اخباروگزارشات کارگری ۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰

اخباروگزارشات کارگری ۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰(همراه با ضمیمه نگاهی به اعتراضات کارگری در سال ۱۳۹۹)

جاویدان باد خاطره ۲۰کارگربخون خفته کارخانه جهان چیت کرج بفرمان رژیم سلطنتی پهلوی در۸اردیبهشت ماه ۱۳۵۰

۲هزارکارگر کارخانه جهان چیت کرج دراعتراض به شرایط کاری دردناک کارخانه های محمدصادق فاتح یزدی،روز۸اردیبهشت ماه سال۱۳۵۰ دست به تظاهرات خیابانی زدند وتصمیم داشتند پیاده به سوی تهران راهپیمایی کنند، ژاندارم ها بفرمان رژیم سلطنتی پهلوی در کاروانسرای سنگی بررویشان آتش گشودند و۲۰نفرازکارگران جان باختند.

یاد وخاطرشان جاویدان باد

– تجمع اعتراضی قبول شدگان آزمون سال ۹۹ آموزش و پرورش کشور نسبت به بلاتکلیفی استخدامی مقابل مجلس برای دومین روز متوالی

– اعتراضات دامنه دار کارگران شهرداری زنجان نسبت به قرارداد کاری من درآوردی و عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل واصرارشهرداربرپایمالی حقوقشان وعدم برخورد جدی مدیرکل اداره کل کار استان

– ماراتن کارگران بازنشسته مخابرات راه دور شیرازدرراه دست یابی به مطالبات برحقشان

– اعتراض جمعی از کارگران بعضی از شرکت‌های نفتی ، حفاری و پتروشیمی جنوب نسبت به کاهش دوباره اضافه کاری ها

– ادامه کنش های کارگران شهرداری سده نسبت به عدم پرداخت ۳ ماه حقوق،عیدی ومطالبات دیگر

– قطعنامه تشکل های مستقل کارگران، معلمان، بازنشستگان، دانشجویان، زنان و مراکز کارگری به مناسبت اول ماه مه روز جهانی کارگر – سال ۱۴۰۰

– تجمع اعتراضی مالباختگان شهر خودرو مقابل سازمان صمت اصفهان

– درروزجهانی ایمنی وبهداشت کار(۲۸آوریل برابربا هشتم اردیبهشت ماه)رسانه ای شد:

۱- جان باختن ۱۰۱ کارگربراثرحوادث کاری دراستان مازندران درسال ۹۹

۲- مرگ ومصدومیت ۳ کارگر در حادثه آتش‌سوزی کانکس در بخش اصلاندوز مغان

*تجمع اعتراضی قبول شدگان آزمون سال ۹۹ آموزش و پرورش کشور نسبت به بلاتکلیفی استخدامی مقابل مجلس برای دومین روز متوالی

جمعی از قبول شدگان آزمون سال ۹۹ آموزش و پرورش (صاحبان کارنامه سبز آزمون ) شب را درپایتخت به صبح رساندند تاروز چهارشنبه ۸ اردیبهشت با برپایی تجمع مقابل مجلس برای دومین روز متوالی،عزم راسخشان را برای دستیابی به خواستشان مبنی براستخدام در آوزش وپرورش بنمایش بگذارند.

درهمین رابطه:تجمع اعتراضی دوباره قبول شدگان آزمون سال ۹۹ آموزش و پرورش کشور نسبت به بلاتکلیفی استخدامی مقابل مجلس

روز سه شنبه ۷ اردیبهشت ، جمعی از قبول شدگان آزمون سال ۹۹ آموزش و پرورش (صاحبان کارنامه سبز آزمون )درادامه اعتراضاتشان نسبت به بلاتکلیفی استخدامی بازهم خودرا از سراسر کشور به پایتخت رساندند تا با برپایی تجمع مقابل مجلس عزم راسخشان را برای احقاق حقوق برحقشان بنمایش بگذارند.

ما زنده به آنیم که آرام نگیریم:

*اعتراضات دامنه دار کارگران شهرداری زنجان نسبت به قرارداد کاری من درآوردی و عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل واصرارشهرداربرپایمالی حقوقشان وعدم برخورد جدی مدیرکل اداره کل کار استان

روز چهارشنبه ۸ اردیبهشت، کارگران شهرداری زنجان از اعتراضات دامنه دارشان نسبت به قرارداد کاری من درآوردی و عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل واصرارشهرداربرپایمالی حقوقشان وعدم برخورد جدی مدیرکل اداره کل کار استان،خبردادند.

یکی از کارگران معترض شهرداری زنجان به خبرنگار رسانه ای گفت: بارها به مسئولان شهرداری و اداره کار نامه فرستاده‌ایم که وضعیت قرارداد کارگران مشکل دارد و باید هرچه سریعتر اصلاح شود ولی تاکنون موفق به اصلاح قراردادها نشده‌ایم.

وی افزود:سال گذشته اداره کار چند نامه تذکر به شخص شهردار ارسال کرده و خواستار اصلاح قرارداد کارگران شده است ولی متاسفانه تا به این لحظه شهرداری اقدامی نکرده است. حتی مدیرکل کار ۱۲ اسفند سال گذشته نامه‌ای به شهردار ارسال کرده و در آن نامه با شهردار اتمام حجت کرده است. در این نامه تاکید شده است که اگر تا ۳۱ فروردین ماه سال ۱۴۰۰ شهرداری زنجان قرارداد کارگران را بر اساس طبقه‌بندی مشاغل تصحیح نکند برابر قانون مارالذکر در مراجع حل اختلاف موضوع فصل نهم قانون کار طرح و علیه شهرداری زنجان رای مقتضی صادر خواهد شد.

او ادامه داد: ولی متاسفانه مهلت شهرداری به اتمام رسیده و نکته جالب موضوع اینجاست از طریق نامه به اداره کار اعلام کردیم که فرصت شهرداری به اتمام رسیده و باید برابر قانون با شهرداری برخورد کنید ولی متاسفانه مدیرکل کار تا به این لحظه اقدامی انجام نداده است. حال سوال ما از مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان این است تا کی باید منتظر بمانیم تا جنابعالی برابر قانون با شهرداری برخورد کنید.

وی اضافه کرد: در سال‌های گذشته شهرداری زنجان در قرارداد با کارگران فضای سبز، عنوان “کارگر فصلی” قید می‌کرد که همین موضوع سبب اعتراض کارگران شد. اداره کار هم در چند نامه به شهرداری زنجان تذکر داد که در قرارداد عنوانی به نام کارگر فصلی وجود ندارد. به استناد مواد ۷ و ۲۱ قانون کار، انواع قرارداد کار از لحاظ مدت زمان به “قرارداد کار موقت” ، ” قرارداد کار غیرموقت یا دائم” ، ” قرارداد کار معین” تقسیم می‌شود و استفاده از عبارت قرارداد فصلی فاقد وجهه قانونی بود ولی شهرداری در غفلت خواب مسئولان چندین سال از این عبارت برای قرارداد کارگران فضای سبز استفاده می‌کرد. البته سرانجام شهرداری در اواخر سال گذشته عنوان کارگر فصلی را تغییر داد و حالا در قراردادها عنوان کارگر فضای سبز قید می‌کند؛ البته ما به این عبارت و عنوان هم اعتراض داریم.

*ماراتن کارگران بازنشسته مخابرات راه دور شیرازدرراه دست یابی به مطالبات برحقشان

روز چهارشنبه ۸ اردیبهشت،کارگران بازنشسته مخابرات راه دور شیرازدرادامه اعتراضات دامنه دارشان نسبت به عدم پرداخت مطالبات و وعده های پوچ برای باری دیگر دست به تجمع دراین کارخانه دراستان فارس زدند.

یکی از تجمع‌کنندگان به خبرنگار رسانه ای  گفت: تنها خواسته‌ی به‌حق ما بازنشستگان، پرداخت مطالبات ۱۵ ساله قبل، پیش از هر اقدامی برای احیای شرکت است. امیدواریم نماینده هیئت حمایت از صنایع و عوامل مالک شرکت، برای بار چندم توجیه شده باشند که دیگر کافی است و باید مطالبات کارگران بازنشسته را پرداخت کنند.  

قابل یادآوری است که تجمع کارگران بازنشسته مخابرات راه دور شیراز با ورود سرزده‌ی دادستان استان فارس به این شرکت همزمان شد.

*اعتراض جمعی از کارگران بعضی از شرکت‌های نفتی ، حفاری و پتروشیمی جنوب نسبت به کاهش دوباره اضافه کاری ها

روز چهارشنبه ۸ اردیبهشت،جمعی از کارگران بعضی از شرکت‌های نفتی ، حفاری و پتروشیمی جنوب اعتراضشان را نسبت به کاهش دوباره اضافه کاری ها درسال جدید رسانه ای کردند.

این کارگران به خبرنگار رسانه ای گفتند:با کاهش اضافه کاری ها عملا همان افزایش حقوق سال جاری برای آنها بسیار ناچیز خواهد شد.

بنابه گفته این کارگران، سال گذشته نیز طرح کاهش اضافه کاری در بعضی از این شرکت ها برای کارگران اجرایی شد.

قابل یادآوری است که کاهش اضافه کاری کارگران در بعضی از شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نفت در جنوب آنهم به بهانه صرفه جویی در حالی است که این کاهش فقط مختص کارگران است و مشمول مدیران و روسای ادارات نمی شود و نکته عجیب‌تر آنکه فقط شرکت‌های مستقر در جنوب که در خط مقدم تولید هستند مشمول این صرفه جویی شده اند.

*ادامه کنش های کارگران شهرداری سده نسبت به عدم پرداخت ۳ ماه حقوق،عیدی ومطالبات دیگر

روز چهارشنبه ۸ اردیبهشت برای باری دیگر، کارگران پیمانی شهرداری سده  در استان فارس خواهان پرداخت ۳ ماه حقوق،عیدی ومطالبات معوقه دیگرشان شدند.

یکی از کارگران معترض شهرداری سده به خبرنگاررسانه ای کفت:مطالبات معوقه کارگران مربوط به دو ماه حقوق به همراه عیدی و پاداش پایان سال ۹۹ به همراه یک ماه حقوق عقب افتاده سال جاری (۱۴۰۰) می‌شود.

او با بیان اینکه کارگران شهرداری خواهان دریافت معوقات مزدی خود هستند و برای چندمین بار از تریبون رسانه‌ها از مسئولان خواسته‌اند تا به مشکلات شهرداری سده و کارگرانش رسیدگی کنند، افزود: با وجود آنکه مسئولان در جریان مشکلات شهرداری سده و کارگرانش قرار دارند اما در عمل هیچ اقدامی انجام نمی‌دهند.

*قطعنامه تشکل های مستقل کارگران، معلمان، بازنشستگان، دانشجویان، زنان و مراکز کارگری به مناسبت اول ماه مه روز جهانی کارگر – سال ۱۴۰۰

امسال ما کارگران و معلمان و بازنشستگان و همه حقوق بگیران زحمتکش در حالی به مناسبت اول ماه مه روز جهانی کارگر، کیفر خواست خود را در برابر ستمگران قرار میدهیم که مرگ و وحشت ناشی از ویروس کرونا و مصائب بی شمار و لاینحل اقتصادی و معیشتی و نبود کوچکترین روزنه ای برای بهبود شرایط موجود و بی تفاوتی حکومتگران در برابر این وضعیت جهنمی، چنان سایه خود را بر بالای سر هست و نیست میلیونها انسان در سراسر کشور گسترانیده است که برای ما کارگران و معلمان و بازنشستگان و دیگر توده های زحمتکش و رنج دیده مردم ایران چاره ای جز در هم شکستن این وضعیت به نیروی متحد و سراسری اعتراضات مان باقی نگذاشته است. 

در این بین آن چیزی که ما شاهد و ناظر آن هستیم نه تنها بی تفاوتی حکومتگران در برابر شرایط موجود، بلکه تلاش مستبدانه آنان برای حفظ و بقایشان بر سریر قدرت و رقابت بر سر آن، و بند و بست با قدرتهای بزرگ جهانی و رقیب، به هر قیمتی است.

در یک کلام، آن چیزی که امروز بر ما مردم ایران و پس از گذشت نزدیک به ۴۳ سال پس از انقلاب ۵۷ تحمیل شده است چیزی جز خیانت و تبدیل جامعه ای بزرگ با دارا بودن خیره کننده ترین ثروتهای زیرزمینی و منابع انسانی به زمینی سوخته از سوی اقلیتی ستمگر نیست.

به همین دلیل هم است که برای ما، اول ماه مه روز جهانی کارگر و روز معلم و دیگر روزهای تاریخی دیگر نمیتواند صرفا گرامیداشت چنین ایام ستودنی و یا اعلام کیفرخواست مان در برابر ستمگران باشد.

ما برده نیستیم و تن به تداوم این وضعیت نخواهیم داد. 

حکومتگرانی که از طریق سرکوب و ساز و کارهای حاکمیتی بر بالای سر مردم به غارت و چپاول ثروتهای اجتماعی و استثمار گسترده کارگران و حقوق بگیران بر بستر مناسبات کار مزدی مشغول هستند باید بدانند که نیروی متحد کارگران و دیگر مزدبگیران زحمتکش در مقابل شرایط موجود با قدرت خواهد ایستاد.

از اینرو، ما کارگران و تشکلهای صنفی و مدنی امضا کننده این قطعنامه با هشدار به حکومتگران برای پایان دادن به شرایط موجود که بطور غیر قابل انکاری در تمامی ارکان زندگی اقتصادی و سیاسی اجتماعی کشور به کلافی سر در گم و بن بستی لاعلاج بدل شده و جامعه ای هشتاد میلیونی را در فرایند فروپاشی و اضمحلال قرار داده است ضمن تاکید بر سازماندهی عاجلانه اعتراضات سراسری و متحدانه، خواستهای حداقلی خود را برای شکل دهی به جامعه ای نوین و مبتنی بر تضمین پایه ای ترین حقوق انسانی به شرح زیر اعلام میداریم:

۱- افزایش فوری حداقل حقوق کارگران، معلمان و دیگر مزدبگیران شاغل و بازنشسته به بالای ۱۲ میلیون تومان در ماه و پرداخت بیمه بیکاری به کارگران و جوانان آماده به کار به میزان حداقل مزد، دستمزد کارگران و دیگر مزدبگیران زحمتکش باید توسط خود آنان تعیین و نهاد دولتی- کارفرمایی “شورای عالی کار” باید منحل گردد.

۲- واکسیناسیون کرونا باید‌ فوراً و به صورت رایگان و همگانی انجام گیرد.مراکز کاری از جمله کارخانه ها و کارگاه ها، ادارات و سایر محیط ها در دوره های افزایش شیوع بیماری تعطیل شده و حقوق این ایام و بیمه بیکاری به تمام کارگران و کارمندان پرداخت گردد.همچنین تمامی زندانیان می بایست تا پایان دوران بحران کرونا یا آزاد گردند و یا به مرخصی فرستاده شوند.

۳- پایان دادن به امنیتی کردن اعتراضات سیاسی، صنفی و مدنی، لغو مجازات اعدام و شلاق، لغو کلیه احکام صادره علیه فعالان کارگری، معلمان و دیگر جنبش‌های آزادی‌خواه و برابری طلب و آزادی بی قید و شرط همه کارگران، معلمان و فعالان سیاسی و اجتماعی در بند.

۴- آزادی بی قید و شرط ایجاد تشکل‌های مستقل، اعتصاب، اعتراض، راهپیمائی، تجمع، اندیشه و بیان، احزاب و مطبوعات.

۵- پرداخت فوری مطالبات معوق کارگران، بازنشستگان، معلمان و کارمندان بخش خصوصی و دولتی همراه با خسارت دیر کرد و تصویب قانونی برای جرم انگاری عدم پرداخت حقوق و مزایا.

۶- تامین امنیت شغلی و توقف اخراج سازی‌ها، پایان دادن به هر نوع استخدام غیر مستقیم و غیر رسمی، برچیده شدن قراردادهای موقت و شرکت های تامین نیروی انسانی و پیمانکاری، لغو قوانین مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی و عدم افزایش مبلغ بیمه کارگران ساختمانی.

۷- قطع دست دولت از صندوق‌های بازنشستگی، سپردن اختیار صندوق سازمان تامین اجتماعی و دیگر صندوقهای بازنشستگی به هیات امنایی از نماینده های منتخب اعضا، محاکمه غارتگران صندوق‌های بازنشستگی و جبران خسارت‌های وارده به اعضا، الغای فروش سهام شرکتهای تابعه تامین اجتماعی (شستا).

۸- غارت و چپاول منابع عمومی و تخریب محیط زیست توسط باندهای مافیایی وابسته به مراکز قدرت باید فورا متوقف شود. به کلیه طرح های ضد محیط زیستی از جمله تخریب جنگل ها، کوه خواری، تجاوز به حریم دریا توسط ارگان های نظامی و دولتی و هرگونه طرح غیر کارشناسی انتقال آب به فلات مرکزی که به بهانه تامین آب شرب اما برای تامین آب مصرفی مورد نیاز کارخانجات فولادی متعلق به نهادهای قدرت و مافیای فولاد است باید فورا پایان داده شود.

۹- ممنوعیت کار کودکان و فراهم کردن امکانات زندگی و تحصیل رایگان با بالاترین استانداردهای آموزشی برای همه آنان فارغ از تعلق خانوادگی، جنسیت، قومیت و مذهب.

۱۰- استخدامهای غیر رسمی و پیمانی از قبیل حق التدریس در آموزش و پرورش و آموزش عالی کشور باید ممنوع و به استخدام رسمی تبدیل گردد، دانشگاهها و مدارس خصوصی و غیرانتفاعی برچیده شوند و آموزش و پرورش و آموزش عالی کشور مطابق با بالاترین استانداردهای جهانی تجهیز و سازماندهی گردند و تحصیل تا بالاترین مدارج آن رایگان باشد.

۱۱- قانون مشاغل سخت و زیان آور باید پرستاران را نیز در بر بگیرد و تمامی محیط های کار با بالاترین استانداردهای ایمنی تجهیز گردند.

۱۲- برچیده شدن حجاب اجباری و تمامی قوانین تبعیض آمیز نسبت به زنان، برابری کامل و بی قید و شرط حقوق زنان و مردان در تمامی عرصه های زندگی اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و خانوادگی.

۱۳- به رسمیت شناخته شدن حق شهروندی برای مهاجرین افغانستانی و دیگر مهاجران و منع هرگونه اعمال تبعیض آمیز علیه آنان.

۱۴- اول ماه مه روز جهانی کارگر باید تعطیل رسمی اعلام و هر گونه ممنوعیت و محدودیت برگزاری مراسم این روز ملغی شود.

امضا کنندگان به ترتیب حروف الفبا:

اتحادیه آزاد کارگران ایران

انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه

انجمن صنفی معلمان کردستان ـ مریوان

تشکل مستقل دانشجویان پیشرو دانشگاه اصفهان

سندیکای نقاشان استان البرز

شورای کارگری بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی (بستا)

کارگران غیر رسمی نفت

کارگران مستقل گروه ملی صنعتی فولاد ایران (اهواز)

کانون انجمن های صنفی کارگران ساختمانی استان کردستان

کانون صنفی فرهنگیان الیگودرز

کانون صنفی فرهنگیان گیلان

کانون مدافعان حقوق کارگر

ندای زنان ایران

*تجمع اعتراضی مالباختگان شهر خودرو مقابل سازمان صمت اصفهان

روز چهارشنبه ۸ اردیبهشت،جمعی از مالباختگان شهر خودروبا تجمع مقابل سازمان صمت اصفهان خواهان تحویل خودروهای پیش پرداخته شده خودشان شدند.

براساس گزارش رسانه ای شده،معترضین سال ۹۷، ۴۰۰ میلیون تومان بعنوان پیش پرداخت خودرو واریزکردند و قرار بود خودروی متقاضیان ۶ ماه بعد تحویل شود اما هنوز محقق نشده است.

*درروزجهانی ایمنی وبهداشت کار(۲۸آوریل برابربا هشتم اردیبهشت ماه)رسانه ای شد:

۱- جان باختن ۱۰۱ کارگربراثرحوادث کاری دراستان مازندران درسال ۹۹

مدیر کل پزشکی قانونی استان مازندران گفت :در سال گذشته ۱۰۱ نفر(همگی مرد) بر اثر حوادث کار در استان جان خود را از دست دادند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل یک درصد کاهش داشت.

به گزارش ۸ اردیبهشت روابط عمومی پزشکی قانونی مازندران ،دکتر علی عباسی تصریح کرد :بر اساس آمارهای مراکز پزشکی قانونی استان در سال گذشته (۹۹) به ترتیب شهرستان بابل با ۱۵ ، نور و آمل با ۱۱ و ساری با ۱۰ مورد بیشترین فوتی و شهرستان سوادکوه و بهشهر با یک مورد فوتی ،‌ کمترین موارد مرگ ناشی از حوادث کار را داشتند.

وی تصریح کرد: بر اساس این گزارش عمده دلایل مرگ افراد در حوادث کار مربوط به سقوط از بلندی با ۴۷ نفر ، برق گرفتگی با ۲۶ ، اصابت جسم سخت با ۲۲ ، سوختگی با ۴ و سایر موارد با ۲ مورد در رتبه بعدی قرار دادند.

خرداد و مرداد ماه بیشترین فوتی

بر اساس تفکیک ماه خرداد و مرداد هر کدام با ۱۳ ، اردیبهشت با ۱۲ ، تیر با ۱۰ مورد بیشترین و آبان با ۴ مورد کمترین آمار فوتی در آن گزارش شده است.

تفکیک سن متوفی

سنین ۴۱ تا ۵۰ سال با ۳۰ مورد بیشترین فوتی و بیش از ۶۱ سال با ۸ فوتی کمترین آمار را داشتند.

وضعیت تاهل و ملیت

عباسی با بیان اینکه از کل فوتی ها ۸۰ نفر متاهل و ما بقی مجرد هستند گفت: ۹ نفر دارای ملیت غیر ایرانی هستند.

کاهش۲ درصدی مصدومین حادثه کار

عباسی افزود : بر اساس آمار مراکز پزشکی قانونی استان ۹۰۷ (۸۷۵ مرد و ما بقی زن ) مصدوم ناشی از حوادث کار به پزشکی قانونی مراجعه کردند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲ درصد کاهش داشت .

۲- مرگ ومصدومیت ۳ کارگر در حادثه آتش‌سوزی کانکس در بخش اصلاندوز مغان

روز چهارشنبه ۸ اردیبهشت،براثر آتش سوزی کانکس در بخش اصلاندوز مغان،استان اردبیل ۲ کارگر در دم جان باختند ویک کارگر دیگر مصدوم وبه بیمارستان منتقل شد.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate