اخباروگزارشات کارگری ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰

اخباروگزارشات کارگری ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰برابربا ۱ مه ۲۰۲۱ روز جهانی کارگر

زنده باداول ماه مه روزهمبستگی جهانی کارگران علیه نظام سرمایه داری

اتحاد اتحاد   رمزپیروزی ماست

– تجمع سراسری کارگران ،بازنشستگان و مستمری بگیران در روزاول ماه مه

– مجموعه گزارشاتی درباره تجمعات تهران:

+حضور گسترده پلیس و گارد ویژه و مأموران امنیتی مقابل وزارت کار جهت ممانعت از برگزاری تجمع روز جهانی کارگر

+گزارش تکمیلی اتحادیه آزاد کارگران ایران از فراخوان تجمع روز جهانی کارگر‌ مقابل وزارت کار

+عسل محمدی، هیراد پیربداقی، سعید ملایری دستگیر شده‌اند

+گزارش کانال سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران وحومه:

+ کانال کمیته پیگیری ایجاد تشکل های کارگری ایران:گزارشی از روز جهانی کارگر

– راهپیمایی وتجمع جمعی از کارگران مجتمع کشت وصنعت نیشکر هفت تپه برای گرامیداشت روز جهانی کارگر

+بیانیه کارگران هفت تپه به مناسبت فرا رسیدن روز جهانی کارگر

– کانال سندیکا و انجمن کارگران مریوان وسروآباد:

برگزاری اول ماه مه روز جهانی کارگر و تبریک این روز در کارگاهای ساختمانی سطح شهرمریوان

– گزارشاتی از مراسم روز جهانی کارگر درسنندج:

+بازداشت شیث امانی و هوشنگ کریمی در سنندج

+گرامیداشت روز جهانی کارگر در سنندج

+راهپیمایی کارگران در سنندج به مناسبت روز جهانی کارگر

– گرامیداشت روز جهانی کارگر در بانه

– برگزاری مراسم اول ماه مه روز جهانی کارگر در مریوان

– کنش های دامنه دارکارگران شرکت آب و فاضلاب سوسنگرد نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه

– تجمع اعتراضی دانش آموزان پایه‌های نهم ودوازدهم استان اصفهان نسبت به امتحان حضوری مقابل اداره کل آموزش و پرورش

– آتش‌سوزی در کمپ کارگری روستای شیرینو کنگان و سوختن وسایل کارگران در روزجهانی کارگر

– جان باختن علیرضا رستمی کارگر بیکار شده فولاد زاگرس قروه بر اثر کرونا در روزجهانی کارگر

*تجمع سراسری کارگران ،بازنشستگان و مستمری بگیران در روزاول ماه مه

روز شنبه ۱۱ اردیبهشت برابر با اول ماه مه روز جهانی کارگر، کارگران ،بازنشستگان و مستمری بگیران در ادامه حق خواهیشان در شهرهای اراک،اصفهان،اهواز،تبریز،خرم آباد،رشت ،ساری،شوش،قزوین،کرج،کرمانشاه،مشهد،نیشابور و… دست به تجمع مقابل اداره تامین اجتماعی زدندوشعارهای زیر را سردادند:

– فریاد فریاد از این همه بیداد

– همسانسازی کجا بود دروغ بود و ریا بود

– ننگ ما ننگ ما صدا و سیمای ما

در تهران نیروهای انتظامی وامنیتی با ضرب وشتم وبازداشت تعدادی از حاضرین در خیابان آزادی تهران مانع برپایی تجمع مقابل وزارت کار شدند.

بدنبال این اقدام سرکوبگران تعدادی از اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران وحومه بهمراه تعدادی از زنان بازنشسته درپایانه آزادی با سردادن شعارهای اعتراضی ازجمله:

– کارگر کارگر  اتحاد اتحاد

– کارگر معلم    اتحاد اتحاد

– نان کار آزادی حق مسلم ماست

– کارگر می میرد ذلت نمی پذیرد

 راهپیمایی کردند .

*در زیر نظرتان را به مجموعه گزارشاتی دراین رابطه جلب می کنیم:

+حضور گسترده پلیس و گارد ویژه و مأموران امنیتی مقابل وزارت کار جهت ممانعت از برگزاری تجمع روز جهانی کارگر

امروز شنبه یازدهم اردیبهشت ۱۴۰۰ به دنبال فراخوان کارگران، بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی، معلمان و دیگر مزدبگیران برای برگزاری تجمع روز جهانی کارگر مقابل وزارت کار و سازمان تأمین اجتماعی، این محل و خیابان‌های اطراف تماماً توسط گارد ویژه و نیروهای امنیتی قُرُق شده است.

همزمان خانه کارگر در محل درب پشتی وزارت کار در خیابان بهبودی مراسمی را شروع کرده‌اند که کاملاً توسط نیروهای امنیتی محافظت می‌شود تا نیروهای مستقل امکان نیابند که به درون آن مراسم رفته و صدای اعتراض خود را عنوان کنند.

در مراسم خانه کارگر جمعیتی پنجاه، شصت نفره حضور دارند و حسن صادقی که از ضدکارگری‌ترین عوامل حکومتی است پشت تریبون قرار گرفته و مشغول سخنرانی شده است.

کارگران، بازنشستگان و فعالین مستقل در تلاش‌اند تا بتوانند سَدِ نیروهای امنیتی را بشکنند و صف و تجمع اعتراضی خود را شکل دهند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران- یازدهم اردیبهشت ۱۴۰۰

+گزارش تکمیلی اتحادیه آزاد کارگران ایران از فراخوان تجمع روز جهانی کارگر‌ مقابل وزارت کار

امروز شنبه ‌یازدهم‌ اردیبهشت ۱۴۰۰ نیروهای امنیتی و‌ انتظامی خیابان آزادی محدوده وزارت کار و خیابان‌های اطراف را کاملاً به محاصره خود درآورده بودند تا مانع از شکل‌گیری تجمع کارگران در روز جهانی کارگر شوند.

همزمان از ساعت ۹ صبح مزدوران خانه کارگر و حسن صادقی از ضدکارگری‌ترین چهره‌های حکومتی تعداد ۶۰، ۷۰ نفر از عوامل دست‌چین شده خانه کارگر را با اتوبوس به خیابان پشت وزارت کار که هیچ ارتباطی به فراخوان کارگران برای تجمع مقابل وزارت کار در خیابان آزادی نداشت انتقال داده بودند و با سوار کردن بلندگوهای بزرگ بر پشت وانت سعی در مصادره و تصرف تجمع روز جهانی کارگر کردند.

مراسم ضدکارگری خانه کارگر که با تلاوت قرآن و پخش سرود جمهوری اسلامی از بلندگوها شروع شد و در ادامه حسن صادقی در تعریف و تمجید از مسئولین حکومتی بخصوص سالاری رئیس سازمان تأمین اجتماعی به سخنرانی پرداخت.

در طول مراسم خانه کارگر، نیروهای انتظامی و امنیتی به محافظت شدید از آنها پرداختند ‌‌و مانع از حضور کارگران مستقل شدند.

همزمان در خیابان اصلی مقابل وزارت کار از همان ساعات اولیه صبح حجم بسیار زیادی از نیروهای پلیس ‌و لباس شخصی‌ها مستقر شده بودند که مانع از شکل گیری تجمع کارگران شوند. با نزدیک شدن به ساعت ۱۰:۳۰ که زمان شروع تجمع بود حضور نیروهای امنیتی بخصوص لباس شخصی‌ها بسیار شدت گرفت به طوریکه در جلوی متروی شادمان تجمع گسترده‌ای از لباس شخصی‌ها به وجود آمده بود که مانع از عبور تجمع کنندگان از مترو به جلوی وزارت کار شوند.

جمع زیادی از کارگران، بازنشستگان، معلمان و دیگر فعالین به محل‌ وزارت نزدیک شده بودند که اقدام به برگزاری تجمع نمایند و این منجر به ترس و وحشت و دستپاچگی نیروهای امنیتی شده بود که لباس شخصی‌ها از ترس اقدام حاضرین برای برگزاری تجمع، هر کسی را که به او مشکوک میشدند ‌سریعاً دستگیر کرده و سوار بر ماشین‌های پلیس می‌کردند . گمانه‌زنی‌ها بر این است که حدوداً نزدیک به ۳۰ نفر در محدوده وزارت کار دستگیر شده‌اند.

موقعیت وزارت کار به طوری است که نیروهای امنیتی و‌ انتظامی به راحتی می‌توانند اطراف آن‌ را قُرُق کنند و اجازه نزدیکی به ساختمان را ندهند. بخصوص که هم مقر پلیس راهنمایی و رانندگی مقابل وزارت و هم زیر زمین ساختمان وزارت را قبل از شروع تجمعات مملو از نیروهای گارد ویژه و لباس شخصی میکنند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران- ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰

+عسل محمدی، هیراد پیربداقی، سعید ملایری دستگیر شده‌اند

امروز و در پی فراخوان کارگران برای برگزاری تجمع روز جهانی کارگر مقابل وزارت کار، تعداد زیادی از فعالین توسط نیروهای امنیتی دستگیر شده‌اند. عسل محمدی، هیراد پیربداقی و سعید‌ ملایری از جمله دستگیر شدگان هستند.

در سنندج نیز شیث امانی عضو هیأت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران به همراه چند نفر دیگر دستگیر شده است.

از اسامی دیگر دستگیر شدگان هنوز اطلاعی در دست نیست اما به‌ محض اطلاع اسامی آنها منتشر خواهد شد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران دستگیری کارگران و‌ فعالین کارگری را قویاً محکوم میکند و خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط آنهاست .

اتحادیه آزاد کارگران ایران- ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰

+گزارش کانال سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران وحومه:

تجمع اعتراضی امروز یازده اردیبهشت کارگران و بازنشستگان که به مناسبت روزجهانی کارگر براساس فراخوان قراربود مقابل وزارت کار برگزار شود توسط حضور چشمگیر پلیس و لباس شخصی ها ونیروهای ضدشورش به خشونت کشیده شد در ابتدای تجمع  تعدادی از کارگران وبازنشستگان‌ توسط این نیروها بازداشت شدند.

با توجه به جو امنیتی و جلوگیری پلیس برای هرگونه تجمع، تعدادی از اعضای سندیکا بهمراه تعدادی از زنان بازنشسته درپایانه آزادی با سردادن شعارهای اعتراضی راهپیمایی کردند .

گزارشی درباره تجمعات سراسری کارگران،بازنشستگان ومستمری بگیران و بازداشت یک کارگر بازنشسته درتبریز

به گزارش کانال رسمی سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران، اعتراض به دروغگویی و فریب سازمان تامین اجتماعی بازنشستگان خشمگین را در شهرهای تهران، کرج، اهواز، اراک، مشهد، شوش، خرم آباد، تبریز، رشت، ساری، اصفهان، قزوین، نیشابور به خیابان آورد. کانون های بازنشستگی دست نشانده که با فریب های خود بازنشستگان را در ناآگاهی نگه می دارند از چند روز مانده به اعتراض کارگران ا امیدوار کردند که حقوق هایشان افزایش خواهد یافت و از روز پنجشنبه با گذاشتن قول های مسوولین بازنشستگی به آنان القا کردند که کار تمام شده است. خانه کارگری ها هم برای ایجاد تفرقه در میان بازنشستگان و با علم به اینکه بسیاری از اعضایشان در تجمعات بازنشستگان مستقل شرکت می کنند، تلاش کردند اعتراضات بازنشسته ها را مصادره و در گول زدن بازنشسته ها به همدستی سازمان تامین اجتماعی برخیزند.

در تبریز با دستگیری احد اصدقی نماینده کانون بازنشستگان تبریزی که هفته پیش برای مذاکره به تهران آمده بود موجی از خشم را در بازنشستگان تبریزی به وجود آورد و با شعار «میمیریم میمیریم/ حقمون و میگیریم» به تظاهرات آمده بودند. در رشت کارگران که با اطلاعیه های جعلی منتشر شده در فضای مجازی برای لغو تجمع روبرو شده بودند بازهم به مقابل اداره تامین اجتماعی آمده و این تفرقه افکنی را خنثا کرده و فریاد« همسان سازی کجا بود/ دروغ، فریب، ریا بود» را سر دادند. در اصفهان با آنکه حضور گارد ویژه بسیار چشمگیر بود بازنشستگان تجمع خود را برپا کرده خواستار همسان سازی واقعی شدند.

در تهران از ساعت ۸ با استقرار پلیس و نیروهای لباس شخصی، معلوم بود که تجمعی را نخواهند گذاشت شکل بگیرد. از ساعت ۹ صبح کمتر از ۲۰۰ نفر خانه کارگری ها در ضلع شمالی وزارت کار برای تشکر از رییس سازمان تامین اجتماعی آمده بودند که معلوم بود حتا حنایشان برای اعضای خودشان هم دیگر رنگ نداشته وگرنه چنین حقیر نمی شدند. در کنار این تجمع عده ای که خود را دانشجویان دانشگاه تهران می نامیدند با دستگاههای فیلمبرداری و مصاحبه با کارگران، عقایدشان را در مورد موضوعات مختلف کارگری جویا می شدند.

در مترو شادمان حضور لباس شخصی ها مشهود بود و هر تجمع سه نفره را خنثا می کردند. هدف پیرزنان و پیرمردان بودند. چندین خانم بازنشسته گوشی های تلفنشان گرفته شد. اتوبوس های شرکت واحد از ساعت ۹ تا حدود ساعت ۱۰ از نگهداشتن اتوبوس خود در ایستگاه شادمان منع شده بودند. چندین بازنشسته دستگیر و روانه ون های مستقر در آنجا شدند. بسیاری از بازنشسته ها توسط لباس شخصی ها با تهدید و توهین به مقابل مترو برده و آنان را وادار می کردند برگشته و سوار مترو گردند.

+کانال کمیته پیگیری ایجاد تشکل های کارگری ایران:گزارشی از روز جهانی کارگر

شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ در روز جهانی کارگر اتحادیه پیشکسوتان با‌ هدف تفرقه‌افکنی بین گروه‌های بازنشستگان وخودی و غیر خودی کردن آن، تجمعی را در ساعت ۹ صبح برگزار کردند. در این تجمع محجوب رییس مادام‌العمر خانه کارگر نیزحضور داشت.

در تمام اضلاع وزارت کار نیروهای امنیتی را مستقر کرده بودند و آنها رفت و آمدها را بشدت کنترل می‌کردند و به هیچ عابری اجازه‌ی توقف نمی‌دادند‌

عکاسان معروف امنیتی بدون استثنااز تمامی رهگذران عکس و یا فیلم می‌گرفتند.

در قسمت شمالی اداره سخنران با بلندگوصحبت می‌کرد و نیروهای گارد با آرامی ایستاده بودند تا محجوب در معیت آنان به سئوالات بازنشستگان پاسخ دهد و تا ساعت ۱۰ مراسم کاملا خاتمه یافت. سئوال محوری بازنشستگان هم‌چنان بی‌جواب ماند: “تخصیص مبلغ ناچیز متناسب سازی و لحاظ نکردن آن در پایه‌ی حقوق”

پس از پایان تجمع خودی‌ها، تعدادی از بازنشستگان به سمت درب وزارت‌خانه در خیابان آزادی حرکت کردند اما نیروهای امنیتی اجازه‌ی ایستادن هم نمی‌دادند. تعدادی از بازنشستگان در نبش خیابان بهبودی جمع شدند ولی با ممانعت تعداد هر دم افزون نیروها مواجه شدند.

یکی از خانم ها را دستگیر کردند به طرف خودرو ون بردند اما خانم از چنگ چند نفر خود را به‌طرز ماهرانه‌ای نجات داد و با دویدن از محل دور شد و بازنشستگان مجددا در نبش خیابان شکاری جمع شدند.

خانم بازنشسته‌ای می‌گفت امروز چهره‌ها و تیپ‌های خاص و جدیدی را دیدم. یکی از ماموران به دیگری می‌گفت:

 ” گویا قرار بوده امروز تجمع عظیمی پا بگیرد که “حتا ما را هم احضار کرده‌اند”.

افراد به طور پراکنده از سر خیابان بهبودی تا نزدیک سازمان را در رفت و آمد بودند. زمانی که پلیس وارد مترو شد فعالان توانستند جمع شوند اما مجددا بازگشته و به پراکندن تجمع کنندگان مشغول شدند. وقتی با اعتراض مردم مواجه شدند یکی از گاردی‌ها پرسید اصلا چرا آمده‌اید؟ زن سالمندی گفت امروز برای روز کارگر آمدیم اما متوجه شدیم که روز پلیس است و اشتباه آمده‌ایم!!!.

هرچه زمان می‌گذشت حضور مردم بیشتر می‌شد در هر دو سوی خیابان آزادی دسته‌های پراکنده دیده می‌شدند که سعی در ایجاد حرکتی داشتند اما دیدیم که ماموران، افراد شرکت کننده در تجمع را بازداشت کرده و به مینی بوس کرم رنگی که از صبح مقابل اداره پارک شده بود سوار می‌کنند. در بین مردمی که با هم گفتگو می‌کردند تعدادی از معلمان شاغل و بازنشسته و جوانانی از زن و مرد نیز برای گرامی‌داشت روز کارگر حضور داشتند.

خانم فرحزادی گفت داخل تاکسی شدم که پلیس امنیت جلوی ماشین را گرفت و از من کارت شناسایی خواست و افرادی که با او بودند از کارتم عکس و فیلم گرفتند‌. آنها دست‌هایم را گرفته بودند و می کشیدند که من نتوانستم تعادلم را حفظ کنم و وقتی داشتم می‌افتادم گویا خود لباس شخصی‌ها مرا گرفتند. من روی زمین نشستم چون دستم را کشیده بودند نمی توانستم آن راحرکت دهم و درد شدیدی داشتم. کیفم را داشتند می‌بردند که یکی از آنها پس گرفت و روی زمین گذاشت. بالاخره خودشان کمک کردند و از زمین بلندم کردند و من از پل عابر با کمک یکی از همکاران گذشتم‌.

در بازگشت داخل مترو چند نفر مشاهداتشان را بیان می‌کردند:

* دو تن از زنان بازنشسته‌ی تامین اجتماعی بازداشت شدند اما پس از مدت کوتاهی آزاد شدند.

* نیروهای امنیتی و انتظامی بسیار زیاد بودند، همه‌ را پراکنده می‌کردند ما در مسیر به سمت مترو راه افتادیم چند شعار هم دادیم – فقط کف خیابون به‌دست میاد حقمون

– از بس دروغ شنیدیم ما دیگه رای نمیدیم

– معیشت منزلت حق مسلم ماست

– واکسیناسیون رایگان انجام باید گردد

اما دوباره حمله کردند و مانع از ادامه دادن تظاهرات شدند.

* ما هم برای چند لحظه در سمت فروشگاه توانستیم شعار بدهیم اما به سرعت هجوم آوردند.

* هیچ جا نمی‌گذاشتند چند نفر جمع شویم. آقای مسنی داشت فیلم می‌گرفت همراه خانمش بود اما ۶ نفر بر سرش ریختند و موبایل و خودش را گرفتند و بردند. مدتی هست که از نیروهای جوان استفاده می‌کنند.

این روایت‌ها نشان از وحشت دولت‌مردان از کارگران و معلمان و بازنشستگان دارد که گرامی‌داشت یک روز جهانی را بر‌نمی‌تابند.

*راهپیمایی وتجمع جمعی از کارگران مجتمع کشت وصنعت نیشکر هفت تپه برای گرامیداشت روز جهانی کارگر

روز شنبه ۱۱ اردیبهشت برابر با اول ماه مه،جمعی از کارگران کشت وصنعت نیشکر هفت تپه با راهپیمایی وبرپایی تجمع در این مجتمع وایراد سخنرانی وسردادن شعارها روز همبستگی جهانی کارگران را گرامی داشتند.

+بیانیه کارگران هفت تپه به مناسبت فرا رسیدن روز جهانی کارگر

امروز یک می (یازده اردیبهشت) روز جهانی کارگر است روزی که می بایست کار تعطیل می بود و کارگران با خیالی آسوده در کنار خانواده های خود دور هم جمع میشدند و جشن میگرفتند اما ما سالهاست که با آسودگی بیگانه ایم و امروز باید از دردها و تلاشها و حال و آینده مان بگوئیم و این روز را در وضعیت قرمز کرونا برای سرمایه دارن کار کنیم اما علیرغم این مشقت ها شعار ما “کارگر هفت تپه اتحاد اتحاد” در روز جهانی کارگر یعنی “کارگران جهان اتحاد اتحاد” است. ما از هفت تپه با ندای این اتحاد، روز کارگر را به طبقه کارگر در ایران و جهان تبریک میگوئیم.

اما امروز باید نگاهی به سال گذشته بیاندازیم و کارهایمان را مرور کنیم و ببینیم کجا هستیم و باید به کجا برویم. هفت تپه در سال گذشته اعتصابات و اعتراضات طولانی و قدرتمندی داشت که ماحصل اعتراضات سال گذشته و سالهای قبل تر کشیدن اسدبیگی و یارانش به دادگاه، افشای فساد مدیران و همکاران فاسد ، گرفتن حقوق های معوق و تمدید دفترچه های بیمه بود. سال گذشته تمرکز مبارزه ما بر نفی بخش خصوصی و خلع ید از اسدبیگی بود اما خواسته های دیگرمان همچون بازگشت به کار همکاران اخراجی و بسیاری مطالبات عرفی هم وجود داشتند که کماکان در راه دستیابی به آنان مبارزه میکنیم، در این میان اما مسائل و مشکلات با کارفرما و عواملش و توطئه های آنها کم نبود که خوشبختانه کارگران هفت تپه هشیارند و یک به یک توطئه ها را خنثی کردند. در اعتصاب طولانی تابستان گذشته خلع ید از مالکان فعلی به مطالبه اصلی کارگران آسیب دیده از خصوصی بازی ها در سراسر ایران بدل شد و این نشاندهنده جایگاه کارگران هفت تپه در جامعه کارگری ایران است.ما حق خواهی را با تحمل هزینه های فراوان از اخراج و زندان و پرونده های متعدد قضائی پرداخت کردیم با اینحال امروز متحدتریم، امروز روشن تریم و میدانیم چه نمی خواهیم و چه میخواهیم الان در مقطعی هستیم که ماحصل این اعتراض و اتحاد و خون دل خوردن های ما در حال نتیجه دادن است ما گفتیم بخش خصوصی را بیرون می کنیم و هفت تپه را پس می گیریم و اینک محکم تر از همیشه در روز کارگر اعلام میکنیم که روی این عهد می مانیم و آنرا به سرانجام خواهیم رساند چرا که معتقدیم اسدبیگی و بخش خصوصی بزرگترین مانع تولید و ارتقا کیفیت زندگی کارگران بوده و باید بروند و این خواسته اصلی کارگران است.هفت تپه باید به دولت برگردد و با مدیریت و نظارت شورایی کارگران اداره شود.

در روز کارگر فرصت را غنیمت شمرده و از کلیه کارگران و کسانی که از اعتصاب و اعتراضات ما و از نمایندگان ما حمایت کردند و در سخت ترین شرایط کنار ما بودند تشکر ویژه نموده و این پیام را میرسانیم که همراهی شما هیچگاه از نظر ما پنهان نخواهد شد. ما کارگران هفت تپه از اعتراضات برحق مراکز مختلف کارگری و آموزشی و درمانی و خدماتی حمایت می کنیم و خواستار آزادی کارگران و فعالین بازداشت شده و همه زندانیان سیاسی هستیم.

اعتراض کارگران فولاد و هپکو و نفت و گاز و پتروشیمی ها، کارگران شهرداری ها، معلمان، بازنشستگان این نور دیدگان ما، پرستاران و کادر درمان که در قلب ما جای دارند و با فداکاری درس شرافت و آزادگی میدهند بیانگر این است که همه جا درد یکی است. علیه خصوصی سازی، علیه شرکتهای پیمانی و قراردادهای موقت ظالمانه، علیه فقر و تبعیض، علیه دستمزدهای چند برابر زیر خط فقر، علیه ایجاد تفرقه و تحریک میان کارگران ، هدف این اعتراضات دستیابی به زندکی بهتر و در خور شان مردم عزیز ایران است،درد کارگر درد نان شب است و زندگی بهتر و این روزها درد درمان است و دارو و واکسن.

دردها مشترک است و راه هم قطعاً مشترک است.

تجربه ما می گوید که ایجاد اتحاد گسترده کارگری ساده نیست اما عملی است. هرگاه کارگران با خرد جمعی وارد عمل شوند میتوانند به قدرت اتحادشان تکیه کنند و به اهداف خود برسند.ما تاکنون اساسا با اتکا به خرد جمعی و شورائی حرکت کرده ایم چرا که ما کارگریم و منافع واحد داریم و ناچاریم به یکدیگر تکیه کنیم. پس می بایست رمز موفقیت یعنی اتکا به خرد جمعی را تکثیر کنیم و مشکلات را یکی پس از دیگری از سر راه برداریم.

در این ایام‌ ما کارگران هفت تپه با هموطنانی که گرفتار این بیماری منحوس بوده و یا داغدار عزیزانشان هستند ابراز همدردی میکنیم و به فداکارانی که در این دوران سخت امید جامعه بودند بویژه کادر درمان درود میفرستیم و از صمیم قلب برایشان بهروزی آرزومندیم. با کارگران بخشهای مختلف کشور برای تهیه سریع واکسن استاندارد و رایگان و همگانی همصدا هستیم و تامین هزینه زندگی و معیشت مردم و تامین رایگان نیازهای درمانی و بهداشتی را وظیفه دولت و حق همه مردم ایران میدانیم.

در پایان مجدداً درود میفرستیم به تمام کارگران ایران و جهان و دستشان را به گرمی میفشاریم.

روزتان مبارک زحمتکشان

*کانال سندیکا و انجمن کارگران مریوان وسروآباد:

برگزاری اول ماه مه روز جهانی کارگر و تبریک این روز در کارگاهای ساختمانی سطح شهرمریوان

برگزاری اول ماه مه روز جهانی کارگر و تبریک این روز در کارگاهای ساختمانی سطح شهر در میان کارگران با حضور اعضای هیت مدیره انجمن کارگران ساختمانی مریوان و سرواباد

رمز رسیدن به مطالبات کارگران، اتحاد و همبستگی است…

روز جهانی کارگر بر تمامی کارگران، گرامی باد .

۱۴۰۰/۲/۱۱

*گزارشاتی از مراسم روز جهانی کارگر درسنندج:

+بازداشت شیث امانی و هوشنگ کریمی در سنندج

امروز شنبه ۱۱ اردیبهشت شیث امانی عضو هیأت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران و نماینده سابق کارگران کارخانه نساجی کردستان دستگیر شد.

امروز جمعی از کارگران سنندج که قصد داشتند در محل شهرک صنعتی تعمیرکاران سنندج مراسم گرامیداشت روز جهانی کارگر را برگزار کنند، قبل از شروع مراسم مورد حمله پلیس و‌ نیروهای امنیتی قرار گرفتند. مأمورین کارگران را مورد ضرب و شتم قرار دادند و چند نفر را دستگیر کرده‌اند که شیث امانی و هوشنگ کریمی کارگر جوشکار‌ گاز جزء دستگیرشدگان است.

+گرامیداشت روز جهانی کارگر در سنندج

امروز شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ جمعی از کارگران شهرک صنعتی شماره ۲ سنندج طی مراسمی روز جهانی کارگر را گرامی داشتند.

+راهپیمایی کارگران در سنندج به مناسبت روز جهانی کارگر

امروز یازدهم اردیبهشت ۱۴۰۰ جمعی از کارگران و فعالین کارگری سنندج به مناسبت روز جهانی کارگر در سطح خیابان راهپیمایی کردند.

*گرامیداشت روز جهانی کارگر در بانه

امروز شنبه ۱۱ اردیبهشت ماه، برای دومین بار جمعی از زنان و مردان آزادیخواه شهرستان بانه به مناسبت فرا رسیدن روز جهانی کارگر  در میدان کارگر این شهر تجمع کردند.

تجمع کنندگان با پخش شیرینی و توزیع ماسک در میدان کارگر این شهر فرا رسیدن اول ماه مه روز جهانی کارگر را گرامی داشتند. همچنین یکی از حاضرین به همین مناسبت در میان کارگران حاضر درمیدان کارگر سخنانی ایراد نمود که با استقبال آنها روبرو شد.

*برگزاری مراسم اول ماه مه روز جهانی کارگر در مریوان

این مراسم امروز شنبه ۱۱ اردیبهشت در پارک شانو  توسط نهادهای کارگری انجمن صنفی کارگران ساختمان،انجمن بازنشستگان تأمین اجتماعی، سندیکای خبازان، انجمن صنفی معلمان و نهاد مدنی جامعه دفاع از کودکان کار و خیابان برگزار شد. این گرامیداشت با قرائت قطعنامه مشترک توسط آرمان شکری از اعضای انجمن صنفی کارگران ساختمانی و فعال کارگری شروع شد که با استقبال گرم شرکت کنندگان و حاضرین قرار گرفت و با پخش شیرنی و تشویق حاضرین به پایان رسید.

منبع: کانال اتحادیه آزاد کارگران ایران

*کنش های دامنه دارکارگران شرکت آب و فاضلاب سوسنگرد نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه

روزشنبه ۱۱ اردیبهشت، کارگران شرکت آب و فاضلاب سوسنگرد دراستان خوزستان از کنش های دامنه دارشان نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه،خبردادند.

این کارگران با اشاره به عدم پرداخت حدود ده ماه حقوقشان به خبرنگاررسانه ای گفتند: برای وصول مطالباتمان تجمعات زیادی را مقابل شرکت آب و فاضلاب و نهادهای اجرایی محل اشتغال‌مان انجام داده‌ایم.

آنها افزودند:چندین ماه حق بیمه ما به تامین اجتماعی واریز نشده و ما در زمینه سوابق بیمه‌ای دچار مشکل هستیم که در زمان بازنشستگی نمود پیدا می‌کند.

*تجمع اعتراضی دانش آموزان پایه‌های نهم ودوازدهم استان اصفهان نسبت به امتحان حضوری مقابل اداره کل آموزش و پرورش

روز شنبه ۱۱ اردیبهشت،جمعی از دانش آموزان پایه‌های نهم ودوازدهم استان اصفهان برای بنمایش گذاشتن اعتراضان نسبت به امتحان حضوری با توجه به شیوع بیماری کووید ۱۹  دست به تجمع مقابل اداره کل آموزش و پرورش در کلانشهر اصفهان زدند.

*آتش‌سوزی در کمپ کارگری روستای شیرینو کنگان و سوختن وسایل کارگران در روزجهانی کارگر

بامداد روز شنبه ۱۱ اردیبهشت،یک کمپ کارگری در روستای شیرینو کنگان دچار آتش ‌سوزی شد وهمه وسایل کارگران در کمپ سوخت.

*جان باختن علیرضا رستمی کارگر بیکار شده فولاد زاگرس قروه بر اثر کرونا در روزجهانی کارگر

روز ۱۱ اردیبهشت روز جهانی کارگر، علیرضا رستمی کارگر بیکار شده فولاد زاگرس قروه بر اثر کرونا جانش را ازدست داد.

بنابه گزارش رسانه ای شده بتاریخ ۱۱ اردیبهشت،بعد از انحلال فولاد زاگرس در قروه کردستان در سال ۹۴، این کارگران برای پیگیری حقوق خود تلاش‌های بسیار کردند. علیرضا رستمی یکی از نمایندگان این کارگران بود که سال‌ها برای پیگیری مطالبات خود و همکارانش دوندگی کرد.

این کارگر چند ماه پیش از این، برای دریافت حقوق و حقوق سنواتی خود شکایت کرد؛ هنوز جوهر این شکایت خشک نشده بود که او بر اثر کرونا جان خود را از دست داد.

همکاران رستمی با اشاره به دوندگی‌های بسیار او می‌گویند: رستمی در اوج بیکاری و مشکلات بسیار، جان خود را بر اثر ویروس منحوس کرونا از دست داد؛ او مدت‌ها پیگیری حقوق خود و همکارانش بود.

امینی همکار نزدیک او می‌گوید: بعد سال‌ها دوندگی و تلاش برای رسیدن به خواسته و احقاق حق، هنوز جوهر شکایتش بعد ازهفت سال پیگیری خشک نشده بود که امروز باخبر شدم متاسفانه فوت کرده است. علیرضا ازسال ۸۲ تا ۹۲ درقسمت کوره بلند به عنوان آتشکار مشغول به کار بود و دراثر گازهای سمی و دود وگرد و غبار، دچار آسم خفیف ریوی شده بود. او دوتا دختر نیز دارد.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate