اخباروگزارشات کارگری ۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۰

اخباروگزارشات کارگری ۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۰

– کارگران عملیاتی و اقماری صنعت نفت  خواهان تزریق واکسن کرونا شدند

– اعتراض هپکویی نسبت به مصوبه وزارت صمت مبنی بر رفع موانع گمرکی برای واردات ماشین‌الات وکماکان درخطر بودن امنیت شغلیشان

– اعتصاب کارگران داربست بند شرکت اکسیر صنعت در فاز ۱۴ پارس جنوبی برای افزایش حقوق

– از سر گیری اعتراضات کارگران شهرداری زنجان نسبت به  واگذاری بخش خدمات و فضای سبز به شرکت های پیمانکاری وبخطرافتادن امنیت شغلی ومعیشتیشان

– دومین روز تجمع اعتراضی کارگران اخراجی واحد شیرین‌سازی میعانات پالایشگاه‌ گاز ایلام مقابل استانداری

– تجمع اعتراضی کارگران ماسه‌ریز تبریزنسبت به بیکاری بدنبال پلمب کارخانه بدلیل مشکلات مالی

– تجمع اعتراضی کارگران شرکت آب و فاضلاب روستایی خوزستان نسبت به عدم پرداخت ۳ ماه حقوق و۸ ماه حقوق،پایمالی حقوقشان توسط شرکت پیمانکاری و وعده های پوچ مسئولان

– تجمع اعتراضی کارگران اداره آب و فاضلاب ایذه نسبت به عدم پرداخت بموقع حقوق وحق بیمه و وعده های توخالی مسئولان

– اعتصاب وتجمع کارکنان اتاق اصناف همدان نسبت به سطح نازل حقوق

– ادامه کنش های معلمان فارغ التحصیل دانشسراهای کشورنسبت به حذف سنوات فاصله ی خدمتی

– کانال صدای مستقل کارگران گروه ملی فولاد:بیانیه روز جهانی کارگر 

– اعتصاب رانندگان سرویس‌های  رفت وآمد کارکنان منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر پتروشیمی برای اعتراض به عدم تعیین نرخ‌نامه سال جدید

– ششمین روز اعتصاب وتجمعات رانندگان خودمالک سازمان اتوبوسرانی ارومیه دراعتراض به عدم پرداخت مطالبات و وعده های توخالی مسئولان

– ۶ کارگر جزغاله شده کارگاه  اسفنج سازی پردیس قربانی عدم رعایت اصول ایمن مبنی به نبود راه خروج اضطراری

– ۲ کارگرهم در حادثه آتش سوزی وانفجار یک کارخانه بازیافت لاستیک اردبیل زنده زنده سوختند

– جان باختن کارگر جوان معدن طلای بیجورد براثر سقوط در استخر اسید سیانید

– ماجرای مرگ دو کارگر پابان شهرداری مشهد و شائبه ارتباط آن با واکسن کرونا

*کارگران عملیاتی و اقماری صنعت نفت  خواهان تزریق واکسن کرونا شدند

روز سه شنبه ۳۱ فروردین،جمعی از کارگران عملیاتی و اقماری صنعت نفت  با ارسال پیام هایی به رسانه ها خواهان تزریق واکسن کرونا شدند.

بنابه گزارش رسانه ای شده،از زمان شیوع ویروس منحوس کرونا در کشور کارکنان اقماری و عملیاتی صنعت نفت بیش از دیگران دغدغه ابتلا به این ویروس را داشتند.

با توجه به اینکه محل کار و استراحت این دسته از کارکنان مشترک می باشد و بسیاری از آنها در اتاق های چندین نفره زمان استراحت خود را سپري می کنند نگرانی‌هایی در خصوص ابتلا به این ویروس منحوس دارند و با توجه به این موضوع انتظار تخصیص و اولویت دادن مسئولین بهداشت و درمان صنعت نفت جهت تزریق واکسن به کارکنان عملیاتی و اقماری صنعت نفت را  دارند.

*اعتراض هپکویی نسبت به مصوبه وزارت صمت مبنی بر رفع موانع گمرکی برای واردات ماشین‌الات وکماکان درخطر بودن امنیت شغلیشان

روز سه شنبه ۳۱ فروردین،کارگران کارخانه هپکو اراک اعتراضشان را نسبت به مصوبه وزارت صمت مبنی بر رفع موانع گمرکی برای واردات ماشین‌الات وکماکان درخطر بودن امنیت شغلیشان،رسانه ای کردند.

بنا به گزارش رسانه ای شده،بعد از رفع معضل بدهی هزار و دویست میلیارد تومانی هپکو در آخرین روزهای سال قبل، حالا کارگران این مجموعه منتظر حمایت دولت هستند تا تولید رونق بگیرد و سفارش‌های ساخت ماشین‌آلات معدنی به این مجموعه قدیمی سرازیر شود اما ظاهراً روند امور، خلاف این انتظارات است.

این کارگران با اشاره به مصوبه اخیر وزارت صمت مبنی بر رفع موانع گمرکی برای واردات ماشین‌الات گفتند: درحالیکه توان تولید این ماشین‌آلات در هپکو وجود دارد، جلسه می‌گذارند و نتیجه‌ی آن می‌شود رفع موانع واردات! به نظر می‌رسد فقط به فکر واردات و سرازیر شدن سودهای کلان به جیب دلالان هستند و به هپکو و کارگران آن اهمیتی نمی‌دهند.

آنها افزودند: قبول داریم معادن نیاز به ماشین‌آلات دارند اما چرا اهتمامی برای تولید این دستگاه‌ها در هپکو ندارند؟

هجدهم ماه جاری، خروجی جلسه‌ای در وزارت صمت، رفع موانع گمرکی برای ماشین‌آلات وارداتی بوده و همین مصوبه مورد انتقاد کارگران هپکو اراک قرار گرفته است.

*اعتصاب کارگران داربست بند شرکت اکسیر صنعت در فاز ۱۴ پارس جنوبی برای افزایش حقوق

روز دوشنبه ۳۰فروردین، کارگران داربست بند شرکت اکسیر صنعت در فاز ۱۴ پارس جنوبی برای افزایش حقوق دست به اعتصاب زدند.

به گزارش ۳۰ فروردین کانال رسمی سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران،رییس کارگاه در واکنش به اعتصاب کارگران گفته:«من به شما۷ میلیون و ۷۰۰ بیشتر نمیدهم. نمیخواهید تسویه کنید» کارگران داربست بند نیز برای تسویه حساب صف بستند.

*از سر گیری اعتراضات کارگران شهرداری زنجان نسبت به  واگذاری بخش خدمات و فضای سبز به شرکت های پیمانکاری وبخطرافتادن امنیت شغلی ومعیشتیشان

روز سه شنبه ۳۱ فروردین،کارگران شهرداری زنجان اعتراضشان را نسبت به  واگذاری بخش خدمات و فضای سبز به شرکت های پیمانکاری وبخطرافتادن امنیت شغلی ومعیشتیشان،ازسرگرفتند.

کارگران معترض شهرداری زنجان نسبت به واگذاری مسئولیت‌شان به پیمانکاران بخش خصوصی به خبرنگار رسانه ای گفتند: اخیراً شایعاتی مبنی بر ورود پیمانکاران به بخش خدمات و فضای سبز برخی مناطق شهرداری زنجان قوت گرفته درنتیجه نگرانیم امنیت شغلی ما در معرض تهدید قرار بگیرد.

این کارگران با بیان اینکه شهر زنجان دارای ۴ منطقه شهری است که حدود ۱۷۰۰ کارگر در این مجموعه مشغول به کار هستند، اضافه کردند: چندین سال است موضوع برون‌سپاری کارگران مناطق چهارگانه شهرداری زنجان مطرح است که سال پیش این موضوع  قوت گرفت. در نتیجه علارغم مخالفت  شدید کارگران مناطق چهارگانه شهرداری زنجان درنهایت شهرداری سال گذشته کارگران خدماتی منطقه ۴ را تحت مسئولیت یک شرکت پیمانکاری قرار داد و عناوین شغلی آنها از قرارداد مستقیم با شهرداری به پیمانکاری تغییر کرد.

کارگران با بیان اینکه مجددا در سال جاری موضوع برون‌سپاری کارگران سایر مناطق مطرح شده و شهرداری قصد دارد مسئولیت کارگران منطقه یک را به یک پیمانکار جدید بسپارد، ادامه دادند: چرا مدیران شهرداری و اعضای شورای شهر زنجان به وضعیت و امنیت شغلی و سوابق کار کارگران توجه نمی‌کنند. باز شدن پای پیمانکاران در بخش خدمات و فضای سبز شهرداری، وضعیت امنیت شغلی و معیشتی ما کارگران را به طور جدی آسیب‌پذیر خواهد کرد.

کارگران شهرداری زنجان افزودند: یکی از دلایل تضییع حقوق کارگران شانه خالی کردن پیمانکاران از زیر بار مسئولیت است. در سال‌های اخیر به منظور برون‌سپاری بسیاری از کارهایی که قبلا در اختیار شهرداری زنجان بوده به پیمانکاران واگذار شده است. مشکلات هم از همین جا شروع شده و بعد از سال‌ها لاینحل باقی می‌مانند.

کارگران شهرداری زنجان با بیان اینکه به هیچ وجه برای تبدیل وضعیت استخدامی خود با پیمانکار کنار نخواهیم آمد، اضافه کردند: با افزایش حداقلی حقوق در سال جاری بسیاری از پیمانکارانی که  برای عقد قرارداد با شهرداری پا پیش گذاشته‌اند حاضر به پرداخت دستمزد قانونی به کارگران نیستند به همین دلیل با مخالفت کارگران، شهرداری نیز ورود چنین پیمانکارانی را به مجموعه شهرداری منع کرده است.

این کارگران که مخالف ورود پیمانکاران به بخش فضای سبز و خدماتی شهرداری زنجان هستند، در پایان تصریح کردند: مشکلاتِ کارگران با ورود پیمانکار در شهرداری بسیار زیاد می‌شود. در عین حال کارگران با تغییراتِ سالانه‌ی پیمانکارانِ بخش‌هایِ مختلف شهرداری وضعیت شغلیِ بی‌ثباتی پیدا خواهند کرد. به علاوه بسیاری از پیمانکاران بدونِ تسویه حساب کامل، کار را واگذار می‌کنند و اگر شهرداری مسئولیتِ خود را در قبال آن‌ها نپذیرد، دیگر باید قیدِ حق وحقوقِ خود را بزنند و با پیمانکار جدید کنار بیایند.

*دومین روز تجمع اعتراضی کارگران اخراجی واحد شیرین‌سازی میعانات پالایشگاه‌ گاز ایلام مقابل استانداری

روزدوشنبه ۳۰ فروردین برای دومین روز متوالی، کارگران اخراجی واحد شیرین‌سازی میعانات پالایشگاه‌ گاز ایلام دست به تجمع مقابل استانداری ایلام زدند وبا سردادن شعار«مدیر بی لیاقت استعفا استعفا»خواهان بازگشت بکارشدند.

به گزارش ۳۰ فروردین کانال رسمی سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران،ازروز ۲۹ فروردین بیش از ۵۰ کارگر اخراج شده واحد شیرین‌سازی میعانات پالایشگاه‌ گاز ایلام در ادامه اعتراضات خود مقابل استانداری ایلام تجمع کردند.

*تجمع اعتراضی کارگران ماسه‌ریز تبریزنسبت به بیکاری بدنبال پلمب کارخانه بدلیل مشکلات مالی

روز سه شنبه ۳۱فروردین، کارگران ماسه‌ریز تبریزبرای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به بیکاری بدنبال پلمب کارخانه بدلیل مشکلات مالی دست به تجمع مقابل ورودی محل کارشان زدند.

به گزارش یک منبع خبری محلی،این شرکت بدلیل شکایت صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی پلمب شده و بیش از ۴۰ نفر از کارگرانش بیکار شده‌اند.

در پی مشکلات پیش‌آمده در خصوص مسایل مالی پیش آمده پیرامون این شرکت و دستور مستقیم دادستان تبریز مبنی بر تداوم فعالیت شرکت “ماسه‌ریز تبریز” با پرداخت بدهی‌ها، طرف مقابل که یکی از صندوق‌های حمایت از توسعه می‌باشد با استنکاف از دستور مستقیم دادستان، بر تملک و پلمب واحد مربوطه اصرار ورزید.

*تجمع اعتراضی کارگران شرکت آب و فاضلاب روستایی خوزستان نسبت به عدم پرداخت ۳ ماه حقوق و۸ ماه حقوق،پایمالی حقوقشان توسط شرکت پیمانکاری و وعده های پوچ مسئولان

روز سه شنبه ۳۱ فروردین،کارگران شرکت آبفار خوزستان برای اعتراض نسبت به عدم پرداخت ۳ ماه حقوق و۸ ماه حقوق،پایمالی حقوقشان توسط شرکت پیمانکاری و وعده های پوچ مسئولان دست به تجمع مقابل ساختمان شرکت آب و فاضلاب اهواززدند.

یکی از کارگران حاضر درتجمع با انتقاد از ادغام آبفا روستایی و شهری به خبرنگار رسانه ای گفت: از سال گذشته که ادغام شدیم ساختمان آبفا روستایی متروکه شده و نیروها نیز به مکان‌های مختلف منتقل شدند. حقوق کارکنان آبفا شهری به‌موقع پرداخت می‌شود، ولی حقوق آبفا روستایی به تعویق می‌افتد و این تبعیض آشکار است.

وی افزود: درآمد آبفا بالا است؛ چرا حقوق ناچیز کارکنان عقب می‌افتد. حقوق بهمن و اسفند سال گذشته پرداخت نشده و فردا نیز که موقع پرداخت حقوق جدید است و ۳ ماه طلبکار می‌شویم. فردا دوباره برای پیگیری مطالبات خود تجمع خواهیم کرد و تا رسیدن به نتیجه دست از تجمع بر نخواهیم داشت.

یکی از کارگران نیزگفت: بارها به ما وعده داده‌اند، ولی هیچ‌کدام عملی نشد، کارکنان از وعده خسته شده‌اند.

وی ادامه داد: حدود ۸ ماه حق بیمه تامین اجتماعی و تکمیلی برای کارکنان پرداخت نشده است. یکی از همکارانم به بیماری ‌ام اس مبتلا است، چگونه بدون حقوق و بیمه به خرج و مخارج درمان خود برسد.

او گفت: بعد از سال‌ها کار ما را زیر نظر پیمانکار برده‌اند درصورتی‌که خلاف قانون است. هیچ‌کس به فکر ما نیست و هرماه خود کارگران هزینه‌ای را جمع می‌کنند و نماینده‌ای از طرف کارکنان برای پیگیری مشکلات به تهران می‌رود.

*تجمع اعتراضی کارگران اداره آب و فاضلاب ایذه نسبت به عدم پرداخت بموقع حقوق وحق بیمه و وعده های توخالی مسئولان

روز سه شنبه ۳۱ فروردین،جمعی از کارگران آبفا ایذه بنمایندگی از طرف همکارانشان برای اعتراض نسبت به عدم پرداخت بموقع حقوق وحق بیمه و وعده های توخالی مسئولان دست به تجمع مقابل ساختمان اداره آب و فاضلاب این شهرستان دراستان خوزستان زدند.

یکی از کارگران آبفای ایذه که در تجمع حاضر بود، با بیان اینکه از مدیریت اداره آب و فاضلاب شهرستان می‌خواهیم تا در این قضیه ورود کنند، در ادامه گفت: کارگران آبفای ایذه برای تحقق خواسته‌هایشان چندین بار تجمع اعتراض بر پا کرده‌اند که در هر نوبت با بی‌توجهی مسئولان روبرو شده‌اند.

به گفته این کارگر اداره آب و فاضلاب ایذه؛ حق بیمه این کارگران نیز با مشکلاتی روبرو است و چندین ماه به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز نشده است.

*اعتصاب وتجمع کارکنان اتاق اصناف همدان نسبت به سطح نازل حقوق

روزدوشنبه ۳۰ فروردین، کارکنان اتاق اصناف همدان برای انعکاس صدای اعتراضشان نسبت به سطح نازل حقوق وحیف ومیل های مالی دست از کارکشیدند واجتماع کردند.

این کارکنان معترض قصد ادامه تجمع مقابل فرمانداری این شهرستان داشتند که بدنبال وعده رئیس اتاق اصناف همدان منصرف شدند.

به گزارش یک منبع خبری محلی،روز دوشنبه ۳۰ فروردین در یک تحصن گروهی کارمندان اتاق اصناف همدان به کم بودن حقوق های خود از یک سو و خرج های جانبی اتاق اصناف برای برخی ادارات از سوی دیگر معترض بودند.

معترضان راهی فرمانداری بودند که رئیس اتاق اصناف همدان خود را رساند و قول مساعدت داد.

یکی از تجمع کنندگان گفت: چندین سال است در این اداره مشغول و تا جایی که خبر داریم مشکل مالی نداریم اما به جای اینکه در این اوضاع خراب بازار روحیه و انگیزه داشته باشیم تا بتوانیم در تنظیم بازار نقش موثری ایفا کنیم ولی متاسفانه از افزایش حقوق ها خبری نیست.

یکی از بانوان گفت: در ایام عید شاهد هدایای گران قیمتی بودیم که توسط اتاق اصناف به برخی ادارات داده شد، ولی زمانی که نوبت به حقوق کارمندان می رسد عنوان می کنند بودجه نداریم، اگر بودجه ندارید هدایای گران قیمت چه لزومی دارد؟

رئیس اتاق اصناف در جمع منتقدان گفت: همه سعی و تلاش خود را می کنم تا بتوانم افزایش حقوق در سال جدید داشته باشیم.

*ادامه کنش های معلمان فارغ التحصیل دانشسراهای کشورنسبت به حذف سنوات فاصله ی خدمتی

جمعی ازمعلمان فارغ التحصیل دانشسراهای کشورنسبت به حذف سنوات فاصله ی خدمتی با حضور درپایتخت به کنش هایشان برای جلوگیری از حذف سنوات فاصله ی خدمتی ادامه می دهند.

براساس گزارش رسانه ای شده بتاریخ ۳۱ فروردین،چندین روز است که اعتراض معلمان دانشسرایی به رای جدید دیوان عدالت ادامه دارد. این معلمان خواستار ابطال این رای و احتساب سنوات تحصیل در دانشسرا در سنوات خدمت هستند.

روز گذشته جمعی از معلمان از استان‌هایی مانند آذربایجان شرقی و غربی، کردستان، همدان و لرستان به تهران آمدند تا پیگیر این موضوع در پایتخت باشند.

یکی از این معلمان که از همدان به تهران آمده،جنین گفت: در این شرایط کرونایی مجبور شده‌ایم بیاییم و در تهران مساله را پیگیری کنیم. 

این معلمان در دو هفته گذشته، چندین بار تجمع اعتراضی برگزار کردند و در عین حال، دادخواست‌هایی به مقامات مسئول نوشته و خواستار لغو رای اخیر شده‌اند.

*کانال صدای مستقل کارگران گروه ملی فولاد:بیانیه روز جهانی کارگر 

روز جهانی کارگر گرامی باد

به استقبال روز جهانی کارگر می‌رویم. 

روز یازدهم اردیبهشت برابر با یک مِی که از زمان اعتصاب سراسری کارگران آمریکا برای تصویب هشت ساعت کار روزانه نامگذاری شده و یادآورِ تمام دستاوردهائی است که با مبارزات کارگری در سطح جهان به بار نشسته است. 

به همین جهت در وهلهء اول این روز را به طبقهء جهانیِ کارگر از زحمتکشان فرانسه تا مزدبگیران چین، به اتحادیه‌های مستقل کارگری از برزیل تا مصر و از صدها میلیون اعتصاب کننده در هند گرفته تا کارگران همیشه مبارز ایران در هفت‌تپه و هپکو و آذرآب و… تبریک می‌گوئیم. 

همچنین به مناسبت این روز، یاد کشته‌شدگان قیام‌های کارگری از کُموناردهای پاریس تا انقلابیون سن پطرزبورگ، از شورشیان شیکاگو تا اعتصابیون نساجی و نفت و راه آهن را گرامی می‌داریم و به پاس مقاومت جانانهء کارگران در معادن سَن‌خوزه و ژوهانسبورگ و شلاق‌هایی که بر گرده همکاران آق‌دره و پارس خودرو و شرکت واحد نقش بسته، روز جهانی کارگر را نماد مبارزات طبقهء خود می‌دانیم.

کارگران، هم سرنوشتان و مبارزان آزادی و برابری

هر روز خبرهای تلخی از بیماری شهروندان، بیکاری جوانان، سرکوب معترضان، خودکشی نوجوانان و… می‌شنویم و از دیدن فقر، استثمار، گرانی، کودکان کار و زباله‌گرد و بازمانده از تحصیل، حاشیه‌نشینان و معتادان و گدایان، نزاع‌های مذهبی و قومی و از دیدن این همه رنجی که به مردم تحمیل شده به درد می آییم. تجربه و مشاهدهء این موقعیت ما را به این نتیجه می‌رساند که عامل اصلی و هدایت کنندهء وضع موجود چیزی نیست جز سیستم حاکم که غرق در ظلم و فساد و جنایت گشته و جامعه را به ورطهء نابودی کشانده است.

وقتی دولت سرمایه‌داری در ایران سال جدید را با اخراج‌های گسترده در مراکز کارگری و خدماتی آغاز می‌کند و با دستبند و گاز اشک آور به مصاف بازنشستگان می‌رود، این هشداری است به تمام کارگران و کارمندان مبنی بر اینکه اکنون زمان بیداری و مطالبه گری است. 

هر نفر که از صفوف ما ضربه بخورد، ترکش آن به زندگی همه ما خواهد رسید و هر حکم به اخراج از سوی کارفرما، بدون شک چماقی است بر سر تمامیت جنبش کارگری.

نظام سرمایه‌داری در ایران، اهداف شوم و ضدانسانی خود را از طریق قراردادهای موقت و بیکارسازی دنبال می‌کند و در برابر وام‌ها و فیش های نجومیِ ژن‌های خوب که آنان را برای رفاه بیشتر راهیِ پیشرفته‌ترین کشورها کرده است، به طور میانگین هر کارگر ایرانی برای یک ماه کار، دستمزدی معادل تنها دو روز کارگر ساده اروپایی دریافت می‌کند! با این حال با هر صدای حق‌طلبانه‌ای به عنوان نیرویی علیه امنیت ملی برخورد می‌شود و دستگاه امنیتی-قضائی زندان‌ها را مملو از فعالان ارزشمند جنبش های کارگری و معلمان و زنان و محیط زیست… کرده است. 

واضح است که حاکمیت کمر به نابودی طبقهء کارگر بسته‌ و تمام برنامه‌های اقتصادی را بر پایهء ارزان سازی نیروی کار و غارت سرمایه‌ها تنظیم کرده‌ است. 

در چنین شرایطی برخی از مزدبگیران به خاطر ترس از بیکاری به حقوقی ناچیز تن داده‌اند و کارگران به دلیل فقدان تشکل‌های مستقل قادر نیستند برای چیزی فراتر از خط فقر مبارزه کنند. 

از طرفی دیگر، شدت ناکارآمدی در مدیریّت کشور به حدی است که با وجود توزیع واکسن در دنیا، تمام تریبون‌های حکومتی از ستاد کرونا و صداوسیما گرفته تا هیئت دولت و نهادهای قدرت با وقاحت تمام شیوع این ویروس را به گردن مردم می‌اندازند و از بی لیاقتی خود در زمینهء درمان و معیشت شانه خالی می‌کنند. 

کشتار گستردهء مردم بر اثر کرونا را سپر بلای بی‌تدبیری و خیانت خود کرده‌اند تا توده‌های مردم به جای حق‌خواهی و سازماندهیِ اعتراضات، در فلاکت روزمره گرفتار شوند ؛ ولی برای خانواده‌های سرداران و روحانیون و آقازاده‌ها و مزدورانشان واکسن و انواع امکانات فراهم می‌شود و همزمان واکسیناسیون رایگان و عمومی مردم که وظیفهء قانونی دولت است و هزینه‌ای برابر با قطره‌ای از دریای اختلاس‌ها و دزدی‌های مسئولان دارد را به بخش خصوصی فاسد واگذار می‌کنند! 

جغرافیای ما را کرونا سیاه نکرده است چون سیه روزیِ مردم کشورمان به دست همین آقایان و شبکه‌های مافیایی و نظامی‌شان رقم خورده است درصورتی که بحران‌هایی مثل تحریم و کرونا برای طبقه کوچک سرمایه‌داران به فرصتی طلائی و نعمتی بی‌پایان تبدیل شده است. 

هر ریالی که به قیمت نان و ارز و سوخت اضافه می‌شود، سود بانکی مالکان و شاخص بورس دلالان نیز چندین پله بالاتر می‌رود ولی از میان ما ده ها نفر به جمعیت گرسنگان و بی خانمان ها اضافه می‌گردد.

چه باید کرد؟

مجموع این موارد نشان می‌دهد که جامعهء ما نیاز به دگرگونی‌های گسترده و زیربنایی دارد و طبقهء کارگر تنها نیرویی است که در صورت مُتشکل شدن، توانِ مقاومت در برابر هر شکلی از نظام استثمار و استبداد را خواهد داشت. 

اتحاد طبقاتی ما و متحدانمان می‌تواند پیام آورِ جامعه‌ای عادلانه و آزاد باشد و این کشتی طوفان زده را به ساحل بنشاند. 

برای اینکه قدمی در راه حصولِ مطالبات مشترک‌مان برداریم نیازمندیم تا تشکیلات کارگری را در همبستگی با هم برپا کنیم و دستاوردهای عظیم جنبش کارگری جهان را نقطهء آغاز قرار دهیم. 

در طول این تاریخ پرغرور برای مطالباتی نظیر کاهش ساعات کاری یا بیمه و حقوق شناخته شده‌ای مثل حق تشکل یا حق برگزاری مجمع عمومی، خون های زیادی ریخته شده و اجازه نمی‌دهیم که این دستاوردها به فراموشی سپرده شوند. 

این تاریخ ثابت کرده است تنها نیرویی که میتواند پرچم دار عدالت اجتماعی در جامعه باشد، طبقه کارگر متحدی است که کمیته‌ها و شوراهای سرتاسری اش به همین منظور قد علم می‌کنند.

ما کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران (اهواز) با این چشم انداز علیه ظلم و بیداد می‌جنگیم و برای سقف مطالبات کارگری اعم از مسکن و رفاه همگانی، بیمه بیکاری و درمانی مکفی، اعتراضات و اجتماعات آزاد، آموزش رایگان و امنیت شغلی هم پیمان می‌شویم و در کوره‌های ذوب آهن بر مشت‌های فولادین خود حک می‌کنیم تا در مسیر لغو استثمار انسان از انسان دست از سازماندهی و مبارزه طبقاتی بر نداریم.

ما کارگران آهنیم ؛ ریشه ظلم رو می‌کنیم 

روز جهانی کارگر گرامی باد

سی و یک فروردین هزارو چهارصد

*اعتصاب رانندگان سرویس‌های  رفت وآمد کارکنان منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر پتروشیمی برای اعتراض به عدم تعیین نرخ‌نامه سال جدید

روز سه شنبه ۳۱ فروردین،رانندگان سرویس‌های  رفت وآمد کارکنان منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر پتروشیمی برای اعتراض به عدم تعیین نرخ‌نامه سال جدید دست به اعتصاب زدند وبا پارک کردن خودروهایشان از جابجایی کارکنان پتروشیمی های این منطقه خودداری کردند.

*ششمین روز اعتصاب وتجمعات رانندگان خودمالک سازمان اتوبوسرانی ارومیه دراعتراض به عدم پرداخت مطالبات و وعده های توخالی مسئولان

اعتصاب وتجمعات بیش از ۲۹۰ راننده خودمالک سازمان اتوبوسرانی ارومیه دراعتراض به عدم پرداخت مطالبات و وعده های توخالی مسئولان از روز پنج شنبه ۲۶ فروردین آغازشده است کماکان ادامه دارد.

بنابه گزارش رسانه ای شده بتاریخ ۳۱ فروردین،آذر ماه سال گذشته بود که رانندگان اتوبوس بخش خصوصی در پی پرداخت نشدن مطالباتشان، دست به اعتصاب زدند، رییس شورای اسلامی شهر ارومیه با حضور در جمع رانندگان و بهره‌برداران بخش خصوصی، قول مساعد داد تا این مطالبات به صورت تقسیطی و ماهانه به حساب بهره‌برداران بخش خصوصی واریز شود.

پس از این دیدار، بخشی از مطالبات در دو مرحله به حساب بهره‌برداران واریز شد ولی این امر تداوم نداشت و با گذشت چند ماه، بار دیگر بهره‌برداران بخش  خصوصی سازمان اتوبوسرانی در اعتراض به این وضعیت، از پنجشنبه هفته گذشته دست به اعتصاب زده‌اند.

درهمین رابطه:

+ازسرگیری اعتصاب وتجمعات رانندگان خودمالک سازمان اتوبوسرانی ارومیه دراعتراض به عدم پرداخت مطالبات و وعده های توخالی مسئولان

رانندگان خودمالک سازمان اتوبوسرانی ارومیه برای انعکاس هرچه بیشتر صدای اعتراضشان نسبت به عدم پرداخت مطالبات و وعده های توخالی مسئولان واعتصاب وتجعاتشان را از سرگرفتند.

رانندگان معترض در جواب درخواست مسئولان شهرداری ارومیه مبنی برخودداری از هرگونه اعتصاب و تجمع،گفتند:تا زمانی که شهرداری به مطالبات آن‌ها توجه و مشکلات مالی آن‌ها را برطرف نکند، به شهروندان خدمات ارائه نمی‌دهند.

روز دوشنبه ۳۰ فروردین،یکی از رانندگان اتوبوس‌های بخش خصوصی در زمینه عدم پرداخت مطالبات آنان به خبرنگار رسانه ای گفت: هیچ کسی به درد ما گوش نمی‌کند و سند ما آزاد است و می‌توانیم اتوبوس‌های خود را به فروش ‌رسانیم اما ما خواستار پیگیری و حل مشکلات خود از سوی نهادهای مربوطه هستیم.

وی افزود: در سال گذشته افزایش تورم، گرانی‌ و کمبود برخی کالاهای اساسی شرایط را برای زندگی تمامی اقشار جامعه مخصوصا قشر ضعیف و رانندگان سخت‌تر گذشته کرده است و درآمد روزانه کفاف زندگی روزانه را نمی‌کند.

راننده دیگری در این خصوص گفت: اگر نهادهای مربوط ماهیانه برای رانندگان حقوق و بیمه پرداخت کنند حاضر به فروش اتوبوس‌های خود به آنان هستیم.

یک راننده دیگراتوبوس‌های بخش خصوصی در ارومیه با بیان اینکه، برای حل مشکلات و پیگیری مطالبات رانندگان اتوبوس‌های شهری جلسه‌ ای با حضور مسئولان ذی‌ربط برگزار شد که در این جلسه از رانندگان درخواست شد که از هرگونه تجمع خودداری کرده اظهار داشت: بر اساس تصمیمات صورت گرفته در این جلسه مقرر شد که تا پایان این ماه تمامی مطالبات رانندگان اتوبوسهای شهری پرداخت شود.

وی با بیان اینکه کل مبلغ و مطالبات رانندگان اتوبوسهای بخش خصوص ارومیه ۹۸۷ میلیون تومان برآورد شده است، افزود: این مبلغ از مطالبات رانندگان، از اربعین سال ۹۸ که اتوبوس‌های  شهری برای خدمات‌دهی به زائران حسینی به مرز مهران و خسروی اعزام شده بودند که دولت مبلغی به عنوان کمک بلاعوض به رانندگان پرداخت کرد.

وی عنوان کرد: از سال ۹۸ تاکنون بارها پیگیر مطالبات رانندگان بودیم که مسئولان ذیربط این مبلغ از مطالبات رانندگان را انکار کرده و متاسفانه مبلغ باقی مانده را واریز نکرده‌اند.

او با اشاره به اینکه بر اساس قرارداد مقرر شده بود که رانندگان این اتوبوس‌ها به مدت ۱۰ سال خدمات به شهرواندن ارائه کنند بیان کرد: مشکل اصلی رانندگان اتوبوس‌های بخش خصوص این است که قرارداد آنها تمام شده و مالک ۱۰۰ در صدی این اتوبوس‌ها بوده و اگر مطالبات پرداخت نشود می‌توانند این اتوبوس‌ها را به فروش برسانند.

درهمین رابطه،سخنگوی شورای شهر ارومیه با بیان اینکه برای حل مشکلات رانندگان اتوبوس‌های بخش خصوصی جلسات متعددی برگزار شده است، عنوان کرد: بر اساس تصمیمات گرفته شده است و در این جلسات مصوباتی به فرمانداری ارسال شده که فرمانداری این شهرستان مستندات این مطالبات و مستندات را درخواست کرده است.

وی بیان کرد: بنابراین مستندات این مصوبات به فرمانداری ارومیه ارسال شده است تا فرمانداری تصمیماتی نهایی را اعلام کند.

+پایان اعتصاب رانندگان خودمالک سازمان اتوبوسرانی ارومیه پس از ۲ هفته با دستیابی به بخشی از مطالباتشان

روز یکشنبه ۱۴ دی، رانندگان خودمالک سازمان اتوبوسرانی ارومیه بدنبال واریز اولین مرحله پرداخت مطالبات به حسابشان به اعتصابشان پس از ۲ هفته خاتمه دادند.

قابل یاد آوری است که از روز شنبه ۲۹ آذر، رانندگان خودمالک سازمان اتوبوسرانی ارومیه برای اعتراض به کاهش درآمد،عدم پرداخت حق بیمه وتسهیلات و وعده وعیدهای توخالی مسئولان اتوبوسرانی و شهرداری ارومیه،در اعتصاب بودند.

*۶ کارگر جزغاله شده کارگاه  اسفنج سازی پردیس قربانی عدم رعایت اصول ایمن مبنی به نبود راه خروج اضطراری

۶ کارگر جزغاله شده حادثه آتش سوزی روز دوشنبه ۳۰ فروردین کارگاه  اسفنج سازی پردیس قربانی عدم رعایت اصول ایمن مبنی به نبود راه خروج اضطراری شدند.

برپایه گزارش رسانه ای شده بتاریخ ۳۱ فروردین،روز گذشته حادثه آتش‌سوزی در کارگاه تولید فوم مبل در روستای کرشت پردیس اتفاق افتاد و مطابق رویه‌ای که جریان دارد امدادگران برای عملیات نجات در محل حاضر شدند. بررسی‌های اولیه حکایت از این داشت که پس از شعله ور شدن آتش در کارگاه، شش‌نفر از کارگران شامل سه‌مرد و سه‌زن ۲۰ تا ۴۵ ‌ساله از ترس گرفتار شدن در حلقه آتش، به جای خارج شدن از کارگاه، به داخل فرار می‌کنند. جایی که همه راه‌های فرار برایشان بسته شده و میان شعله‌های آتش می‌سوزند. به جز این شش کارگر، پنج کارگر دیگر هم در جریان حادثه دچار سوختگی می‌شوند که یکی از آن‌ها به علت شدت جراحت با امداد هوایی به بیمارستان سوانح سوختگی مطهری تهران منتقل می‌شود. آنگونه که رئیس اورژانس تهران اعلام کرده یکی از مصدومان با سوختگی ۲۰ ‌درصد و سه نفر دیگر دچار جراحت سطحی شده بودند.

علت این حادثه هر چه که باشد چیزی از بار مسئولیت قانونی افرادی که در نظارت ایمنی محل وظیفه داشته‌اند کم نمی‌کند. پیش بینی وقوع حادثه و تعبیه راه فرار در صورت وقوع آتش‌سوزی، از بدیهی‌ترین وظایف صادر کنندگان مجوز‌های فعالیت کسب و کار است که روشن است نسبت به آن کوتاهی صورت گرفته و می‌گیرد و مسببان آن باید که تحت تعقیب قرار گیرند.

درهمین رابطه:درحادثه آتش سوزی کارگاه  اسفنج سازی پردیس ۶ کارگر زنده زنده سوختند

صبح روز دوشنبه ۳۰ فروردین،بر اثر وقوع آتش سوزی در یک کارگاه اسفنج سازی واقع در پردیس، کرشت، بلوار خلیج فارس۶ کارگر زنده زنده سوختند و۱تا ۳ کارگر مصدوم شدند.

*۲ کارگرهم در حادثه آتش سوزی وانفجار یک کارخانه بازیافت لاستیک اردبیل زنده زنده سوختند

دوشنبه شب(۳۰ فروردین)،۲کارگرنگهبان در حادثه آتش سوزی وانفجار یک کارخانه بازیافت لاستیک اردبیل واقع درشهرک صنعتی ۲زنده زنده شوختند.

*جان باختن کارگر جوان معدن طلای بیجورد براثر سقوط در استخر اسید سیانید

یک کارگر ۳۴ ساله اهل شهر انابد معدن طلای بیجورد واقع در منطقه کوهپایه شهرستان بردسکن ،استان خراسان رضوی براثر سقوط در استخر ذخیره ماده شیمایی اسید سیانید جانش را ازدست داد.

براساس گزارش رسانه ای شده بتاریخ ۳۱ فروردین، رئیس اداره آتش نشانی و خدمات ایمنی بردسکن  نداشتن تابلوهای هشدار دهنده ماده شیمایی، نداشتن پمپ قوی تخلیه آب و حلقه های نجات و نبود نگهبان در اطراف این استخر را از مشکلات این معدن اعلام کرد.

*ماجرای مرگ دو کارگر پابان شهرداری مشهد و شائبه ارتباط آن با واکسن کرونا

رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد درباره مرگ دو پاکبان مشهدی و شائبه ارتباط آن با تزریق واکسن سینوارم توضیحاتی را ارائه کرد.

دکتر زهرا نهبندانی با اشاره به مرگ دو پاکبانان مشهدی در هفته‌های اخیر،به خبرنگار رسانه ای گفت: طبق بررسی‌های انجام شده آزمایش کووید ۱۹ این فرد مثبت بوده است و در حقیقت همزمانی ابتلا به کرونا و تزریق واکسن صورت گرفته و این در حالی است که هیچ واکسنی باعث مثبت شدن تست پی. سی. آر نمی‌شود.

وی افزود: هم اکنون پرونده بیماری این پاکبان مشهدی که در بیمارستان جان باخته است، برای بررسی بیشتر به کمیته عوارض واکسیناسیون وزارت بهداشت ارسال شده است و نتیجه آن پس از بررسی‌های بیشتر اعلام خواهد شد.

وی افزود: یکی دیگر از پاکبانان هم متاسفانه براثر تصادف جان باخته است که مرگ این پاکبان ربطی به تزریق واکسن سینوفارم ندارد.

رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد درباره پیشگیری از عوارض همزمانی واکسن و ابتلای فرد به کرونا گفت: قبل از تزریق واکسن فرد توسط پزشک ویزیت و تب سنجی می‌شود، ولی با توجه به اینکه دوره کمون این بیماری بین ۷ تا ۱۰روز است، ممکن است فرد در هنگام دریافت واکسن علائمی نداشته باشد.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate