اخباروگزارشات کارگری ۱۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰

– ادامه وگسترش اعتراضات دانش آموزان پایه‌های نهم ودوازدهم کشورنسبت به امتحان حضوری مقابل اداره آموزش و پرورش

– اعتراض کارگران پیمانی معدن زغال سنگ البرز شرقی نسبت به نداشتن امنیت جانی،شغلی ومعیشتی

همزمان با پنجمین روز بی خبری از ۲ کارگر جوان معدن بزرگ زغال سنگ طزره دامغان محبوس درعمق ۳۵ متری

– تجمع اعتراضی کارگران شرکتی وحجمی برق منطقه ای غرب نسبت سطح نازل حقوق،تبعیض درپرداخت حقوق ومطالبات(کارمساوی حقوق نابرابر)،اجرانشدن طرح طبقه بندی مشاغل وعدم تبدیل وضعیت مقابل ساختمان شرکت 

«شغل برابر  حقوق نصف»،«شرکت های پیمانکاری خون نیروهای حجمی را در شیشه کرده اند»

– تجمع اعتراضی رانندگان مترو تهران نسبت به سطح نازل حقوق،رفع تبعیض بین همکاران،شرایط سخت کاری و در اولویت واکسیناسیون قرارنگرفتن در محوطه‌ی شرکت بهره‌برداری مترو

– اعتراض هزاران نفر از کارکنان رسمی وزارت نفت نسبت به تبعیض وپایمالی حقوقشان ازجمله عدم اجرای افزایش دستمزد ۲۵ درصدی

– اعتراض کارگران عملیاتی شرکت ملی حفاری ایران نسبت به مصوبه افزایش حقوق سال ۱۴۰۰

– تجمع اعتراضی پژوهشگران نسبت به تعطیلی کتابخانه ملی مقابل سازمان اسناد و کتابخانه ملی

– تجمعات اعتراضی میوه فروشان بازارچه میوه و تره بار گچساران نسبت به مسدود شدن راه های تردد مقابل فرمانداری واتاق اصناف

– تجمع اعتراضی مرغداران استان فارس نسبت به ناهماهنگی قیمتهای تمام شده و قیمت جوجه یک روزه و گرانی نهاده های دامی مقابل استانداری

– جان باختن کارگرکارخانه پولادین دژ کاوه براثر سقوط تیرآهن برویش

– جان باختن یک کارگر در هشتگرد براثر سقوط از ارتفاع بدنبال بریدگی سیم بوکسربدلیل بارسنگین

– جان باختن یک کارگر در مرز باشماق براثر پرس شدن بین دو تریلی

*ادامه وگسترش اعتراضات دانش آموزان پایه‌های نهم ودوازدهم کشورنسبت به امتحان حضوری مقابل اداره آموزش و پرورش

اخبار منتشره در رسانه ها وشبکه اجتماعی در روز چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت حاکی از ادامه وگسترش اعتراضات دانش آموزان پایه‌های نهم ودوازدهم کشورنسبت به امتحان حضوری با تجمع مقابل اداره آموزش و پرورش،راه اندازی کارزار وهشتک «نه به امتحان حضوری» می باشد.

+ تجمع اعتراض دانش آموزان پایه های نهم و دوازدهم زنجان نسبت به امتحان حضوری مقابل ساختمان مرکزی اداره کل آموزش و پرورش استان

روز چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت،جمعی از دانش آموزان پایه های نهم و دوازدهم استان زنجان برای انعکاس صدای اعتراضشان نسبت به امتحان حضوری مقابل ساختمان مرکزی اداره کل آموزش و پرورش این استان تجمع کردند.

+ همچنین خبرها وفیلم های منتشره درشبکه های حاکی از برپایی تجمع اعتراضی دانش آموزان شهرهای اردبیل،اهواز،بروجرد،بیرجند،تبریز،خرم آباد،سمنان،شیراز،فولادشهر،کرج،یزدو……مقابل اداره آموزش وپروش می باشد.

+ بنابهمین گزارشات،نیروهای انتظامی دانش آموزان معترض را دریزد مورد ضرب وشتم قراردادند ومعترضین شعار می دادند:«نترسید نترسید ما همه باهم هستیم»

+ در فولاد شهر نیروهای انتظامی با دانش آموزان تجمع کننده یورش بردند وضمن ضرب شتم آنها چند نفری راهم بازداشت کردند.

+ در اردبیل دانش آموزان معترض شعار میدادند:«حضوری کفن میخواد نداریم نداریم»

+ اخبار وفیلم های منتشره دررسانه ها وشبکه ها اجتماعی هممچنین از راه اندازی کارزار وهشتک «نه به امتحان حضوری» حکایت می کنند.

*اعتراض کارگران پیمانی معدن زغال سنگ البرز شرقی نسبت به نداشتن امنیت جانی،شغلی ومعیشتی همزمان با پنجمین روز بی خبری از ۲ کارگر جوان معدن بزرگ زغال سنگ طزره دامغان محبوس درعمق ۳۵ متری

روز چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت همزمان با پنجمین روز بی خبری از ۲ کارگر جوان معدن بزرگ زغال سنگ طزره دامغان محبوس درعمق ۳۵ متری ، کارگران پیمانی معدن زغال سنگ البرز شرقی اعتراضشان را نسبت به نداشتن امنیت جانی،شغلی ومعیشتی،ابرازکردند.

براساسا گزارش رسانه ای شده،کارگران پیمانکاری معادن زغال سنگ البرز شرقی اعلام کردند: برخی از پیمانکاران طرف قرارداد با شرکت ذغال سنگ البرز شرقی از سال‌ها پیش به منظور انجام تعهدات اجرای استخراج ذغالسنگ، حفاظت فنی و ایمنی کار را جدی نمی‌گیرند.

بنا بر اظهارات این کارگران؛ هم‌اکنون چند شرکت دست اول پیمانکاری در تونل‌های «برناکی» با ۱۵۰ کارگر، «کلاریز» با ۲۵۰کارگر، «مادر» با ۲۰۰کارگرو «رزمجای غربی» مجری استخراج ذغالسنگ هستند که هریک مطابق عرف رایج کارهای پروژه‌ای اجرای مسئولیت خود را پیش می‌برند.

این منابع کارگری با تاکید بر اینکه چندین سال است که تونل رزمجای شرقی، مرکزی، تونل ۳۰، تونل یک واکلن ۴ از مسئولیت شرکت البرز شرقی خارج شده وبه طور کل به بخش خصوصی واگذار شده‌اند،  افزودند: اخیرا تونل ۳۵ به یک پیمانکار جدید واگذار شده و در روز‌های آینده با بکارگیری کارگران پیمانکاری فعالیت استخراجی خود را آغاز خواهد کرد.

آن‌ها در ادامه گفتند: با وجود فراهم بودن همه امکانات ایمنی در مجموعه معادن البرز شرقی، اما کم‌کاری پیمانکاران و نبود نظارت بر کار آن‌ها موجب شده تا شاهد اتفاقاتی تامل‌ برانگیز همچون از دست دادن همکاران در این مجموعه باشیم.

آن‌ها یادآور شدند: طی سالهای متوالی شاهد بروز حوادث دلخراش برای همکاران خود در مناطق مختلف معدنی بویژه در معادن زغال سنگ بوده‌ایم که درناکترین این اتفاقات حدودا سه سال پیش در معدن زغال سنگ زمستان یورت استان گلستان با ۴۳ کشته رخ داد که هنوز به وضعیت خانوادهای آن‌ها رسیدگی نشده است.

کارگران اظهار داشتند: کارفرمای مادر برای پایین آوردن هزینه‌ها کار استخراج را در اختیار پیمانکاران بخش خصوصی قرار می‌دهد. این پیمانکاران زمانی که کار را به دست می‌گیرند برای اینکه سودی برایشان بماند، تلاش می‌کنند هزینه‌ها را از قراردادی که با کارفرما دارند، پایین‌تر هم بیاورند. کارفرمایان هیچگاه به کیفیت پایینِ کارِ پیمانکاران خود نگاه نمی‌کنند و تنها به کمیت آن نگاه می‌کنند. در واقع‌ عدم تطبیق قیمت برنده شدن در مناقصه و هزینه‌های اتمام کار یک بحران است.

آن‌ها تاکید کردند: برخی مسئولان تنها به فکر بازدهی محدوده کار خود هستند و به کارگری که بایستی ساعت‌ها در اعماق زمین زغالسنگ استخراج کند، فکر نمی‌کنند.

این کارگران در ادامه اظهار داشتند: بارها در برابر این شرایط ناایمن کارگاه‌ها به مسئولان بالادستی گزارش داده‌ایم اما نتیجه‌ای نداشته است. حتی درباره حادثه اخیر تونل ۴۲ که منجر به محبوس شده دو نفر از همکارانمان شده بارها کارگران از شرایط ناایمن کارگاه و صداهایی که از سقف و دیواره کارگاه به گوش می‌رسید، به پیمانکار اخطار داده بودند.

کارگران با اشاره به اینکه کاهش هزینه‌ها امنیت جانی کارگران معدنچی را تهدید می‌کند، گفتند: به عنوان نمونه برخی مدیران بخش پیمانکاری معدن زغال سنگ البرز شرقی برای کم کردن هزینها از تعداد ستون‌های چوبی نگهدارنده سقف کارگاه استخراج کم می‌کنند. این کم کاری موجب ناایمن شدن سقف کارگاه‌ها شده و امکان ریزش آوار سنگ و خاک را از سقف و دیواره بیشتر می‌کند.

به گفته آن‌ها؛ در مقابل این همه سختی کار در کارگاه‌های استخراج ذغال سنگ، کارگران پیمانکاری معدن زغال سنگ البرز شرقی در مقابل کارگران قرارداد مستقیم، از حداقل‌های مزدی برخوردارند و حقوق ماهانه آن‌ها کفاف معاش خانوادگی آن‌ها را نمی‌دهد.

آن‌ها با بیان اینکه معادن زیرمجموعه واحد البرز شرقی علارغم داشتن همه امکانات ایمنی به دلیل «کم گذاری» پیمانکاران بالاترین ضریب حوادث را دارند، در ادامه اضافه کردند: سه دلیل اصلی برای وقوع این حوادث می‌شود فهرست کرد: نخست بی‌توجهی کامل و عدم آموزش کارفرمایان پیمانکاری معادن که تقریبا هیچ آشنایی و التزامی به ایمنی کارگران و محیط ندارند. دوم سودجویی شرکت‌های پیمانکاری که در تامین کفش، کلاه، لوازم و هرگونه تجهیزات ایمنی محیطی برای کارگران کم کاری می‌کنند. آن‌ها در واقع با جان کارگران بازی می‌کنند. سوم مماشات نهادها در خصوص صدور مجوز پیمانکاران که به راحتی اجازه فعالیت هر کسی را در معادن می‌دهند. در کنار همه این موارد، موضوع دیگری که امنیت جانی کارگران را به خطر می‌اندازد، گماردن برخی افراد در مسئولیت‌های کلیدی است که از تخصص کافی برخوردار نیستند. این افراد به واسطه سفارش و وابستگی‌های خانوادگی با برخی مسئولان و مدیران داخلی شرکت و خارج از آن، عنوان و جایگاه شغلی حساس گرفته‌اند.

کارگران همچنین گفتند: میزان تخصص این افراد که در پست‌های کلیدی این واحد معدنی هم اکنون فعالیت دارند به نسبت مسئولانی که در دهه‌های ۶۰ و ۷۰مسئولیت داشتند، اندک است.

طبق اظهارات کارگران پیمانکاری معدن زغالسنگ البرز شرقی؛ متاسفانه ما کارگران در معادن شاهد هستیم که به راحتی جان همکارانمان با بی‌احتیاطی و کم‌توجهی کارفرمایان و پیمانکاران گرفته می‌شود. بعد از سال‌ها هنوز اراده چندانی برای حل ریشه‌ای مشکلات و برخورد با پیمانکاران و کارفرمایان و آموزش آن‌ها وجود ندارد. معادن کشور رها شده‌اند و کارگران صرفا با جان خودشان و تقریبا با کمترین امکانات و تجهیزات در دل کوه‌ها مشغول به کارند. برای مثال کارگران معادن بعد از ۱۶ ساعت کار هنوز یک محل استراحت مناسب ندارند. در عین حال از وضعیت بهداشت در حمام، دستشویی، رختکن و حتی سرویس‌های غذاخوری رضایت ندارند. در واقع شرکت‌های پیمانکاری صرفا به دنبال سود بیشتر برای خودشان هستند و باید با این شرکت‌ها برخورد شود.

به گفته آن‌ها؛ عرف کارگاه‌های استخراج اینگونه است که هر شش ماه یکبار لباس ایمنی و هر سال یکبار کفش ایمنی به کارگران داده می‌شود اما برخی شرکت‌های پیمانکاری به دلیل مشکلات مالی یا هر دلیل دیگری این عرف را رعایت نمی‌کنند و این هزینه‌ها از جیب کارگران پرداخت می‌شود.

*تجمع اعتراضی کارگران شرکتی وحجمی برق منطقه ای غرب نسبت سطح نازل حقوق،تبعیض درپرداخت حقوق ومطالبات(کارمساوی حقوق نابرابر)،اجرانشدن طرح طبقه بندی مشاغل وعدم تبدیل وضعیت مقابل ساختمان شرکت 

«شغل برابر  حقوق نصف»،«شرکت های پیمانکاری خون نیروهای حجمی را در شیشه کرده اند»

روز چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت،کارگران قراردادی شرکت برق منطقه ای غرب(کرمانشاه،کردستان وایلام)برای اعتراض به سطح نازل حقوق،تبعیض درپرداخت حقوق ومطالبات(کارمساوی حقوق نابرابر)،اجرانشدن طرح طبقه بندی مشاغل وعدم تبدیل وضعیت دست به تجمع مقابل ساختمان شرکت در میدان گلایول کرمانشاه زدند.

تجمع کنندگان با برافراشتن پلاکاردی با مضمون زیرضمن بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به عملکرد شرکت های پیمانکاری خواهان پایان دادن به تبعیض بین کارگران قراردادی ورسمی شدند:

«شغل برابر  حقوق نصف»،«شرکت های پیمانکاری خون نیروهای حجمی را در شیشه کرده اند»

براساس گزارش رسانه ای شده، نیرو‌های اپراتور شرکتی نسبت به میزان حقوق دریافتی و عدم افزایش حقوق مطابق با بخشنامه قانون کار جمهوری اسلامی ایران و همچنین نسبت به نابرابری‌های موجود در آیتم‌های رفاهی، بیمه، مالیات و عدم اجرای درست طرح طبقه بندی مشاغل از سوی شرکت پیمانکار اعتراض دارند.

درهمین رابطه:سومین تجمع اعتراضی صدها کارگرشرکتی و حجمی شرکت‌های توزیع نیروی برق سراسر کشورنسبت سطح نازل حقوق،تبعیض درپرداخت حقوق ومطالبات وعدم تبدیل وضعیت مقابل مجلس

روزسه شنبه ۱۷ فروردین برای سومین باراز۱۴ اسفند ماه۹۹+، صدها کارگر شرکتی و حجمی شرکت‌های توزیع نیروی برق سراسر کشوربرای انعکاس هرچه بیشتر صدای اعتراضشان نسبت سطح نازل حقوق،تبعیض درپرداخت حقوق ومطالبات(کارمساوی حقوق نابرابر) وعدم تبدیل وضعیت مقابل مجلس دست به تجمع مقابل مجلس زدند وخواستارقطع شدن دست شرکت های پیمانکاری،حقوق و مزایای برابر با نیروهای رسمی و لغو آزمون تبدیل وضعیت شدند.

بنابه گزارش رسانه ای آزمون تبدیل وضعیت قرار قبلا قرار بود ۲۰ فرودین ماه ۹۹ توسط توانیردر سال جاری برگزارشود که بدنبال اعتراضات کارگران به ۳۱ اردیبهشت ماه موکول شد.

روزیکشنبه ۱۵ فروردین ۱۴۰۰دوباره،سیدحسین سجادی معاونت تحقیقاتی و منابع انسانی شرکت توانیر طی  نامه‌ای به فدائی رئیس موسسه آموزش‌های تخصصی صنعت آب و برق که متولی برگزاری آزمون تغییر حالت اشتغال شرکت‌های توزیع برق سراسر کشور است، خواسته است که امکان تغییر شیوه برگزاری آزمون را بررسی نماید.

*تجمع اعتراضی رانندگان مترو تهران نسبت به سطح نازل حقوق،رفع تبعیض بین همکاران،شرایط سخت کاری و در اولویت واکسیناسیون قرارنگرفتن در محوطه‌ی شرکت بهره‌برداری مترو

روز چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت، رانندگان مترو تهران برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به سطح نازل حقوق،رفع تبعیض بین همکاران،شرایط سخت کاری و در اولویت واکسیناسیون قرارنگرفتن دست به تجمع  در محوطه‌ی شرکت بهره برداری راه آهن شهری تهران و حومه زدند.

برپایه گزارش رسانه ای شده،تجمع کنندگان خواهان اعمال حق جذب و سختی کار، قرار گرفتن در اولویت واکسیناسیون، اصلاح عناوین شغلی، اجرای کامل بخشنامه‌‌های افزایش دستمزد کارگری مصوب شورای عالی کار، عدم اجرای طرح حذف راهبر کمکی قطار، اصلاح فرمول و نحوه محاسبه مالیات بر حقوق پرسنل، رفض تبعیض میان کارکنان عملیاتی و پرسنل ستادی، احیا و اجرای دستورالعمل تامین تجهیزات انفرادی راهبران هستند.

*اعتراض هزاران نفر از کارکنان رسمی وزارت نفت نسبت به تبعیض وپایمالی حقوقشان ازجمله عدم اجرای افزایش دستمزد ۲۵ درصدی

روزچهارشنبه ۱۵ اردیبهشت، کارکنان رسمی وزارت نفت که در هلدینگ خلیج‌فارس واقع در منطقه ویژه پتروشیمی اشتغال دارند،اعتراضشان را نسبت به تبعیض وپایمالی حقوقشان ازجمله عدم اجرای افزایش دستمزد ۲۵ درصدی اعلام کردند.

آنها به خبرنگار رسانه ای گفتند: طرح پرداخت حقوق به صورت اداره کاری و جداسازی آن‌ها از سیستم جامع وزارت نفت در دستور کار قرار گرفته و احتمال اجرای آن بسیار زیاد است. این طرح به دلیل نارضایتی پرسنل مناطق پتروشیمی در دو شهر ماهشهر و عسلویه به حالت تعلیق درآمده و در حال حاضر اجرا نشده است. این در حالی است که دیگر کارمندان دولتی از مزایای افزایش ۲۵ درصدی دستمزد برخوردار هستند. 

آنها افزودند: پاداش بهره‌وری شش ماهه اول و دوم مصوب نفت در سال ۹۹ به ما تعلق نگرفته است درحالیکه دیگر هلدینگ‌ها از این مزایای شغلی برخوردار هستند. «نفت کارت» یکی دیگر از مزایای نیروهای رسمی وزارت نفت محسوب می‌شود که تمامی هلدینگ‌ها نیز از آن برخوردار هستند اما ما را از این مولفه نیز محروم کرده‌اند. 

آنها ادامه دادند: بیمارستان‌های ملی نفت ماهشهر و اهواز به دلیل بدحسابی‌های هلدینگ حاضر به عقد قرارداد سالیانه نیستند و قراردادها به صورت ماهیانه عقد می‌شود. این موضوع نیز مشکلات درمانی فراوانی را برای ما به وجود آورده است. 

آنها اضافه کردند:زمان واگذاری شرکت به بخش خصوصی، هیچکدام از کارکنان طبق قانون مدیریت خدمات کشوری شانس انتقالی و جابجایی نداشته‌اند و آیتم ۱۴۵۰که به حق ماموریت پرسنل رسمی در شرکت‌های واگذاری خصولتی اشاره می‌کند، در قبال آنها اجرا نشده است. 

*اعتراض کارگران عملیاتی شرکت ملی حفاری ایران نسبت به مصوبه افزایش حقوق سال ۱۴۰۰

کارگران عملیاتی شرکت ملی حفاری ایران نسبت به مصوبه افزایش حقوق سال ۱۴۰۰ بشدت اعتراض دارند.

 

بنابه گزارش رسانه ای شده،بر اساس اعلام کارکنان اقماری و عملیاتی NIDC تصویب چنین مصوبه ای برای افزایش حقوق در یک دهه گذشته بی سابقه است و خواستار اصلاح آن شدند.

طبق محاسبات صورت گرفته با مصوبه افزایش حقوق امسال کارکنان عملیاتی کمترین میزان افزایش حقوق در بین کارکنان صنعت نفت را خواهند داشت.

در پایان اگر هم کسور مالیات را در نظر بگیریم متوجه خواهیم شد این دسته از کارکنان نسبت به سال گذشته افزایش حقوقی نخواهند داشت.

*تجمع اعتراضی پژوهشگران نسبت به تعطیلی کتابخانه ملی مقابل سازمان اسناد و کتابخانه ملی

روز چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت،تعدادی از پژوهشگران برای اعتراض به تعطیلی‌های متوالی کتابخانه ملی دست به تجمع مقابل سازمان اسناد و کتابخانه ملی زدند.

تجمع کنندگان به خبرنگاران گفتند:تعطیلی کتابخانه ملی ضرر معنوی بزرگی به متخصصان، نخبگان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی توصیف می‌کنند.

 آنها افزودند: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با ۱۰۰هزار متر مربع مساحت و گنجینه‌ای از هزاران سند و منبع پژوهشی ارزشمند پیش از این هم برای ماه‌ها از دسترس پژوهشگران و دانشجویان خارج شده بود.

آنها اضافه کردند: محیط کتابخانه، برای مراجعان ایمن‌تر از بسیاری از اماکن عمومی دیگر است و حتی اگر تمام ظرفیت طبق پروتکل‌های بهداشتی تکمیل شود، باز فاصله بین افراد حدود شش متر خواهد بود. از طرفی، تهویه فضای داخلی کتابخانه به شکل مکشی-دمشی است و محیط استانداردی دارد.

*تجمعات اعتراضی میوه فروشان بازارچه میوه و تره بار گچساران نسبت به مسدود شدن راه های تردد مقابل فرمانداری واتاق اصناف

روزجمعه ۱۵ اردیبهشت،جمعی از میوه فروشان بازارچه میوه و تره بار(کپری ها) به نمایندگی ازبقیه همکارانشان برای  اعتراض به مسدود شدن راه های تردد دست به تجمع مقابل فرمانداری  واتاق اصناف گچساران زدند.

*تجمع اعتراضی مرغداران استان فارس نسبت به ناهماهنگی قیمتهای تمام شده و قیمت جوجه یک روزه و گرانی نهاده های دامی مقابل استانداری

روزچهارشنبه ۱۵ اردیبهشت،جمعی از مرغداران استان فارس برای اعتراض به ناهماهنگی قیمتهای تمام شده و قیمت جوجه یک روزه همچنین گرانی نهاده های دامی دست به تجمع مقابل استانداری فارس زدند و با برافراشتن پلاکاردهای متعدد از مسئولان جهاد کشاورزی و استاندار خواهان رسیدگی به مشکلات خود و رانت هایی که در این زمینه صورت می گیرد شدند.

*جان باختن کارگرکارخانه پولادین دژ کاوه براثر سقوط تیرآهن برویش

روز چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت،یک کارگر کارخانه پولادین دژ کاوه حین کار دراین واحد تولیدی انواع سازه های فولادی واقع در شهرصنعتی کاوه ساوه براثر سقوط تیرآهن برویش دردم جانش را ازدست داد.

*جان باختن یک کارگر در هشتگرد براثر سقوط از ارتفاع بدنبال بریدگی سیم بوکسربدلیل بارسنگین

یک کارگر ۴۵ ساله حین کارحمل مصالح ساختمانی به طبقه چهارم در یک ساختمان نیمه کاره واقع در هشتگرد،استان البرز ناگهان بر اثر بار سنگین، سیم بوکسر طناب، دور گردن وی پیچیده و از طبقه چهارم به پایین سقوط و براثر ضربه شدید در دم جان خود را ازدست داد.

*جان باختن یک کارگر در مرز باشماق براثر پرس شدن بین دو تریلی

صبح روز چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت،یک کارگر اهل روستای کولان شهرستان مریوان حین کاردر مرز باشماق بین دو دستگاه تریلی گرفتارشد و جان خود را از دست داد.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate