اخباروگزارشات کارگری ۲۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰

اخباروگزارشات کارگری ۲۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰

– تجمع اعتراضی سراسری بازنشستگان مراکز بهداشت و درمان کشورنسبت به سطح نازل حقوق مقابل سازمان برنامه و بودجه مراکز استان ها

– کنش های دامنه دار کارگران بازنشسته صنعت فولاد  کشورنسبت به سطح نازل حقوق

– تجمع اعتراضی صدها قبول شده آزمون سال ۹۹ آموزش و پرورش کشور(صاحبان کارنامه سبز آزمون ) نسبت به بلاتکلیفی استخدامی مقابل مجلس برای سومین روز متوالی

– تجمعات اعتراضی معلمان استان فارس نسبت به عدم اجرای کامل رتبه بندی مقابل اداره کل آموزش وپرورش استان فارس واداره آموزش وپرورش زرین شهر

– تجمع اعتراضی کارگران پیمانی مترو شیراز نسبت به عدم پرداخت ۳ ماه حقوق و تبعیض در پرداخت حقوق مقابل ساختمان قطار شهری

– تجمع اعتراضی کارگران قراردادی شهرداری قروه نسبت به عدم تبدیل وضعیت وهمسان سازی نشدن حقوق وتبعیض در پرداخت 

– تجمع اعتراضی کارگران شهرداری خرمشهرنسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه مقابل فرمانداری برای چند مین بار درسال جدید

– تجمع  اعتراضی کارگران شهرداری اروندکنارنسبت به عدم پرداخت ماه حقوق وحق بیمه مقابل ساختمان شهرداری

– ادامه تجمعات اعتراضی دانش آموزان پایه‌های نهم ودوازدهم نسبت به امتحان حضوری

– بازداشت موقت اسماعیل گرامی بازنشسته زندانی بعد از ۳۸روز زندان ، همچنان ادامه دارد 

تجمع  اعتراضی مالباختگان مجتمع تجاری  آدینه نسبت به عدم تحویل واحدهای خریداری شده در محله چله خانه رشت

– گلخانه‌داران کهگیلویه و بویراحمد دست به تجمع مقابل استانداری زدند تا معافیتشان از پرداخت حق بیمه کارگران ادامه پیدا کند

– جان باختن ۴۲۹ کارگر براثرحوادث کاری دراستان تهران در سال۹۹

*تجمع اعتراضی سراسری بازنشستگان مراکز بهداشت و درمان کشورنسبت به سطح نازل حقوق مقابل سازمان برنامه و بودجه مراکز استان ها

روز سه شنبه ۲۱ اردیبهشت، بازنشستگان مراکز بهداشت و درمان کشوربرای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به سطح نازل حقوق دست به تجمع سراسری مقابل سازمان برنامه و بودجه مراکز استان ها ازجمله در شهرهای اصفهان،تهران،رشت، کرمانشاه، مشهد و…..زدند.

درهمین رابطه یکی از بازنشستگان بهداشت و درمان اصفهان گفت: بازنشستگان بهداشت و درمان در سراسر کشور در مقابل سازمان برنامه و بودجه استان ها تجمع کردند و پیگیر خواسته های خود شدند، چراکه تاکنون با وجود پیگیری های زیاد هیچ نتیجه ای نگرفته ایم و نگرانیم بعد از انتخابات دیگر کسی به خواسته های ما توجه نکند.

درهمین رابطه:تجمع اعتراضی بازنشستگان مراکز بهداشت و درمان اصفهان نسبت به سطح نازل حقوق مقابل سازمان برنامه و بودجه اصفهان

روزسه شنبه ۲۱ اردیبهشت،جمعی از بازنشستگان مراکز بهداشت و درمان اصفهان برای اعتراض به سطح نازل حقوق و عدم  همسان سازی حقوق برمبنای  ۹۰ درصد با شاغل همتراز در دستگاه مقابل سازمان برنامه و بودجه اصفهان اجتماع کردند.

یکی از بازنشستگان بهداشت و درمان اصفهان حاضردرتجمع به خبرنگاررسانه ای گفت: بازنشستگان بهداشت و درمان در سراسر کشور در مقابل سازمان برنامه و بودجه استان ها تجمع کردند و پیگیر خواسته های خود شدند، چراکه تاکنون با وجود پیگیری های زیاد هیچ نتیجه ای نگرفته ایم و نگرانیم بعد از انتخابات دیگر کسی به خواسته های ما توجه نکند.

وی گفت: بازنشستگان بهداشت و درمان اختلاف حداقل ۴ تا ۵ میلیونی با یک فرد شاغل همتراز خود دارند. به عنوان نمونه من کارشناس رادیولوژی بازنشسته حقوق ۷ میلیون و ۱۰۰تومانی دریافت می کنم، درحالی که فرد شاغل همتراز من ۱۲ میلیون دریافت می کند.

وی افزود: درحال حاضر در کل کشور همسان سازی حقوق بازنشسته ای که در بیمارستان خدمت کرده با معلمان انجام شده است، البته نمی خواهیم حقوق شاغلان کم شود بلکه می خواهیم حقوق ما بازنشستگان را نیز همتراز با آنها کنند.

*کنش های دامنه دار کارگران بازنشسته صنعت فولاد  کشورنسبت به سطح نازل حقوق

روز سه شنبه ۲۱ اردیبهشت، کارگران بازنشسته صنعت فولاد کشور از کنش های دامنه دارشان نسبت به سطح نازل حقوق ازجمله برپایی تجمعات اعتراضی مقابل صندوق های بازنشستگی خبردادند و خواهان همسان سازی حقوق شدند.

کارگران بازنشسته صنعت فولاد ضمن انتقاد از عدم اجرای همسان‌سازی به صورت دقیق و کامل،به خبرنگار رسانه ای گفتند: همانطور که برای بازنشستگان سایر صندوق‌ها از جمله صندوق کشوری و لشگری، همسان‌سازی نود درصدی اجرا شده و دریافتی بازنشستگان به پایه‌ی حقوق شاغلان هم‌تراز نزدیک شده است، باید برای بازنشستگان فولاد نیز اجرایی شود.

این بازنشستگان، خواستار توجه دولت به صندوق فولاد شدند واضافه کردند: دولت باید بودجه‌ای برای همسان‌سازی بازنشستگان فولاد اختصاص دهد.

بازنشستگان فولاد در روزهای اخیر بارها به صندوق مراجعه کرده و خواستار پاسخگویی مقامات صندوق شده‌اند؛ آن‌ها می‌گویند: نیازمند مذاکره‌ی جمعی و مشارکت در امور صندوق هستیم و باید صدای ما شنیده شود.

*تجمع اعتراضی صدها قبول شده آزمون سال ۹۹ آموزش و پرورش کشور(صاحبان کارنامه سبز آزمون ) نسبت به بلاتکلیفی استخدامی مقابل مجلس برای سومین روز متوالی

روز سه شنبه ۲۱ اردیبهشت برای سومین روزمتوالی، صدها قبول شده آزمون سال ۹۹ آموزش و پرورش کشور(صاحبان کارنامه سبز آزمون )با برپایی تجمع مقابل مجلس خواهان با بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به بلاتکلیفی استخدامی خواهان جذب در آموزش وپرورش شدند.

درهمین رابطه:دومین روز تجمع اعتراضی  صدها قبول شده آزمون سال ۹۹ آموزش و پرورش کشور(صاحبان کارنامه سبز آزمون ) نسبت به بلاتکلیفی استخدامی مقابل مجلس

یکشنبه شب (۱۹ اردیبهشت) را صدها قبول شده آزمون سال ۹۹ آموزش و پرورش کشور(صاحبان کارنامه سبز آزمون )در پایتخت بسحر رساندند تا روز دوشنبه ۲۰ اردیبهشت با برپایی تجمع مقابل مجلس برای دومین روز متوالی عزم راسخشان را بری پایان دادن به بلاتکلیفی استخدامی بنمایش بگذارند.

*تجمعات اعتراضی معلمان استان فارس نسبت به عدم اجرای کامل رتبه بندی مقابل اداره کل آموزش وپرورش استان فارس واداره آموزش وپرورش زرین شهر

روز یکشنبه ۲۱ اردیبهشت،جمعی از معلمان استان فارس برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به عدم اجرای کامل رتبه بندی دست به تجمع در جوار ساختمان اداره کل آموزش وپرورش استان فارس درکلانشهر شیراز و مقابل اداره آموزش وپرورش زرین شهرزدند.

تجمع کنندگان در شیراز ازجمله شعارمیدادند:«اسماعیل عبدی آزاد باید گردد»

*تجمع اعتراضی کارگران پیمانی مترو شیراز نسبت به عدم پرداخت ۳ ماه حقوق و تبعیض در پرداخت حقوق مقابل ساختمان قطار شهری

روز سه شنبه ۲۱ اردیبهشت، کارگران پیمانی مترو شیراز برای انعکاس هرچه بیشتر صدای اعتراضشان نسبت به عدم پرداخت ۳ ماه حقوق وتبعیض در پرداخت حقوق دست به تجمع مقابل ساختمان قطار شهری در کلانشهر شیراز زدند.

یکی از کارگران حاضر دزتجمع که۵ سال سابقه کاری درمترو شیراز داردبه خبرنگاریک رسانه محلی گفت:قطار شهری شیراز حدود ۱۰۰۰ نیرو دارد و ۲۲ ایستگاه در سطح شهر تا کنون افتتاح شده است که ۱۳۰ نفر پاکبان و ۲۰ نفر سکوبان مشغول به کار هستند.

وی افزود: این ۱۵۰نیرو که جز زحمتکش ترین رده در این سازمان هستند سه ماه پیش آخرین دریافتی حقوق را داشته اند و هنوز با گذشت دو ماه از سال جدید حقوقی دریافت نکرده اند.

این کارگر درباره قراردادکاریشان گفت: نوع عضویت این نیروها پیمانکاری حجمی است و معمولا هر ساله پیمانکار تغییر می کند لذا دردسر های خاص خودش را دارد.

وی با بیان اینکه نیروهای پاکبان ساعت ۵ صبح باید در محل کار باشند و شرکت پیمانکار حق غذا، اضافه کاری و حق ایاب و ذهاب را یا پرداخت نمی کند و یا به صورت صحیح تسویه نمی کند، خاطرنشان کرد: در صورتی که بقیه نیروهااز این حق برخوردار هستند و شرایط کاری بهتری دارند.

اوادامه داد: به پیمانکار در این خصوص اعتراض خود را بیان کردیم و در جواب می گوید که سازمان قطار شهری پرداخت نکرده است؛ به سازمان قطار شهری مراجعه می کنیم در جواب می گوید که پیمانکار پیگیر نیست لذا همه مشکلات به دلیل واسطه گری در امر استخدام و یا همان پیمانکاری است.

وی تصریح کرد: شرکت پیمانکار قبلی به ما اینطور عنوان کرد که قانون این است که باید از نیرو ها نامه ای برای تسویه حساب دریافت کند تا سازمان قطار شهری شیراز بودجه را بدهد؛ عیدی ها و بیمه را مختل کرد و همه امکانات نیروها را بدون اینکه نامه ای از ما بگیرد، از سازمان گرفت و رفت!

وی با اشاره به اینکه از پیمانکار قبلی به اداره کار شکایت کردیم،اضافه کرد: پیمانکار به صورت علنی گفت که “پول دارم و همه را با پول می خرم و هیچ کاری نمی توانید کنید” لذا در نتیجه پیگیری ما به هیچ جایی نرسید.

وی در خصوص شرایط نیروهای پیمانکاری حجمی بیان داشت: ساعت کاری در یک شیفت ۵ صبح تا ساعت ۱۴ است در صورتی که نیرو های قرار دادی از ساعت۷ و ۳۰ دقیقه به محل کار مراجعه می کنند، از تمامی حقوق و مزایا برخوردار هستند و حتی حقوق سه برابری نسبت به عضویت پیمانکاری حجمی دارند. 

وی با تاکید بر اینکه عدم پرداخت سه ماهه حقوق باعث شده تا زندگی همکاران مختل شود و دچار سختی شوند، اظهار داشت: مطالبه ما این است که نوع عضویت ما از پیمانکاری حداقل به شرکتی تغییر پیدا کند؛ زیرا نیروی پیمانکار حجمی برای پرداخت حقوق هر ماه استرس دارد. 

*تجمع اعتراضی کارگران قراردادی شهرداری قروه نسبت به عدم تبدیل وضعیت وهمسان سازی نشدن حقوق وتبعیض در پرداخت 

روز دوشنبه ۲۰ اردیبهشت،کارگران  قراردادی شهرداری قروه برای اعتراض به عدم تبدیل وضعیت وهمسان سازی نشدن حقوق وتبعیض در پرداخت دست به تجمع درمحوطه شهرداری این شهردر استان کردستان زدند. 

کارگران قراردادی شهرداری قروه که مدتهاست در انتظار تبدیل وضعیت شدن هستند، نسبت به تبعیض مزدی اعتراض دارند و می‌گویند: همسان‌سازی حقوق، حق مسلم ماست؛ چرا باید دستمزد ما به بهانه نوع قراردادمان پایین باشد؟

این کارگران به خبرنگار رسانه ای گفتند: «بعد از مدت ۲۰ تا ۲۵ سال سابقه کاری وضعیت شغلی ما مشخص نیست. سال ۹۸ دو بار بخشنامه‌ای در خصوص تبدیل وضعیت آمد که به دلیل کارشنکی کارکنان کارگزینی و امور مالی تبدیل وضعیت ما انجام نشد. الان هم دیگر موردی که باید اجرا می‌شد بحث تبدیل وضعیت براساس احکام صادره دیوان عدالت اداری است که بعد از چندین بار مراجعه به شهردار و دیگر مسئولان مرتبط ترتیب اثری داده نشد.

بخشنامه «همسان‌سازی حقوق و مزایای کارمندان قرارداد کار معین (مشخص) با کارمندان پیمانی» در سال جاری ابلاغ شد. پرسنل قراردادی شهرداری قروه، خواستار اجرای بی‌کم و کاست این بخشنامه هستند و می‌گویند: باید حقوق ما به اندازه کارمندان پیمانی مجموعه‌ی شهرداری افزایش یابد.

*تجمع اعتراضی کارگران شهرداری خرمشهرنسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه مقابل فرمانداری برای چند مین بار درسال جدید

روز سه شنبه ۲۱ اردیبهشت برای چندمین بار در سال جدید،کارگران شهرداری خرمشهربرای بنمایش گذاشتن اعتراضشان دست به تجمع مقابل فرمانداری ویژه این شهرستان دراستان خوزستان زدند.

درهمین رابطه شهردار خرمشهربه خبرنگار رسانه ای گفت: در حال حاضر اعتبار لازم برای پرداخت حقوق کارگران در حساب شهرداری خرمشهر موجود است، اما حساب شهرداری با شکایت یک پیمانکار مسدود شده است.

او با اشاره به مسدودیت‌های مکرر حساب شهرداری و ایجاد مشکلات در پرداخت حقوق کارگران گفت: از مسئولان استانی درخواست شده با تمهیداتی حساب شهرداری خرمشهر را از حالت انسداد خارج کنند و آن‌ها قول انجام این کار را به ما داده اند و پیش بینی می‌شود فردا بتوانیم بخشی از مطالبات کارگران خدمات شهری شهرداری خرمشهر را پرداخت کنیم.

درهمین رابطه:ادامه اعتراضات کارگران شهرداری خرمشهر نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه با برپایی تجمع مقابل فرمانداری

روز دوشنبه ۶ اردیبهشت، کارگران شهرداری خرمشهر درادامه اعتراضاتشان نسبت به عدم پرداخت بموقع حقوق وحق بیمه دست به تجمع مقابل فرمانداری این شهرستان دراستان خوزستان زدند.

کارگران معترض شهرداری خرمشهر به خبرنگار رسانه ای گفتند: علاوه بر دستمزد پرداخت نشده جاری، مزایای مزدی معوق نیز از قبل داریم و همچنین نگران حق بیمه‌هایی هستیم که به موقع به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز نمی‌شود. در این صورت، ما در برخی ماه‌های سال دریافت خدمات درمانی و تمدید دفترچه‌های خود با مشکل مواجه می‌شویم.

این کارگران با بیان اینکه سخت‌ترین کار را در این شرایط نامناسب انجام می‌دهیم و کار ما برای حفظ آرامش و نظافت شهرها بسیار مهم است، افزودند: باید شوراهای شهر، استانداری‌ و حتی مقامات استانی با نظارت بر عملکرد شهرداری‌ها به فکر کارگران باشند و بودجه خاص برای پرداخت مطالبات مزدی آن‌ها اختصاص دهند.

این کارگران گفتند: بی‌توجهی مسئولان شهرداری و شورای شهر خرمشهر به پرداخت مطالبات آن‌ها باعث شده بارها برای وصول مطالباتشان دست به اعتراض بزنند که آخرین آن روز گذشته (در روز ششم اردیبهشت ماه) انجام شد.

*تجمع  اعتراضی کارگران شهرداری اروندکنارنسبت به عدم پرداخت ماه حقوق وحق بیمه مقابل ساختمان شهرداری

روزسه شنبه ۲۱ اردیبهشت، کارگران شهرداری اروندکنارهم برای انعکاس هرچه بیشتر صدای اعتراضشان نسبت به عدم پرداخت ماه حقوق وحق بیمه دست به تجمع مقابل ساختمان شهرداری این شهر از شهرستان آبادان زدند.

کارگران تجمع کننده به خبرنگاررسانه ای گفتند:از سال پیش تاکنون مطالبات مزدی و بیمه‌ای خود را به صورت ناقص دریافت کرده‌اند و با وجود جابجایی چندین شهردار هنوز این بی‌نظمی ادامه دارد.

کارگران شهرداری اروند کنار با بیان اینکه با وضعیت موجود، نگران افزایش مطالباتمان در ماه‌های آینده هستیم،اضافه کردند: مدیریت شهری اروند کنار هنوز تمهیدات قابل قبولی برای پرداخت مطالبات کارگران انجام نداده است.

*ادامه تجمعات اعتراضی دانش آموزان پایه‌های نهم ودوازدهم نسبت به امتحان حضوری

روزهای دوشنبه وسه شنبه(۲۰ و۲۱ اردیبهشت)، دانش آموزان پایه‌های نهم ودوازدهم با برپایی تجمع مقابل اداره آموزش و پرورش در شهرهای امیدیه،ایذه،بابل،کیش،ورامین و……به اعتراضاتشان نسبت به امتحان حضوری ادامه دادند.

*بازداشت موقت اسماعیل گرامی بازنشسته زندانی بعد از ۳۸روز زندان ، همچنان ادامه دارد 

اسماعیل گرامی از بازنشستگان معترض به وضعیت سخت معیشنی است که درتاریخ ۱۴ فروردین توسط عوامل امنیتی درمنزلش بازداشت گردید و همچنان بعد از ۳۸ روز بازداشت و بلاتکلیفی در زندان تهران بزرگ بسر میبرد .

با وجود پیگیری های مکرر همسر آقای گرامی از طریق شعبه دو بازپرسی دادسرای اوین ، متاسفانه هیچگونه اطلاعی از وضعیت پرونده آقای گرامی ندارند و این زحمت کش بازنشسته ۶۷ ساله با وجود بیماری های زمینه ای همچنان در بازداشت و بلاتکلیفی  بسر میبرد .

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران وحومه ،  اینگونه برخوردهای پلیسی امنیتی با فعالان بازنشسته را بشدت محکوم میکند و ادامه بازداشت آقای گرامی را تحت فشار گذاشتن خانواده این بازنشسته زندانی میداند و خواستار آزادی بدون قید وشرط ایشان میباشد.

*تجمع  اعتراضی مالباختگان مجتمع تجاری  آدینه نسبت به عدم تحویل واحدهای خریداری شده در محله چله خانه رشت

روزسه شنبه ۲۱ اردیبهشت برای چندین وچندمین بار، مالباختگان مجتمع تجاری  آدینه نسبت به عدم تحویل واحدهای خریداری شده اعتراض کردند وامروز درمحله چله خانه رشت دراستان گیلان اجتماع کردند.

*گلخانه‌داران کهگیلویه و بویراحمد دست به تجمع مقابل استانداری زدند تا معافیتشان از پرداخت حق بیمه کارگران ادامه پیدا کند

روز دوشنبه ۲۰ اردیبهشت، گلخانه‌داران کهگیلویه و بویراحمد با برپایی تجمع مقابل استانداری خواهان استمرار معافیت بیمه‌ای واحدهای تولیدی تا ۵ نفر کارگرشدند.

*جان باختن ۴۲۹ کارگر براثرحوادث کاری دراستان تهران در سال۹۹

۴۲۹ کارگر براثرحوادث کاری دراستان تهران در سال۹۹ جان خودرا ازدست دادند.

به گزارش ۲۱ اردیبهشت روابط عمومی اداره کل پزشکی قانونی استان تهران،دکترمهدی فروزش گفت:درسال گذشته (۱۳۹۹)،چهارصدوبیست ونه مورد فوت ناشی از حوادث کار به مراکز پزشکی قانونی استان ارجاع شده است که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۸ که تعداد فوت ناشی از حوادث کار ۴۵۹نفر اعلام شده بود۶درصد کاهش یافته است.

وی گفت: از کل فوت شدگان ناشی از حوادث کار درسال گذشته۴۱۴نفرمردو۱۵نفرزن بوده اند.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate