نگاه هفته

نگاه هفته

تهیه کننده؛ پروین معاذی

بازبینی پرونده زهرا محمدی در دیوان عالی

زهرا محمدی،  عضو انجمن فرهنگی – اجتماعی “نوژین” در ۲۷ بهمن‌ ماه ۱۳۹۸ توسط  قاضی جنایتکار دستگاه قضایی حکومت اسلامی سعیدی در تاریخ ۲۴ تیر ۱۳۹۹ به ۱۰ سال حبس با اتهامات واهی “تشکیل دسته و جمعیت به قصد برهم زدن امنیت ملی”  صادر و به وکیل او ابلاغ شد. مصطفی طیاری، قاضی جنایتکار شعبه چهارم  تجدید نظر کردستان، حکم این زندانی سیاسی سابق را به ۵ سال حبس تعزیری کاهش داد. حال پرونده زهرا محمدی در پی اعتراضات گسترده مردم و فعالین در داخل و خارج ایران جهت بازبینی دوباره به دیوان عالی حکومت اسلامی ارجاع شده است.

زهرا محمدی، ۲۸ ساله، روز پنجشنبه ۲ خرداد ۱۳۹۸ توسط مزدوران امنیتی رژیم فاشیست حکومت اسلامی بازداشت و روز دوشنبه ۱۱ آذر همان سال، با تودیع قرار وثیقه ۷۰۰ میلیون تومانی به صورت موقت و تا زمان پایان دادرسی از زندان سنندج آزاد شد.

روز پنج شنبه ۲۳ آبان ۹۸، سازمان عفو بین الملل با انتشار فراخوانی خواستار حمایت همگانی از زهرا محمدی شده بود. در بخشی از این فراخوان با تأکید به وضعیت نامناسب جسمی و بیماری وی و همچنین عدم دسترسی به دارو در زندان، آمده بود “به گفته وی، بازجویان تهدید کرده بودند که اگر حاضر به همکاری با وزارت اطلاعات و امضای “اعترافات اجباری” از پیش تهیه شده نشود، اعضای خانواده‌ اش را نیز بازداشت می‌ کنند. او فقط یکبار، نزدیک به چهار ماه بعد از دستگیری و بعد از اتمام دور دوم بازجویی‌ ها در دوره‌ی قطع ارتباط کامل، توانسته بود با وکلای خود ملاقات کند. لازم به ذکر است زهرا محمدی، از اعضای انجمن فرهنگی نوژین است که در زمینه تلاش برای حفظ محیط زیست کردستان، مهار آتش‌ سوزی جنگل‌ ها و مراتع این استان و آموزش زبان کردی فعالیت دارد.

((هم اکنون کمپین های پُر دامنه و با امضای هزاران نفر توسط مینا احدی، شیوا محبوبی از کمیته مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی، کمپین جهانی بایکوت جمهوری اسلامی برای آزادی زندانیان سیاسی ــ عقیدتی و کارگران زندانی در جریان است. امضا کنندگان و فعالین مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی اعلام کرده اند؛ «ظلم علیه مردم ایران متوقف شود و همه زندانیان سیاسی فورا آزاد شون».

وظیفه ماست که جلوی این همه شکل ظلم، سانسور، جنایت و بی عدالتی را بگیریم. مبارزه علیه اعدام، شکنجه و برای آزادی زندانیان سیاسی در جریان است. ما خانواده های زندانیان سیاسی از جمله زهرا محمدی  را فرا میخوانیم به این کمپین بپیوندند و در راستای تقویت خواست هزاران نفر از مردم در داخل و خارج از کشور کمپین برای آزادی زندانیان سیاسی را حمایت و تقویت کنند!))

 

جان باختن کارگر مهاجر در کردستان عراق

۲۸ فروردین ۱۴۰۰ (۱۷ آوریل ۲۰۲۱)، کارگر جوان جمال احمدی از روستای  “نیوژ” از توابع بخش میرآباد شهرستان سردشت  در حین کار در اقلیم کُردستان به دلیل سوانح کاری(در اثر برق گرفتگی) جانش را از دست داد.

در یک دهه گذشته، هزاران کارگر از کشورهای مختلف از ایران، ترکیه، سوریه، اردن، فیلیپین و اندونزی و… برای دستیابی  به  کار به  عراق و اقلیم کردستان مهاجرت کرده اند. 

طبق آمار منتشر شده بیش از هفتاد درصد کارگران و استادکاران ساختمانی که به عراق مهاجرت می‌کنند، از کردستان ایران هستند.  دلیل  مهاجرت صدها کارگر به عراق  پایین آمدن ارزش پول، گرانی و بیکاری است. 

در اقلیم کردستان کارگرانی که دچار سانحه کاری می‌شوند اگر خود جایی بیمه نباشند تمامی هزینه درمان بر دوش خودشان می‌افتد. نه بازنشستگی در کار است و نه دوران کهولت.

در اقلیم کردستان  استانداردهای ایمنی محیط کار  زیر صفر است. کارگر مهاجر و بومی مجبورند با بیشترین ساعت کار و نا امنی محیط کار برای تامین زندگی خود و خانواده هایشان تن به شرایط نامناسب در محیط کار بدهند. سرمایه داران و صاحبان پروژه های ساختمان سازی در قبال جان و ایمنی کارگران  مهاجرت جوابگو نیستند. 

مهاجرت کارگران  از شهرهای کردستان و ایران حاصل بیکاری میلیونی، فقر و شرایط فلاکتباری است که حکومت  اسلامی به طبقه کارگر و کارکنان زحمتکش در ایران تحمیل کرده است.

 

آمار خودکشی در تهران در دو روز

۸۴ مورد اقدام به خودکشی در تهران در دو روز. ۱۲ مورد مرگ

یوسف سلیمانی، از توابع بخش مرکزی شهرستان ثلاث باباجانی در اثر فقر و تنگدستی دست به خودکشی زد! خبر؛ «وب سایت رکنا نوشت:از روز پنجشنبه تا جمعه ٢٨ فروردین ماه گذشته در طول یک روز در تهران ۸۴ نفر اقدام به خودکشی کرده‌اند و از میان آن‌ها دستکم ۱۲ نفر جان باخته‌اند.  اقدام به خودکشی ها از طریق روش‌های گوناگونی از جمله، خودزنی، حلق آویز کردن، مسمومیت عمومی و مسمومیت از طریق مصرف دارو صورت گرفته و از کودک تا میانسال میان این افراد دیده می‌شود».

حکومت اسلامی با تحمل فقر و بیکاری و افزایش اعتیاد و تن فروشی و جنایی کردن زندگی مردم،   زمینه های دست زدن به خودکشی را فراهم و راحت کرده است.

جامعه ایران تحت حاکمیت یکی از هار ترین و فاسدترین رژیم سیاسی قرار دارد. طبق آمار آمار خودکشی در کردستان بیشتر از گذشته شده است.  در سطح سراسری در ایران به ازای هر ٤ نفر  یک نفر به اختلال روانی مبتلا است. بیش از بیست  میلیون پرونده قضایی در جریان است! در حوزه اجتماعی توجه به اختلال های روحی زیر صفر است.

فقر و فلاکت و نداری، ناموس پرستی و مردسالاری، و از خود بیگانگی جامعه از  دلائل خودکشی هستند. دپرسیون و شرایط نابسامان روحی بیداد میکند، وقتی فقر است و امکانات رفاهی و تفریحی زیر صفر است،  این نوع بیماری به وفور دیده میشود.

خودکشی راهکار نیست! حاکمیت بانی و مسبب آن است! چاره رنجبران و قربانیان این همه ستم طبقاتی و ستم کشی بر زنان، بیکاری میلیونی، مبارزه مردم علیه  برای به زیر کشیدن ظالم ترین  کثیف ترین نظام حاکم بر ایران است.  زندگی با رفاه اجتماعی به هر درجه با استانداردهای بالا تامین شود، خوشبختی و سعادت مردم بیشتر و بیشتر میشود. تامین این شرایط فقط و فقط با سرنگونی و کوتاه کردن دست جنایت و فاسد حکومت اسلامی، ممکن است.

 

افزایش ٢٥ درصدی قیمت کتاب‌های درسی 

طبق خبر اتحادیه آزاد کارگران ایران؛ ثبت سفارش و خرید اینترنتی کتاب‌های درسی سال تحصیلی ١٤٠٠الی١٤٠١ از روز یکشنبه، ٢٢ فروردین ‌ماه آغاز شده است و تا ٢٢ خرداد ادامه خواهد داشت.  طبق اعلام سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی قیمت کتاب درسی به طور میانگین ٢٥ درصد افزایش یافته است.

در شرایطی که حقوق و مزایای ماهانه خانواده های کارگری و زحمتکشان کمتر از سه میلیون تومان است. و میانگین تامین زندگی و معیشت بالای دوازده میلیون تومان تعریف شده، افزایش ٢٥ درصدی قیمت کتاب های درسی پیام درد آور و جانکاهی است برای  میلیونها نفر از فرزندان کارگران. در سال گذشته بر اثر بیکاری و فقر و پایین بودن حقوق ها بیش از پنچ میلیون کودک ار رفتن به مدرسه محروم شده اند. هزاران نفر از کودکان به صف میلیونی کودکان کار و خیابان اضافه شده اند و بیش از سه میلیون از جوانان از رفتن به دانشگاه به دلیل افزایش هزینه های ادامه تحصیل محروم شده اند. 

 

استقبال از آزادی جعفر عظیم زاده

آزادی جعفر عظیم زاده از رهبران کارگری با استقبال وسیع از جانب کارگران، معلمان و فعالین اجتماعی رو برو شد. پیام روح‌اله مردانی(معلم و دانشجو و از معترضین دی ماه ٩٨)  به مناسبت آزادی جعفر عظیم زاده

خوش آمدی رفیق. قرنهاست که این ستم آشکار بر من و بر تو و بر همگان می رود، و دیر زمانی بود که تحملش برایمان سخت شده بود و طاقتفرسا، تو بخوبی فهمیدی که ریشه ی این ستم جاری کجاست  و برخاستی …هر چه کردند از آزار و شکنجه و انفرادی و زندان خود و یارانت، بی فایده بود و بی حاصل، اما اینان هرگز نفهمیده اند و نخواهند فهمید این داستان را . تو برخاسته بودی که بایستی و این برخاستن تمام ماجرای ماست، برخواستیم تا بازی شان به هم بخورد … این اهریمنان فارغ را، هرگز یارای فرونشاندن این برخاستن نیست . اکرم جان سپاس از تو که یاریگر این برخاستن بودی، به خوبی با یاشار و آرشت توانستی این برخاستن زیبا را به تعریف بنشینی .آری رفیق جان گویند :  تو زندان بودی و ندیدی ؛ اما این سخن یاوه سرایان است ! تو بودی هماره با ما و نظاره گر بودی که یاران ، رفقا و نزدیکانت همپای تو ایستادند، فریادش سرود آزادی و برابری سردادند و به نشان قامت بلند استقامتت، سروی نشاندند به قامت رعنای آزادی … رفیق جان با دیدن دوباره ات خونی رنگین تر در شریانمان جهید و امیدمان به پیروزی سر آغازی دگر یافت . اکنون خواب و بیداری ام همرنگ صفای تو باصفاست و بیش از پیش باورم به رسیدن، آهنگ مقصود گرفته است و همگنان را این باور است :

همراه شویم که میل، میل گذار است زین لجنزار بی فسار 

همبندی و همراهت رادا  (روح اله مردانی)

(منبع خبر کانال تلگرامی اتحادیه آزاد کارگران ایران) 

 

بیانیه اتحادیه آزاد کارگران ایران در اعتراض به تداوم زندان اسماعیل عبدی

بیانیه اتحادیه آزاد کارگران ایران در ‌حمایت از اقدام شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان ایران در اعتراض به تداوم زندان اسماعیل عبدی! در بخشی از این بیانیه اینگونه آمده است:

“شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان ایران در اعتراض به تداوم زندان اسماعیل عبدی، بیانیه‌ای به تاریخ هشتم فروردین صادر نموده است که در آن ضمن پافشاری بر حق معلمان و فعالین صنفی برای طرح مطالبات و خواسته‌های صنفی خود، خواستار پایان دادن به برخوردهای امنیتی ‌و قضایی به فعالیتهای صنفی شده و با تأکید بر غیرقانونی بودن حبس اسماعیل عبدی، خواهان پایان دادن به آزار و اذیت این معلم زندانی ‌و آزادی فوری وی شده است.”

این بیانیه می افزاید: “ما کارگران متشکل در اتحادیه آزاد کارگران ایران ضمن اعلام همبستگی با خواست شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان ایران برای آزادی اسماعیل عبدی، خود را بخشی از جنبش اعتراض به زندانی کردن فعالین صنفی میدانیم و همصدا با معلمان ایران اعلام میداریم که چنانچه اسماعیل عبدی به فوریت آزاد نگردد، در‌ کنار اقدامات عملی شورای هماهنگی ‌تشکل‌های صنفی معلمان خواهیم بود.

همچنین تمامی کارگران را فرا می خوانیم تا به هر‌ نحو ممکن و در‌ کنار فعالین صنفی معلمان نسبت به تداوم زندان اسماعیل عبدی و همچنین تلاش برای آزادی تمامی کارگران ‌‌و معلمان زندانی دست به اعتراض بزنند.”

اتحادیه آزاد کارگران ایران- ۲۵ فروردین ۱۴۰۰

ایسکرا  ۱۰۸٩

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate