اخباروگزارشهای کارگری ۲۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰

اخباروگزارشهای کارگری ۲۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰

– دومین روزاعتصاب وتجمع کارگران شهرداری لوشان در اعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه و برخورد های وحشیانه شهردار 

– ادامه  حق طلبی کارگران بازنشسته و مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی کشور با تجمع درتهران،خرم آباد،کرج،کرمانشاه ، مشهد،تبریز،رشت و قزوین

– تجمع اعتراضی کارگران کارخانه شیشه کاوه نسبت به بلاتکلیفی برای بازنشستگی پیش از موعد مقابل وزارت کار

– ادامه تجمعات اعتراضی کارگران بازنشسته صنعت فولاد نسبت به سطح نازل حقوق و وضعیت نامناسب خدمات درمانی

– ادامه اعتراضات معلمان تازه استخدام شده کشورنسبت به سطح  نازل حقوق با تجمع مقابل مجلس

– دومین روز تجمع اعتراضی آموزشیاران نهضت سواد آموزی نسبت به بلاتکلیفی استخدامی مقابل مجلس

– ادامه اعتراضات کارگران خدماتی آموزش و پرورش کشورنسبت به سطح نازل حقوق با تجمع مقابل اداره کل آموزش و پرورش استان فارس

– تجمع اعتراضی معلمان وکارکنان مدارس استثنایی خوزستان نسبت به سطح نازل حقوق و مشکلات بیمه ای مقابل اداره کل آموزش و پرورش استان

– تجمع اعتراضی معلمان مدارس غیردولتی ایلام نسبت به بلاتکلیفی شغلی وسطح پایین حقوق وتبعیض

– کنش های کارگران شهرداری جهرم در اعتراض به عدم پرداخت ۶ ماه حقوق وماه ها حق بیمه

– گزارشی درباره تجمع اعتراضی روز شنبه ۲۵ اردیبهشت کارگران غیررسمی صنعت نفت کشور مقابل مجلس

– بی‌توجهی مدیریت سامانه یک شرکت واحد به ایجاد حداقل ملزومات اداری برای کارگران در توقفگاه‌ها و تعنیرگاه‌ها

– بازداشت عثمان اسماعیلی و محمود صالحی در سقز وانتقالشان به زندان مرکزی این شهر

– تجمعات اعتراضی اهالی بلوار بهداشت سراوان نسبت به بی برقی مقابل فرمانداری و دفتر بهارستان نشین

– مرگ ومصدومیت ۶ کارگر کارخانه آلومینیوم نوین پروفیل بهمن در حادثه انفجار کوره

*دومین روزاعتصاب وتجمع کارگران شهرداری لوشان در اعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه و برخورد های وحشیانه شهردار 

روز یکشنبه ۲۶ اردیبهشت برای دومین روز متوالی،کارگران شهرداری لوشان دست از کار کشیدند و با برپایی تجمع مقابل ساختمان شهرداری این شهر دراستان گیلان اعتراضشان را نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه و برخورد های وحشیانه شهردارمبنی بر زیر گرفتن یک کارگر حق طلب با ماشین وکشیدن گوش کارگر حق طلب دیگربنمایش گذاشتند.

کارگران خشمگین ومعترض شهردار لوشان به خبرنگار رسانه ای گفتند: دلیل اعتراضشان علاوه بر وضعیت نامشخص مطالبات مزدی و بیمه‌ای حدود ۸۰ نفر از کارگران این شهرداری، توهین شهردار در برخورد با کارگران قدیمی شهرداری بوده است.

آنها در تشریح جزئیات این خبرافزودند: صبح روز شنبه (۲۵اردیبهشت ماه) در اولین روز از اعتراض کارگران مجموعه کارگران و کارکنان شهرداری لوشان مقابل ساختمان شهرداری؛ شهردار برخورد توهین‌آمیزی با چند تن از کارگران خدماتی در محوطه حیاط وداخل ساختمان انجام داد که واکنش اعتراضی کارگران را بر انگیخت.

کارگران در ادامه گفتند: حوالی ساعت شش صبح روز گذشته که اعتراض کارگران شکل گرفت، شهردار حین ورود به ساختمان شهرداری وقتی با با کارگران معترض مواجه شد و به دلیل شدت عصبانیت، با خودرو در محوطه پارکینگ شهرداری بعد از یک مانور، با یکی از کارگران خدماتی برخورد کرد بطوریکه همزمان لاستیک خودرو با برخورد به سیم خاردار ترکید. همزمان شهردار بدون توجه به کارگر حادثه دیده با ضربه در نگهبانی ساختمان واحد نقلیه وارد ساختمان شهرداری شد و با کشیدن گوش یکی از کارگران خدماتی شروع به تهدید و متفرق کردن همه کارگران کرد.

یکی از کارگران با بیان اینکه کارگران شهرداری لوشان در واکنش به این اقدام از صبح دیروز دست از کار کشیده و مقابل ساختمان شهرداری تجمع کرده‌اند، افزود: برای پیگیری حقوقی این موضوع قصد داریم در روز‌های آینده اعتراض خود را در صورت بی‌توجهی اعضای شورای شهر به مقابل ساختمان دادسرای لوشان انتقال دهیم.

او در تکمیل سخنان خود گفت: شهریور ماه سال ۹۸ شهردار وقت به همراه سه نفر از اعضای شورای شهر به اتهام تخلفات مالی بازداشت شدند و شهرداری تا شهریور ماه سال پیش با دو سرپرست اداره می‌شد. از شهریور ماه سال پیش با ورود شهردار جدید علارغم وعده‌های داده شده مبنی بر به‌روز شدن حقوق‌ها متاسفانه هیچ تغییری در روند پرداخت حقوق‌ها ایجاد نشده است. پرداخت حقوق در هر یک ماه یکبار در حالی انجام می‌شود که شهرداران سابق نیز هر ماه به ما یک حقوق می‌دادند.

او اضافه کرد:شهرداری لوشان دست‌کم ۶ ماه حقوق به کارگران بدهکار بوده و آخرین حقوقی که دریافت کرده‌ایم اخیرا بوده که مربوط به آبان ماه سال ۹۹ بوده که به صورت پایه حقوق بدون اضافه‌کاری پرداخت شده است. همچنین شهرداری در پرداخت بیمه کارگران به تامین اجتماعی معوقات حدودا دوساله دارد که از سال ۹۰ به صورت ناقص پرداخت شده است.

*ادامه  حق طلبی کارگران بازنشسته و مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی کشور با تجمع درتهران،خرم آباد،کرج،کرمانشاه ، مشهد،تبریز،رشت و قزوین

روز یکشنبه ۲۶ اردیبهشت، کارگران بازنشسته و مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی کشور درادامه کنش های دامنه دارشان برای دست یابی به مطالبات در شهرهای خرم آباد،کرج،کرمانشاه و مشهد دست به تجمع مقابل اداره تامین اجتماعی زدند و در تهران مقابل مجلس وسازمان تامین اجتماعی وتبریز،رشت وقزوین مقابل کانون بازنشستگان اجتماع کردند. 

۵ گزارش درهمین رابطه:

گزارش اول:

امروز ۲۶ اردیبهشت تجمع مقابل مجلس با ممانعت نیروهای امنیتی مواجه شد.

از ساعت ده و نیم تا یازده و نیم به‌طور مستمر از جمع شدن بازنشستگان جلوگیری کرده و به هیچ وجه اجازه‌ی ایستادن نمی‌دادند. وقتی آنها را به سمت مترو هدایت کردند حتا در آنجا هم توقف را تحمل نمی‌کردند و پیوسته در حال متفرق کردن بودند.

سراسر روبه‌روی مجلس تا سر خیابان اصلی مملو از نیروهای امنیتی بود تا درب مترو.

از محل کیوسک نیروی انتظامی راه توسط حدود ۱۰مامور بسته شده بود.

در بوستان روبه‌روی مترو تعدادی بازنشسته‌ی موی سفیدایستاده بودند اما نمی‌توانستند به خیابان مجلس بیآیند. هم‌چنین در مقابل بیمارستان معیری هم تعدادی بازنشسته ایستاده بودند. 

تجمع معلمان حق‌التدریس نیز در برابر مجلس انجام شد‌. آنها خواهان افزایش دستمزد و رسمی شدن خود بودند و شعار “مجلس انقلابی حمایت حمایت” سر داده بودند.

در خصوص سه تجمع اخیر کاملا مشخص است که دولت نمی‌خواهد مابقی وظایفش را در قبال همسان‌سازی انجام دهد و مقداری را که افزوده است کافی می‌داند. در حالی که همه آگاهند که افزایش حقوق حداقل بگیران با میزان واقعی تورمِ فعلی خوانایی ندارد و بخش بزرگی از جمعیت کارکنان تامین اجتماعی زیر خط فقر همیشگی قرار دارند.

گزارش دوم:

تا حق خود نگیریم از پا نمی نشینیم.

به رغم هر قشون کشی و وارد کردن لشکر نیروی انتظامی و امنیتی در مقابل مجلس، بازنشستگان جسور بر سر قرار خود ایستادند و برای دفع مزاحمت ها و شکستن سد نیروهای سبز پوش و لباس شخصی ها به شکل دسته های جدا از هم، خود را به میدان بهارستان رساندند.  استقامت و پیگری بازنشستگان برای گرفتن حق و حقوق  خود چنان وحشتی در میان صف زورگویان و حق کُشان بوجود آورده است که حتی تحمل شکل گرفتن تجمع بازنشستگان و فریاد حق خواهی این سپیدمویان راست قامت را ندارند. گرچه امروز بازنشستگان با موانع انبوه نیروهای انتظامی و امنیتی روبرو شدند؛ اما این به معنی عقب نشستن از مبارزه برای گرفتن خواست های خود نیست. بازنشستگان سال هاست که برای ایجاد تغییر و تحول در زندگی فلاکت بار خود، در یافته اند که راهی جز حضور در خیابان و سر دادن شعار “تا حق خود نگیریم از پا نمی نشینیم”، ندارند.

 امروز ۲۶ اردیبهشت تا ساعت ها خیابان های اطراف مجلس شاهد حضور بازنشستگانی بود که هرکدام برای یافتن راهکاری برای ادامه “یکشنبه های اعتراض” از همدیگر پُرس جو می شدند. 

آنچه از استقامت و پیگری بازنشستگان  دریافت می شود، این است که اعتراضات و تجمع ها به رغم تفرقه افکنیِ دستجات زرد و رسمی کانون بازنشستگان و دنباله روان آنها و گسیل کردن چند برابری نیروهای امنیتی  باید ادامه داشته باشد. اما آنچه که بازنشستگان بر آن واقف هستند این است که ادامه تجمع های حق طلبانه با همبستگی همه بازنشستگان و انسجام و تشکل فراگیر میسر است و اتحاد عمل بازنشستگان، راه را برای موفقیت باز خواهد کرد.

 اعتراض، تجمع، تشکل مستقل حق مسلم ماست

گزارش سوم:

نگاهی به تجمع هر هفتگی بازنشستگان تهران  

 ساعت دقیقن ۱۰و ۳۰ دقیقه است حدود ۱۰۰ مامور رسمی از ابتدای ساختمان مجاور تامین اجتماعی در خیابان آزاد ی تا انتهای خیابان بعدی و جلوی  وزارت کار زنجیر وا و با باتوم ایستاده اند ، برخی از آنها سرباز هستند. و برخی لهجه محلی دارند و رئیس های آنها با بیسیم در لابلای آنها در حال حرکت هستند و دو ون و حدود بیست ماشین نیروی انتظامی، در جلوی دو وزارت کار و تامین اجتماعی آماده خدمت هستند.و  در ون نیروی نظامی خانمی با چادر در صندلی آخر نشسته است . تعداد سی نفر بازنشسته وقتی جلوی ساز مان می آیند با برخورد مامورین روبرو  می شوند.، و با الجبار به سمت ایستگاه اتوبوس خیابان بهبودی رفته و روی صندلی می نشینند . تعداد پنج نفر به محل می رسند و به گفتگو با گروه می پر دازند ؛ هنوز چند دقیقه ای از ساعت قرار نگذشته، تا افراد بصورت پراکنده می آیند و یا در کنار دیگر باز نشستگان روی نیمکت های ایستگاه می نشینند ، تا اینکه فردی می آید و نشریه” امید” که با نام بازنشستگان سندیکای فلز کار مکانیک است در دو برگ بین تعدادی پخش می شود ، عده ای مشغول خواندن آن می شوند .       تعداد مامورین  افزایش می یابند و خانم ها و آقایانی که سنی از آنها گذشته می آیند و در کنار این افراد می ایستند برخی در جبهه دیگر ساز مان تامین اجتماعی حضور دارند. یکی از بازنشستگان می گوید من اول رفتم جلوی کانون و کسی آنجا نبود. آمدیم اینجا  خانمی می گوید ما همینجا آنقدر می ایستیم تا ببینیم دیگه چکار می کنند ؟ خانمی حدود ۷۰ ساله با محبت با بازنشستگان صحبت می کند و می گوید ما معلمین  هم مثل شما در شرایط بدی زندگی می کنیم و درد مشترک  داریم  باید با هم باشیم . برخی از بازنشستگان در حال رفت و آمد مرتب از جلوی مامورین قدم می زنند و دوباره بر می گردند برخی در ایستگاه بی آر تی  وسط  خیابان آزادی تجمع کرده اند و برخی در آن طرف خیابان ماموری با بی سیم جلوی چند نفر که در حال گفتگو هستند می گیرد  و می گوید اینجا نایستید ، جواب می گیرند  مگر  خیابان را خریده اید ،؟  بالاخره ساعت ۱۱ می شود تعداد ی از بازنشستگان می پرسند شما هم  برای تعاونی مسکن دادگستری آمده اید؟ آنها  می گویند؛ خیر ،مثل اینکه آنها هم کمی با فاصله تجمعی دارند در اعتراض به حقوق از دست رفته شان ،و بنر هایی دارند که از دست آنها می گیرند .،چند نفر به عنوان نماینده شان را می خواهند تا به داخل بروند و گفتگو کنند و ماموری  می گوید ؛ نماینده تان رفته داخل تا صحبت کند. گروه بازنشستگان نشسته اند، در جاهای گو ناگون خیابان و چند نفری  با هم صحبت می کنند فردی از بازنشستگان می گوید ، من چه اشتباه کردم خیلی وقت پیش به آنها رای دادم تمام مال و ثروت مان را غارت کردند به یمن و غزه و …رفته  و  من باید در فقر باشم و… یکی از بازنشستگان جلو می آید  می گوید دوست عزیز، می دانید مبلغی که به  نیرو های خارجی یمن و فلسطین می پردازند یک چهاردهم اختلاس های دولتی است ؟ تازه اگر این پول را به نیروهای ارتجاعی و وابسته خود نمی دادند مگر به ما می دادند؟  خودشان می خوردند نه ؟  پس   بهتره مهم ترین حیف و میل ها رو بهش بپر دازیم  الان اگر از من باز نشسته پولی می خواستند جهت کمک به مردم فلسطین می دادم .همین چندر غاز بازنشستگی  را، پیر مرد سکوت می کند و به فکر فرو می رود.

جای دیگر  خانمی با لهجه شیرین آذری می گوید فقط زمان انتخابات بهترین موقع برای تعویض شناسنامه و کارت ملی  است  این بخش خیلی خوب کار می کنند .  چند آقایی که تسبیح در دست می گر دانند می گویند،  فکر نمی کنم بیشتر از ده درصد  هم شرکت کنند خانم  همه آن افراد قبلی که دفعه قبل رفتن برای رای، به من گفتند دیگه تا رفتن اینها و یا رای برای رفتن اینها تو انتخابات شرکت نمی کنم .  ساعت ۱۱.۳۰ دقیقه است گروه بزرگی از دختران و پسران جوان با بنر و در سکوت از طرف ایستگاه مترو به سمت ساز مان  تامین  اجتماعی می روند. جمعیت حدود ۸۰ نفر هستند   ، آنها را نیز متفرق می کنند و جمعیت را به سمت کنار مسجد مجاور هدایت می کنند ، آنها به استخدام و آزمون ساز مان تامین اجتماعی اعتراض دارند بعد از  آزمون استخدامی عده ای را جای گزین این قبول شدگان کرده اند. که عمو من افراد خودی و سفارشی بودند و برخی را از حالت رسمی به قرار دادی تغییر داده اند. این جمعیت جوان در ساعت ۱۲ بعد از ظهر تحصن می کنند و خواهان رسیدگی هستند در مسیر برگشت از عابرین شنیده می شود خانواده داغداران هواپیمایی در مقابل قوه قضائیه برای رسیدگی به این پرونده تجمع دارند و این قافله سر باز ایستادن ندارد ……..!    یکشنبه ۲۶ اردی بهشت ۱۴۰۰

گزارش چهارم:

یکشنبه های اعتراض خاموش نشدنی است!

با آنکه مدتهاست چه حسن صادقی سازشکار و کانون های بی خاصیت بازنشستگان در شهرها از بازنشستگان می خواهند به تجمع نروند و دیگر موضوع همسان سازی خاتمه یافته اما امروز ۲۶ اردیبهشت در شهرهای خرم آباد، کرج، کرمانشاه، مشهد بازنشستگان در مقابل اداره کل تامین اجتماعی تجمع کردند. در رشت، تبریز، قزوین بازنشستگان در مقابل کانون های بازنشستگی جمع شدند.

در تهران از اوایل صبح نیروی انتظامی و لباس شخصی ها محل کانون عالی بازنشستگی را که رییس سازشکاران، علی اصغر بیات در آن مستقر است را خلوت کرده و از تجمع بازنشستگان خودداری می کردند. جمعیتی بیش از ۱۰۰ نفر در حوالی سازمان تامین اجتماعی در گروههای ۵ تا ۱۰ نفره جمع می شدند که با اخطار پلیس متفرق می شدند. در رشت که از هفته قبل اعتراضات به هیات مدیره کانون بازنشستگی گیلان آغاز شده بود این هفته شدت بیشتری گرفت و نامه ای امضا شده به رییس کانون داده شد تا برای سالاری فرستاده شود (گزارش رشت جداگانه منتشر خواهد شد) آنچه بی تردید خاموش نشدنی است اعتراض به چپاول اندوخته های بازنشستگان است. توزیع مجله امید، منتشره از سوی بازنشستگان فلزکارمکانیک با استقبال بازنشستگان روبرو شد.    

گزارش پنجم:

یکشنبه های اعتراض در رشت!

تجمع بازنشستگان امروز ۲۶ اردیبهشت از ساعت ۱۰ و نیم صبح در مقابل کانون رشت شروع شد. ساعت ۱۱ جمعیت بیش از ۱۰۰ نفر برای اعتراض به حیله گری سازمان تامین اجتماعی آمده بودند. بازنشسته ای از همان لحظه اول بیانیه ای در ۳ نسخه برای امضا در دست داشت که هر بازنشسته در لحظه ورود آنرا امضا می کرد. حدود ۱۰۰ امضا پای بیانیه زده شد. جمعیت حدود نیم ساعت شعار دادند.

کانون عالی داریم/ فکر و خیالی دارند. بیات برو حیا کن/ کانون خود را رها کن. وکیل ما کانون بود/ سالاری را خوب ستود. کانون خیانت می‌کند/ حامیان جنایت می کنند. بیات میگیم یک کلام/ استعفا کن بی کلام . تملق و چاپلوسی/ به پا یه وقت نسوزی. بیات که کانون داری/ باید بری پاچه‌خواری.

 یکی وارد جمع شد خود را بازرس معرفی کرد می گفت میدانم حق با شما است و ما ۵ روز است فعال هستیم. بازنشسته ای پاسخ داد:« شما که بازرس هستید وظیفه دارید گزارش کار بدهید، تا حال کجا بودید؟ این همه بی عدالتی و حق کشی کجا بودید؟ چند لحظه بعد یکی آمد از اطلاعات کارگری، گویا با رئیس کانون جناب بافکار جلسه داشتند. بعد از کلی بحث و جدل تازه فهمیدیم این آقا هنوز نمی داند که سازمان تامین اجتماعی بخش خصوصی است. بازنشستگان بعد از خواندن بیانیه خواستار این شدند که جناب بافکار در جمع آنها حضور پیدا کند که جواب رد شنیدند. شعار بافکار بیا بیرون را سر دادند. بعد از کلی بحث و جدل قرار شد ۲ نماینده از بازنشستگان برای گرفتن امضا و فرستادن گزارش تجمع  به کانون عالی  توسط رئیس کانون گیلان جناب بافکار دیدار کنند. نمایندگان از آقای بافکار این سوال رامطرح کردند که:« ازوضعیت افزایش حقوق فعلی راضی هستید یا خیر؟ گفت نسبتا”… گفته شد اگر ناراضی هستید پس بنر تشکر در جلوی سازمان تامین اجتماعی و تقدیر شما از آقای بیات و تشکر و تمجید ایشان برای چه بود!!؟؟ گفت: من باید تشکرکنم چون همه کانونهای استانها در این خصوص اقدام کرده اند»

رئیس کانون گیلان قول داد تا دو روز دیگر نامه اعتراضی را به کانون عالی علی اصغر بیات و رییس سازمان تامین اجتماعی آقای سالاری فرستاده شماره نامه و کپی آنرا به نمایندگان بدهد .تجمع کنندگان حدود ساعت ۱۲ متفرق شدند.

حضور خانمهای بازنشسته قابل تحسین بود. درود بر شرفشان.

منبع گزارش چهارم وپنجم:کانال رسمی سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران

*ادامه تجمعات اعتراضی کارگران بازنشسته صنعت فولاد نسبت به سطح نازل حقوق و وضعیت نامناسب خدمات درمانی

روز یکشنبه ۲۶ اردیبهشت، کارگران بازنشسته صنعت فولاد درادامه اعتراضات دامنه دارشان نسبت به سطح نازل حقوق و وضعیت نامناسب خدمات درمانی در تهران،اصفهان و چند شهر دیگر دست به تجمع مقابل صندوق بازنشستگان فولاد زدند و خواهان همسان سازی حقوق و افزایش خدمات درمانی شدند.

برپایه گزارش رسانه ای شده دیگر خواسته‌های تجمع‌کنندگان عبارتنداز: اصلاح احکام همسان‌سازی و برداشتن سقف، مکلف کردن دولت به اجرای تعهدات و پرداخت مطالبات قانونی بازنشستگان فولاد مطابق آیین‌نامه معتبر فولاد، پرداخت به موقع هزینه‌های درمانی بازنشسته فولاد از بودجه‌های سنواتی، قرارداد درمان برابر آئین نامه استخدامی و دستورالعمل‌های فولاد، بیمه عمر و حوادث برابر دیگر واحدهای فولادی و بکارگیری فرزند بازنشستگان در ذوب آهن و شرکت‌های زیرمجموعه صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد.

در همین رابطه:کنش های دامنه دار کارگران بازنشسته صنعت فولاد  کشورنسبت به سطح نازل حقوق

روز سه شنبه ۲۱ اردیبهشت، کارگران بازنشسته صنعت فولاد کشور از کنش های دامنه دارشان نسبت به سطح نازل حقوق ازجمله برپایی تجمعات اعتراضی مقابل صندوق های بازنشستگی خبردادند و خواهان همسان سازی حقوق شدند.

کارگران بازنشسته صنعت فولاد ضمن انتقاد از عدم اجرای همسان‌سازی به صورت دقیق و کامل،به خبرنگار رسانه ای گفتند: همانطور که برای بازنشستگان سایر صندوق‌ها از جمله صندوق کشوری و لشگری، همسان‌سازی نود درصدی اجرا شده و دریافتی بازنشستگان به پایه‌ی حقوق شاغلان هم‌تراز نزدیک شده است، باید برای بازنشستگان فولاد نیز اجرایی شود.

این بازنشستگان، خواستار توجه دولت به صندوق فولاد شدند واضافه کردند: دولت باید بودجه‌ای برای همسان‌سازی بازنشستگان فولاد اختصاص دهد.

بازنشستگان فولاد در روزهای اخیر بارها به صندوق مراجعه کرده و خواستار پاسخگویی مقامات صندوق شده‌اند؛ آن‌ها می‌گویند: نیازمند مذاکره‌ی جمعی و مشارکت در امور صندوق هستیم و باید صدای ما شنیده شود.

*تجمع اعتراضی کارگران کارخانه شیشه کاوه نسبت به بلاتکلیفی برای بازنشستگی پیش از موعد مقابل وزارت کار

روز یکشنبه ۲۶ اردیبهشت،جمعی از کارگران گروه صنعتی شیشه کاوه خودرا از شهر صنعتی کاوه شهرستان خودرا به پایتخت رساندند تا با تجمع مقابل وزارت کار در خیابان آزادی  اعتراضشان را نسبت به بلاتکلیفی برای بازنشستگی پیش از موعد بنمایش بگذارند.

بنابه گزارش رسانه ای شده، ماهیت شغلی این کارگران سخت و زیان‌آور است و باید با ۲۰ سال بیمه‌پردازی مستمر و ۲۵ سال متناوب بازنشسته شوند. 

تمامی این کارگران شرایط بازنشستگی را دارند و سابقه بیمه‌پردازی آن‌ها در مشاغل سخت بیش از ۲۰ سال است. 

به گفته کارگران، کارفرما نه تنها برای بازنشستگی آن‌ها اقدامی انجام نداده بلکه این کارگران را اخراج کرده است. آن‌ها در حال حاضر توانایی بازنشسته شدن را ندارند.

*ادامه اعتراضات معلمان تازه استخدام شده کشورنسبت به سطح  نازل حقوق با تجمع مقابل مجلس

روز یکشنبه ۲۶ اردیبهشت برای باری دیگر، معلمان تازه استخدام شده کشوربرای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به سطح  نازل حقوق دست به تجمع مقابل مجلس زدند وخواهان پایان دادن به تبعیض در پرداخت حقوق ، همسان سازی،رتبه بندی واقعی و حقوق برابردرمقابل کاریکسان شدند.

درهمین رابطه:تجمع اعتراضی معلمان تازه استخدام شده کشورنسبت به سطح  نازل حقوق مقابل مجلس برای چندمین بار

روز یکشنبه ۵ اردیبهشت برای چندمین بار،معلمان تازه استخدام شده کشوربرای بنمایش گذاشتن سطح نازل حقوق دست به تجمع مقابل مجلس زدند وخواهان رفع تبعیض وهمسان سازی حقوق شدند.

*دومین روز تجمع اعتراضی آموزشیاران نهضت سواد آموزی نسبت به بلاتکلیفی استخدامی مقابل مجلس

روز یکشنبه ۲۶ اردیبهشت برای دومین روز متوالی،جمعی از آموزشیاران نهضت سواد آموزی(ورودی بعد از سال ۹۲) با تجمع مقابل مجلس خواهان پایان دادن نس به بلاتکلیفی استخدامی شدند.

درهمین رابطه:تجمع اعتراضی آموزشیاران نهضت سواد آموزی شهرستان شفت نسبت به بلاتکلیفی استخدامی مقابل مجلس 

روز شنبه ۲۵ اردیبهشت،جمعی از آموزشیاران نهضت سواد آموزی شهرستان شفت دراستان گیلان برای بنمای گذاشتن اعتراضشان نسبت به بلاتکلیفی استخدامی دست به تجمع مقابل مجلس زدند.

خاطرنشان می شودکه، تعداد ۶ هزار نفر از مجموع حدود ۲۴ هزار آموزشیار نهضت سوادآموزی موفق نشدند با کسب حد نصاب نمره در آزمون استخدامی بیستم تیر ماه سال گذشته قبول شوند. بنابراین شماری از این افراد که اکثرا زنان سرپرست خانوار هستند، هنوز منتظر بازگشت به کار خود هستند.

*ادامه اعتراضات کارگران خدماتی آموزش و پرورش کشورنسبت به سطح نازل حقوق با تجمع مقابل اداره کل آموزش و پرورش استان فارس

روز یکشنبه ۲۶ اردیبهشت، کارگران خدماتی آموزش و پرورش فارس هم برای انعکاس هرچه بیشتر صدای اعتراضشان دست به تجمع مقابل اداره کل آموزش و پرورش این استان زدند.

درهمین رابطه:تجمع اعتراضی کارگران خدماتی آموزش و پرورش استان اصفهان نسبت به کاهش حقوق بر اساس رأی هیئت عمومی دیوان عدالت اداری مقابل اداره کل

روز شنبه ۲۵ اردیبهشت،جمعی از کارگران خدماتی آموزش و پرورش(رسمی ، پیمانی و قراردادی)  استان اصفهان برای اعتراض به کاهش حقوق بر اساس رأی هیئت عمومی دیوان عدالت اداری مقابل اداره کل آموزش وپرورش این استان اجتماع کردند.

رئیس اداره رفاه و پشتیبانی آموزش و پرورش اصفهان نیز در خصوص دلیل تجمع اعتراضی نیروهای خدماتی مدارس مقابل اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان،به خبرنگاریک رسانه محلی گفت: حقوق دریافتی این گروه از نیروها از حدود دو میلیون و ۸۰۰هزار تومان در سال گذشته به سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در سال جاری افزایش یافت که بسیار اندک است.

وی افزود: میزان دریافتی کارگران چهار تا پنج میلیون تومان در ماه است، اما نیروهای خدماتی آموزش و پرورش حقوقی معادل دو میلیون و ۵۰۰تا سه میلیون دریافت می‌کنند که این مبلغ با توجه به نرخ تورم و مشکلات اقتصادی کفاف زندگی معمولی آنها را نمی‌دهد.

او تصریح کرد: اعتراض نیروهای خدماتی مدارس به اداره کل آموزش و پرورش استان این است که آنها جزو گروه کارگران و کارمندان محسوب نمی‌شوند و مزایای هیچ کدام از این گروه‌ها را ندارند؛ البته این مسئله در کل کشور فراگیر است و نیروهای خدماتی همه مدارس خواستار رسیدگی به این موارد هستند.

رئیس اداره رفاه و پشتیبانی آموزش و پرورش اصفهان گفت: از سوی دیگر به تازگی احکام جدیدی صادر شده که طبق آن‌ها بر اساس رأی هیئت عمومی دیوان عدالت اداری مبلغی از حقوق این نیروها کسر و حق لباس و حق سرایداری آنها حذف شده است.

وی با بیان اینکه در چند سال اخیر همه مزایای نیروهای خدماتی مدارس حذف شده است، افزود: نمایندگان آنها در استان اصفهان به اداره کل آموزش و پرورش مراجعه کرده و درخواست‌های خود را به صورت مکتوب ارائه کردند که با امضای مدیرکل برای رسیدگی به وزارت آموزش و پرورش ارسال شد.

رئیس اداره رفاه و پشتیبانی آموزش و پرورش اصفهان خاطرنشان کرد: حدود چهار هزار و ۵۰۰ نفر نیروهای خدماتی در مدارس استان اصفهان خدمت می‌کنند که تعدادی از آنها قراردادی، عده‌ای پیمانی و تعدادی هم رسمی هستند، برای رسیدگی به درخواست‌های این نیروها مسائل آنها به صورت مکتوب نامه‌نگاری و به وزارت آموزش و پرورش انتقال داده شد تا مسئولان این وزارتخانه برای افزایش حقوق و تحقق درخواست‌های آنها رسیدگی لازم را انجام دهند.

*تجمع اعتراضی معلمان وکارکنان مدارس استثنایی خوزستان نسبت به سطح نازل حقوق و مشکلات بیمه ای مقابل اداره کل آموزش و پرورش استان

روز یکشنبه ۲۶ اردیبهشت،جمعی ازمعلمان وکارکنان مدارس استثنایی خوزستان برای اعتراض به سطح نازل حقوق و مشکلات بیمه ای مقابل اداره کل آموزش و پرورش این استان در کلانشهر اهواز اجتماع کردند.

*تجمع اعتراضی معلمان مدارس غیردولتی استان های ایلام ولرستان نسبت به بلاتکلیفی شغلی وسطح پایین حقوق وتبعیض

روزیکشنبه ۲۶ اردیبهشت، جمعی از معلمان مدارس غیردولتی ایلام ولرستان برای اعتراض به بلاتکلیفی شغلی وسطح پایین حقوق وتبعیض مقابل اداره کل آموزش و پرورش این استان ها اجتماع کردند.

لرستان:

*کنش های کارگران شهرداری جهرم در اعتراض به عدم پرداخت ۶ ماه حقوق وماه ها حق بیمه

روز یکشنبه ۲۶ اردیبهشت، کارگران شهرداری جهرم دراستان فارس از کنش های دامنه دارشان در اعتراض به عدم پرداخت ۶ ماه حقوق وماه ها حق بیمه ،خبردادند.

جمعی از کارگران شهرداری جهرم از شرایط دشوار زندگی خود در نتیجه‌عدم دریافت شش ماه حقوق خبر دادند و به خبرنگار رسانه ای گفتند: در این اوضاع اقتصادی و علیرغم تهدید کرونا، حقوق کارگران شهرداری جهرم که تحت مسئولیت یک پیمانکار فعالیت دارند شش ماه به تاخیر افتاده و ما علیرغم همه سختی‌ها مجبوریم بدون دریافت حقوق کار کنیم.

کارگران شهرداری جهرم که از آذر ماه سال گذشته (۹۹) حقوق خود را از کارفرما ریافت نکرده‌اند، باتوجه به اوضاع معیشتی خود در این شرایط کرونایی گفتند: ما باید برای دریافت معوقات مزدی خود دوندگی کنیم؛ کارفرما ادعا می‌کند منابع مالی ندارد و نهادهای بالادستی همانند شهرداری و شورای شهر نیز هیچ نظارتی بر اوضاع ندارند و به فکر پرداخت مطالبات مزدی کارگران نیستند.

این کارگران با بیان اینکه سخت‌ترین کار را در این شرایط نامناسب انجام می‌دهیم و کار ما برای حفظ آرامش و نظافت شهرها بسیار مهم است، افزودند: باید شهردار، شوراهای شهر، استانداری‌ها و حتی مقامات استانی با نظارت بر عملکرد شرکت‌های پیمانکاری به فکر کارگران باشند و بودجه خاص برای پرداخت مطالبات مزدی آن‌ها اختصاص دهند.

آن‌ها با انتقاد از اوضاع نامناسب معیشتی خود اظهار داشتند: علاوه بر دیرکرد در پرداخت دستمزدها، کارگران در زمینه پرداخت حق بیمه‌ها نیز با مشکل روبرو هستند.

کارگران شهرداری جهرم با بیان اینکه در استان فارس زندگی می‌کنیم و توقع داریم مسئولان بیش از اینها به مساله معیشت و پرداخت دستمزد ما رسیدگی کنند، گفتند: حدود شش ماه دستمزدمان به تاخیر افتاده، ما از شهردار در مقام کارفرمای اصلی انتظار داریم چاره‌ای برای تامین منابع مالی شهرداری و پرداخت دستمزد نیروی کار پیمانکاری شهرداری بیاندیشد.

از راه پروانه و جواز ساختمان است که به دلیل رکود در حوزه مسکن ساخت و ساز کم شده است.

*گزارشی درباره تجمع اعتراضی روز شنبه ۲۵ اردیبهشت کارگران غیررسمی صنعت نفت کشور مقابل مجلس

این دسته از کارکنان ، در گردهمایی روز شنبه ۲۵ اردیبهشت خواستار همسان سازی حقوق و مزایا و حذف شرکت های پیمانکاری و تبدیل وضعیت به قراردادی شدند.

اهم مطالبات نیروهای شرکتی(پیمانکاری) به این شرح بود :

۱.تسریع در تصویب طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت

۲.تبصره هفتم طرح مذکور ، باید به دقت اعمال گردد و شرایط کاملا برابری را بین کارکنان شرکتی(پیمانکاری) و قراردادی در تبدیل وضعیت لحاظ نماید.

یعنی اگر قرار است کارکنان قراردادی بدون آزمون ، طی این طرح پیمانی شوند ، مطابق دلایل نامه موجود در این پست ، کارکنان شرکتی هم باید بدون آزمون پیمانی شوند.

۳.طرح باید به گونه ای تصویب گردد که

اولا برای وزارت نفت الزام آور باشد

و ثانیا وزارت نفت حق اعمال هیچگونه تغییرات و تفسیر دیگری در اجرای آنرا نداشته باشد.

۴.همسان سازی حقوق،پاداش،مزایا از دیگر مطالبات بود.

درهمین رابطه:تجمع اعتراضی دوباره کارگران غیررسمی صنعت نفت کشور نسبت به عدم تبدیل وضعیت وهمسان سازی نشدن حقوق مقابل مجلس

روز شنبه ۲۵ اردیبهشت،جمعی از کارگران غیررسمی ( حجمی و پیمانی) صنعت نفت کشوربرای باری دیگر خودرا به پایتخت رساندند تا با برپایی تجمع مقابل مجلس صدای اعتراضشان را نسبت به عدم تبدیل وضعیت وهمسان سازی نشدن حقوق بیشتر منعکس کنند.

تجمع کنندگان شعار می دادند:

«وضعیت شرکتی تبدیل باید گردد»

«فیش حقوقی ما همسان باید گردد»

*بی‌توجهی مدیریت سامانه یک شرکت واحد به ایجاد حداقل ملزومات اداری برای کارگران در توقفگاه‌ها و تعنیرگاه‌ها

سامانه یک شامل چند توقفگاه و تعمیرگاه بعلاوه یک مرکز ستاد می‌باشد متاسفانه مدیریت ناکارآمد این سامانه هیچ امکانات اداری در توقفگاه‌ها و تعمیرگاه‌ها که محل‌های پرتردد کارگری هستند ایجاد نکرده است و ارائه کوچک‌ترین خدمات اداری به کارگران فقط در ستاد که محل تردد رانندگان و کارگران نیست ایجاد شده است بطوریکه کارگران حتی برای دسترسی به فیش حقوقی و احکام کارگزینی با سختی و معطلی مواجه‌اند.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه در رابطه به ارائه خدمات مطلوب به رانندگان و کارگران به مدیریت سامانه یک هشدار می‌دهد.

برگرفته از کانال سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

*بازداشت عثمان اسماعیلی و محمود صالحی در سقز وانتقالشان به زندان مرکزی این شهر

روز یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ فعالین کارگری،  عثمان اسماغیلی و محمود صالحی طی ابلاغیه ای که از سوی شعبه سوم بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب سقز برای نامبردگان ارسال شده بود به دادگاه مراجعه کرده تا از خود  بدلیل آنچه اتهام انتسابی در ابلاغیه درج شده ، دفاع نمایند . پس از دادگاهی ، بازپرس پرونده اعلام کرد که نامبردگان تخت بازداشت هستند …

لازم به ذکر است این فعالین کارگری به اتهام روز جهانی کارگر و انتشار عکس و فیلم مرتبط با اول ماه مه ، دادگاهی شده که بازپرس قرار وثیقه ۴۰ میلیونی برای هر کدام صادر کرذه اند. 

عثمان اسماعیلی و محمود صالحی قویا از مواضع خود دفاع و برگزاری مراسم روز جهانی کارگر را حق کارگران دانسته و اعتراض طبقه کارگر به بی حقوقی خود را برحق دانسته اند ، لذا از گذاشتن وثیقه برای آزادی موقت استنکاف ورزیدند و اعلام داشتند که ما هیچ جرمی مرتکب نشده ایم تا با وثیقه آزادمان کنند.

*تجمعات اعتراضی اهالی بلوار بهداشت سراوان نسبت به بی برقی مقابل فرمانداری و دفتر بهارستان نشین

روز یکشنبه ۲۶ اردیبهشت،جمعی از اهالی بلوار بهداشت سراوان برای انعکاس صدای اعتراضشان نسبت به برقی تجمعاتی را مقابل فرمانداری و دفتر بهارستان نشین این شهرستان در استان سیستان وبلوچستان برپا کردند.

*مرگ ومصدومیت ۶ کارگر کارخانه آلومینیوم نوین پروفیل بهمن در حادثه انفجار کوره

عصر روز یکشنبه ۲۶ اردیبهشت،۴ کارگر کارخانه آلومینیوم نوین پروفیل بهمن واقع در شهرک آلومینیوم کاران بخش فشافویه شهرستان ری در حادثه انفجار کوره جان باختند و۲ کارگر دیگر مصدوم شدند.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate