اخباروگزارشات کارگری اول اردیبهشت ماه ۱۴۰۰

اخباروگزارشات کارگری اول اردیبهشت ماه ۱۴۰۰

– زنده باد همبستگی کارگران:تجمع اعتراضی کارگران تأسیسات اداره بنادر و دریانوردی خوزستان نسبت به ادامه اذیت وآزار ۲ همکار حق طلب،شرایط بد کاری،نداشتن امنیت شغلی و سکوت اداره کار

– آزادی موقت محمود ملاکی دبیر آموزش و پرورش بوشهر با تودیع قرار وثیقه 

– کانون نویسندگان ایران ۵۳ ساله شد

– اعتصاب وتجمع راننده‌های استیجاری منطقه یک عملیات انتقال گاز میان‌کوه در شهرستان امیدیه برای اعتراض به سطح نازل دریافتی و واسطه گری شرکت های پیمانکاری

– شرکت بیش از ۵۰۰ راننده ومالک سرویس‌های  رفت وآمد کارکنان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر پتروشیمی در اعتصاب روز سه شنبه ۳۱ فروردین

– ادامه اعتراضات کشاورزان شرق اصفهان نسبت عدم تأمین حق‌آبه و بارگذاری جدید بر زاینده ‌رود با به خط کردن تراکتورها و تجمع در روستای وجاره 

– تجمع اعتراضی جمعی از اهالی محله تازآباد سقزنسبت به عدم برخورداری از خدمات آب و فاضلاب مقابل فرمانداری

– تجمع اعتراضی کسبه خشمگین پاساژ علاءالدین تهران نسبت به بلاتکلیفی معیشتی درپی تعطیلی در چارچوب مقابله با بیماری کووید ۱۹ وعدم حمایت دولت

– تجمع اعتراضی اعضای اتحادیه ایثارگران خوزستان  نسبت به بلاتکلیفی ۲۵ ساله درتحویل زمین های وعده داده شده مقابل استانداری

– اعتصاب زولبیا پزان شهرستان راور در اعتراض به نرخنامه جدید 

– تجمع اعتراضی همزمان سهامداران بورس در شهرهای اصفهان،تهران ومشهد

در تهران معترضین خیابان سعادت آباد را مسدود کردند

– کمبود آرد دراستان زنجان درپی اعتصاب صاحبان کارخانه های آرد برای اعتراض به نحوه سهمیه بندی گندم یارانه‌ای

– جان باختن یک کارگرمقنی جوان دریکی از روستاهای زنجان

*زنده باد همبستگی کارگران:تجمع اعتراضی کارگران تأسیسات اداره بنادر و دریانوردی خوزستان نسبت به ادامه اذیت وآزار ۲ همکار حق طلب،شرایط بد کاری،نداشتن امنیت شغلی و سکوت اداره کار

روز چهارشنبه اول اردیبهشت،کارگران سرویس و نگه‌داری شبکه برق و تاسیسات آبفا و تهویه اداره کل بنادر و دریانوردی خوزستان (منطقه ویژه اقتصادی بندر امام)برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به ادامه اذیت وآزار ۲ همکار حق طلب ازجمله ممنوع الورود کردن یکنفروابلاغ قطع همکاری با یکنفر دیگر،شرایط بد کاری،نداشتن امنیت شغلی و سکوت اداره کار دست از کارکشیده ومقابل ساختمان این اداره در شهرستان بندر امام تجمع کردند.

یکی از کارگران حاضر درتجمع به خبرنگار محلی یک رسانه گفت: کارفرمایان با تغییر وضعیت و گرفتن تعهدهای کتبی از کارگران، شرایط کاری آنها را به اردوگاه جنگی تبدیل کرده اند و با وجود تشریح شرایط برای اداره کار، این اداره نسبت به موضوع هیچ واکنشی نشان نداد.

او افزود: به‌تازگی و به بهانه‌های مختلف یکی از نمایندگان کارگری ممنوع‌الورود شده و نامه قطع همکاری نماینده دیگر را صادر کردند. چرا نمی‌گذارند مسائل کارگری توسط مراجع ذیصلاح پیگیری شود؟ خط قرمز ما امنیت شغلی کارگران و نمایندگان‌مان هست و تا حل این مشکل و حصول نتیجه به اعتراضات خود ادامه خواهیم داد.

یکی از کارگران در ادامه، بخش عمده مشکلات در دهه اخیر را نبود آیین‌نامه درست قوانین بین کارگر و کارفرما در اداره کل بنادر و دریانوردی خوزستان دانست و افزود: به‌رغم اینکه در طول این مدت به بهانه‌های مختلف نمایندگان کارگران را به مدت ۳ ماه تعلیق کردند و شرایط شغلی آن‌ها را تغییر دادند کارگران با صبوری سعی داشتند مشکلات خود را از طریق مراجع قانونی دنبال کنند.

وی گفت: با برگزاری جلسه کمیسیون کارگری برای حل مشکلات و مطالبات قانونی کارگران، مصوباتی صادر شد. همچنین با حضور معاون وزیر کار در بندر امام ‌بخشنامه‌ای در این خصوص صادر گردید اما اداره کل بنادر و دریانوردی با ممانعت در اجرای قوانین آن گام برداشته است.

وی تصریح کرد: استفاده قدرت علیه کارگران غیرقانونی است و هیئت بررسی بجای اینکه قوانین را رعایت کند سعی بر انفصال کارگران با همکاری کارفرما را دارد.

یکی دیگر از کارگران حاضر در تجمع با اشاره به امنیت شغلی و حیثیت و شرافت کاری، عنوان کرد: امنیت شغلی و حیثیت نمایندگان کارگری خط قرمز ما هست و مسئولان جلوی برخوردهای صلبی توسط کارفرما و با همکاری هیئت رسیدگی را بگیرند. تا زمانی که تمام مصوبات کمیسیون کارگری و مفاد وزارت کار اجرا نشود ما از حق و حقوق خود کوتاه نخواهیم آمد و اعتراضات خود را به سطح فرمانداری و استانداری خواهیم رساند.

*آزادی موقت محمود ملاکی دبیر آموزش و پرورش بوشهر با تودیع قرار وثیقه 

روز چهارشنبه اول اردیبهشت،محمود ملاکی دبیر آموزش و پرورش بوشهر ، عضو هیات مدیره ی کانون صنفی فرهنگیان استان بوشهر با تودیع قرار وثیقه  موقتا از زندان آزاد شد.

 درهمین رابطه:محمود ملاکی دستگیر شد

محمود ملاکی فوق لیسانس  زیست شناسی ، دبیر آموزش و پرورش بوشهر ، عضو هیات مدیره ی کانون صنفی فرهنگیان استان بوشهر، روز چهارشنبه ۱۸ فروردین ۱۴۰۰  بوسیله ی اداره ی اطلاعات بوشهر دستگیر و بازداشت شد.

وی بیش از ۱۳روز است ، در بازداشت به سر میبرد.

برابر گزارشات رسیده وی با اتهامات واهی و سنگینی روبرو شده و بازپرسی برای آزادی وی تا تشکیل دادگاه ،از خانواده ی وی نخست ۵۰۰ میلیون تومان سپس  یک میلیاردتومان  وثیقه خواسته است.

یادآوری می شود ، آقای ملاکی صرفا به خاطر فعالیتهای صنفی دستگیر شده و کاملا بی گناه است.

دبیر خانه ی  شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران در صورت ادامه ی بازداشت آقای ملاکی سکوت نخواهد کرد.

*کانون نویسندگان ایران ۵۳ ساله شد

همان اراده‌ی جمعی که در ۱۳۴۷ نویسندگان مستقل و مخالف سانسور را گرد هم آورد، در این ۵۳ سال تنها با باور خلل‌‌ناپذیر به ناوابستگی به قدرت، دفاع مستمر از آزادی بیان برای همگان، مخالفت با سانسور و تلاش آگاهانه برای این سه هدف برقرار مانده است.

در این ۵۳ سال کارنامه‌ی حکومت‌ها سانسور و منزوی کردن نویسندگان مستقل و ایجاد محرومیت‌های گوناگون برای آنها، تخریب چهره‌‌ی نویسندگان و نهادهای روشنفکری مستقل، بازجویی‌های پی‌درپی و بازداشت‌‌ و به زندان افکندن‌ و قتل نویسندگان و دگراندیشان بوده است؛ کارنامه‌ای که حول دو محور سرکوب و به حاشیه راندن صداهای مستقل و ایجاد و تقویت صداهای خنثی یا همسو با قدرت شکل گرفته و همچنان نیز حول همین دو محور می‌چرخد.

در سراسر این سال‌ها و در کنار مبارزه‌ی مداوم کانون نویسندگان ایران برای تحقق هدف‌ها و آرمان‌های مندرج در منشورش، سرکوب و سانسور حکومتی نیز چهره دیگر کرده و شکل‌هایی پیچیده‌تر به خود گرفته است. سانسور از مرحله‌ی حذف آشکار اثر و نویسنده فراتر رفته و حکومت کوشیده بی آنکه خود به میدان بیاید به مدد روش‌های دیگر زمام اختیار همه‌ی عرصه‌های حیات فردی و اجتماعی را در دست بگیرد: عرصه‌ی عمومی فعالیت‌ برای افراد، انجمن‌ها، اتحادیه‌ها و نهادهای مستقل تنگ‌تر شده و عرصه‌های «نسبتا باز» به افرادی سپرده شده که از هر نوع تقابل با قدرت پرهیز می‌کنند یا با آن همسو هستند؛ مرز میان نویسنده‌ی مستقل و غیرمستقل مغشوش شده؛ تخریب چهره‌های مستقل و معترض از دایره‌ی رسانه‌های حکومتی فراتر رفته و شاخه‌هایش را در فضای مجازی و حقیقی گسترده است؛ ملغمه‌ای از نقد و تخریب انسجام هر حرکتی را نشانه گرفته و کسانی را خواسته و ناخواسته به بازوی سرکوب بدل کرده است.

در این فضای مغشوش و تاریک، اتخاذ موضعی آگاهانه و ریشه‌دار و پای فشردن بر آن راهگشا است؛ چنانکه کانون نویسندگان ایران در برهه‌های مختلف با به کار گرفتن آگاهانه‌ی منشور خود از فضاسازی‌ها به سلامت عبور کرده و همزمان با دیگر شدن چهره‌های سرکوب، آگاهانه خود را متحول کرده است. نمود نظری این تحول در سیری آشکار است که از مرامنامه‌ی دوره‌ی اول آغاز می‌شود و به مطالبه‌ی «آزادی بیان» در موضع کانون در دوره‌ی دوم می‌رسد و سرانجام به «آزادی بیان بی هیچ حصر و استثنا برای همگان» در منشور دوره‌ی سوم می‌انجامد. در ساحت عمل نیز افزایش سرکوب‌ها استوارتر شدن اعضای کانون را در پی داشته است: کمیته‌ی تدارک برگزاری مجمع عمومی در هنگامه‌ی قتل‌های سیاسی زنجیره‌ای تشکیل می‌شود که تهدید و سرانجام قتل دو تن از اعضای آن، محمد جعفر پوینده و محمد مختاری را در پی دارد، کانون نویسندگان ایران درست پس از این هشدار خونین احیا می‌شود و در سراسر سال‌های بعد از آن زیر فشار امنیتی و با وجود به بند کشیده شدن اعضایش به فعالیت مستمر خود ادامه می‌دهد. سال گذشته نیز گرچه بیماری همه‌گیر و به زندان افکندن دو تن از اعضای هیئت دبیران، رضا خندان (مهابادی) و بکتاش آبتین، و کیوان باژن، عضو پیشین هیئت دبیران، روزهایی سخت‌تر را برای اعضای کانون رقم زد اما خللی در عملکرد آن ایجاد نکرد.

گرچه کانون نویسندگان ایران در گذشته و امروز هرگز از گزند حکومت و نیروهای پیدا و پنهانش در امان نبوده، اما همواره مانعی فعال در برابر استیلای بی چون و چرای حکومت‌ها بوده است. بند اول منشور کانون نویسندگان ایران با تأکید بر حق «آزادی اندیشه و بیان و نشر بی هیچ حصر و استثنا برای همگان»، راه را بر هرگونه گردن گذاشتن بر قدرت و مصالحه با سانسور می‌بندد و رابطه‌ی کانون را با جنبش‌های اجتماعی معترض روشن می‌کند.

اکنون که پنجاه و سومین سالگرد تأسیس کانون نویسندگان ایران را در غیاب یاران در بندمان گرامی می‌داریم، همچنان راه همان راه است و اراده‌ی جمعی نویسندگان تنها با تکیه‌ی آگاهانه بر همان اصول نخستین، راهگشای حیات فردی و جمعی آنان است: ناوابستگی به قدرت، دفاع مستمر از آزادی بیان برای همگان و مخالفت با سانسور.

کانون نویسندگان ایران

۱ اردیبهشت ۱۴۰۰

*اعتصاب وتجمع راننده‌های استیجاری منطقه یک عملیات انتقال گاز میان‌کوه در شهرستان امیدیه برای اعتراض به سطح نازل دریافتی و واسطه گری شرکت های پیمانکاری

روز چهارشنبه اول اردیبهشت،راننده‌های استیجاری پیمانی منطقه یک عملیات انتقال گاز میان‌کوه واقع در شهرستان امیدیه که مسئولیت جابجایی کارگران و برخی مدیران را در بین ایستگاه‌های تقویت فشار گاز برعهده دارند برای  اعتراض به سطح نازل دریافتی و واسطه گری شرکت های پیمانکاری دست از کارکشیدند ودر محوطه واحد حمل و نقل ساختمان اداری عملیات خطوط لوله تجمع کردند.

در همین رابطه، یکی از رانندگان حاضر درتجمع به خبرنگاررسانه ای گفت: حدودا ۱۴۴ راننده استیجاری درمنطقه یک عملیات انتقال گاز میان‌کوه  هستیم که تحت مسئولیت یک شرکت پیمانکار فعالیت داریم. حقوق و مزایایی که طبق قرارداد بابت دستمزد از پیمانکار دریافت می‌کنیم کافی نیست و کفاف زندگی و حتی مخارج خودرو‌های ما را نمی‌دهد.

او افزود: خودروهای استیجاری غالبا مینی‌بوس و سواری هستند و راننده‌ها روزانه ۸ تا ۱۲ ساعت در شرایط سخت و گرمای ۴۰ تا ۵۰ درجه خوزستان در جاده‌های خاکی منطقه عملیاتی میان‌کوه و سایر مناطق به ازای دریافت ۷ تا ۸ میلیون تومان در ماه کار می‌کنند. درواقع راننده‌های این خودروها فاقد دستمزد هستند و آنچه پیمانکار بخش خصوصی به ازای مزد به آن‌ها پرداخت می‌کند فقط اجاره بهای خودروهاست که آنهم حتی تامین کننده هزینه‌های جاری خودروها نیست.

یکی دیگر از رانندگان معترض گفت: همه هزینه‌های جاری خودروها حتی پول بنزین برعهده راننده است و پیمانکار هزینه‌های اضافه بابت مخارج خودروها را به راننده‌ها پرداخت نمی‌کند.

این کارگر با اشاره بر اینکه قرارداد راننده‌ها با پیمانکار سابق روز گذشته (۳۱فروردین ماه) به اتمام رسید و به زودی پیمانکار جدید مسئولیت راننده‌ها را برعهده می‌گیرد، از تلاش بی‌نتیجه راننده‌های استیجاری برای تبدیل وضعیت خود گفت: راننده‌های استیجاری پیمانی منطقه یک عملیات انتقال گاز میان‌کوه مدعی هستند که شرکت واسطه‌ای که به بهانه تامین نیرو وارد منطقه عملیات اتتقال گاز میان‌کوه شده‌اند عملا هیچ نقشی در ارائه خدمات ندارد.

او در ادامه افزود: مدیران و مسئولان منطقه می‌توانند با حذف پیمانکاران تامین نیرو با کارگران راننده قرارداد مستقیم ببندند. ما کارگران انتظار داریم منابع مالی که هر ماه با وجود پیمانکاران از دریافتی ماهانه‌مان کسر می‌شد به کارگران بازگردد و با این اتفاق شاهد افزایش انگیزه در کارگران خواهیم شد.

این راننده با تاکید بر اینکه همکاران پیمانی او بعد از سال‌ها کار از همه مزایای قانونی کار بی‌بهره بوده و از قراردادهای موقت خود با پیمانکار خسته شده‌اند، به نیابت از سایر همکاران خود خواستار حذف پیمانکاران تامین نیرو از بخش حمل و نقل منطقه یک عملیات انتقال گاز میان‌کوه شد.

*شرکت بیش از ۵۰۰ راننده ومالک سرویس‌های  رفت وآمد کارکنان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر پتروشیمی در اعتصاب روز سه شنبه ۳۱ فروردین

بیش از ۵۰۰ راننده ومالک سرویس‌های  رفت وآمد کارکنان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر در اعتصاب روز سه شنبه ۳۱ فروردین برای اعتراض به عدم تعیین نرخ‌نامه سال جدید شرکت داشتند.

یکی از رانندگان معترض به خبرنگار رسانه ای گفت:در سال ۹۹ بارها درخواست افزایش نرخ کرایه را دادیم و اعتراض خود را به سازمان منطقه ویژه پتروشیمی اعلام کردیم، اما پاسخی دریافت نکردیم تا امروز برای احقاق حقوق خود دست به این تجمع زدیم.

یکی دیگر از این رانندگان معترض گفت:نرخنامه جدید می بایست از ابتدای امسال اجرایی و حق کرایه ماشین ها افزایش می یافت اما تا کنون هیچ خبری از نرخنامه جدید نشده است.

این تجمع بدنبال برگزاری نشستی  بین نمایندگان رانندگان و مسئولین سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر و وعده اجرای نرخ نامه جدید و خبرهای خوش از هفته آینده پایان گرفت.

درهمین رابطه:اعتصاب رانندگان سرویس‌های  رفت وآمد کارکنان منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر پتروشیمی برای اعتراض به عدم تعیین نرخ‌نامه سال جدید

روز سه شنبه ۳۱ فروردین،رانندگان سرویس‌های  رفت وآمد کارکنان منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر پتروشیمی برای اعتراض به عدم تعیین نرخ‌نامه سال جدید دست به اعتصاب زدند وبا پارک کردن خودروهایشان از جابجایی کارکنان پتروشیمی های این منطقه خودداری کردند.

*ادامه اعتراضات کشاورزان شرق اصفهان نسبت عدم تأمین حق‌آبه و بارگذاری جدید بر زاینده ‌رود با به خط کردن تراکتورها و تجمع در روستای وجاره 

روز دوشنبه ۳۰ فروردین،کشاورزان شرق اصفهان درادامه اعتراضات دامنه دارشان نسبت عدم تأمین حق‌آبه و بارگذاری جدید بر زاینده ‌رود با به خط کردن تراکتورهایشان دست به تجمع در روستای وجاره زدند.

روز چهارشنبه اول اردیبهشت،یکی از کشاورزان  درباره تجمع روز دوشنبه کشاورزان شرق اصفهان و برخی حواشی این روزها در حوضه آبریز زاینده‌رود به خبرنگار رسانه ای گفت: بخشی از مصوبات پیشین که اجرای آن خواسته کشاورزان شرق اصفهان است تاکنون پیگیری و اجرا نشده، همچنین برخلاف توافقات پیشین مبنی بر ممنوعیت بارگذاری جدید بر روی زاینده‌رود، بر اساس مصوبه شورای امنیت کشور، پروژه بن- بروجن مجدد فعال شده که منجر به درگیری مختصری هم شده است.

وی ادامه داد: علاوه بر این موارد، تعطیلی پروژه بهشت‌آباد باعث ناامیدی و نارضایتی مردم شرق استان شده که تجمع اخیر نتیجه آن است.

وی با بیان اینکه ممکن است این تجمعات مجدد در امتداد رودخانه برگزار شود، تصریح کرد: کشاورزان به دنبال تأمین حقابه خود برای کشت محصولاتشان هستند و باید مسؤولان به این خواسته آن‌ها توجه کنند.

او درباره وضعیت تأمین آب برای کشت بهاره توضیح داد: تا کنون این موضوع قطعی نشده است و اگر بارندگی‌های اردیبهشت مناسب باشد و تا ۱۰ خرداد حداقل ۲۵۰ میلی‌متر بارش جدید رخ دهد می‌توانیم امیدوار باشیم حداقل مانند پارسال برای یک نوبت کشت در تابستان آب دریافت کنیم.

وی درباره پرداخت خسارت ناشی از عدم کاشت محصولات به دلیل نبود آب گفت: در دو سال گذشته علی‌رغم ورود ۴ میلیارد مترمکعب به حوضه زاینده‌رود، کمترین سهم به کشاورزان تخصیص‌یافته ولی با این‌ وجود حداقل توانستند کشاورزان کشت خود را باوجود مشکلات انجام دهند و نیازی به پرداخت خسارت نبوده ولی در سالیان قبل که خشک‌سالی باعث قطع آب شده بود تنها یک‌بار آن‌هم در حد یک تا سه میلیون تومان به هر کشاورز خسارت پرداخته شده است.

وی در پایان  گفت:از زمان بروز مشکل تأمین حق‌آبه تاکنون هیچ اقدام عملی و مثبتی صورت نگرفته و مصوبات در این‌ باره به مرحله اجرا در نیامده است.

درهمین رابطه:

+ ادامه اعتراضات کشاورزان شرق وغرب اصفهان برای پایان برداشت غیرمجاز از زاینده رود

روز شنبه ۲۱ فروردین،کشاورزان شرق وغرب اصفهان ازادامه اعتراضاتشان دراردیبهشت ماه نسبت به برداشت غیرمجاز از زاینده رود خبردادند واضافه کردند:تا زمانی که مصوبات توسط دستگاه های مسئول اجرا نشود به اعتراض ادامه می دهیم.

آنها با اشاره به اینکه احیاء زاینده رود خواست کشاورزان و فعالان محیط زیست استان اصفهان است، به خبرنگاران گفتند:قطعنامه ای هم توسط کشاورزان تهیه شده است و به تمام بهره برداران از حوضه زاینده رود ارسال شده است که از ابتدای اردیبهشت ماه شاهد اعتراض کشاورزان شرق و غرب استان اصفهان باشند.

+ تجمع اعتراضی کشاورزان شرق وغرب اصفهان نسبت به انتقابل آب فاضلاب درچه توسط نیروگاه اسلام آباداصفهان

روز دوشنبه ۱۶ فروردین، کشاورزان شرق وغرب اصفهان برای اعتراض نسبت به انتقابل آب فاضلاب درچه توسط نیروگاه اسلام آباد دست به تجمع مقابل این نیروگاه درحاشیه زاینده رود زدند.

براساس فیلم کوتاه منتشره از این تجمع اعتراضی،تجمع کنندگان با اعلام اینکه آب برای کشاورزی موجود نیست و فقط آب فاضلاب دارند که آن را هم نیروگاه بر می‌دارد،اعتراضشان را نسبت به دولت ومسئولین ذیربط بنمایش گذاشتند وخواستارجلوگیری از انتقال فاضلاب شهر درچه از توابع شهرستان خمینی‌شهرشدند.

*تجمع اعتراضی جمعی از اهالی محله تازآباد سقزنسبت به عدم برخورداری از خدمات آب و فاضلاب مقابل فرمانداری

روز چهارشنبه اول اردیبهشت،جمعی از اهالی محله تازآباد سقزبرای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به عدم برخورداری از خدمات آب و فاضلاب مقابل فرمانداری این شهرستان در استان کردستان اجتماع کردند.

یکی از حاضران درتجمع به خبرنگاریک رسانه محلی گفت: چندین سال است اداره آبفا وعده حل مشکل را می دهد ولی تاکنون اقدامی نشده است.

یکی دیگر از معترضین با اشاره به نقش حیاتی آب در چرخه زندگی و بهداشت خانواده ها، از عدم دسترسی آنان به آب شرب سالم گله مند و خواستار مساعدت جهت حل مشکل شد.

*تجمع اعتراضی کسبه خشمگین پاساژ علاءالدین تهران نسبت به بلاتکلیفی معیشتی درپی تعطیلی در چارچوب مقابله با بیماری کووید ۱۹ وعدم حمایت دولت

روز چهارشنبه اول اردیبهشت، کسبه خشمگین پاساژ علاءالدین تهران  برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به بلاتکلیفی معیشتی درپی تعطیلی در چارچوب مقابله با بیماری کووید ۱۹ وعدم حمایت دولت دست به تجمع مقابل محل کارشان زدند.

براساس فیلم های منتشره در رسانه ها وشبکه های اجتماعی با همبستگی جوانان .اهالی محله ویورش نیروهای انتظامی همراه شد.

*تجمع اعتراضی اعضای اتحادیه ایثارگران خوزستان  نسبت به بلاتکلیفی ۲۵ ساله درتحویل زمین های وعده داده شده مقابل استانداری

روز چهارشنبه اول اردیبهشت، اعضای اتحادیه ایثارگران خوزستان برای انعکاس هرچه بیشتر صدای اعتراضشان  نسبت به بلاتکلیفی ۲۵ ساله درتحویل زمین های وعده داده شده مقابل استانداری خوزستان در کلانشهر اهواز تجمع کردند.

آن‌ها با موظف دانستن دولت در ایجاد اشتغال برای ایثارگران،به خبرنگار رسانه ای گفتند: ۲۵ سال قبل زمین‌هایی در منطقه جُفیر شهرستان دشت آزادگان به مساحت ۴۰ هزار هکتار در اختیار اتحادیه ایثارگران خوزستان قرار گرفت تا بین ۳ هزار و ۲۰۰ ایثارگر توزیع تا علاوه بر افزایش تولید و بالا رفتن سطح زیر کشت، سبب ایجاد اشتغال‌زایی در استان شود.

یکی از ایثارگران افزود: ۲۵ سال از این داستان می‌گذرد ولی تمام ادارات و سازمان‌ها که مسئولیت تجهیز و قرار دادن این زمین‌ها در اختیار ایثارگران را داشتند یکی پس از دیگری از مسئولیت خود پا پس کشیدند.

*اعتصاب زولبیا پزان شهرستان راور در اعتراض به نرخنامه جدید 

زولبیا پزان شهرستان راور دراستان کرمان در اعتراض به نرخنامه جدید دست به اعتصاب زدند ومعازه هایشان رابستند.

روز چهارشنبه اول اردیبهشت،یکی از زولبیا پزان معترض راور به خبرنگاریک رسانه محلی گفت:قیمت آرد، شکر، روغن، نشاسته، گلاب و … چند برابر شده است اما ستاد تنظیم بازار شهرستان بدون توجه به قیمت این اقلام، نرخنامه ای را مصوب کرده است که نه تنها سودی برای ما ندارد بلکه ضرر هم دارد.

 یکی دیگر از زولبیا پزان گفت:اگر قیمت این شیرینی در شهرهای دیگر ارزانتر است به این دلیل است که دستگاه های متولی امر شکر، آرد، روغن و … تعاونی را در اختیار زولبیا پزان قرار داده اند که اگر این اقدام برای ما نیز انجام شود ما هم حاضر به کاهش قیمت هستیم. 

*تجمع اعتراضی همزمان سهامداران بورس در شهرهای اصفهان،تهران ومشهد

در تهران معترضین خیابان سعادت آباد را مسدود کردند

روز شنبه اول اردیبهشت، سهامداران بورس درادامه اعتراضات دامنه دارشان نسبت به ریزش پیاپی بازار سرمایه در شهرهای اصفهان،تهران ومشهد مقابل ساختمان های بورس تجمع کردند.

درتجمع اعتراضی سهامداران اصفهان در مقابل تالار منطقه ایی هم نسبت به وضعیت نامطلوب بازار سرمایه، عدم رسیدگی مسئولان، دادن وعده‌های تو خالی و عدم مبارزه با حقوقی‌های متخلف، شعارهای مانند “حقوقی حیا کن بازار را رها کن” و “مسئول بی‌لیاقت کجایی؟

سهامداران معترض پایتخت هم با حضور در مقابل ساختمان شرکت  بورس ، خیابان سعادت آباد را با نشستن و سر دادن شعار، بستند.

*کمبود آرد دراستان زنجان درپی اعتصاب صاحبان کارخانه های آرد برای اعتراض به نحوه سهمیه بندی گندم یارانه‌ای

روز چهارشنبه اول اردیبهشت برای چندمین روز متوالی، صاحبان کارخانه های آرد استان زنجان برای اعتراض به نحوه سهمیه بندی گندم یارانه‌ای براساس دستورالعمل جدید به اعتصابشان ادامه دادند و خط تولید خود را تعطیل کردند واین استان را با کمبود آرد روبروکردند.

درهمین رابطه،رئیس اتاق اصناف استان زنجان با تایید کمبود آرد در زنجان به خبرنگار رسانه ای گفت: متاسفانه افزایش سهمیه‌بندی یکی از کارخانه‌های تولید آرد استان سبب نارضایتی دیگر کارخانه‌های تولید آرد استان شده است. این کارخانه‌ها معتقد هستند که آن کارخانه زمانی که تاسیس شد قرار بر این بود که اصلا سهمیه‌ای به آن تخصیص نیابد؛ در حال حاضر هم مسئولان نباید با افزایش سهمیه بندی به آن کارخانه موافقت کنند.

وی افزود: کارخانه‌های تولید آرد در استان معتقد هستند که نام آن کارخانه باید از سامانه خرید آرد حذف شود و نانوایی‌ها نتوانند از آن کارخانه، آرد خریداری کنند. البته دلیل مخالفت هم واضح است چرا که آن کارخانه که در سلطانیه قرار دارد به قدری مجهز و قدرتمند است که می‌تواند کل بازار استان را در دست بگیرد.

*جان باختن یک کارگرمقنی جوان دریکی از روستاهای زنجان

صبح روز چهارشنبه اول اردیبهشت،یک کارگر ۳۶ ساله حین کار حفر چاه در روستای چوزوک سجاسرود زنجان براثر سقوط سطل خاک برسرش در دم جانش را ازدست داد.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate