اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۲۸ آوریل ۲۰۲۱

تهیه و تنظیم، مینا بهروزی

خودکشی یک شهروند زن در شهرستان شاهین‌دژ

 روز شنبه چهارم اردیبهشت‌ماه، یک شهروند به نام “کژال نادری اهل روستای “صفاخانه” از توابع شهرستان شاهین‌دژ با اقدام به خودکشی به زندگی خود پایان داد. به گفته یک منبع مطلع، این شهروند با خوردن قرص اقدام به خودکشی کرده است.

 

فشار مضاعف بر مریم اکبری‌منفرد در زندان سمنان

طبق خبرهای منتشر شده تمامی تماس‌های مریم اکبری‌منفرد در حضور یک مامور اطلاعاتی انجام می‌شود. مریم اکبری‌منفرد، زندانی سیاسی در دوازدهمین سال از پانزده سال دوران محکومیت خود بدون حتی یک روز مرخصی می باشد. هرگونه اعمال فشار بر روی معترضین، فعالین و زندانیان سیاسی را قویا محکوم  و باید  آزادی فوری و بی قید و شرط همه فعالین در بند فوری و بدون قید و شرط آزاد شوند. 

  

طرح جوانی جمعیت” یا جنایت علیه بشریت؟!

 معاون پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور در خصوص «طرح جوانی جمعیت» و موضوع سقط درمانی گفت: حذف غربالگری به طور واضح و مشخص در این طرح گفته نشده است اما به قدری پروسه موضوع سخت و طولانی خواهد شد که ما پیش‌بینی می‌کنیم مراجعین به غربالگری کاهش یابد؛ یعنی از طرفی  سازمان بهزیستی طی این چند سال تلاش می‌کرد که غربالگری افزایش یابد اما این طرح موجب می‌شود که انگیزه مراجعین ما برای غربالگری کمتر شود. وی افزود: “نه کمیسیون جوانی جمعیت نه مجلس هنگام تصویب این طرح از سازمان‌هایی مانند سازمان بهزیستی، وزارت بهداشت، سمن‌های فعال، انجمن‌های ژنتیک و بنیاد ژنتیک که متولیان معلولان هستند، نظرخواهی نکردند، اکنون این طرح به شورای نگهبان رسیده و قرار است طرح جوانی جمعیت برای ۷ سال تصویب شود.”

 

جمهوری اسلامی نه تنها برای بهبود شرایط زندگی زنان گامی بر نمی دارد، بلکه اقدام به بازپس‌گیری حقوق باقی‌مانده زنان نیز میکند. حذف تست غربالگری قبل از زایمان، باعث ازدیاد تولد نوزاد، با ناهنجاریهای ژنتیکی بسیاری می شود و زنان را با مشکلات زیادی مواجه میکند و حقوق و کیفیت زندگی آنان را تحت تاثیر قرار میدهد. سیاست‌ طرح جوانی جمعیت با اهداف ایدئولوژیک و استراتژیک، حق زنان بر بدن خود و حقوق باروری زنان را، با اراده خامنه‌ای، محدودتر کرده و با این رویکرد زن ستیزانه مرتجع و ضد علمی، حقوق انسانی زنان و جامعه زیر پا گذاشته میشود. زنان باید حق سقط جنین امن را داشته باشند و دولت باید تمام شرایط را از لحاظ پزشکی و روحی برای زنان مهیا سازد.

 

پیام پروین نخستین فعال ” حق هویت از مادر به فرزند ” به مناسبت اول ماه مه روز جهانی کارگر

 

سلام . در آستانه  روز جهانی کارگر هستیم. من این روز را به تمام کارگران جهان تبریک میگم .

دوستان، من هم یک کارگرم ، یک زن کارگر. من هم مانند تمام کارگران دنیا کار کرده و زحمت کشیده ام ولی هیچ گاه نتوانسته ام زندگی در شأن یک انسان را تجربه کنم و رفاهی داشته باشم .من در زندگی به عنوان یک کارگر شهروند ، امنیت ندارم .امنیت معیشتی ندارم اگر صاحب کار مرا اخراج کند هیچ نهادی از من حمایت نمی کند. امنیت پزشکی و بهداشتی ندارم اگر بیمار شوم چون بیمه ندارم از تمام خدمات دولتی محروم هستم .امنیت غذایی ندارم چون گرانی و تورم بیداد می کند. افزایش قیمتها ساعتی است و حقوق من ثابت است پس من نمی توانم همه این چیزی که احتیاج دارم را تهیه کنم .

سفره من هر روز خالی تر از روز گذشته می شود. وقتی اطرافم را نگاه می کنم می بینم همه چیز در جهان به دست کارگران ساخته شده و من هم یک کارگرم و در ساختن این جهان نقش دارم در حالی که از همان ساخته های دست خود محروم هستم چرا ؟

من دولت را مسبب اینهمه فلاکت و فقر در زندگیم می بینم.

 کارگر روی زمین اتحاد 

اول ماه مه روز جهانی کارگر

روز اعتراض ۹۹% های ایران 

روز اعتراض به اختلاف طبقاتی، اعتراض به حقوق های نجومی، اعتراض به فلاکت عمومی! 

 

سهم فقط ۵ درصدی زنان در ایران  در حوزه ی  اقتصاد 

 در حالی که جمعیت زنانی که در ایران تحصیلات دانشگاهی دارند بسیار زیاد است و تعداد زنان در مقاطع بالاتر از لیسانس گاها از تعداد مردان نیز فراتر می رود اما به دلیل سقف شیشه ای که برای فعالیت و اِشتغال زنان وجود دارد از تمام پتانسیل زنان در ایران برای شکوفایی اقتصادی استفاده نمی شود.

 به صورتی که طبق خبرهای منتشر شده از طریق خود جمهوری اسلامی نسیم توکل، عضو اتاق بازرگانی تهران گفته است سهم زنان در اقتصاد ایران فقط ۵ درصد است و آمارهای دولتی در این زمینه بر اساس مشارکت واقعی زنان در اقتصاد نیست.

او در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا، با اشاره به حضور صوری زنان در برخی مناصب مدیریتی و هیات‌ مدیره‌ها یا داشتن کارت‌های بازرگانی، گفته است که برخی زنانی که شاغل معرفی می‌شوند، «اسما عضو یک شرکت سهامی عام یا سهامی خاص . 

انقلاب زنانه ، باور دارد  حکومتی که زنان را از حق طبیعی در آمدزایی به دلیل جنسیتشان محدود می کند محکوم به شکست است و پاشنه ی آشیل جمهوری اسلامی تبعیض هایی ست که علیه شهروندان خود روا میدارد چنین حکومتی که زندانی به وسعت ایران برای زنان و به طور کلی مردم درست کرده هم باید بایکوت شود و هم در نهایت سرنگون خواهد شد.  

 

تداوم بازداشت سمیه کارگر در زندان قرچک ورامین؛ علیرغم تعیین وثیقه

سمیه کارگر، زندانی سیاسی علیرغم تعیین قرار وثیقه به دلیل عدم توانایی در تامین آن همچنان در زندان قرچک ورامین به سر می برد.  سمیه کارگر از یک بیماری نادر چشمی رنج می‌برد و از زمان بازداشت از رسیدگی پزشکی و طی مراحل درمان محروم مانده است. طی روزهای اخیر برای آزادی موقت سمیه کارگر قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی تعیین شده، با این حال به دلیل عدم توانایی در تامین آن، همچنان در زندان قرچک ورامین به سر می‌برد.

 

انقلاب زنانه ضمن اینکه خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط تمام زندانیان سیاسی و فعالین در بند سمیه و دیگر فعالین سیاسی دربند تنها به جرم اعتراض و حق طلبی در شکنجه گاه های جمهوری اسلامی محبوس هستند، معتقد است و باید فوری و بدون قید و شرط آزاد شوند.  

 

دادگاه رسیدگی به اتهامات بهاره سلیمانی

بر اساس ابلاغیه‌ای که اخیرا صادر و به بهاره سلیمانی ابلاغ شده است، جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات بهاره سلیمانی در تاریخ ۸ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران برگزار خواهد شد. با این وجود، وکیل مدافع بهاره سلیمانی تاکنون به پرونده وی دسترسی نداشته است.

 مهوری اسلامی در جایگاهی قرار ندارد که برای هیچ کس حکمی صادر کند، این حکومت خود باید در دادگاههای علنی به خاطر بیش از ۴۲ سال کشتار و شکنجه و فساد و غارت جامعه ایران محاکمه شود.

ما خواستار مختومه اعلام شدن تمام پرونده های تشکیل شده برای فعالین همچنین آزادی فوری و بی قید و شرط تمام زندانیان سیاسی و فعالین دربند هستیم. 

  

انتخاب جمهوری اسلامی برای عضویت کمیسیون مقام زن سازمان ملل محکوم است!

حکومت زن ستیزان اسلامی را از مجامع بین المللی طرد و منزوی کنید!

 

کمیسیون مقام زن ملل متحد نهادی وابسته به شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد است که از سال ۱۹۴۶ میلادی با هدف برابری جنسیتی و کمک به پیشرفت زنان تشکیل شده‌است. این کمیسیون هر سال نشستی ۱۰ روزه را در مقر اصلی سازمان ملل در نیویورک برای بررسی پیشرفت در برابری جنسیتی، تعیین چالش‌ها، وضع استانداردهای جهانی و فرمول‌بندی سیاست‌هایی برای ترویج برابری جنسیتی و پیشرفت زنان در سطح جهان برگزار می‌کنند.

در جریان شصت و پنجمین نشست این کمیسیون در روز دوشنبه، جمهوری اسلامی ایران با کسب ۴۳ رای همراه کشورهای ژاپن، ‌لبنان، ‌پاکستان و چین برای دوره چهار ساله ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۶ میلادی به عنوان عضو این کمیسیون انتخاب شد.

زمینه این دوره از نشست کمیسیون «مشارکت و تصمیم‌گیری کامل زنان در زندگی عمومی» و همچنین «محو خشونت» با هدف دستیابی به برابری جنسیتی و تقویت همه زنان و دختران عنوان شده است.

عضویت جمهوری اسلامی در کمیسیون مقام زن سازمان ملل در حالی صورت گرفته است که طبق گزارش سالانه مجمع جهانی اقتصاد، جمهوری اسلامی از نظر برابری جنسیتی در رتبه ۱۵۰ جهان است. چندی پیش نیز گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشری ایران، در گزارش خود گفته بود در ایران با زنان “مانند شهروندان درجه دو رفتار می شود”. 

در حالی جمهوری اسلامی به عضویت این سازمان درآمده که نیمی از جامعه ایران یعنی زنان بیش از ۴۲ سال است که به وحشیانه ترین شکل ممکن، و هزاران خشونت حکومتی و سازماندهی شده توسط جمهوری اسلامی در زندانی به وسعت ایران شکنجه میشوند و هر لحظه زیستن آنها معادل با نقض آشکار حقوق انسانی شان است. این اقدام سازمان ملل در عین حال دهن کجی به بیش از چهار دهه مبارزات زنان برای تغییر قوانین زن ستیزی است که حکومت اسلامی تلاش می کند به جامعه تحمیل کند.

انقلاب زنانه ضمن به رسمیت نشناختن این منصب برای جمهوری اسلامی در این کمیسیون، اعلام میکند که جامعه ایران جمهوری اسلامی را به هیچ عنوان نماینده خود نمیدانند و این حکومت را به عنوان نماینده قاتلین جامعه ایران در تمام جهان معرفی میکنند، ما از تمام جوامع بین الملل خواستار طرد و منزوی کردن ضدزن ترین حکومت جهان به عنوان ناقض علنی و آشکار حقوق انسانی زنان و در کل جامعه ایران هستیم دست از مماشات با این حکومت جنایتکار و فاسد بردارید، ما خواهان محاکمه سران این حکومت در دادگاههای علنی و عادلانه طبق آخرین موازین حقوق انسانی هستیم.  

ایسکرا  ۱۰٩۰

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate