نگاه هفته

تهیه کننده؛ پروین معاذی

بیانیه جمعی از فعالین کارگری سنندج و ژاوه رود :

تعرض و دست درازی مرتجعین سلفی به زندگی مردم مریوان بشدت محکوم است.

مردم آزادیخواه و برابری طلب کردستان؛

همانطور که همگان آگاهید و طبق خبررسانی هایی که در رسانه های اجتماعی صورت گرفته است در طی چند روز گذشته عده ای افراد سلفی در حرکتی از پیش برنامه ریزی شده به محله دارسیران مریوان هجوم برده و یکی از ساکنین این محله را مورد ضرب و شتم قرار داده اند و اقدام به تهدید و خط و نشان کشیدن برای خانواده این فرد و اهالی دیگر این محله نموده اند.

در شبهای بعد حضور جوانان و زنانی که با دم دستی ترین ابزارها برای دفاع از زندگی و کرامت انسانی خود به میدان آمده بودند مانع از تعرض دوباره این گله های اوباش سلفی گردید و هر کدام در گوشه ای خزیده و از ترس مردم بمیدان آمده اقدام به شانتاژ و هیاهو نموده اند که گویا فرد مورد تعرض مشروب فروش بوده و اقدام به کفرگویی نموده است. این بهانه های واهی هیچکدام نمی تواند اعمال این وحوش از گوربرخواسته قرون وسطایی را توجیه نماید و اعمال آنها مصداق عینی دخالت در زندگی شخصی و محدود نمودن آزادی های فردی مردم است. ظاهرا این داعشی ها ، کردستان و مریوان را با دارالخلافه و سرزمین موعودشان در موصل و رقه اشتباه گرفته اند و از تجارب تاریخی این مردم در دفاع از آزادی و کرامت انسانیشان بی اطلاع می باشند و فراموش نموده اند که قریب به چهل سال قبل همین مردم مریوان چه تاریخ پرافتخاری را در برابر ارتجاعی بمراتب درنده تر از آنها با کوچ تاریخیشان به نمایش گذاشتند و مردم سنندج چگونه با راهپیمایی بسمت مریوان همبستگی و همدلی خود با آنها را نشان داده و به یاریشان شتافتند.

کارگران ، زنان و مردان آزادیخواه و برابری طلب مریوان ؛

ما جمعی از فعالین کارگری سنندج و ژاوه رود ضمن اعلام همبستگی و حمایت همه جانبه از شما اعلام می داریم چونان همیشه ی تاریخ در کنارتان ایستاده ایم و خود را در مقابله با ارتجاع از هر نوع آن، با شما در یک سنگر می بینیم و در صورت ادامه این تعرضات بیشرمانه از هیچگونه حمایت معنوی و عملی دریغ نخواهیم نمود. دستانتان را به گرمی و میفشاریم و تلاشهای چند روزه اخیر و سازماندهی و همبستگی شما در به عقب راندن این وحوش و مرتجعین را می ستاییم که برگ زرین دیگری را در تاریخ مبارزات مردم مریوان به ثبت رساندید و از همینجا نیز از کلیه افراد و جریانات چپ که دفاع از آزادی و برابری را امر خود می دانند درخواست می نماییم که فارغ از هر جناح بندی و اختلاف نظرهای سیاسی و نظری ، صفی واحد را در مقابل این متحجرین و در دفاع از مردم دارسیران و مریوان تشکیل دهیم و در صورت ادامه این تحرکات وحشیانه با اقدامات عملی جوابی در خور را به آنها داده باشیم و بار دیگر این کهنه پرستان را در کردستان به گورستان تاریخ بفرستیم. در پایان لازم می دانیم که بر آزادی بی قید و شرط چهار نفر از جوانان مریوانی بنامهای : فواد فیضی ، کژوان فیضی ، آکو چاوگی و شیرکو سهرابی تاکید نماییم که مرتکب هیچگونه جرمی نگردیده و تنها به دفاع از خود ، خانواده و همشهریانشان برخواسته اند و طبق روال معمول مجرمین واقعی و داعشیهایی که آتش بیار و آتش افروز این واقعه بوده اند آزادانه و بدون هیچگونه پیگرد و عواقبی مشغول دسیسه چینی برای ارتکاب مجدد اعمال شنیع و غیرانسانیشان می باشند.

۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰

جمعی از فعالین کارگری سنندج و ژاوه رود

قتل فجیع علیرضا فاضلی‌منفرد را شدیدا محکوم می کنیم! 

خبر قتل فجیع علیرضا فاضلی‌منفرد  به دلیل همجنسگرا بودن توسط چند عضو خانواده اش دلهای بسیاری را به درد آورده است. همان داسی که رومینا را به قتل رساند جان علیرضا فاصلی منفرد را نیز گرفت. آدمی از خود می پرسد که مگر علیرضا چه جرمی مرتکب شده بود؟ آیا عشق ورزی به جنس موافق جرم است؟ آیا انسانها حق انتخاب شیوه زندگی و انتخاب عشق خود را ندارند؟

در دنیای متمدن حقوق همجنسگرایان و دگرباشان جنسی برسمیت شناخته شده است. اما دنیای متحجر اسلامی، ناموس پرستی و لجنزار جمهوری اسلامی همجنسگرایان را به مرگ محکوم میکند و این در حالی است که طبق قوانین کثیف اسلامی تجاوز به دختربچه ها تحت عنوان ازدواج اسلامی تبلیغ میشود و بی شرمانه به متجاوزگران به کودکان و زنان پاداش می دهند.

قتل علیرضا فاضلی منفرد نوعی اعدام وحشیانه و از قبل طرح ریزی شده بود. قاتلین اما به شماری از بستگان وی محدود نمی شوند. جمهوری اسلامی عامل اصلی این جنایت است. این محصول فرهنگ و آموزه های اسلامی جمهوری اسلامی و آیت الله ها است. این محصول لجنزار حکومت اسلامی است که آدم کشی را قانونی کرده است و تبعیض را رسمیت داده و مدام در مسجد و مدرسه و رسانه های حکومتی علیه همجسنگرایان و دگرباشان جنسی نفرت پراکنی می کند. در جوامعی که حقوق پایه ای انسانها پاس داشته می شود و حقوق انسانی دگرباشان جنسی محترم شمرده می شود، این اتفاقات کمتر امکان بروز می یابند. اما در جمهوری اسلامی که بر اساس انکار وجود دگرباشان جنسی و حقوق آنها استوار است زمینه این فجایع آماده میشود.

کمیته بین المللی علیه اعدام قتل فجیع علیرضا فاضلی‌منفرد را شدیدا محکوم می کند و همه شهروندان را فرا می خواند که با قدرت تمام از حقوق انسانی همجنسگرایان و کوییرها به دفاع برخیزند و به احدی اجازه ندهند که با توسل به باورهای ضد انسانی و جنایتکارانه حقوق این انسانها را پایمال کند و یا خون آنها را بریزد. زمان تغییر فرا رسیده است. اولین قدم در این جهت سرنگونی حکومت همجنسگرا ستیز و انسان ستیز جمهوری اسلامی و مقابله جدی با باورهای ارتجاعی و عقب مانده است. این باورهای عقب مانده را باید به آخوندها و مقامات جنایتکار و مفتخور و ضد انسان حکومت سپرد. 

کمیته بین المللی علیه اعدام

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰- ۸ می ۲۰۲۱

سیستم همجنسگراستیز و کشتار کوییرها

قتل بی رحمانه علیرضا فاضلی منفرد، موج گسترده ای از خشم و اعتراض را در بین کاربران شبکه های اجتماعی و جامعه برانگیخته است.

همجنسگرایان، دوجنسگرایان، ترنسجندرها و کوییرها از بی حقوق ترین بخشهای جامعه ایران هستند که در سالهای اخیر با اعتراضی شدن جامعه و رادیکال شدن فضای سیاسی به نفع جنبش سرنگونی و انسانگرایی و برابری طلبی صدای اعتراض و مطالبه گری و دادخواهی خود را بلند کرده اند و آشکارتر از هر زمان دیگری در تاریخ، به میدان مبارزه سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و آشکارسازی هویت و گرایش جنسی خود روی آورده اند و بیش از هر زمان دیگری میتوان کنشگری و ردپای همجنسگرایان و کوییرها و جنبش نوپای دفاع از حقوق کوییرها را در تمامی مبارزات چندین ساله ی جامعه مشاهده کرد.

نظام ضدانسانی جمهوری اسلامی با در دست داشتن سیستم آموزش و پرورش، رسانه های گسترده و رادیو تلویزیون و روزنامه و وضع قوانین و سیستم سرکوب قضایی و پلیسی به ترویج گفتمان و فرهنگ همجنسگراهراسی و کوییر ستیزی پرداخته است و مذهب اسلام نیز به عنوان پشتوانه شرعی و فکری این حکومت در قالب نهادهای مذهبی و احکام شرعی و منبر و مسجد و حسینیه به پمپاژ این تفکرات همجنسگراستیز، ضدزن، مردسالارانه و سلطه گر یاری میرساند.

همجنسگرا کشی در ذات این نظام سیاسی است و در تمامی عمر این حکومت، همجنسگرایان قربانیان و سرکوب شدگان همیشگی بودند از کشتار همجنسگرایان قنات جهرم تا شکنجه سیستماتیک شوک درمانی همجنسگرایان و ترویج فرهنگ همجنسگراستیز و کوییرهراسی میتوان آشکارا نقش اصلی و سیستماتیک نظام جمهوری اسلامی را مشاهده کرد.

قتل علیرضا فاضلی منفرد به دست افرادی از خانواده، نباید ما را از جانی و قاتل بزرگ تر و اصلی که نظام جمهوری اسلامی است غافل کند. این جنایت بار دیگر اهمیت سرنگونی جمهوری اسلامی برای ما همجنسگرایان، دوجنسگرایان، ترنس ها و کوییرها را نشان داد و لزوم مبارزه سیاسی، کار جمعی و متشکل برای توانمند و قدرتمند شدن و داشتن هدف و برنامه برای مبارزه همراه با بقیه جامعه و جنبش های مبارزاتی فعال برای سرنگونی و نابودی این نظام هموفوب را یادآور ما میکند.

ما کوییرها نباید از این اتفاقات بترسیم ، زمان ایستادن، مطالبه گری و دادخواهی است و ما پیروز این مبارزه خواهیم بود.

مهران حمیدی

اردیبهشت ۱۴۰۰

برگزاری جلسه بازپرسی اسماعیل گرامی فعال کارگری

 اسماعیل گرامی، فعال کارگری با گذشت ۳۷ روز از زمان بازداشت کماکان در زندان تهران بزرگ به سر می برد. جلسه بازپرسی اسماعیل گرامی صبح روز یکشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه، در شعبه دوم بازپرسی دادسرای اوین برگزار شد. او در تاریخ ۱۴ فروردین‌ماه توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود در تهران بازداشت و در تاریخ ۱۹ فروردین ماه به قرنطینه زندان تهران بزرگ منتقل شده بود.

جلسه بازپرسی پرونده اسماعیل گرامی صبح روز یکشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه، در خصوص اتهاماتی از جمله “اخلال در نظم عمومی و شرکت در تجمع غیرقانونی” در شعبه دوم بازپرسی اوین برگزار شد. با وجود سپری شدن بیش از ۵ هفته از زمان بازداشت، بازپرس پرونده از تبدیل قرار بازداشت این شهروند ۶۷ ساله به قرار وثیقه خودداری کرده است.

عدم پرداخت دستمزد کارگران شهرداری بانه

بنابه گزارش دریافتی، کارگران خدماتی شهرداری بانه  سه ماه است که هیچ دستمزدی دریافت نکرده اند. این کارگران که تاکنون چندین بار دست به تجمع  واعتراض زده اند، طی دادن ضرب العجلی به مسئولین شهرداری اعلام کرده اند اگر طی چند روز آینده کلیه دستمزدهایشان پرداخت نشود دست از کار کشیده و تا رسیدن به خواسته هایشان به سر کار بازنخواهند گشت.

کارگران و کولبران در هفته گذشته

زخمی شدن یک کولبر در مرز شهرستان بانه

روز چهارشنبه پانزدهم اردیبهشت‌ماه،  “مسعود محمدی” از روستای “ننور” از توابع بانه در مرز این شهرستان بر اثر شلیک نظامیان حکومتی زخمی شد.

جانباختن کارگر در مرز باشماق

متاسفانه یک جوان از روستای کولان که در مرز باشماق مشغول کارگری بود، بین دو دستگاه تریلی گرفتار و جان خود را از دست میدهد.

زخمی  شدن یک کولبر با مین ھای تلەای سپاە  پاسداران 

نادر صابری کولبر از روستای تیلکو کامیاران بر اثر انفجار مین در مرز “نوسود” از ناحیەی پا بە شدت زخمی شد

کارگر ساختمانی در مریوان دچار حادثه کار شد

 روز پنج شنبه شانزدهم اردیبهشت‌ماە، یک کارگر ساختمانی به نام “آرمان دریواس” در حین انجام کار برق داخل محوطه‌ی کارگاه به علت نبود ایمنی محیط کار دچار حادثه شده و از ناحیه سر و دست و لگن آسیب دیده است.

کارگر ساختمانی در مریوان دچار حادثه ناشی از کار شد!

روز پنج شنبه مورخ شانزده اردیبهشت ماه  کارگر ساختمانی، به نام آرمان دریواس حین انجام فعالیت برق کاری داخل محوطه ی کارگاه به علت نبود ایمنی محیط کار دچار حادثه شد واز ناحیه سر  و دست و لگن آسیب دیده است.

زخمی شدن یک کولبر در ارتفاعات مرزی پیرانشهر 

دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ (۱۰ می ۲۰۲۱)،  آکو قادری در حالی که به قصد کولبری به مرز “ماشکان” پیرانشهر رفته بود، با شلیک مستقیم نیروهای مسلح ایران به‌شدت زخمی شد.

فرزاد جباری کولبر از ارومیه از ترس نیروهای سپاه خود را به رودخانه انداخت و جانباخت

یک‌شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ (۹ می ۲۰۲۱)،  فرزاد جباری در حین کولبری در  رودخانه “بنار” غرق شد و جانش را از دست داد. این کولبر در حالی مورد هدف قرار گرفته است که هیچ باری را حمل نمی کرده است. آکو قادری جهت مداوا به مراکز درمانی پیرانشهر منتقل شده است.

زخمی شدن یک کولبر در مرز شهرستان بانە

یکشنبە نوزدهم اردیبهشت‌ماە، یک کولبر بە نام “ایوب” از  سقز در پی شلیک  نیروهای نظامی حکومت اسلامی  در مرز بانە زخمی شد.  این کولبر جهت مداوا پزشکی به بیمارستان صلاح‌الدین ایوبی بانه منتقل شده است.

کارگر ساختمانی به دلیل برق گرفتگی جان باخت. 

کارگری به اسم اسلام قادری اهل روستای کولیژ از توابع سرواباد به دلیل برق گرفتگی و حادثه ساختمانی جان باخت. این کارگر که در سه راه نی مریوان مشغول کار داربست بوده متاسفانه به دلیل برق گرفتگی جان باخته است.  جنازه این کارگر هنوز در سرد خانه بیمارستان مریوان می باشد .

کارگران و استادکاران محترم لطفا لطفا نکات ایمنی را رعایت نمایید. 

انجمن صنفی کارگران ساختمانی مریوان و سرواباد این حادثه تلخ را به خانواده و بستگان این کارگر عزیز تسلیت عرض می‌نماید.

۱۴۰۰/۲/۱۹

نیزارهای کانی برازان در آتش سوخت

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت چهار هزار متر مربع از نیزارهای کنار جاده‌ای تالاب بین المللی کانی برازان این شهرستان در آتش سوخت. گرمای هوا، وزش باد و خشک بودن علفزارها و بوته‌ها از عوامل بروز آتش سوزی در این نیزارها بود. با توجه به کم آبی‌های پیش رو و کاهش بارندگی امسال احتمال حریق در عرصه‌های طبیعی بسیار محتمل است

بیانیه انجمن صنفی فرهنگیان سقز و زیویه در محکومیت برخورد نیروهای انتظامی با دانش آموزان

دانش آموزان ما از “آنلاین شاد” بیرون آمدند تا مسئولین را با واقعیات تصمیمات خود آگاه کنند. هفته معلم و سرشلوغی مسئولان با اجرای برنامه ها و شعارهای دهن پر کن مانع از آن شد تا صدای هزاران دانش آموز نگران را بشنوند.

نوجوانانی که هنوز با سیاست« نشنیدن مشکل به معنای نبود مسأله است» آشنا نیستند و خواهان پاسخگویی به سوال ها و انتظاراتشان هستند.

ما با کدام اقدام و برنامه می توانیم درستی بخشنامه ها را برای این گروه از دانش آموزان ثابت کنیم و از نگرانی و دلهره آنان بکاهیم؟ 

آیا واکسیناسیون این گروه انجام شده است؟

آیا در صورت ابتلای آنان حمایت خاصی صورت می گیرد؟

آیا پیشنهادات و راههای دیگر بررسی شد؟

نظام آموزشی ما باید به این سوال پاسخ دهد که چرا ما هنوز برای قانع کردن، از زور و باتوم  استفاده می کنیم؟ در کدامین برنامه و کتاب درسی آمده است که سوال فرزندانتان را با باتوم و اسپری فلفل پاسخ دهید؟

ما با این نوع برخورد در فضای حقیقی جامعه، به آینده سازانمان چه درسی دادیم و جایگاه مدیر پاسخگو و امنیت پلیس، در این مساله چگونه تعریف شده است؟

انجمن صنفی معلمین سقز و زیویه ضمن محکوم نمودن ضرب و شتم دانش آموزان در این موضوع ، خواستار عذرخواهی نیروهای انتظامی بابت برخورد ناشایست خود در این مساله است تا با این کار، حداقل به فرزندانمان بیاموزیم که هر کسی باید مسئولیت رفتار ناپسند خود را قبول کند و عذرخواهی کوچکترین کاری است که باید انجام داد.

از وزارت آموزش و پروش انتظار می رود با مدیران شهرهایی که این اتفاق در آنها رخ داده برخورد نمایند تا همگان بدانند نهاد آموزش و پرورش، نهادی پاسخگوست و هیچ مدیری بجای پاسخگویی به برخورد نیروی انتظامی متوسل نمی شود .

از ستاد کرونا و مسئولین آموزش و پرورش درخواست می کنیم ، بصورت تخصصی تری این موضوع را با توجه به شرایط موجود جامعه مورد بررسی قرار دهند و جوابگوی اولیا و دانش آموزان باشند.

اطلاعیه اهالی دارسیران و حامیان

نه با کسی سرجنگ داریم و نه تسلیم تعرض افسار گسیخته گله های قرون وسطایی و فسیل شده “سلفی و داعشیها” که با ادرس غلط،  مریوان را، با رقه و موسل اشتباه گرفته و به محلات مریوان، خصوصا دارسیران حمله می کنند، خواهیم شد.

مردم متحد و آزادیخواه مریوان، زنان، جوانان، تعرض به دارسیران به بهانه های واهی و فریبنده، تعرض به تمام محلات و تک تک شهروندان بوده، با این تفاوت که قرعه شروع، به اسم دارسیران درآمده است. پس نسبت به تعرض به دارسیران از طرف داعشی های چموش سکوت نکنید چون شما و تک تک انسانهای شریف مخصوصا زنان و جوانان در نوبت بعدی خواهند بود. بیائید این تعرض به انسانیت را در نطفه خفه کنیم.

آن سوی موضوع اگر دولت و نیروهای انتظامی مسئولیت امنیت شهر و شهروندان را به عهده دارد، سکوتش عملا تائید و تشویق آنها و نا امن کردن جان و مال و زندگی شهروندان می باشد. لذا ارگانهای مسئول شهر را به صراحت، مسئول عواقب چنین وضعی می بینیم. در غیر این صورت، عملا ما همراه انسانهای شریف راهی جز دفاع از شرافت و کرامت خود و همنوعان خود نداریم.

اهالی دارسیران و تمام حامیان

بیاد عذرا آدامی ( آباجی)

‎میگفت هر وقت که مُردم فراموش نکنید که آن لباس سفید با گلهای قرمز رو به تنم بکنید که چند سالی است آماده کرده ام، دوست دارم کسانی که میتوانند من را به قبرستان همراهی کنند و بر مزارم جمع شوند و برایم سرود انترناسیونال بخوانید. در مورد زندگی و فعالیتهایی که داشتم حرف بزنید تا جوانان بدانند من چگونه زندگی کردم و چرا تمامی دشواری های راه را طی کردم و به یادم شراب بنوشید. همراه با خنده قشنگش میگفت “جسدم را در خاک دفن کنید چون نمی خواهم بدنم را بسوزانم میدانم که خیلی اذیت میشم” .**

‎**عذرا آدمی در سحرگاه روز پنجم می  ۲۰۱۸  در آرامش درگذشت و البته، قبل از آن یادآوری کرده بود که تندیس قشنگی که از لنین در طاقچه داشت همراه گل زیبایی در گلدان را کنار سرش بگذارند.**

‎**یادش گرامی است**

از صفحه فیس بوک مریم افراسیاب پور

ایسکرا  ۱۰٩۲

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate