اخباروگزارشات کارگری ۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰

اخباروگزارشات کارگری ۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰

اسماعیل گرامی آزاد باید گردد

فراخوان تجمع سراسری کارگران بازنشسته ومستمری بگیران ساز مان تامین اجتماعی

(یکشنبه های اعتراضی)

زمان: 

یکشنبه ۵ اردیبهشت – ساعت ۱۰ و ۳۰دقیقه

اماکان: 

تهران: مقابل  مجلس 

شهرستان ها : مقابل اداره تامین اجتماعی 

– تجمع هزاران کشاورز شرق وغرب اصفهان در اعتراض به عدم تأمین حق‌آبه و جلوگیری از برداشت های غیرمجاز از زاینده رود

اعزام نیروهای یگان ویژه پایتخت به منطقه چادگان

دادستان عمومی و انقلاب اصفهان کشاورزان معترض را تهدید کرد

– اعتصاب وتجمع کارگران راه آهن شمال مقابل ساختمان اداره کل راه آهن شمال برای اعتراض به عدم تبدیل وضعیت واجرانشدن مصوبه تجمیع قراردادها

+حمایت کارگران راه آهن ورامین از اعتصاب کارگران شمال 

– اعتصاب دوباره کارگران سرویس و نگه‌داری شبکه برق و تاسیسات آبفا و تهویه اداره کل بنادر و دریانوردی خوزستان (منطقه ویژه اقتصادی بندر امام)

– آخرین خبر درباره سرانجام اعتراضات دامنه دارمعلمان فارغ التحصیل دانشسراهای کشورنسبت به حذف سنوات فاصله ی خدمتی

کانال شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران:همبستگی یعنی پیروزی

– محکومیت علی اسحاق به تحمل ۵ سال حبس

– صدور حکم قطعی ۳۶ ضربه شلاق برای دو دانشجوی دانشگاه صنعتی شاهرود!

– تجمع اعتراضی مالباختگان شرکت آذویکو مقابل وزارت صمت با شعار «وزیر شرف داشته باش بیا جواب داشته باش»

یورش نیروهای انتظامی به تجمع کنندگان وضرب وشتمشان

– مرگ ومصدومیت ۴ کارگر در حادثه ریزش آوار ساختمان مشهد

– جان باختن یک کارگر جوان درنورآباد ممسنی زیر آوار

*تجمع هزاران کشاورز شرق وغرب اصفهان در اعتراض به عدم تأمین حق‌آبه و جلوگیری از برداشت های غیرمجاز از زاینده رود

اعزام نیروهای یگان ویژه پایتخت به منطقه چادگان

دادستان عمومی و انقلاب اصفهان کشاورزان معترض را تهدید کرد

روز شنبه ۴ اردیبهشت،هزاران کشاورزشرق وغرب اصفهان درادامه اعتراضات دامنه دارشان نسبت  به عدم تأمین حق‌آبه وبرداشت های  غیرمجاز از زاینده رود برای بنمایش گذاشتن عزم راسخشان راهی پروژه بن  – بروجن(لوله انتقال آب زاینده رود به یزد)شدند تا از برداشت های غیرمجاز از زاینده رود جلوگیری کنند که با  مسدود کردن مسیر از طرف نیروهای یگان ویژه روبروشدند ودرورودی شهرچادگان درحاشیه زاینده رود ونزدیک سد تجمع کردند.

خبرها پس از تجمع چندهزارنفره کشاورزان اصفهان حاکی از اعزام نیروهای یگان ویژه پایتخت به منطقه چادگان است.

درهمین رابطه دادستان عمومی و انقلاب اصفهان با صدور اطلاعیه‌ای از ممنوع بودن هرگونه تجمع تحت عنوان مطالبات حوزه کشاورزی و زاینده رود بدون مجوز شورای تامین استان خبر داد و بر برخورد با عوامل مخل نظم عمومی تاکید کرد.

براساس گزارش رسانه ای شده،صبح امروز حدود هشت هزار نفر از کشاورزان اصفهانی در اعتراض به اجرایی نشدن ماده ۱۵۸ قانون مدنی، مصوبات شورای عالی آب در دهمین، سیزدهمن و بیست و چهارمین شورای عالی آب و قانون توزیع عادلانه آب تجمع کردند.
یکی ازکشاورزان حاضر درتجمع گفت: کشاورزان با سر دادن شعار‌هایی مانند حق آبه حق مسلم ماست، معیشت کشاورزان در خطر است و تا کی باید منتظر اقدام عاجل مسوولان باشیم خواستار رسیدگی به مطالبات خود هستند.

کشاورزان که مسیر بیش از ۱۰۰ کیلومتری به سمت چادگان را پیموده اند می‌گویند ۲۰ سالی است مسوولان نسبت به اجرای مصوبات قانونی شورای عالی آب بی تفاوت بوده اند و دود این بی تفاوتی‌ها در چشم کشاورزانی میرود که در بدترین شرایط اقتصادی زندگی می‌کنند.

قابل یادآوری اسات که اطلاعیه تجمع برای دریافت حقابه کشاورزان شرق اصفهان از هفته گذشته در فضای مجازی منتشر شد و شاید کمتر کسی فکر می کرد هزاران نفر در این تجمع شرکت کنند. طبق روال مرسوم نیز مسیر منتهی به لوله انتقال آب زاینده رود به یزد توسط یگان ویژه مسدود شده تا مبادا کشاورزان بتوانند به آن دسترسی پیدا کنند.

یکی از کشاورزان منطقه شرق اصفهان حاضر در این تجمع  به خبرنگار رسانه ای گفت:منطقه شرق اصفهان که سال ها است با مشکل بی آبی و خشکسالی و عدم تخصیص حقابه کشاورزی مواجه است با ماشین به چادگان آمده ایم تا لوله انتقال آب به یزد را کور کنیم.

وی ادامه داد: ما چیزی جز حقابه خودمان نمی خواهیم؛ می دانیم خشکسالی است، ولی حقابه مان حتی اگر یک استکان آب است را به خودمان بدهند تا در موردش تصمیم بگیریم که چگونه آن را مصرف کنیم.

این کشاور معترض افزود:از صبح با واکنش نیروهای یگان ویژه برای مسدود سازی مسیر بن رود به بروجن مواجه شده اند، ولی پا عقب نکشیده اند و با وجود احتمال درگیری، امروز رفته اند که لوله انتقال آب زاینده رود به یزد را کور کنند.

وی همچنین گفت: مدیریت آب را به خودمان بدهند؛ اصلا بدهند دست یک بچه کشاورز تا ببینند بهتر از خودشان مدیریت می کنیم یا نه؟

تخمین وی از حضور کشاورزان رقمی فراتر از ۵۰۰۰ هزار نفر است. این گفته زمانی صحت پیدا می کند که اخبار واصله از تهران، خبر از اعزام نیروهای یگان ویژه پایتخت به منطقه چادگان را مخابره می کند. اینبار شرایط بحرانی تر به نظر می رسد.

درهمین رابطه:ادامه اعتراضات کشاورزان شرق اصفهان نسبت عدم تأمین حق‌آبه و بارگذاری جدید بر زاینده ‌رود با به خط کردن تراکتورها و تجمع در روستای وجاره 

روز دوشنبه ۳۰ فروردین،کشاورزان شرق اصفهان درادامه اعتراضات دامنه دارشان نسبت عدم تأمین حق‌آبه و بارگذاری جدید بر زاینده ‌رود با به خط کردن تراکتورهایشان دست به تجمع در روستای وجاره زدند.

روز چهارشنبه اول اردیبهشت،یکی از کشاورزان  درباره تجمع روز دوشنبه کشاورزان شرق اصفهان و برخی حواشی این روزها در حوضه آبریز زاینده‌رود به خبرنگار رسانه ای گفت: بخشی از مصوبات پیشین که اجرای آن خواسته کشاورزان شرق اصفهان است تاکنون پیگیری و اجرا نشده، همچنین برخلاف توافقات پیشین مبنی بر ممنوعیت بارگذاری جدید بر روی زاینده‌رود، بر اساس مصوبه شورای امنیت کشور، پروژه بن- بروجن مجدد فعال شده که منجر به درگیری مختصری هم شده است.

وی ادامه داد: علاوه بر این موارد، تعطیلی پروژه بهشت‌آباد باعث ناامیدی و نارضایتی مردم شرق استان شده که تجمع اخیر نتیجه آن است.

وی با بیان اینکه ممکن است این تجمعات مجدد در امتداد رودخانه برگزار شود، تصریح کرد: کشاورزان به دنبال تأمین حقابه خود برای کشت محصولاتشان هستند و باید مسؤولان به این خواسته آن‌ها توجه کنند.

او درباره وضعیت تأمین آب برای کشت بهاره توضیح داد: تا کنون این موضوع قطعی نشده است و اگر بارندگی‌های اردیبهشت مناسب باشد و تا ۱۰ خرداد حداقل ۲۵۰ میلی‌متر بارش جدید رخ دهد می‌توانیم امیدوار باشیم حداقل مانند پارسال برای یک نوبت کشت در تابستان آب دریافت کنیم.

وی درباره پرداخت خسارت ناشی از عدم کاشت محصولات به دلیل نبود آب گفت: در دو سال گذشته علی‌رغم ورود ۴ میلیارد مترمکعب به حوضه زاینده‌رود، کمترین سهم به کشاورزان تخصیص‌یافته ولی با این‌ وجود حداقل توانستند کشاورزان کشت خود را باوجود مشکلات انجام دهند و نیازی به پرداخت خسارت نبوده ولی در سالیان قبل که خشک‌سالی باعث قطع آب شده بود تنها یک‌بار آن‌هم در حد یک تا سه میلیون تومان به هر کشاورز خسارت پرداخته شده است.

وی در پایان  گفت:از زمان بروز مشکل تأمین حق‌آبه تاکنون هیچ اقدام عملی و مثبتی صورت نگرفته و مصوبات در این‌ باره به مرحله اجرا در نیامده است.

*اعتصاب وتجمع کارگران راه آهن شمال مقابل ساختمان اداره کل راه آهن شمال برای اعتراض به عدم تبدیل وضعیت واجرانشدن مصوبه تجمیع قراردادها

روز شنبه ۴ اردیبهشت، کارگران راه آهن شمال برای انعکاس هرچه بیشتر صدای اعتراضشان نسبت به عدم تبدیل وضعیت واجرانشدن مصوبه تجمیع قراردادها دست از کارکشیده ودسته جمعی بطرف اداره کل راه آهن شمال رفتند ومقابل ساختمانش در شهرستان ساری دراستان مازندران تجمع کردند وخواهان حضورمدیرکل راه آهن شمال  دراجتماعشان جهت پاسخگویی به خواسته هایشان شدند.

براساس گزارش منتشره از طرف کارگران راه آهن شمال،بدلیل اینکه راه آهن خواسته شمال ۲ را به ریل صنعت کاران بدهد این کارگران دست به اعتصاب زدند.

 امروز ۵۵۰ نفر از کارگران خط و ابنیه فنی راه آهن شمال ۲ اعلام کردند ما قرار داد جدید را امضا نمی کنیم و پاسخ خودشان را با اعتصاب سراسری به سراسر راه آهن رساندن.

هم اکنون کارگران بدنبال نوشتن یک طومار و ارسال آن به مدیر کل راه آهن رسولی هستند .

و خواسته ما اجرای حکم دادگاه و رفتن تو بدنه راه آهن است طرحی که سالیان پیش توسط راه آهن مطرح شده ولی در اجراییات خبری از آن نیست.

+ حمایت کارگران راه آهن ورامین از اعتصاب کارگران شمال 

۴ اردیبهشت ۱۴۰۰

ما کارگران ورامین از اعتصاب و خواسته به حق برادرامون در ناحیه شمال حمایت میکنیم 

و به مسولین مربوطه این هشدار رو میدیم که از فکر تکه تکه کردن مناطق بیان بیرون و به قانون و حکم قوه قضائیه مبنی بر بازگشت تراورس به راه آهن عمل کنن.

از همینجا اعلام میکنیم که اگر احساس کنیم که واقعا مسئولین امر اراده ای برای بهبودی اوضاع و معیشت کارگران ندارند ما به اجبار خودمان دست به کار میشیم و این بار فکری بهتر از اعتصاب میکنیم.

از جایی میخورید که اصلا نفهمید از کجا بوده، این تهدید نیست آخرین زور ما برای احقاق حق و حقوق پایمال شدمون هست، اگر قرار باشه زن و بچه ما بعد از ده سال بدبختی بازم گرسنگی بکشند دیگه خبری از وجدان کاری و فکر امنیت مسافر و … هم نیست، بزار همه با هم غرق شیم.

*اعتصاب دوباره کارگران سرویس و نگه‌داری شبکه برق و تاسیسات آبفا و تهویه اداره کل بنادر و دریانوردی خوزستان (منطقه ویژه اقتصادی بندر امام)

روز شنبه ۴ اردیبهشت برای باری دیگر، کارگران سرویس و نگه‌داری شبکه برق و تاسیسات آبفا و تهویه اداره کل بنادر و دریانوردی خوزستان (منطقه ویژه اقتصادی بندر امام)برای احقاق حقئق برحقشان دست از کارکشیدند.

براساس گزارش رسانه ای شده،این کارگران علاوه بر خواسته‌هایی که در آخرین تجمع خود(چهارشنبه اول اردیبهشت ماه ۱۴۰۰) اعلام کردند، خواهان تغییر سرپرست کارگاه آبفا هستند که به تازگی منصوب شده است. 

قابل یادآوری است که روز چهارشنبه اول اردیبهشت ۱۴۰۰،کارگران سرویس و نگه‌داری شبکه برق و تاسیسات آبفا و تهویه اداره کل بنادر و دریانوردی خوزستان (منطقه ویژه اقتصادی بندر امام)برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به ادامه اذیت وآزار ۲ همکار حق طلب ازجمله ممنوع الورود کردن یکنفروابلاغ قطع همکاری با یکنفر دیگر،شرایط بد کاری،نداشتن امنیت شغلی و سکوت اداره کار دست از کارکشیده ومقابل ساختمان این اداره در شهرستان بندر امام تجمع کردند.

درهمین رابطه:زنده باد همبستگی کارگران:تجمع اعتراضی کارگران تأسیسات اداره بنادر و دریانوردی خوزستان نسبت به ادامه اذیت وآزار ۲ همکار حق طلب،شرایط بد کاری،نداشتن امنیت شغلی و سکوت اداره کار

روز چهارشنبه اول اردیبهشت،کارگران سرویس و نگه‌داری شبکه برق و تاسیسات آبفا و تهویه اداره کل بنادر و دریانوردی خوزستان (منطقه ویژه اقتصادی بندر امام)برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به ادامه اذیت وآزار ۲ همکار حق طلب ازجمله ممنوع الورود کردن یکنفروابلاغ قطع همکاری با یکنفر دیگر،شرایط بد کاری،نداشتن امنیت شغلی و سکوت اداره کار دست از کارکشیده ومقابل ساختمان این اداره در شهرستان بندر امام تجمع کردند.

یکی از کارگران حاضر درتجمع به خبرنگار محلی یک رسانه گفت: کارفرمایان با تغییر وضعیت و گرفتن تعهدهای کتبی از کارگران، شرایط کاری آنها را به اردوگاه جنگی تبدیل کرده اند و با وجود تشریح شرایط برای اداره کار، این اداره نسبت به موضوع هیچ واکنشی نشان نداد.

او افزود: به‌تازگی و به بهانه‌های مختلف یکی از نمایندگان کارگری ممنوع‌الورود شده و نامه قطع همکاری نماینده دیگر را صادر کردند. چرا نمی‌گذارند مسائل کارگری توسط مراجع ذیصلاح پیگیری شود؟ خط قرمز ما امنیت شغلی کارگران و نمایندگان‌مان هست و تا حل این مشکل و حصول نتیجه به اعتراضات خود ادامه خواهیم داد.

یکی از کارگران در ادامه، بخش عمده مشکلات در دهه اخیر را نبود آیین‌نامه درست قوانین بین کارگر و کارفرما در اداره کل بنادر و دریانوردی خوزستان دانست و افزود: به‌رغم اینکه در طول این مدت به بهانه‌های مختلف نمایندگان کارگران را به مدت ۳ ماه تعلیق کردند و شرایط شغلی آن‌ها را تغییر دادند کارگران با صبوری سعی داشتند مشکلات خود را از طریق مراجع قانونی دنبال کنند.

وی گفت: با برگزاری جلسه کمیسیون کارگری برای حل مشکلات و مطالبات قانونی کارگران، مصوباتی صادر شد. همچنین با حضور معاون وزیر کار در بندر امام ‌بخشنامه‌ای در این خصوص صادر گردید اما اداره کل بنادر و دریانوردی با ممانعت در اجرای قوانین آن گام برداشته است.

وی تصریح کرد: استفاده قدرت علیه کارگران غیرقانونی است و هیئت بررسی بجای اینکه قوانین را رعایت کند سعی بر انفصال کارگران با همکاری کارفرما را دارد.

یکی دیگر از کارگران حاضر در تجمع با اشاره به امنیت شغلی و حیثیت و شرافت کاری، عنوان کرد: امنیت شغلی و حیثیت نمایندگان کارگری خط قرمز ما هست و مسئولان جلوی برخوردهای صلبی توسط کارفرما و با همکاری هیئت رسیدگی را بگیرند. تا زمانی که تمام مصوبات کمیسیون کارگری و مفاد وزارت کار اجرا نشود ما از حق و حقوق خود کوتاه نخواهیم آمد و اعتراضات خود را به سطح فرمانداری و استانداری خواهیم رساند.

*آخرین خبر درباره سرانجام اعتراضات دامنه دارمعلمان فارغ التحصیل دانشسراهای کشورنسبت به حذف سنوات فاصله ی خدمتی

کانال شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران:همبستگی یعنی پیروزی

درپی اعتراضات و نامه نگاریها و شکایتهای پی در پی معلمان دانشسرایی از وزارت آموزش و پرورش به دیوان عدالت اداری ، که از اسفند سال  ۹۹  به خاطر “عدم احتساب فاصله ی خدمتی پس از فراغت از دانشسرا تا زمان به کار گیری” آنان آغاز شده بود ، بالاخره این اعتراضات در ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ با یک تجمع گسترده از معلمان دانشسرایی سراسر کشور در جلوی دیوان عدالت اداری و وزارت آموزش و پرورش به اوج خود رسید.

در این تجمع معلمان متحصن با شعارهای خود اعلام کرده بودند ، که اگر تا آغاز روز معلم(۱۲ اردیبهشت ) به خواسته ی آنان پاسخ مثبت داده نشود ،و فاصله ی خدمتی آنان جزو سنوات خدمتی، طبق قانون محاسبه نشود ،  کلاسهای درس را تعطیل نموده،و به تحصنات خود ادامه خواهند داد .

خوشبختانه درپی یکدلی و همبستگی این معلمان نتیجه ی این اعتراضات با پاسخ مثبت بدون قید وشرط ،به بارنشست ودیوان عدالت اداری طی جلسه ای که در تاریخ   ۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ با حضور معاون  دیوان عدالت اداری ،نمایندگان صندوق بازنشستگی کشور، وزارت آموزش و پرورش و ۴ تن از  نمایندگان معلمان دانشسرایی و معترض ، در محل دفتر دیوان عدالت اداری برگزار شد،معاون دیوان عدالت ادرای، حکم به محکومیت وزارت آموزش و پرورش صادر نموده . آموزش و پرورش را مکلف کردند که در اسرع وقت از طریق بخشنامه ای سراسری اعلام نماید که فاصله ی خدمتی  این معلمان طبق قانون جزو سنوات خدمتی آنان به حساب آورده می شود.

بنا به توافقات انجام شده بین ۴ طرف گفتگو(دیوان عدالت اداری / وزارت آموزش و پرورش / نمایندگاه صندوق بازنشستگی کشور و نمایندگان معلمان معترض )  نتیجه ی عملی این جلسه به طرفین دعوی ابلاغ خواهد شد.

به امید پیروزیهای بیشتر در سایه ی همدلی، همبستگی و همراهی در اعتراضات

*محکومیت علی اسحاق به تحمل ۵ سال حبس

علی اسحاق خیاط ، شاعر و  فعال کارگری  به جرم ِ عضویت در گروههای مخالف نظام به ۵سال حبس محکوم گردید .

این فعال کارگری  در دهه ۶۰ نیز به جرم هواداری از احزاب مخالف جمهوری اسلامی مدتها در زندان بوده است

آزادی تمامی زندانیان سیاسی ، عقیدتی و فعالین صنفی و مدنی خواست ماست

منبع:کانال کمیته پیگیری ایجاد تشکل های کارگری ایران

*صدور حکم قطعی ۳۶ ضربه شلاق برای دو دانشجوی دانشگاه صنعتی شاهرود!

میلاد ناظری و شبیر حسینی نیک از دانشجویان دانشگاه صنعتی شاهرود به اتهام نشر مطالب انتقادی در کانال تلگرامی رسمی انجمن اسلامی این دانشگاه به ۳۶ ضربه شلاق محکوم شدند. بنا به توییت محمدعلی کامفیروزی وکیل این دو دانشجو، شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری ۲ شاهرود، این حکم را بابت اتهام “مشارکت در نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی از طریق کانال انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی شاهرود”  قطعی اعلام کرده و طی آن هر کدام به ۳۶ضربه شلاق متهم شده اند. این در حالیست که این دو دانشجو تا کنون بابت این اتهامات حتی تفهیم اتهام نشده اند و دادگاه مصادیق اتهام وارده را ارائه نداده است.

برگرفته از کانال شوراهای صنفی دانشجویان کشور

*تجمع اعتراضی مالباختگان شرکت آذویکو مقابل وزارت صمت با شعار «وزیر شرف داشته باش بیا جواب داشته باش»

یورش نیروهای انتظامی به تجمع کنندگان وضرب وشتمشان

روز شنبه ۴ اردیبهشت،حواله داران شرکت آذویکودرادامه اعتراضات دامنه دارشان نسبت به عدم تحویل خودروی ثبت نامی خود پس از سه سال، برای باری دیگرمقابل وزارت صمت تجمع کردند.

فیلم های منتشره درشبکه های اجتماعی حاکی از یورش نیروهای انتظامی به تجمع کنندگان وضرب وشتمشان،می باشد.

برپایه گزارش رسانه ای شده،شرکت آذویکو تولیدکننده خودروهای چینی ام. جی در ایران است که در سال ۱۳۸۹ در استان آذربایجان شرقی تاسیس شد. اما نام این خودرو در چند ماه گذشته با تحصن و دادگاه و شکایت گره خورده است.

صبح امروز باز هم خریداران خودرو ام جی که از سال ۹۷ برای این خودرو ثبت نام کرده بودند، مقابل ساختمان وزارت اقتصاد تجمع کردند واز مسئولین خواستند صدای آنها را بشنوند. صدای کسانی را که هنوز بعد از سه سال که از وعده های مسئولین این شرکت برای تحویل خودرو می گذرد، نه خودرویی گرفته اند و نه پولی به آنها پس داده شده است.

*مرگ ومصدومیت ۴ کارگر در حادثه ریزش آوار ساختمان مشهد

ظهرروز شنبه ۴ اردیبهشت، در حادثه ریزش آوار ساختمان در حال تخریب در بولوار سید رضی مشهد۲ کارگر ۲۵ و ۴۰ ساله دردم جان باختند و۲ کارگر دیگر مصدوم شدند.

*جان باختن یک کارگر جوان درنورآباد ممسنی زیر آوار

یک کارگر جوان حین کار در نزدیکی منطقه تاریخی نوبندگان نورآباد ممسنی بر اثر ریزش دیوار در حال ساخت ،  مصدوم و  پیش از انتقال به مراکز درمانی جان باخت .

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate