اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۵ آوریل ۲۰۲۱

تهیه و تنظیم، مینا بهروزی

رشد ۲۷ درصدی تعداد زنان سرپرست خانوار

آمارها از رشد ۲۷ درصدی تعداد زنان سرپرست خانوار حکایت دارد. 

این موضوع در شرایطی که بازار کار زنان ایران که زیر ضربات سنگین تحریم و به‌ویژه کرونا، در ۱۵‌ ماه گذشته به‌شدت تخریب شده، زنگ خطری بزرگ را به صدا درآورده است.

آمارهای رسمی می‌گوید نسبت زنان به مردان سرپرست خانوار در سال ۹۸، یعنی تا قبل از اوج‌گیری پاندمی کرونا، ١٣/٧درصد بوده، این نسبت در استان‌های سیستان و بلوچستان در جنوب شرقی ایران و گیلان در شمال ایران رکورد شکسته و به  ۲۰/١ درصد رسیده است. 

 

تشویق و تبلیغ کودک همسری توسط ارگان مبلغ خشونت علیه زنان جمهوری اسلامی 

در یکی از برنامه‌های پخش شده از صدا وسیما دختری کم سن و سال از خاطرات آشنایی و ازدواجش در سن پانزده سالگی می‌گوید و مجری برنامه با تشویق این زوج جوان به آنها می‌گوید اگر ازدواج نکرده بودند، بعد از کمی تلاطم عشق و عاشقی آخرش به هیچ چیزی نمی‌رسیدند.

ازدواج زیر ۱۸ سال، تباه کردن دوران کودکی و تجاوز رسمی به کودکان دختر است. جمهوری اسلامی به پشتوانه ی اسلام مجوز کودک همسری می دهد، درصورتیکه حکومتها مسئول امنیت و رفاه کودکان هستند، جمهوری اسلامی ضد زن و ضد کودک علنا و بطور قانونی حقوق کودکان و زنان را نقض می کند. نبود قوانین حمایتی که حامی کودکان و زنان باشد، وجود قوانین مذهبی و آغشته به سنت و با تشدید سیاستهای افزایش جمعیت در سالهای اخیر و بالا بردن مبلغ وام ازدواج و سازماندهی و تبلیغ حکومتی برای این امر، باعث شده کودکان بیشتری نسبت به یک دهه گذشته از رویای خوش کودکی بیرون کشیده و به چرخه بردگی جنسی سپرده شده اند.

کودک همسری، یعنی بردگی جنسی از کودکی!

کودک همسری، تجاوز آشکار به جسم و روان کودکان است!

جمهوری اسلامی مدافع تجاوز و خشونت است!

حکومتی که نمیتواند از حقوق کودکان و زنان صیانت کند و در زمینه ی حقوق زنان و کودکان و هم در تمامی عرصه ها ناکارآمد است باید سرنگون گردد و چاره ی این وضعیت نه به جمهوری اسلامی و طرد و منزوی کردن و بایکوت همه جانبه این حکومت توسط تمام جوامع بین الملل تا روز سرنگونی آن است.  

سمیه کارگر با تودیع قرار وثیقه‌ی ۵۰۰ میلیون تومانی آزاد شد

سمیه کارگر، روز چهارشنبه ۸ اردیبهشت ماه، با تودیع قرار وثیقه از زندان قرچک ورامین آزاد شد.

 جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات سمیه کارگر در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران برگزار شد.

ضمن تبریک این آزادی به سمیه کارگر و خانواده وی، حق طلبی، اعتراض و بیان عقیده حق مسلم تمام انسانهاست و تمام زندانیان سیاسی و فعالین دربند باید فورا و بدون هیچ قید و شرط و تعیین وثیقه ای آزاد شوند، این اهرم فشار تامین وثیقه باید از روی زندانیان سیاسی برداشته شود. 

پرونده سازی علیه فرزانه انصاری فر

فرزانه انصاری فر خواهر فرزاد انصاری فر، از جانباختگان اعتراضات آبان ۹۸ در پی دریافت ابلاغیه ای جهت شرکت در جلسه رسیدگی به  دادسرای عمومی و انقلاب بهبهان فراخوانده شده است.

وی با اتهام‌هایی چون «برهم زدن امنیت ملی»، «اجتماع و تبانی» و «توهین به رهبری» به دادگاه انقلاب احضار شد.

 این اتهام ها در حالی علیه فرزانه انصاری فر مطرح شده که روز چهارشنبه ۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰، او به اداره اطلاعات بهبهان احضار شده بود و از او خواسته شده بود تا با اخذ تعهد کتبی مانع از پیگیری برای دادخواهی برادرش فرزاد انصاری فر شود، اما به دلیل قبول نکردن این تعهد، پرونده ای برای تجمع روز پنجشنبه ۲۶ تیرماه ۹۹، و پیوستن او به کمپین نه به جمهوری اسلامی علیه او گشوده شده است.

جمهوری اسلامی تنها با کشتار، شکنجه، سرکوب، بازداشت و زندان است که توانسته تا به الان به عمر ننگینش ادامه دهد، اما با تمام این رفتارهای غیر انسانی در ایران انقلابی عظیم در حال وقوع است انقلابی که هیچ گریزی از آن نیست جامعه به تنگ آمده از این نظام فاسد و جنایتکار این حکومت را در آینده ای بسیار نزدیک به زیر خواهند کشید و جامعه ای سرشار از آزادی، برابری و انسانیت خواهد ساخت.

تلاش حکومت برای ناامن‌سازی خیابانها برای زنان، به وسیله یگان ویژه زنان

نیروی انتظامی جمهوری اسلامی از راه‌اندازی واحدهای یگان‌ویژه زنان خبر داد. حسن کرمی، فرمانده یگان‌های ویژه ناجا، از حضور موثر واحدهای عملیاتی زنان در ماموریت‌های آینده یگان ویژه خبر داد و گفت این واحدها  خلاء‌های گذشته در برخورد با ناامن‌کنندگان شهرها را رفع خواهد کرد. فرمانده یگان های ویژه ناجا زیرساخت های فرهنگی و اعتقادی را از ملزومات واحد زنان دانست. گفتنی است سرهنگ دوم “فاطمه سلطانی نسب” فرمانده یگان زنان در این بازدید ضمن ارائه برنامه های اجرایی از آمادگی های یگان زنان، گزارشی ارائه کرد.

همه میدانیم که بخش عظیمی از مبارزه زنان ایران علیه حجاب و علیه وجود و نفس گشت ارشاد است، و همین مبارزه باعث رسانه ای شدن خشونتهای گشت ارشاد با پشتوانه قانون شده است. تا جاییکه حتی در رسانه های بین المللی نیز اعتراض زنان علیه وجود یک بازوی قانونی سرکوب در خیابانها منعکس شده است. بر کسی پوشیده نیست که گشت ارشاد به عنوان یک الگوی آزار کلامی و روانی و جسمی و حتی در برخی موارد جنسی زنان در خیابانها مستقر شده است.

پیام فوزیه خالصی به مناسبت اول ماه مه روز جهانی کارگر

گرامی باد روز جهانی کارگر

امسال  هم مثل سال های گذشته  هیچ  بهبودی در  معیشت مردم  ایجاد نشده هیچ، بلکه هر روز و هر لحظه بدتر و بدتر می‌شود. مردم بخصوص طبقه  کارگر هر روز زیر بار ناعدالتی و ظلم  ظالم  لگدمال میشوند. نه سالمند و بازنشسته امیدی به فردای خود دارد و نه جوانی روزنه ای اميدبخش در مقابل خود میبیند. بسیاری از کودکان خانواده های کارگری و مردم محروم به جای بازی و شادی کردن و حضور در کلاس های درس، در کارگاه ها به شاگردی و وردستی استادکاران مشغولند و یا در سر چهارراه ها مشغول پاک کردن شیشه های ماشینها هستند و مدام مورد تحقیر و توهین واقع می شوند. بخشی از کودکان هم در میان زباله‌ها به دنبال خوراکی می گردند. و حال اینکه  زندگی پر از رفاه و شادی وخوشی با جیب های  پر از پول هایی  که از عموم  انسانها  به یغما برده شده، سهم  کسانی شده و ميشود که هیچ لیاقت و سودمندی ای برای جامعه ندارند. حق شادی و رفاه کودک دزدیده شد  تا  کودک کار و خیابان پدید آید.

حقوق کارگران را چپاول کردند تا فقیر شوند و سفره شان بی رونق گردد. بیکار کردند تا انسانهای دردمند کولبر و سوختبر شوند و در مرزها با شلیک مستقیم مزدوران حکومتی کشته شوند.

و برای تحقق این فجایع حق اعتراض را گرفتند تا اجرای احکام شلاق، زندان  و شکنجه را ممکن سازند. 

و این حقوق باید هرچه زودتر به تمام مردم باز گردانده شود و این نمی شود مگر با قدرت اعتراض و مبارزه عمومی . در روز جهانی کارگر قدرت خود را گرد هم آوریم.

فوزیه خالصی

جمهوری اسلامی نماینده قاتلان مردم ایران است. با تمام قوا برای سرنگونی این حکومت فاسد و جنایتکار که تنها راه بقای خود را زندان، شکنجه، جنایت واعدام میداند باید دست به مبارزه ای بی وقفه زد.

خطاب به هیلل نویر:

خواهان اخراج جمهوری اسلامی از کمیسیون زن سازمان ملل شوید

رای نصف هم برای ما ارزشی ندارد

هیلل نویر، مدیر اجرایی دیده‌بان سازمان ملل، با اشاره به فایل صوتی افشا شده مصاحبه ظریف، در توییتر نوشت : «رای ایران در کمیسیون مقام زن سازمان ملل را باید نصف حساب کرد، زیرا آنها این‌گونه زنان را ارزش‌گذاری می‌کنند.» 

خطاب به هیلل نویر ؛

رای این حکومت آپارتاید جنسیتی نه تنها نباید نصف به حساب بیاید بلکه باید از این سمت برکنار و از این سازمان اخراج شود و بجای مسئولیت دادن به این حکومت، باید بخاطر بیش از چهار دهه تبعیض و خشونت سازمانیافته علیه زنان و جنایتهای حکومتی در دادگاه های علنی محاکمه شوند.

جای سران جنایتکار جمهوری اسلامی تنها پشت میله های زندان است.

حکومتی که در قوانین آن حق و حقوق زن را نصف مرد میدانند و هیچ گونه کرامتی برای زنان قائل نیست و عملا زنان را انسان نمیدانند، نمیتواند هیچ سمتی در هیچ یک از ارگانهای مدافع حقوق زنان و حتی هیچ ارگان بین المللی داشته باشد.این حکومت فقط و فقط لایق سرنگونی است. 

خودکشی یک دختر نوجوان در شهرستان پیرانشهر 

روز دوشنبه ششم اردیبهشت‌ماه، یک دختر نوجوان به نام “ژینه‌ر پوردیان” فرزند محمد اهل روستای “کوپر” از توابع پیرانشهر با اقدام به خودکشی به زندگی خود پایان داد.

به گفته یک منبع مطلع، این شهروند به دلیل مخالفت خانواده با ازدواجش از طریق حلق آویز کردن اقدام به خودکشی کرده است . 

مرکز آمار و اسناد سازمان حقوق بشری هه‌نگاو

با خودکشی یک دختر ۱۷ ساله در دیواندره، شمار دخترانی که سن آنها زیر ۱۸ سال بوده و  طی چهار ماه گذشته در شهرهای مختلف کُردستان به زندگی خود پایان داده‌اند به ۱۲ مورد رسید.

ایسکرا  ۱۰٩۱

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate