اخباروگزارشات کارگری ۲۳ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰

– زنده باد همبستگی جهانی:بیانیه کانون صنفی معلمان در محکومیت حمله به مدرسه دخترانه سیدالشهدای کابل درافغانستان 

– ادامه اعتراضات کارکنان شاغل وبازنشسته هما نسبت به پایمالی حقوقشان و وعده های توخالی وزیر راه وشهرسازی با برپایی تجمعات کارکنان فنی مقابل ساختمان های ایرباس ومرکزی شرکت

– تجمع اعتراضی معلمان صفا شهر نسبت به عدم اجرای کامل رتبه بندی مقابل اداره آموزش و پرورش شهرستان خرم بید 

– گزارش کنشگران صنفی آموزش استان فارس از تجمع معلمان فارس در محل اداره کل آموزش و پرورش استان

– تجمع اعتراضی دانش آموزان پایه های نهم و دوازدهم آبادان نسبت  به برگزاری امتحان حضوری مقابل اداره آموزش وپرورش

– تداوم بازداشت اسماعیل گرامی و اصلاحیه‌ای بر خبر آزادی وی

– احضارمحمود صالحی به شعبه سوم بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان سقز

– مستحکم باد همبستگی کارگران:

۱- سندیکای کارگران شرکت واحد ایستادگی و همبستگی کارگران نیشکر هفت‌تپه در خلع ید کارخانه از بخش خصوصی را شادباش می‌گوید

۲- هفت تپه الگوی جنبش های مدنی 

– مرگ کارگر مقنی جوان جوان در شازند بر اثر گاز گرفتگی

– جان باختن یک کارگر جوان درخرم آباد براثرسقوط از ارتفاع

*زنده باد همبستگی جهانی:بیانیه کانون صنفی معلمان در محکومیت حمله به مدرسه دخترانه سیدالشهدای کابل درافغانستان 

هر روز در سراسرجهان کودکان ودانش آموزانی که بر اساس همه قوانین بین‌المللی از مصونیت وحفاظت اجتماعی برخوردارند، به دلایل مختلف قربانی می‌شوند. کودکان از آسیب پذیرترین موجودات در هنگامه جنگ‌ها، جنبش‌ها واعتراضات اجتماعی وحتی در مدارس هستند. حوادث تلخی که این روزها در افغانستان، روسیه و غزه در جریان است، موید این ادعاست.

خشونت، مرگ و آسیب دیدن دانش‌آموزان، روح و روان همه انسان‌های جهان را می‌فشارد و آزار می‌دهد و باکمال تاسف شاهد روند افزایشی این گونه آزار و خشونت‌ها در خانواده و مدرسه و جامعه، علاوه بر اقدامات دولت‌ها و گروه‌های افراطی تمامیت خواه بوده وهستیم.

 به گروگان گرفتن و اسارت دختران ودانش آموزان درمدارس برخی کشورهای آفریقایی و آسیایی، مهاجرت و آوارگی ناشی از جنگ و خشونت دانش‌آموزان وکودکان از خاورمیانه به اروپا و غرق شدن در دریا و رودخانه‌ها که جان صدها کودک را گرفته و می‌گیرد، هر انسان عادی را آزرده و نگران می‌کند. 

اما حمله وحشیانه به مدرسه دخترانه‌ای در شهر کابل افغانستان و کشته و مجروح و مصدوم شدن ده‌ها دانش‌آموز دختر معصوم و بیگناه از دهشتناک‌ترین و سبعانه‌ترین حوادث تلخ تاریخ معاصر جهان است که درنده خویی آمران وعاملان این انفجار و کشتار را به نمایش می‌گذارد.

 مردم جهان و همه کشورها و نهادهای بین المللی و اتحادیه‌ها وسازمان‌ها و سندیکاها و مدافعان حقوق کودک و حقوق‌بشر و شورای امنیت نباید از این کشتار وحشیانه به سادگی و آرامی عبور نمایند و همه این کشتار فجیع و سفاکانه را محکوم وعلیه گروه‌هایی که اسیر جهل مقدس و مروج نفرت پراکنی در سراسر جهان هستند به شکلی همه‌جانبه اقدام نمایند.

کانون صنفی معلمان ایران (تهران) حمله به مدرسه دخترانه سیدالشهدای کابل در افغانستان و قتل عام دختران معصوم را محکوم می‌نماید و خواهان حمایت همه‌جانبه جهانی برای حمایت از #حق_آموزش کودکان و  پایان دادن به جنگ و خونریزی از هرگونه و به هر بهانه می‌باشد. 

۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ 

کانون صنفی معلمان ایران(تهران)

*ادامه اعتراضات کارکنان شاغل وبازنشسته هما نسبت به پایمالی حقوقشان و وعده های توخالی وزیر راه وشهرسازی با برپایی تجمعات کارکنان فنی مقابل ساختمان های ایرباس ومرکزی شرکت

روز پنج شنبه ۲۲ اردیبهشت،جمع کثیری از کارکنان مجموعه مهندسی و تعمیرات هواپیمایی ملی ایران (آشیانه ها، لاین امام و مهرآباد، کارگاه‌ها، برنامه‌ریزی، بازرسین هواپیما، انبارها، کنترل موجودی و…)با برپایی تجمعاتی مقابل ساختمان ایرباس وساختمان مرکزی شرکت با بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به پایمالی حقوقشان مبنی به سطح حقوق وعدم پرداخت بموقعش و وعده های توخالی وزیر راه وشهرسازی،خواهان پاسخگویی مدیر عامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی شدند.

برپایه گزارش رسانه ای شده بتاریخ ۲۳ اردیبهشت،ابتدا تعداد زیادی ازکارکنان مجموعه مهندسی و تعمیرات  مقابل ساختمان ایرباس تجمع کرده و از آنجا به سمت ساختمان مرکزی رفتند تا مدیرعامل را وادار به پاسخگویی کنند.

بنابهمین گزارش، معاونت مهندسی و تعمیرات و یکی از اعضای هیئت مدیره در میان تجمع کنندگان حضور یافتند، اما موفق به آرام کردن فضا نشدند و در نهایت با ادامه اعتراض ها و شعارها، مدیرعامل شرکت میان معترضان حضور یافت و اعلام کرد که ساعت ۱۴ امروز با وزیر راه و شهرسازی جلسه داریم.

قابل یاد آوری است که این روزها «هما» با شرایط بسیار سختی دست و پنجه نرم می‌کند؛ در طول این یکسال بارها بازنشستگان «هما» مقابل مجلس، قوه قضاییه و … تجمع کرده و دست به اعتراض زده اند و نارضایتی شاغلان این شرکت نیز به شدت افزایش یافته است.

روزسه شنبه ۷ اردیبهشت ماه جاری یکروز بعد ازتجمع  بازنشستگان هواپیمایی ملی ایران+، وزیر راه شهرسازی از کارکنان و بازنشستگان «هما» به دلیل عدم پرداخت حقوق عذرخواهی کرد و اعلام کرد که انشالله با تعمیداتی که صورت گرفته مشکل بزودی برطرف خواهد شد.

+ادامه اعتراضات بازنشستگان هواپیمایی ملی ایران با برپایی تجمع مقابل صندوق بازنشستگی وشرکت هما

روز دوشنبه ۶ اردیبهشت۱۴۰۰،جمعی از بازنشستگان، مستمری بگیران و ایثارگران شرکت هواپیمایی ملی ایران درادامه اعتراضاتشان نسبت به عملکرد صندوق بازنشستگی دست به تجمع مقابل ساختمان این صندوق وشرکت هما زدند وخاهان پاسخگویی شدند.

 

تجمع کنندگان خواهان پاسخگویی به مواردزیر هستند:

– گم شدن ۵۰ میلیارد تومان در صندوق شرکت هواپیمایی ایران ایر

– واگذاری هتل‌های «هما»، فروش ایران ایرتور به قیمت بسیار نازل و فروش زمین جنب هتل همای تهران

درهمین رابطه:ادامه اعتراضات کارگران بازنشسته هما نسبت به عدم پرداخت مطالبات با تجمع مقابل مجلس وسازمان برنامه وبودجه

روز دوشنبه ۱۸ اسفند۹۹،کارگران بازنشسته هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) مقابل مجلس و سازمان برنامه و بودجه درادامه اعتراضات دامنه دارشان نسبت به عدم پرداخت مطالبات،مقابل مجلس وسازمان برنامه وبودجه تجمع کردند.

تجمع کنندگان خواهان پرداخت شش ماه معوقه طرح همسان‌سازی حقوق، پرداخت مابه التفاوت حق عایله مندی و حق اولاد ناشی از افزایش حقوق، اجرا و پرداخت فوق العاده ایثارگری به ایثارگران همایی بموجب بند ۲ ماده ۶۸، اجرا و پرداخت فوق العاده ایثارگری بموجب ماده ۵۱ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران و … هستند.

قابل یاد آوری است که شرکت هواپیمایی هما حدود۱۳ هزارکارگر بازنشسته دارد.

*تجمع اعتراضی معلمان صفا شهر نسبت به عدم اجرای کامل رتبه بندی مقابل اداره آموزش و پرورش شهرستان خرم بید 

روز سه شنبه ۲۱ اردیبهشت،جمعی از معلمان صفا شهرمرکز شهرستان خرم بید همزمان با همکارانشان در شهرهای شیراز و زرین شهربرای اعتراض به عدم اجرای کامل رتبه بندی دست به تجمع مقابل اداره آموزش و پرورش این شهرستان دراستان فارس زدند.

*گزارش کنشگران صنفی آموزش استان فارس از تجمع معلمان فارس در محل اداره کل آموزش و پرورش استان

در روز سه شنبه ۱۴۰۰/۲/۲۱ تجمع اعتراضی معلمین فارس در محل اداره کل آموزش و پرورش این استان شکل گرفت.

در این تجمع که از ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۲ و با حضور حدود ۱۰۰ نفر از معلمین شاغل و بازنشسته تشکیل شد چند نفر از معلمان به نمایندگی از سایر همکاران سخنرانی کردند. 

مهم ترین محورهای سخنرانی ها عبارت بودند از: عدم اجرای سند تحول، تحقیر معلمان و تحمیل وزیر نامرتبط با بالاترین رای اعتماد، حاکمیت سلیقه به جای قانون و لزوم احیای کانون فارس، محکوم کردن کشتار دانش آموزان افغانستانی وضرب وشتم دانش آموزان یزدی، مصادره کردن موفقیت دانشسرایی ها توسط بعضی مقامات،دلایل عدم استقبال معلمان ازشرکت درتجمعات، لزوم پیگیری مطالبات فرهنگیان توسط کانون های صنفی و …

یکی ازتراکت هایی که در بین معلمان حاضر درتجمع دست به دست می چرخیدکاریکاتوری بود از اللهیار ترکمن که نشان می داد او در گردابی از دروغ هاو وعده هایی که به معلمان داده گرفتار شده است.

معلمان درپایان این تجمع با سردادن شعارخواستار اجرای همسان سازی حقوق و رفع تبعیض ازفرهنگیان توسط حاکمیت شدند.

درهمین رابطه:تجمعات اعتراضی معلمان استان فارس نسبت به عدم اجرای کامل رتبه بندی مقابل اداره کل آموزش وپرورش استان فارس واداره آموزش وپرورش زرین شهر

روز یکشنبه ۲۱ اردیبهشت،جمعی از معلمان استان فارس برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به عدم اجرای کامل رتبه بندی دست به تجمع در جوار ساختمان اداره کل آموزش وپرورش استان فارس درکلانشهر شیراز و مقابل اداره آموزش وپرورش زرین شهرزدند.

تجمع کنندگان در شیراز ازجمله شعارمیدادند:«اسماعیل عبدی آزاد باید گردد»

*تجمع اعتراضی دانش آموزان پایه های نهم و دوازدهم آبادان نسبت  به برگزاری امتحان حضوری مقابل اداره آموزش وپرورش

روزسه شنبه ۲۱ اردیبهشت،جمعی از دانش آموزان پایه های نهم و دوازدهم آبادان با برپایی تجمع مقابل اداره آموزش وپرورش ان شهرستان اعتراضشان را نسبت  به برگزاری امتحان حضوری بنمایش گذاشتند.

*تداوم بازداشت اسماعیل گرامی و اصلاحیه‌ای بر خبر آزادی وی

اسماعیل گرامی کارگر بازنشسته که روز ۱۴ فروردین دستگیر شده است تاکنون ۳۸ روز است که در بازداشت به سر میبرد.

امروز چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت قرار بر برگزاری جلسه بازپرسی از ایشان بود. مدتی است که به بهانه کرونا جلسات دادگاهی برای زندانیان به صورت غیر حضوری و از طریق الکترونیکی برگزار میگردد. امروز بنا بر اعلام مسئولین زندان نزدیک به ۵۰ نفر از زندانیان زندان تهران بزرگ قرار جلسه دادگاه به همین شکل الکترونیکی داشتند که برای حدود ۱۰ نفر از این زندانیان از جمله اسماعیل گرامی به بهانه کمبود وقت جلسه برگزار نگردید.

چند روز قبل نیز چنین اتفاقی صورت گرفت و خبر آزادی اسماعیل گرامی در فضای مجازی انتشار یافت.

عدم برگزاری جلسه بازپرسی امروز، عدم زمان کافی اعلام‌ گردیده است اما مشخص نیست که دقیقاً همین موضوع، علت تداوم در بازداشت نگه داشتن اسماعیل باشد.

خبر آزادی ایشان که امروز نیز در فضای مجازی انتشار یافت بخاطر یک گزارش اشتباه توسط کانال اتحادیه آزاد نیز منتشر شد که ما ضمن پوزش از این اشتباه، خواهان شفافیت بیشتر درباره وضعیت این کارگر زندانی هستیم.

اسماعیل گرامی هیچ جرمی مرتکب نشده است و تنها بخاطر دفاع از حقوق کارگران و بازنشستگان دستگیر ‌و زندانی شده است.

نهادهای امنیتی در تلاش‌اند که در راستای سرکوب اعتراضات کارگران، بازنشستگان و معلمان و دیگر جنبش‌های مطالباتی فعالین این جنبش‌ها را دستگیر و زندانی نمایند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران ضمن ابراز انزجار از تداوم بازداشت اسماعیل گرامی خواهان آزادی فوری ‌‌بی قید ‌‌شرط ایشان و دیگر کارگران و معلمان زندانی است.

اتحادیه آزاد کارگران ایران- ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰

*احضارمحمود صالحی به شعبه سوم بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان سقز

محمود صالحی:جهت اطلاع دوستان

روز سه شنبه مورخ ۲۱/۲/۱۴۰ طی ابلاغیه شماره ۱۴۰۰۴۸۱۰۰۰۰۲۳۴۹۳۱۰ به شعبه سوم بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان سقز احضار شدم. طبق ابلاغیه فوق بعد از روئیت باید ظرف مدت ۵ روز خود را به شعبه فوق جهت دفاع از اتهام انتسابی  معرفی کنم.

*مستحکم باد همبستگی کارگران:

۱- سندیکای کارگران شرکت واحد ایستادگی و همبستگی کارگران نیشکر هفت‌تپه در خلع ید کارخانه از بخش خصوصی را شادباش می‌گوید

با اتحاد و مبارزات چند ساله کارگران شریف نیشکر هفت‌تپه که با اعتصابات بلند مدت و تجمعات اعتراضی خیابانی کارگران همراه بود، شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه از بخش خصوصی خلع ید شد. سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه این پیشروی جانانه کارگران را شادباش می‌گوید.

در این مبارزه چند ساله کارگران  بسیاری زندانی، ضرب و جرح، شکنجه و اخراج از کار شدند. در این راه پر مشقت شماری از حامیان طبقه کارگر و دانشجویان با اتهام ارتباط با کارگران هفت‌تپه بازجویی و زندانی شدند که از خودگذشتگی فداکاری این عزیزان شایسته تقدیر است.

متشکل شدن کارگران نیشکر هفت‌تپه در تشکلی مستقل بسیار ضروری است و در غیاب آن، در اوج مبارزات کارگران، مشاهده شد که نمایندگان جناح‌های سیاسی درون حاکمیت نظیر بسیج دانشجویی، طلاب، دانشجویان عدالت‌خواه، کانون‌های شورای اسلامی کار، هر یک در پی سوء‌استفاده از مبارزه کارگران برآمدند که این رویه همچنان ادامه دارد.

حفظ شرایط موجود و پیشروی‌های بیشتر بی‌شک با تشکل کارگری منسجم و پویا هموارتر خواهد بود. سندیکای کارگران شرکت واحد از برادران و خواهران خود در نیشکر هفت‌تپه صمیمانه می‌خواهد تا ایجاد چنین تشکلی را در اولویت قرار دهند و از شرایط مساعد بوجود آمده از خلع ید از بخش خصوصی نهایت بهره را برده و تشکل مستقل کارگری خود را بنا کنند.

سندیکای کارگران شرکت واحد پیروزی روز افزون کارگران هفت‌تپه و دیگر مبارزات کارگران را آرزو دارد.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

۲- هفت تپه الگوی جنبش های مدنی 

کارگران هفت تپه ؛ میهمانی خورشید را جشن گرفتند.

بی گمان کارگران مهمترین گردانندگان عرصه های تولید؛ صنعت و ایجاد اقتصاد پویا در هر  کشوری هستند. 

کشت و صنعت نیشکر هفت تپه تا قبل از انقلاب بعنوان یکی از بزرگ ترین واحدهای کشت و صنعت نیشکر خاورمیانه و از مهمترین قطب های اقتصادی کشور محسوب می شد.متاسفانه در سال ۱۳۹۴ زیر نظر حاکمیت ناکارآمد و به دلیل سوء مدیریت دولتی ؛ این صنعت مهم  تا مرز ورشکستگی پیش رفته و طی یک مزایده ناعادلانه و کاملا رانتی به دو شرکت زئوس و آریاک ( بخش خصوصی) با مدیریت آقای امید اسدبیگی و مهرداد رستمی واگذار شد. 

مدیریت ناکارآمد و رانت خوار جدید؛ با پرداخت ۶ میلیارد تومان از ۲۸۶ میلیارد تومان قیمت پایه ؛ از همان ابتدا ؛ منفعت طلبی و زیاده خواهی خود را به نمایش گذاشت.

نادیده گرفتن زحمات کارگران و عرق جبین آنان ؛ فشارهای اهریمنی و بستن قراردادهای ظالمانه ؛کم کردن حقوق و دیر پرداخت کردن دستمزد ها ، تهدید و اخراج کارگران حق طلب ؛ روز به روز بر فقر و فلاکت کارگران افزوده و باعث نارضایتی عمومی کارگران گشت.

کارگران هفت تپه برای احقاق حقوق از دست رفته و نان شب خودو خانواده ؛ و مطالبه گری معیشت و منزلت شان دست به اعتراض زده و در این راستا ؛ با برخوردهای خشونت آمیز لباس شخصی و رفتارهای نادرست امنیتی در فضای کارخانه روبرو شدند. که  نتیجه ی أن منجر به ضرب و شتم ؛ دستگیری و زندانی شدن چندین کارگر شد. 

مقاومت و پایمردی کارگران هفت تپه  ثابت کرد که ارعاب ؛ تهدید ؛ ضرب و شتم ؛ دستگیری و حتی زندان ستمگران تا دندان مسلح و آغشته به خون ؛ در مقابل حق طلبی ستمدیدگان و اتحاد آهنین آنان راه به جایی نبرده و در نتیجه محکوم به شکست می باشد.

 کارگران نیشکر هفت تپه علرغم پرداخت هزینه های سنگین در مسیر مطالبه گری ؛ با شهامت و شجاعت تمام عیار ؛ حق و حقوق و اهداف مشترک خود را در سایه ی  اتحادی آهنین ؛ و با استفاده از خرد جمعی به دست آوردند.

کانون صنفی معلمان اسلامشهر با ابراز خرسندی و شادمانی از پایمردی و موفقیت کارگران در خصوص دولتی شدن صنعت نیشکر هفت تپه با مدیریت و نظارت شوراهای کارگری ؛ امید آن دارد که این پیروزی تاریخی ؛ در قامت کارگران صنایع فولاد اهواز ؛ هیپکو اراک ؛ کارگران شهرداریها ؛ معلمان بازنشسته و شاغل ؛کادر درمانی و سایر اقشار ستمدیده پدیدار شود، تا همگان در کنار یکدیگر ؛ میهمانی خورشید را ایستاده جشن بگیرند.

کانون صنفی فرهنگیان اسلامشهر

اردیبهشت ۱۴۰۰

*مرگ کارگر مقنی جوان جوان در شازند بر اثر گاز گرفتگی

عصرروزسه شنبه ۲۱ اردیبهشت،یک کارگر مقنی جوان حین کار حفر چاه در یکی از باغ‌های روستایی شهرستان شازند در استان مرکزی براثر گازگرفتگی جان خودرا ازدست داد.

یک کارگر دیگر نیز مسموم وبه بیمارستان منتقل شد.

*جان باختن یک کارگر جوان درخرم آباد براثرسقوط از ارتفاع

روز پنج شنبه ۲۳ اردیبهشت،یک کارگر جوان حین کار درطبقه پنجم یک ساختمان در حال احداث واقع  در خیابان خاتم الانبیا خرم آباد سقوط و به علت شدت جراحات وارده در دم جان باخت.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate