارگران شرکت آب وفاضلاب روستایی(آبفار) خوزستان برای اعتراض به عدم تبدیل وضعیت وپرداخت نشدن ماه ها حق بیمه باردیگر مقابل استانداری در کلانشهر اهوازاجتماع کردند.

یکی از کارگران حاضر درتجمع به خبرنگاررسانه ای گفت: حدود ۳۰ ماه بیمه‌ای برای کارکنان رد نشده و ۹ ماه دفترچه بیمه نداریم. همچنین از ابتدای سال تاکنون بدون هیچ‌گونه قراردادی کار می‌کنیم.

وی با بیان اینکه ۶۳۰نفر از پرسنل آبفا روستایی خوزستان با سوابق بالا و حتی تحصیلات دانشگاهی بعد از یکپارچه‌سازی با آبفا شهری زیر نظر پیمانکار کار می‌کنند و با مشکلات زیادی مواجه شده‌اند، افزود: طبق دستور مدیرعامل آبفا کشور قرار بود با انعقاد قرارداد جدید کارکنان آبفا روستایی را به حالت تأمین نیرو (نیروی انسانی) دربیاورند که هنوز اقدامی نشده است.

*تجمع اعتراضی کارگران شرکت آب و فاضلاب(آبفا) کهگیلویه و بویراحمد نسبت به عدم پرداخت ۳ ماه حقوق وحق بیمه وهمچنین نپرداختن مطالبات دیگرونداشتن قراردادکاری مقابل اداره آب و فاضلاب گچساران

روزسه شنبه ۲۸ اردیبهشت،جمعی از کارگران شرکت آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به عدم پرداخت ۳ ماه حقوق وحق بیمه وهمچنین نپرداختن مطالبات دیگرونداشتن قراردادکاری دست به تجمع مقابل اداره آب و فاضلاب گچساران زدند.

به گزارش یک منبع خبری محلی، حدود ۴۲ نفر نیروی حجمی (خدماتی) شرکت آب و فاضلاب استان کهگیلویه و بویراحمد که گفته می‌شود، آنها نگهبان مخازن آب به صورت شیفتی با سابقه ۵ سال به بالا هستند، حدود سه ماه حقوق و مزایای خود را دریافت نکرده‌اند و به همین دلیل جلوی اداره آب و فاضلاب گچساران تجمع کردند.

یکی ازتجمع کنندگان با بیان اینکه تجمع آنها برای حق و حقوق‌شان است،اضافه کرد:شرکت آب و فاضلاب استان کهگیلویه و بویراحمد آیتم اضافه‌کاری، شب‌کاری، جمعه کاری و… را در پیمان‌های واگذار شده به شرکت‌های خصوصی طرف قرارداد لحاظ نمی‌کند  و کف حقوق اداره کار پرداخت نمی‌شود.

وی افزود: الان نزدیک به سه ماه که حقوق و بیمه واریز نشده است.

یکی دیگر از معترضانگفت: سال جدید (۱۴۰۰) هنوز با نیروهای حجمی ( خدماتی)  قرارداد نبستند، زیرا با این قیمتی که شرکت آب و فاضلاب استان کهگیلویه و بویراحمد در نظر گرفته هیچ پیمانکاری کار را بعهده نمی‌گیرد.

*ادامه سریال تجمعات اعتراضی کارگران بازنشسته هتل لاله تهران نسبت به عدم پرداخت مطالبات وبی تفاوتی مسئولان

روز سه شنبه ۲۸ اردیبهشت برای چندمین بار، کارگران بازنشسته هتل لاله تهران دست به تجمع زدند تا صدای اعتراضشان را نسبت به عدم پرداخت مطالبات وبی تفاوتی مسئولان منعکس کنند.

یکی از کارگران بازنشسته معترض به خبرنگار رسانه ای گفت:نامه‌نگاری‌های زیادی به مراجع پیگیری کننده همانند نهاد قضایی، بازرسی وزارت میراث فرهنگی، وزارت کار و برخی نمایندگان فراکسیون گردشگری مجلس انجام شده اما متاسفانه هنوز پاسخی که نشان از برطرف شدن مشکلاتمان باشد، دریافت نکرده‌ایم.

کارگران بازنشسته معترض هتل لاله تهران که از سال ۹۵ مطالبات سنواتی و مزدی خود را کامل وصول نکرده‌اند،  می‌گویند: نه کارفرما و نه مسئولان حامی ما نیستند؛ نه تنها حق و حقوق ما را نمی‌دهند بلکه صدای ما را هم نمی‌شنوند.

درهمین رابطه:

+ادامه اعتراضات کارگران بازنشسته هتل لاله تهران نسبت به عدم پرداخت مطالبات با برپایی تجمعی دیگر

روز یکشنبه ۱۹ اردیبهشت، کارگران بازنشسته هتل لاله تهران درادامه اعتراضات دامنه دارشان نسبت به عدم پرداخت مطالبات برای باری دیگردست به تجمع مقابل ساختمان هتل لاله زدند.

++ادامه اعتراضات کارگران بازنشسته هتل لاله تهران نسبت به عدم پرداخت مطالبات با تجمع مقابل ساختمان بازرسی میراث فرهنگی کشور

روزسه شنبه ۱۷ فروردین، کارگران بازنشسته هتل لاله تهران درادامه اعتراضات دامنه دارشان+ نسبت به عدم پرداخت مطالبات مقابل ساختمان بازرسی میراث فرهنگی کشور تجمع کردند وعزم راسخشان را درراه دستیابی به مطالبات برحقشان بنمایش گذاشتند.

یکی از کارگران بازنشسته حاضر در این تجمع به خبرنگار رسانه ای گفت: هدف ما از برپایی تجمع در محدوده داخلی هتل لاله پیگیری مطالبات معوقه بود اما وقتی با بی‌اعتنایی مدیریت این مجموعه خدماتی مواجه شدیم، تصمیم گرفتیم این‌بار در مقابل سازمان بازرسی سازمان میراث فرهنگی کشور حضور یابیم.

این کارگر بازنشسته با بیان اینکه بی‌توجهی کارفرما به طولانی شدن زمان پرداخت معوقات مزدی و سنواتی باعث نارضایتی همکاران بازنشسته شده است، افزود: از سال ۹۵ به مرور بازنشسته شده‌ایم اما هنوز موفق به دریافت کامل سنوات و بخشی از معوقات مزدی خود نشده‌ایم.

وی با بیان اینکه میانگین سنوات پایان خدمت هریک از بازنشستگان براساس سوابق کاری حدود۶۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان است که در حال حاضر سه تا چهار سال است پرداخت آن با مشکل روبرو شده است، تاکید کرد: با تاخیر چند ساله‌ای که در پرداخت بخشی از سنوات بازنشستگان ایجاد شده، ارزش نقدی طلبمان امروز به حداقل کاهش یافته است.

او اضافه کرد:در جریان برپایی این اجتماع ، یکی از مسئولان سازمان باررسی میراث فرهنگی با تعدادی از نمایندگان کارگران بازنشسته دیدار و وعده رسیدگی به مشکلات را در چند روز آینده داد.

این کارگر بازنشسته در ادامه اظهار داشت: با وجود آنکه نسبت به وعده داده شده خوشبین هستیم اما به دلیل مشکلات معیشتی نمی‌توانیم از پیگیری‌های خود صرفنظر کنیم.

*تجمع  اعتراضی اعضای تعاونی مسکن کارکنان دانشگاه آزاد سماء رودهن نسبت به بلاتکلیفی ۱۷ ساله مقابل فرمانداری شهرستان دماوند

ظهر روز سه شنبه ۲۸ اردیبهشت، اعضای تعاونی مسکن کارکنان دانشگاه آزاد سماء رودهن برای اعتراض به بلاتکلیفی ۱۷ ساله مقابل فرمانداری شهرستان دماوند تجمع کردند.

یکی از اعضا  معترض این تعاونی به خبرنگار یک رسانه محلی گفت: حدود ۱۷ سال است که اداره تعاون دماوند و ارگان‌های مربوطه از جمله شهرداری و شورای شهر رودهن حدود ۷۰۰ نفر از اعضا را بلاتکلیف گذاشته‌اند و اصلاً به مطالبات به حق اعضا پاسخگو نیستند.

شهرداری و شورای شهر رودهن تا الان به توافقات با تعاونی بر مبنای قوانین اقدامی نکرده‌اند و میزان سرانه‌های شهری را در ۴۵۰ هزار مترمربع از زمین‌ این تعاونی بیش از قوانین شهری افزایش داده است.

۲۹شهریورماه سال ۱۳۹۹ مجمع عمومی تعاونی در مدرسه‌ ابن‌سینا شهر رودهن تشکیل شد و تا به‌ حال اداره تعاون علاوه‌بر تکلیف قانونی خود مبنی‌بر تایید و رد، مجمع مذکور موضوع را بلاتکلیف نگه داشته و در این‌باره هیچ‌گونه توضیح منطقی ارائه نمی‌دهد.

مراجعه مسئولان تعاونی به مراجع مربوطه بلاپاسخ مانده و امروز هم اعضا با تجمع مقابل فرمانداری دماوند با درخواست از فرماندار پیگیر حق خود شدند.

*بیانیه ی شورا هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران در اعتراض به طرح رتبه بندی :

هر وعده که دادند به ما باد هوا بود.

مقامات حکومتی ایران در طول سالهای اخیر ثابت کرده اند آنچه  هر از گاهی در قالب وعده هایی برای جامعه معلمان ابراز داشته اند،در نهایت مهندسی و عملیاتی نشده است.

آنان هرگز در قبال این عهد شکنی های مداوم، نه از جامعه معلمان عذر خواسته و نه خود را موظف به پاسخگویی دانسته اند. 

مقامات حکومتی ثابت کرده اند،از سر حق خواهی و حرمت ذاتی به اقشار گوناگون جامعه بویژه قشر انسان ساز معلم نمی نگرند. 

بلکه بهانه کردن منافع معلمان و سایر اقشارجامعه یا برای بازی های سیاسی ، یابرای گرم کردن بازیهای انتخاباتی بوده است.جامعه معلمان هوشیارتر و آگاه تر از آن است تامتقلبانی پیمان شکن را که  همواره آب در شیر کرده اند ودست تطاول و چشم تهاجم بر منافع معلمان و اقشار مختلف جامعه برده اند را نشناخته باشد.

واقعیت این است که اندک تغییرات جزئی در وضعیت معلمان، محصول حضور مطالبه جویانه و پافشاری آنان برخواسته های خود بوده است.

این روزهابخش بزرگی ازجامعه معلمان،طرح اجرای درست رتبه بندی رابه کمسیون آموزش نمایندگان مجلس ارائه کرده اند، اما آنچه در عمل ودرصدور احکام حقوقی معلمان رخ داد،نمایانگر بی توجهی و فریبکاری مدعیان عدالت اجتماعی بوده است. 

یکی از  مهم ترین خواسته های معلمان اجرای درست نظام رتبه بندی بود، که پس از گذشت بیش از ده سال هنوز مسیر مجلس تا شورای نگهبان راطی نکرده،و در این روزها زمینه ی اعتراض صدها هزار فرهنگی را فراهم نموده است.

آنچه معلمان انتظار داشتند، که  هم زمان با  هفته ی معلم ، میزان دریافت و دستمزدشان به خط فقر تعریف شده دولت نزدیک شود،به قرار زیر است:

۱-مشخص نمودن دقیق ضرایب افزایش حقوق برای هر رتبه

۲-باقی ماندن رتبه های قبلی و اعمال رتبه بندی مطابق آن 

۳- درنظر گرفتن سابقه تجربی و مدرک تحصیلی به جای آزمون 

۴- حذف آزمون وهر گونه مدارک دست نیافتنی برای اخذ رتبه  

۵- اعمال امتیاز تعجیل در مناطق محروم

۶- حذف بازه ی زمانی سه ساله و اجرای لایحه به طورکامل از فروردین ۱۴۰۰ 

۷.اختصاص بودجه ۳۰ هزار میلیارد برای اجرای کامل لایحه رتبه بندی

۸.امکان دستیابی همه معلمان به رتبه بندی بدون شرط سابقه  و عدم محرومیت معلمان از دریافت رتبه های بالا 

۹.برخورداری همکاران آموزشی شاغل در پست اداری از نظام رتبه‌بندی

همه ی این تبعیضات آشکار و عدالت ستیز در حالی انجام می شود که شبه کارشناسانی از میان مقامات حکومتی دربنگاه بانگ و رنگ رسانه میلی،همواره سعی در تزریق اخباردروغ درباره معلمان به جامعه نموده اند.

شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران ضمن محق دانستن خواسته های جامعه ی فرهنگیان در اجرای عادلانه طرح رتبه بندی، بویژه تبصره ی ۳ از ماده ی ۲۹ برنامه ی ششم توسعه( افزایش حقوق به میزان ۸۰ %حقوق اعضای هیات علمی )حمایت قاطع خودرااز مطالبات آنهاابراز داشته  و به مقامات حکومتی از انتصابی تا انتخابی هشدار میدهد،درشرایطی که نارضایتی عمومی ناشی ازفقرگسترده وبی عدالتی، شکاف ملت_حکومت رادربالاترین نقطه تاریخی خودقرار داده،بی اعتنایی به خواسته اقشارگوناگون جامعه وقشر فرهنگیان راکنار بگذارد.

 اگراندک درایتی در پاره ای از تصمیم سازان مانده باشد،باید به خواسته های صنفی وسندیکایی تن دهند.

گسترش هرچه بیشتر اعتراضات، نتیجه ی دههاسال بی اعتنایی حاکمان به خواست نهادهای مدنی و صنفی است،گسترش هر روزه اعتراضات به لحاظ کمی وکیفی و گستردگی وتنوع ودامنه ی آن، گواه براین است که تنهاراه چاره ای که برای رهایی ازفلاکت پیش روی اقشارگوناگون جامعه مانده، همبستگی،همدلی وهمراهی آنان است. امروزه حاکمان بامردمی روبه روهستند،که دیگرهیچ چیزی برای ازدست دادن ندارند.

شورای هماهنگی تشکل های صنفی  فرهنگیان ایران انتظار دارد، مقامات حکومتی از ارائه راهکارهای خرمندانه ای که جامعه ی مدنی واصناف، بی مزدومنت برای حل بحرانهای سیاسی ،اجتماعی واقتصادی،پیشنهاد می دهد،استقبال کرده وعملی کردن آن رادرمان دردهای جامعه بداند.

جامعه ی مدنی وتشکلهای مردمی و اصناف،خیرخواه،مولدومرجع  جامعه هستند، آنان خردوآگاهی و روشنایی راپیش پای سیاسیون حاکم قرارمی دهند.سرمایه اصلی یک جامعه مجموع معارفی است که معلمان می آموزانند.آنان رابه چشم مصرف کننده دیدن،خطای استراتژیکی است که درهیچ کجای عالم چنین رسم ناروایی،مرسوم نیست.

  حاکمان بدانند،معترضین از هرقشری که باشند،حقوق و خواسته ای دارند،که بایدمحترم شمرده شود.آنان مزاحم ودشمن ملی نیستند،مقامات حکومتی باید به برخوردهای امنیتی و سرکوبگرانه ا اقشارگوناگون پایان دهندوهمه ی منابع ملی وتوان خودراصرف برآوردن خواست جامعه ی مدنی،اصناف ومردم نمایند.

شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان  ایران

۱۴۰۰/۲/۲۷

*خواهان آزادی محمود صالحی، عثمان اسماعیلی، هیراد پیربداقی و پایان دادن به تعقیب قضایی بازداشت شدگان روز جهانی کارگر هستیم

در روز جهانی کارگر امسال علیرغم تلاش گسترده‌ی نیروهای امنیتی و دسیسه چینی‌های نهادهای ضدکارگری وابسته به خانه کارگر، کارگران ایران تجمعاتی بسیار شکوهمند و گسترده را به نمایش گذاشتند. در تهران هرچند که با گسیل گسترده نیروهای امنیتی و انتظامی مانع از برگزاری تجمع روز‌ جهانی کارگر در مقابل وزارت کار شدند اما تلاش کارگران برای برگزاری این تجمع آنچنان جدی بود که نهادهای امنیتی برای جلوگیری از تشکیل تجمع ناچار به دستگیری قریب به ۳۰ نفر از فعالین شدند.

اما خصلت شورانگیز و قدرتمند روز جهانی کارگر امسال در برگزاری سراسری تجمعات این روز بود. در شهرهای زیادی به مناسبت اول ماه مه تجمعاتی شکل گرفت. دلیل عمده‌ی این سراسری شدن، حجم بسیار بالای مطالبات انباشته شده معیشتی در‌ مقابل تعرضات وسیع حاکمیت به موقعیت کار و زیست میلیونها نفر از کارگران و‌ مزدبگیران و خانواده‌هایشان بود و عامل اصلی موفقیت در این قدرت‌نمایی طبقاتی، تلاش کارگران، معلمان، بازنشستگان، دانشجویان و فعالین دیگر جنبش‌های اجتماعی در شکل دهی به اتحاد عملی مؤثر حول برگزاری تجمعات اعتراضی در روز جهانی کارگر بود.

حاکمیت در مقابل این عمل و اراده کارگران ‌‌و مزدبگیران در روز جهانی کارگر، در همان روز در تهران و سنندج دست به خشونت و سرکوب زد و تعداد زیادی را دستگیر نمود. اما دامنه‌ی این سرکوب به همان روز خاتمه نیافت و در روزهای اخیر نیز تداوم داشته است.

در روز ۲۶ اردیبهشت محمود صالحی و عثمان اسماعیلی توسط دادسرای سقز احضار شده و به اتهام برگزاری مراسم روز جهانی کارگر و انتشار عکس و فیلم از این مراسم بازداشت شده و هم اکنون در زندان مرکزی سقز زندانی شده‌اند.

روز ۲۵ اردیبهشت نیز هیراد پیربداقی از دستگیرشدگان مقابل وزارت کار، زمانی که برای دریافت گوشی موبایل خود به پلیس امنیت تهران مراجعه میکند به بهانه محکومیت در یک پرونده در سال ۹۸ که حکم آن پیشتر توسط قوه قضائیه نقض شده بود بازداشت و به زندان اوین منتقل میگردد.

هم اکنون نیز برای تعداد زیادی از بازداشت شدگان روز جهانی کارگر در تهران احضاریه‌هایی از سوی دادسرا صادر شده و برای آنها پرونده‌های قضایی مفتوح شده است. این در حالیست که همگی این بازداشت شدگان همان شبِ دستگیری و پس از بازجویی، بدون تودیع وثیقه یا کفالت آزاد شده بودند.

در این میان برای عسل محمدی در شعبه ۱ و برای هیراد پیربداقی و سمانه اصغری در شعبه ۶ دادسرای اوین تشکیل پرونده شده است.

جمیله قدرتی، جمیله زنده روح و سعید ملایی ( که پیشتر به اشتباه سعید ملایری اعلام شده بود ) نیز احضاریه‌هایی از سوی دادسرای اوین دریافت کرده‌اند.

تعداد بیشتری از دستگیرشدگان روز جهانی کارگر در تهران هم اکنون مورد تعقیب قضایی قرار گرفته‌اند که اطلاعات پراکنده‌ای درباره آنها در دسترس است.

تداوم این‌سرکوبگری‌ و انتقام کشی حاکمیت علیه شرکت کنندگان در تجمع‌های اول ماه مه، بخاطر وحشت آنان از گسترش بیشتر اعتراضات و تجمعات متحدانه و سراسری کارگران و دیگر مزدبگیران است. برگزاری تجمع روز جهانی کارگر حق بدیهی کارگران است و در سراسر جهان کارگران همواره با طرح خواست و‌ مطالبات صنفی و‌ سیاسی خود در خیابان‌ها رژه میروند. اما حاکمیت در ایران با به رخ کشیدن درنده‌خویی و تعرضات شدید ضدکارگری و ضد اجتماعی هر روز بیشتر از پیش ماهیت قرون وسطایی و بی ربطی خود به جامعه امروز ایران را نشان می‌دهد.

طبقه کارگر ایران با حجم گسترده‌ای از مطالبات انباشته شده و اعتراضات هرروزه و هر ساعته به همراه دیگر مزدبگیران و ‌اقشار مختلف جامعه حکم به تقابل و ایستادگی در برابر حاکمان استثمارگر و سرکوبگر داده است و به این مناسبات سراسر نابرابر و ضدانسانی پایان خواهد داد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران دستگیری و پرونده سازی علیه کارگران و‌ فعالین کارگری و بازداشت شدگان تجمع اول ماه مه را قویاً محکوم مینماید و خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط محمود صالحی، عثمان اسماعیلی و هیراد پیربداقی و پایان دادن به تعقیب قضایی علیه دیگر بازداشت شدگان روز جهانی کارگر است.

اتحادیه آزاد کارگران ایران – ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰

*سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه:

پرونده سازی علیه فرزانه زیلابی وکیل کارگران هفت تپه را قویا محکوم می‌کنیم 

خانم زیلابی طی چند سال گذشته در مقام وکیل کارگران نیشکر هفت تپه، دفاع قانونی جانانه‌ای از کارگران معترضی که توسط نهادهای امنیتی و قضایی برایشان پرونده‌سازی صورت گرفته، کرده است. ایشان به رغم تمامی تهدیدها و فشارها، از سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه و کارگران معترض جسورانه و سخت‌کوش دفاع کرده است.

جدیت خانم زیلابی در دفاع از کارگران نه تنها جرم نیست بلکه شایسته تقدیر است. ایشان برابر قوانین جاری، از موکلین خود دفاع کرده است. اما متاسقانه نهادهای امنیتی و قضایی برای سرکوب بیشتر کارگران، اینبار برای وکیل سخت‌کوش‌شان پرونده‌سازی نموده است.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه هرگونه پرونده‌سازی علیه خانم زیلابی وکیل آگاه و شجاع را قویا محکوم می‌کند و با تمام توان از ایشان و حامیان طبقه کارگر دفاع خواهد کرد.

*تجمع اعتراضی بسازبفروش های بوشهر نسبت به افزایش عوارض مقابل شورای شهر

جمعی از بسازبفروش های بوشهربرای اعتراض به افزایش چند برابری عوارض در سال جاری دست به تجمع مقابل ساختمان شورای شهرزدند.

*جان باختن یک کارگر در کرمانشاه براثرسقوط در چاه آسانسور

یک کارگرنگهبان ۶۰ ساله یک ساختمان در حال ساخت در شهرک زیباشهردر کرمانشاه براثرسقوط در چاه آسانسور جانش را ازدست داد.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate