اخباروگزارشات کارگری ۲۹ فروردین ماه ۱۴۰۰

اخباروگزارشات کارگری ۲۹ فروردین ماه ۱۴۰۰

– کارگران بازنشسته ومستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی با برپایی پنجمین تجمع سراسری درسال جدید عزم راسخشان را برای احقاق حقوق برحقشان بنمایش گذاشتند

– ۲نفرازمدیران شهرداری اردکان هم برای قاپیدن واکسن لباس پاکبانی بتن کردند

– فراخوان کارگران بازنشسته صندوق فولاد برای امضای طوماردرراه دست یابی به مطالبات

– اعتراض کارگران شرکتی تعمیرات جاری راه آهن تهران نسبت به عدم تبدیل وضعیت ،اجرانشدن کامل طرح طبقه بندی مشاغل،عدم رعایت پروتکل های بهداشتی برای پیشگیری بیماری کووید ۱۹ وعدم پرداخت مطالبات

– تجمع اعتراضی قبول شدگان آزمون سال ۹۹ آموزش و پرورش کشور نسبت به بلاتکلیفی استخدامی مقابل مجلس

– بیانیه اتحادیه آزاد کارگران ایران پیرامون تداوم بازداشت مهران رئوف

– محکومیت غزل معصوم‌شاهی به سه میلیون تومان جزای نقدی و هجده ماه حبس تعلیقی

*کارگران بازنشسته ومستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی با برپایی پنجمین تجمع سراسری درسال جدید عزم راسخشان را برای احقاق حقوق برحقشان بنمایش گذاشتند

 ۲۹ فروردین برای پنجمین بار درسال جدید، کارگران بازنشسته ومستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی دست به  تجمع مقابل اداره تامین اجتماعی  در شهرهای اراک،اصفهان،اهواز،بجنورد،بندرعباس،بهشهر،تهران،دزفول،شوش،قزوین،کرج،کرمان،کرمانشاه، مشهد و…زدند وبا برافراشتان پلاکاردها،سردادن شعارها وایراد سخنرانی نشان دادند که درراه احقاق حقوق برحقشان کوتاه نمی آیند.

 

+ شعارها:

– اتحاد اتحاد   رمزپیروزی ماست

– همکار بازنشسته    آزاد باید گردد

– اسماعیل گرامی آزاد باید گردد

– معیشت منزلت حق مسلم ماست

– مسئولین مسئولین حق مارو پس بدین

– تاحق خود نگیریم از پا نمی نشینیم

– کشور ما روگنجه  بازنشسته تورنج

سفره ما خالیه      وضع شما عالیه

– دست های ما خالیه  وضع شما عالیه

– حقوق ما ریالیه   هزینه ها دلاریه

– کشتی بازنشسته  دیگه به گل نشسته

– بازنشست می میرد ذلت نمی پذیرد

– نه مجلس  نه دولت نیستند بفکر ملت

– وزیر بی کفایت نمی خوایم نمی خوایم

– مدیر بی کفایت نمی خوایم نمی خوایم

– مادیگه رای نمی دیم  عدالتی ندیدیم

– خیلی دروغ شنیدیم عدالتی ندیدیم

– ازبس وعده شنیدیم همسان سازی ندیدیم

– سالاری دروغگو      حاصل وعده‌هات کو

– سالاری دروغگو استعفا استعفا

– تامین اجتماعی خجالت خجالت

– بازنشسته مظلومه  از حق خود محرومه

– یه اختلاس کم بشه مشکل ما حل میشه

+گزارشات برگفته ازشبکه های اجتماعی:

۱- کانال سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران وحومه:

۲۹فروردین ، پنجمین تجمع اعتراضی بازنشستگان تامین اجتماعی در یک ماه اول سال ۱۴۰۰دراعتراض به وضعیت اسفبار معیشتی

بازنشستگان تامین اجتماعی دراعتراض به عدم اجرای صحیح همسانسازی و عدم محاسبه کارهای سخت وزیان آور درافزایش حقوق ۹۹و آزادی همکار زندانی اسماعیل گرامی  برای پنجمین بار به خیابانها آمدند.

این تجمعات امروز یکشنبه ۲۹فروردین همزمان درتهران و کرج ، اصفهان، کرمان، بهشر، اهواز ، بندرعباس، مشهد ، کرمانشاه ، قزوین، ودزفول برگزارشده است .

شعارهای بازنشستگان درتجمع امروز

همکار بازنشسته    آزاد باید گردد

مجلس ودولت  بس است فریب ملت

ازبس دروغ شنیدیم   مادیگه رای نمیدیم

ما دیگه رای نمیدیم    عدالتی ندیدیم

۲- بازنشستگان تهران، امروز یکشنبه ۲۹ فروردین، پس از برگزاری تجمع روبروی سازمان تامین اجتماعی، از خیابان آزادی تا نزدیک به خیابان جیحون راهپیمایی اعتراضی و تظاهرات خیابانی راه انداختند

 بازنشستگان در تظاهرات خود  شعار می دادند،” درد ما درد شماست مردم به ما ملحق شوید. 

این تجمع  در ساعت ۱۰ و نیم مقابل سازمان تامین اجتماعی شروع شد. در همان دقایق اول ماموران امنیتی پس از مشاهده بازنشستگان و عزم آنها برای برگزاری تجمع و سر دادن شعار، مانند کفتاران هار به صف سپید مویان سالمند حمله کردند و یک نفر از همکاران بازنشسته را به داخل ساختمان سازمان تامین اجتماعی ربودند. بازنشستگان شجاع بلافاصله به دستگیری دوست خود واکنش نشان داده و شعار می دادند : همکار بازنشسته آزاد باید گردد. 

تجمع اعتراضی حق همه کسانی است که مورد ظلم قرار می گیرند و به حقوق آنها تجاوز می شود. پیگری بازنشستگان برای گرفتن خواست هایشان تحسین آمیز و ستودنی می باشد. همبستگی سراسری کارگران بازشسته در شهرهای مختلف، تهران، کرج، اراک، اصفهان شیراز، اهواز، شوش، شوشتر، تبریز  مشهد و بسیاری از شهرهای دیگر عملا به جنبش بازنشستگان شکل سراسری بخشیده است. این اعتراضات سراسری ضرورت تشکیلات سراسری بازنشستگان برای احقاق حقوق خود را بیش از هر زمان دیگر فرا راه همه کارگران بازنشسته قرار می دهد. قدرت بازنشستگان و سایر جنبش های اجتماعی – اعتراضی در اتحاد آنها می باشد.  امروز همکاران بازنشسته نشان دادند که این اعتراض و همبستگی در هر شرایطی ضروری می باشد. مقابل سازمان تامین اجتماعی، وزارت کار، خیابان آزادی،  مقابل مجلس و یا به مناسبت روز معلم و یا روز کارگر و یا هر مناسبت دیگری، کارگران بازنشسته، کارگران شاغل، معلمان و یا اقشار رنجدیده دیگری می توانند صدای اعتراض و حق خواهی خود را در خیابان های شهرها طنین انداز کنند.  همچنانکه امروز شعار می دادند فقط کف خیابون بدست میاد حقمون. یا می گفتند تاحق خود نگریم هر روز همین بساطه. کارگران بازنشسته دولت و مجلس را نهاد های غیر مسئول خطاب کردند و شعار می دادند:  بسکه دروغ شنیدیم ما دیگه رای نمی دیم. جمعیت معترض بازنشسته در تجمع امروز خود خواهان آزادی فوری کارگران و معلمان زندانی شدند. 

تظاهر کنندگان در حین پراکنده شدن حتی در سالن مترو شادمان نیز شعار می دادند. 

گزارش تجمع از طرف گروه اتحاد بازنشستگان

۳- گزارش بقلم یک بازنشسته حاضردرتجمع:

در تجمع اعتراضی امروز بازنشستگان در تهران حداقل سه نفر بازداشت شدند

براساس گزارش یکی از شرکت کنندگان در تجمع امروز بازنشستگان تامین اجتماعی در تهران حداقل سه نفر، شامل یک مرد و دو زن در جریان این تجمع از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شدند. مشروح  این گزارش به شرح زیر است:

یکشنبه ۲۹ فروردین ساعت ۱۰/۳۰ بازنشستگان تامین اجتماعی در برابر این سازمان حضور مجدد یافتند.

در آغاز گردهمایی یک نفر بازداشت شد و مدت‌ها جمعیت خواستار آزادی او بود: 

کارگر بازنشسته آزاد باید گردد”

سپس: ” اسماعیل_گرامی آزاد باید گردد” قفل دهان‌ها را باز کرد.

چندین فیلمیردار وجود داشت که مورد سرزنش جمعیت قرار گرفتند: “مرگ بر فیلمبردار وابسته” سر داده شد‌.

شعارهای معیشتی ورد زبان بازنشستگان بود: 

*حقوق‌های نجومی، از بودجه عمومی، ملغا باید گردد

*تعدیل ساختاری نابود باید گردد

*بیمه‌های تکمیلی، دزد سر گردنه

*تا حق خود نگیریم، از پا نمی‌نشینیم

سپس به اعتراضاتی از نوع دیگر پرداختند: 

* از بس دروغ شنیدیم، ما دیگه رای نمیدیم

*مرگ بر سالاری دروغگو

*واکسن رایگان، حق مسلم ماست

*کارگر معلم پرستار، اتحاد اتحاد

*وعده‌ی همسانسازی، دروغ بود و ریا بود.

در این میان پلاکاردهایی بین جمعیت پخش شد که شعارهای زیر روی آن نوشته شده بود:

*ماده ۹۶ تامین اجتماعی اجرا باید گردد

*اسماعیل گرامی آزاد باید گردد

*همسانسازی اجرا باید گردد

*ما بازنشستگان تامین اجتماعی خواهان برچیده شدن قانون همکار و غیر همکار و رفع تبعیض هستیم

بعضی از شعارها از طرف خود جمعیت مطرح می‌شد و بقیه تکرار می‌کردند که شکل جالبی بود.

در انتها بازنشستگان قرار گذاشتند که یکشنبه ۵ اردیبهشت مقابل مجلس حضور داشته باشند.

در زمانی که جمعیت پراکنده شده بود، دو خانم نسبتا جوان را که همیشه سخنرانی می‌کنند، سوار ماشین نیروی انتظامی کردند و بردند.

مردی که در آغاز تجمع دستگیر شده بود نیز از داخل وزارت کار با دستبند بیرون آوردند و بردند.

+ گزارشات رسانه ای شده:

۱- تجمع سراسری بازنشستگان تامین اجتماعی در تهران و شهرستان‌ها

بازنشستگان گفتند:«حق ما رو پس بدین!»

بر اساس تصاویر منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی، بازنشستگان روز یکشنبه ۲۹ فروردین‌ماه با پیگیری تجمع‌های هفتگی مقابل ساختمان‌های اداره تامین اجتماعی در تهران و شهرهای مختلف مانند اصفهان، کرج و اهواز شعارهایی از جمله «حق ما رو پس بدین» و «گرانی، تورم، بلای جان مردم» سر دادند.

تجمع سراسری بازنشستگان تامین اجتماعی در تهران و شهرستان‌های دیگر ایران با شعارهایی علیه فساد اقتصادی و محقق نشدن مطالبات معیشتی برگزار شد.

بر اساس تصاویر منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی، بازنشستگان روز یکشنبه ۲۹ فروردین‌ماه با پیگیری تجمع‌های هفتگی مقابل ساختمان‌های اداره تامین اجتماعی در تهران و شهرهای مختلف مانند اصفهان، کرج و اهواز شعارهایی از جمله «مسئولین مسئولین، ‌حق ما رو پس بدین» و «گرانی، تورم، بلای جان مردم» سر دادند.

از جمله شعارهای دیگر این تجمع‌ها «ما دیگه رای نمی‌دیم، از بس دروغ شنیدیم»، «همسان‌سازی کجا بود، دروغ بود و ریا بود»، «تا حق خود نگیریم، ‌از پا نمی‌نشینیم» و «نه مجلس نه دولت،‌ نیستند به فکر ملت» بوده است.

تجمع‌کنندگان همچنین خواستار آزادی اسماعیل گرامی، معلم بازنشسته زندانی،‌ شدند.

با وجود آنکه این تجمع‌های سراسری ماه‌هاست به صورت منظم و هفتگی برگزار می‌شود همچنان مطالبات بازنشستگان محقق نشده است. بازنشستگان معترض علاوه بر افزایش سطح مستمری به سطح خط فقر خواستار ابطال ماده ۶۹ تامین اجتماعی،‌ افزایش حقوق سالانه و درمان رایگان هستند.

دور جدید تجمع‌های بازنشستگان از روز ۱۵ فروردین‌ماه با شعارهایی علیه شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری آغاز شد.

طی ماه‌های اخیر، بازنشستگان تامین اجتماعی از جمله اقشاری بوده‌اند که به صورت مرتب هر هفته تجمع‌های سراسری در اعتراض به عدم پرداخت حقوق کافی برگزار کرده‌اند. با رسیدن خط فقر به نزدیک ۱۰ میلیون تومان، مسوولان از جمله نمایندگان مجلس تفاوت بسیار میان درآمد کارگران و بازنشستگان و هزینه‌های معیشتی را تایید می‌کنند.

همچنین بازنشستگان تأمین اجتماعی خواستار اجرای مرحله دوم متناسب‌سازی دستمزدها بر روی فیش حقوق فروردین، افزایش سالیانه مستمری‌ها از فروردین امسال، پرداخت مزایای شغلی و برخورداری از درمان رایگان هستند.

پیشتر مجلس مصوب کرده است که مبلغ ۱۵۰ هزار میلیارد تومان را برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی، لشگری و کشوری و ۹۰ هزار میلیارد تومان از محل واگذاری‌ها جهت رد بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی که مسئول پرداخت حقوق و مزایای بازنشستگان است، اختصاص یابد ولی معترضان می‌گویند اطمینانی برای محقق شدن این مصوبات و دریافت حقوق خود ندارند.

مرکز آمار ایران در آخرین گزارش خود سبد هزینه معیشت خانوار را ۶ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان اعلام کرده بود، این درحالی است که حداقل حقوق بازنشستگان ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

بازنشستگان همچنین می‌گویند هزینه‌های سبد معیشت کارگران بر اساس محاسبات کمیته مزد کانون عالی شوراهای اسلامی کار به ۸ میلیون و ۹۸۵ هزار تومان در سال جاری می‌رسد.

۲- تجمع بازنشستگان تامین اجتماعی در تهران و شهرستان‌ها /اعتراض به‌عدم اجرای صحیح مواد ۱۱۱ و ۹۶ قانون تامین اجتماعی

بازنشستگان تامین اجتماعی در چند شهرستان از جمله تهران و اصفهان مقابل سازمان و ادارات تامین اجتماعی تجمع کردند.

بازنشستگان تامین اجتماعی در چند شهرستان از جمله تهران و اصفهان مقابل سازمان و ادارات تامین اجتماعی تجمع کردند.   

معترضان خواستار اجرای صحیح و دقیق مواد ۱۱۱ و ۹۶ قانون تامین اجتماعی هستند تا مستمری‌هایشان متناسب با میزان تورم افزایش یابد. 

بازنشستگان همچنین خواهان مشخص شدن میزان افزایش مستمری ناشی از متناسب‌سازی در سال ۱۴۰۰ و اعلام فرمول اجرای آن هستند. به گفته آن‌ها، سازمان تامین اجتماعی در اجرای مرحله دوم متناسب سازی، سهم هر یک از بازنشستگان را در فیش‌های آن‌ها مشخص نکرده است و رقمی کلی را به همه پرداخت می‌کند. 

معترضان همچنین خواهان حضور نمایندگان بازنشستگان در هیات امنای سازمان تامین اجتماعی و مشارکت برابر در تصمیم گیری‌های مدیریتی هستند و می‌گویند از آنجا که رئیس سازمان برنامه و بودجه در هیات امنای سازمان کرسی دارد، می‌تواند بر تصمیم‌های مرتبط با سازمان تاثیر بگذارد.

۳- تجمع سراسری بازنشستگان تامین اجتماعی – تجمع بازنشستگان تامین اجتماعی زیر خط فقر: «همسان‌سازی کجا بود، دروغ بود و ریا بود»-«نه مجلس نه دولت،‌ نیستند به فکر ملت»

جمعی از بازنشستگان در اعتراض به شرایط بد معیشتی و عدم توجه به مطالبات‌شان مقابل ادارات تامین اجتماعی استان‌های مختلف ایران تجمع کردند.

افزایش مستمری و همچنین اجرای صحیح قانون همسان‌سازی حقوق و رفع تبعیض میان بازنشستگان صندوق‌های تامین اجتماعی و صندوق‌های لشکری و کشوری از جمله خواسته‌های اصلی بازنشستگان معترض است.

سال گذشته، دولت به مستمری‌بگیران سازمان تامین اجتماعی وعده داده بود که قانون متناسب‌سازی حقوق با اختصاص بودجه مورد نیاز در سال ۱۴۰۰ اجرا شود.

تجمع بازنشستگان تامین اجتماعی زیر خط فقر: «همسان‌سازی کجا بود، دروغ بود و ریا بود»

«نه مجلس نه دولت،‌ نیستند به فکر ملت»

۴- خواسته‌ی بازنشستگان اهوازی از تجمع امروز/ اول متناسب‌سازیِ ۹۹ بعد افزایش پایه حقوق!

بازنشستگان اهوازی می‌گویند: ابتدا باید ترمیم متناسب‌سازی سال قبل اجرایی شود بعد سراغ سایر آیتم‌های اصلاحی بروند.

بازنشستگان کارگری اهواز امروز (۲۹ فروردین) با حضور در مقابل سازمان تامین اجتماعی خوزستان، مطالبات و خواسته‌های خود را مطرح کردند. این بازنشستگان که بیانیه‌ای در ارتباط با مطالبات اصلی خود صادر کرده‌اند، می‌گویند: توقع ما این است که ابتدا متناسب‌سازی سال ۹۹ به طریق شایسته ترمیم و اصلاح شود و بعد در فیش‌های حقوقی، افزایش مستمری ۱۴۰۰ اعمال گردد.

این بازنشستگان با اشاره به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی که در اسفندماه به حساب مستمری‌بگیران سازمان واریز شد؛ می‌گویند: تصور بازنشستگان این بود که این مبلغ بابت ترمیم متناسب‌سازیِ دور اول واریز شده است بنابراین باید توضیح دهند که این مبلغ کجا رفت و چرا اثری از آن در احکام حقوقی فروردین دیده نمی‌شود؟!

این بازنشستگان از پیگیری‌های مکرر اما بی‌نتیجه‌ی خود در ماه‌های اخیر انتقاد بسیار دارند: « به هرکجا که فکر کنید نامه نوشته‌ایم و رایزنی کرده‌ایم اما تا امروز هیچ نتیجه‌ای نگرفته‌ایم؛ دریغ از ذره‌ای اطلاعات و شفاف‌سازی! حتی نمی‌دانیم اصلاحاتی که وعده داده‌اند در اردیبهشت اجرایی می‌شود، قرار است چگونه باشد! آیا همه‌ی حقوق ما در آن لحاظ می‌شود یا بازهم فقط گذراندن زمان و احاله به آینده است؟!»

۵- تجمع اعتراضی بازنشستگان تامین اجتماعی قزوین

صبح امروز بازنشستگان تامین اجتماعی قزوین مطابق معمول یک شنبه ها جلوی درب اداره کل تامین اجتماعی دست به تجمع اعتراضی زدند.

بازنشستگان خواستار افزایش حقوق و اعمال هر چه سریع تر مصوبه مجلس مبنی بر همسان سازی حقوق و دستمزدها شدند.

آنها گفتند با حقوق ماهانه ۴ میلیون و دویست هزار تومان قادر به تامین نیازهای زندگی خود و خانواده خود نیستند.

در حالی که حداقل سقف سبد معیشت ۶ میلیون و ۸۹ هزار تومان تعیین شده دریافتی اکثر بازنشستگان کمتر از این میزان است.

سازمان تامین اجتماعی باید هر ساله بر اساس تورم واقعی و هزینه معیشت مطابق قانون، حقوق بازنشستگان را افزایش دهد.

پیشتر سالاری مدیر عامل تامین اجتماعی درباره اختصاص ۸۹ میلیارد تومان در بودجه ۱۴۰۰ برای تامین اجتماعی گفته بود: این مبلغ مربوط به رد دیون تعهدات جاری دولت به سازمان است و تنها به متناسب سازی حقوق بازنشستگان اختصاص ندارد.

۶- تجمع بازنشستگان تامین اجتماعی اصفهان

بازنشستگان تامین اجتماعی اصفهان باز هم صبح امروز با حضور مقابل اداره کل تامین اجتماعی اعتراض خود را به همسان نبودن حقوق دریافتی اعلام کردند.

یکی از بازنشستگان گفت: این چندمین بار بازنشستگان تامین اجتماعی با حضور مقابل اداره کل خواسته‌های خود را به همسان نبودن حقوق و مزایا اعلام کردند.

بازنشستگان تامین اجتماعی در نامه‌ای اعلام کردند: اخباری که ازطرف آقایان وزیررفاه و مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی درخصوص افزایش ۱۳۰ الی ۱۳۴ درصدحقوق بازنشستگان ومستمری بگیران ازاسفند۹۸ تافروردین۱۴۰۰ اعلام شده، صحت ندارد و درخصوص دیگر سطوح نه تنها این میزان اتفاق نیفتاده بلکه افزایش سالانه درقالب قانون ماده ۹۶ طبق مصوبه ناعادلانه دولت هم بدرستی اجرانگردیده است.

در این نامه بازنشستگان ومستمری بگیران خواستار موارد زیر شدند.

اجرای صحیح ماده ۹۶ وافزایش حقوق سالانه به نسبت افزایش تورم رسمی کشور، رفع تبعیض بین بازنشستگان، نظارت توأم با تفحص در صندوق تامین اجتماعی دراجرای مقررات مواد ۹۶ و ۱۱۱ ق. ت. ا. وبند (ب) ماده ۱۲ برنامه ششم برخی از درخواست‌های بازنشستگان بود.

*۲نفرازمدیران شهرداری اردکان هم برای قاپیدن واکسن لباس پاکبانی بتن کردند

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی یزدگفت: دو نفر از کارکنان و مدیران شهرداری اردکان از سهمیه واکسن پاکبانان استفاده کرده‌اند.

روز یکشنبه ۲۹ فروردین،سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی یزد به خبرنگاریک رسانه محلی گفت: شهرداری ارکان فهرست ۹۴ نفره ای از پاکبانان جهت تزریق واکسن کرونا به دانشگاه علوم پزشکی ارائه داده بود. 

وی افزود: از این تعداد، ۳۲ نفر سهمیه شهرستان اردکان بود که واکسینه شوند که طبق سهمیه به ۳۲نفر واکسن کرونا تزریق شد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی یزد اظهار داشت: ظاهرا دو نفر از این ۳۲نفر از کارکنان و مدیران شهرداری هستند.

وی خاطرنشان کرد: مبنای دانشگاه علوم پزشکی برای واکسیناسیون پاکبانان لیستی است که توسط شهرداری ها ارسال می‌شود و لازم است مسوولین شهرداری حساسیت بیشتری در این خصوص داشته باشند.

وی عنوان کرد: طبیعی است که دانشگاه علوم پزشکی ساز و کاری برای اینکه بررسی کند فردی که توسط شهرداری معرفی شده است آیا واقعا پاکبان است یا خیر ندارد و این شهرداری است که باید فقط پاکبانان را معرفی کند اما متأسفانه این دو مورد در اردکان رعایت نشده است.

*فراخوان کارگران بازنشسته صندوق فولاد برای امضای طوماردرراه دست یابی به مطالبات

روز شنبه ۲۸ فروردین، کارگران بازنشسته صندوق فولاددرراه دست یابی به مطالباتشان فراخوانی برای امضای طومار تحت عنوان «دادخواهی بازنشستگان صندوق فولاد» وخطاب به روسای قوه مجریه وقضائیه منتشرکردند.

بخش هایی از این طومار که برای امضا تا تاریخ ۲۸ مرداد ۹۹ رسانه ای شده بقرارزیراست:

احتراماً به استحضار می‌رساند بازنشستگان فولاد در راستای رفع مغایرت‌های قانونی و رهایی از مشکلات فراتر از حد تحمل پیشگامان صنعت فولاد در صندوق بازنشستگی فولاد، خواهان اجرای موارد مطرح‌شده ذیل هستند. لطفاً دستور اقدام مقتضی مرقوم فرمایید.

۱- جدول همسان‌سازی صندوق فولاد (با ساختار و آیین‌نامه‌ای مشابه صندوق بازنشستگی مس)، علاوه بر ناهماهنگی مبالغ حقوق در گروه‌های شغلی فولاد، عملاً در سقف ریالی افزایش امتیاز جدول گروه‌های بیست‌گانه صندوق بازنشستگی کشوری تعیین شده است.

روش اجرایی فوق مغایر است با:

الف-ماده ۴ و تبصره ۳ ماده ۳ آیین‌نامه اجرایی مصوب دولت به شماره ۳۷۰۷ در سال ۱۳۹۹

ب- یکهزار میلیارد تومان منابع تخصیص‌داده‌شده همسان‌سازی

ج- ماهیت مشاغل فولادی

د- نامتجانس بودن نظام پرداخت حقوق مشاغل فولادی با مشاغل جدول بیست‌گانه صندوق کشوری

ضمناً به استناد ماده ۷ بخشنامه شماره ۲۴۱۸۶۳ مورخ ۹۹/۰۷/۰۱ سازمان برنامه و بودجه، متعاقباً اصلاحات و تغییراتی در مورد حذف سقف و افزایش گروه برای بازنشستگان قبل از سال ۹۶ بازنشستگان کشوری و فوق‌العاده حق مناطق جنگی ابلاغ شده ولی هیچگونه بازخورد یا اصلاحات مشابهی در صندوق فولاد دیده نشده است.

با توجه به موارد فوق، اصلاح جدول همسان‌سازی صندوق فولاد و اعمال آن از اول مهرماه سال ۱۳۹۹ لازم و ضروری بوده است.

اصلاحات مورد نظر:

– افزایش میانگین ۲۵ درصدی مجموع مبالغ حقوق در جدول همسان‌سازی فولاد از اول مهر سال ۱۳۹۹

– متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران تحت پوشش صندوق فولاد با ۹۰ درصد میانگین حقوق مشمول کسور بازنشستگی شاغلین هم‌طبقه مشترک در صندوق فولاد (و نه در صندوق کشوری) متناسب با سنوات خدمت

– با توجه به آیین‌نامه استخدامی مصوبه هیئت وزیران به شماره ۵۷۲۸۱/ت۲۱۱۹۵ه مورخ ۱۳۷۸/۱۱/۲۵ حاکم بر صندوق‌های بازنشستگی شرکت‌ها و واحدهای تابعه وزارت صنعت، برابری حداقل حقوق بازنشستگان فولاد با صندوق بازنشستگی مس پیشنهاد می‌شود.

۲- به دلیل بیماری‌زا بودن مشاغل سخت صنایع معدنی و فولادی و پیامدهای آن در دوران بازنشستگی، برقراری خدمات درمانی خاص ضرورت یافته است ولی متأسفانه پس از واگذاری واحدهای فولادی و معضلات مالی به‌وجودآمده در تأمین هزینه‌های درمان و حقوق مشارکین صندوق فولاد، ویرایش هر ساله دستورالعمل‌های درمان صندوق فولاد با کاهش خدمات و پوشش های درمانی و انشقاق همراه شده است.

لذا لازم است تا دستورالعمل مذکور در سال جاری بر اساس آیین‌نامه استخدامی فولاد (مصوب دولت) و در جهت بهبود و به‌روز شدن دستورالعمل‌های درمانی قبل از واگذاری واحدهای فولادی مصوب گردد.

لازم به ذکر است مأخذ محاسبه درصد فرانشیز بیمار بر اساس تعرفه‌های خدمات درمانی، قیمت اقلام دارویی و هزینه‌های دندانپزشکی مطابق با مصوبات جاری دولت (وزارت بهداشت) است.

٣- با توجه به دولتی بودن ماهیت حقوقی صندوق فولاد و تأکید این مهم در رأی مؤخر هیئت عمومی دیوان عدالت اداری به دادنامه شماره ۲۴۶۵ مورخ ۹۸/۰۹/۱۶ جهت برقراری و شفافیت و سلامت انجام کلیه تعهدات واگذارشده به صندوق فولاد، لازم است تأمین کسری بودجه این صندوق از جدول ۹ به جدول ۷ در قانون بودجه‌های سالیانه کل کشور انتقال یابد و هیئت امنای این صندوق بر اساس قوانین و مقررات حاکم بر مؤسسات عمومی دولتی، نظارت عالیه بر تصویب آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های مالی و اداری اعمال نمایند.

۴- برقراری خدمات و مزایای رفاهی نقدی و غیرنقدی مطابق آیین نامه فولاد

*اعتراض کارگران شرکتی تعمیرات جاری راه آهن تهران نسبت به عدم تبدیل وضعیت ،اجرانشدن کامل طرح طبقه بندی مشاغل،عدم رعایت پروتکل های بهداشتی برای پیشگیری بیماری کووید ۱۹ وعدم پرداخت مطالبات

روز یکشنبه ۲۹ فروردین، کارگران شرکتی تعمیرات جاری راه آهن تهران از اعتراضشان نسبت به عدم تبدیل وضعیت،اجرانشدن کامل طرح طبقه بندی مشاغل،عدم رعایت پروتکل های بهداشتی برای پیشگیری بیماری کووید ۱۹ وعدم پرداخت مطالبات،خبردادند.

این کارگران معترض راه آهن تهران به خبرنگاررسانه ای گفتند:یکی از اصلی‌ترین مشکلات کارگران واحد تعمیرات جاری اجرای ناقص طرح طبقه‌بندی مشاغل است که بعد از سال‌ها هنوز به درستی اجرا نمی‌شود.

آنها افزودند:به منظور اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل در یک واحد خدماتی یا صنعتی لازم است که کمیته‌ای برای کارشناسی نحوه اجرای آن در آن واحد تشکیل شود اما آنچه عملاً در این بخش از راه آهن اتفاق افتاده، یک ترمیم حقوق جزئی بود که با اجرای ناقص آن رضایت کارگران بدست نیامده است.

کارگران گفتند: از سال ۸۷ طرح طبقه‌بندی مشاغل برای کارگران واحد تعمیرات جاری راه آهن تهران قابل اجرا بود که با دوسال تاخیر انجام شد. در حال حاضر  هم مابه‌التفاوت طرح طبقه‌بندی مشاغل کارگران تعمیرات جاری تهران از دی ماه ۹۶ تا دی ماه ۹۸ پرداخت نشده است.

آن‌ها در ادامه با بیان اینکه کارگران از اجرای نصفه نیمه طرح مشاغل بندی رضایت ندارند، تصریح کردند؛ حق ایاب و ذهاب و جذب کارگران این واحد با اجرای این طرح حذف شده و از اردیبهشت سال ۹۶ سنوات هم دریافت نکرده‌ایم.

کارگران این واحد ریلی در ادامه مشکلات خود با بیان اینکه از ابتدای شیوع کرونا حق غذای کارگران نیز قطع شده و در عوض به هر کارگردر حدود ۱۰ تا ۱۲هزارتومان بابت هزینه غذا پرداخت می‌شود، ادامه دادند:با توجه به گرانی مواد غذایی با این مبلغ حداقلی چیزی به عنوان غذا نمی‌شود تهیه کرد در عین حال هیچ بوفه‌ای در محل کار کارگران تعمیرات جاری دیزل‌ها وجود ندارد.

کارگران تعمیرات جاری راه آهن تهران در ادامه با بیان اینکه مطالبه بعدی ما اجرای طرح تجمیع است، اضافه کردند: تعدادی از همکاران ما در سایر واحدهای راه آهن طرح تجمیع شده‌اند ولی در این رابطه برای کارگران واحد تعمیرات جاری تهران اقدامی صورت نگرفته است متاسفانه علیرغم پیگیری‌های فراوان کارگران، هنوز هیچ حمایتی از طرف مسئولان، شامل حالمان نگردید. این در حالیست که کارگران واحد تعمیرات جاری در تمامی فصول در سرما و گرما به کارهای سخت و طاقت فرسا مشغول هستند.

همچنین کارگران تعمیرات جاری راه آهن تهران گفتند که شرکت طرف قرارداد هنوز تمهیدات قابل قبولی برای پیشگیری از ابتلا به کرونا انجام نداده است. از طرفی کارگران توانایی مالی خرید برخی لوازم بهداشتی را ندارند.

*تجمع اعتراضی قبول شدگان آزمون سال ۹۹ آموزش و پرورش کشور نسبت به بلاتکلیفی استخدامی مقابل مجلس

روز شنبه ۲۸ فروردین،جمعی از قبول شدگان آزمون سال ۹۹ آموزش و پرورش (صاحبان کارنامه سبز آزمون ) برای انعکاس هرچه بیشتر صدای اعتراضشان نسبت به بلاتکلیفی استخدامی ازسراسر کشورخودرابه تهران رسانده و مقابل مجلس تجمع کردند.

تجمع کنندگان به خبرنگاران گفتند:نظر به اینکه کمبود نیرو در آموزش و پرورش بسیار مشهود می‌باشد و خود این سازمان بارها به وجود این مشکل اقرار کرده است و نیز با توجه به اینکه نزدیک ۳۰۰هزار نفر از معلمان آموزش و پرورش امسال بازنشسته خواهند شد لذا کمبود نیروی این سازمان به حداکثر خود خواهد رسید و از طرفی عزیزانی که در در مرحله اول آزمون استخدامی آموزش و پرورش شرکت کردند و در مرحله اول حدنصاب را کسب کردند، در مرحله بعدی موفق به قبولی نشدند در صورتیکه همگی نمرات بالایی کسب کرده‌اند، منتهی به دلیل کمبود ظرفیت شهر مورد نظر موفق به قبول نهایی نشدند، در صورتیکه شهرهای دیگر افرادی با نمره‌های بسیار کم قبول شدند.

مگر غیر از این است که آموزش و پرورش به دنبال جذب نیروی لایق با بار علمی بالاست، ما کارنامه سبزهای آموزش و پرورش ۹۹ با قبول شدن ثابت کردیم بار علمی بالایی داریم و ظلم در حق ماست که با وجود کمبود نیرواستخدام نشیم.

*بیانیه اتحادیه آزاد کارگران ایران پیرامون تداوم بازداشت مهران رئوف

مهران رئوف از فعالین کارگری که در تاریخ ۲۵ مهرماه ۱۳۹۹ توسط نیروهای حفاظت اطلاعات سپاه در منزل مسکونی‌اش دستگیر شد بیش از ۶ ماه است که در بازداشت و بیخبری به سر میبرد.

وی در بند ۲ الف که متعلق به اطلاعات سپاه است محبوس است و پس از گذشت شش ماه از دستگیری او، هنوز نه به بند عمومی منتقل شده است و نه قوه قضائیه و نهادهای مسئول از اتهامات و وضعیت پرونده‌ی وی خبری عنوان نکرده‌اند.

مهران رئوف در اوایل فروردین در‌ اعتراض به بلاتکلیفی وضعیت خود چند روزی دست به اعتصاب غذا زده بود و با وجود اینکه بیشتر از ۶۵ سال سن دارد نگرانی‌های جدی درباره سلامت جسمانی‌اش وجود دارد.

در مدت اخیر مهران تنها تماس‌هایی بسیار کوتاه با یکی از فامیلهای دور خود در تهران داشته است. خانواده مهران رئوف در خارج از ایران زندگی می‌کنند و در طول این شش ماه هیچگونه تماسی از وی نداشته‌اند.

در طول مدت بازداشت مهران رئوف تاکنون بیش از ۹۰ سندیکا و اتحادیه‌ کارگری در سطح جهان منجمله از آرژانتین و فرانسه و‌انگلیس و ۱۲ نهاد حقوق‌بشری از جمله سازمان عفو بین‌الملل و ده‌ها نهاد و گروه ایرانی در داخل و خارج از کشور به بازداشت وی اعتراض کرده و خواهان آزادی او شده‌اند.

نهادهای امنیتی در‌ ایران همواره فعالیتهای صنفی ‌‌بخصوص فعالیتهای کارگری را مورد شدیدترین سرکوبگری‌ها قرار می‌دهند و با امنیتی کردن این فعالیتها و دستگیری و بازداشت فعالین جنبش‌های مطالبه‌گر اقدام به پرونده‌سازیهای واهی و صدور احکام طویل‌المدت زندان مینمایند.

درباره وضعیت مهران رئوف نگرانی‌های بسیار جدی وجود دارد. بیش از شش ماه در سلولهای بند ۲ الف و عدم انتقال او به بند عمومی این احتمال را افزایش می‌دهد که ممکن است جان او در خطر بسیار جدی قرار داشته باشد. مشخص نیست که نهادهای امنیتی میخواهند چه اتهامات پوچ و واهی برای یک فعال کارگری که بیش از ۶۵ سال سن دارد ردیف کنند که اینچنین مراحل بازداشت او را پیچیده کرده‌اند!

ابتدایی‌ترین حق هر بازداشتی این است که از سلولهای نهادهای امنیتی به بند عمومی منتقل گردد و از حق وکیل برخوردار شود.

اتحادیه آزاد کارگران ایران دستگیری و‌ تداوم بازداشت مهران رئوف در سلولهای بند ۲ الف سپاه را قویاً محکوم مینماید و از مسئولین میخواهد تا به برخوردهای غیرقانونی با این فعال کارگری پایان دهند و فوراً و بدون قید و شرط وی را آزاد نمایند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران- ۲۹ فروردین ۱۴۰۰

*محکومیت غزل معصوم‌شاهی به سه میلیون تومان جزای نقدی و هجده ماه حبس تعلیقی

غزل معصوم شاهی فعال دانشجویی دانشگاه امیرکبیر که بیست و هشتم بهمن ماه سال گذشته به طور ناگهانی به شعبه بیست و شش دادگاه انقلاب احضار شده بود، پس از حضور در دادگاه انقلاب و تفهیم اتهامات «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی» و تبرئه از اتهامات فوق و تغییر عنوان اتهامی به اتهام «نشر اکاذیب در فضای مجازی» که مصداق آن در پروندۀ مواضع وی در فضای مجازی و از جمله توییت‌های مربوط به حادثه‌ی هواپیمای اوکراینی ذکر شده است، جمعاً به یک سال و نیم حبس تعزیری و سه میلیون تومان جزای نقدی محکوم شده‌است که این مجازات‌ها به مدت چهارسال به تعلیق درآمدند. علاوه بر حبس تعلیقی و‌جریمه نقدی طبق رأی قاضی افشاری او‌ به:

– پنج بار حضور در قطعۀ شهدای مدافع حرم

– مراجعه فصلی به دفتر پیگیری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

– کسب اجازه از مقام قضایی برای سفر خارج از کشور محکوم شده است.

برگرفته از کانال شوراهای صنفی دانشجویان کشور

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate