اخباروگزارشات کارگری ۲۸ فروردین ماه ۱۴۰۰

اخباروگزارشات کارگری ۲۸ فروردین ماه ۱۴۰۰

اسماعیل گرامی آزاد باید گردد

فراخوان تجمع سراسری کارگران بازنشسته ومستمری بگیران ساز مان تامین اجتماعی

(یکشنبه های تجمع)

زمان: 

یکشنبه ۲۹ فروردین – ساعت ۱۰ و ۳۰دقیقه

اماکان: 

تهران: خیابان آزادی –  مقابل  سازمان تامین اجتماعی

شهرستان ها : مقابل اداره تامین اجتماعی 

– تجمع اعتراضی سراسری معلمان فارغ التحصیل دانشسراهای کشورنسبت به حذف سنوات فاصله ی خدمتی 

– کانال شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران:

امروز شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ تجمع گسترده ای از طرف معلمان دانشسرایی ( فاصله ی خدمتی)  در بیش از صد شهر ایران برگزار شد

– آغاز توفان اعتصاب ها در پروژه های نفت و گاز

– اذیت وآزار ۲ کارگر حق طلب مناطق آزاد و ویژه اقتصادی توسط پیمانکار با چراغ سبز کارفرمای مادر 

– اعتصاب وتجمع کارگران شهرداری خرمشهردراعتراض به عدم پرداخت  بموقع حقوق

– اعتراض اهالی استان چهارمحال و بختیاری نسبت به احداث تونل انتقال آب  بهشت‌آباد با تشکیل زنجیره انسانی

– سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه:

ناکارآمدی مدیریت شرکت واحد نسبت به واکسیناسیون رانندگان خطوط بی آرتی، جان صدها راننده را به خطر انداخته است

– واکسن کارگران خدمات شهری شهرداری علی آباد کتول را هم قاپیدند

– جان باختن یک کارگر نگهبان در روستای گل نقده شهرستان سردشت براثر گازگرفتگی

– جان باختن یک سوخت‌بر گرفتار در نقطه صفر مرزی بر اثر تشنگی و گرسنگی بدلیل بستن گذرگاه‌های مرزی توسط سپاه پاسداران ایران و ارتش پاکستان

*تجمع اعتراضی سراسری معلمان فارغ التحصیل دانشسراهای کشورنسبت به حذف سنوات فاصله ی خدمتی 

روز شنبه ۲۸ فروردین، معلمان فارغ التحصیل دانشسراهای کشوربرای انعکاس هرچه بیشتر صدای اعتراضشان نسبت به حذف سنوات فاصله ی خدمتی دست به تجمع مقابل ساختمان دیوان عدالت اداری در پایتخت زدند.

*کانال شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران:

امروز شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ تجمع گسترده ای از طرف معلمان دانشسرایی ( فاصله ی خدمتی)  در بیش از صد شهر ایران برگزار شد

 استانهای آذربایجان شرقی و غربی Tکردستان ، همدان ، لرستان ، خوزستان ، اصفهان ، تهران ، فارس ، بوشهر ، خراسان شمالی ،خراسان  رضوی، گیلان ، مازندران.

اصل اعتراض به عدم احتساب سنواتی که بعد از فارغ التحصیلی از دانشسرا تا زمان به کار گیری در وزارت آموزش و پرورش از ۲ تا ۵ سال وقفه داشته اند . در حالیکه این معلمان از آغاز ورود به دانشسرا به وزارت آموزش و پرورش  تعهد خدمتی داشته ، اما آموزش و پرورش در جذب آنان ناتوان بوده است.

اکنون پس از ۳۰ سال خدمت در آموزش و پرورش ۴ تا ۵ سال وقفه ی خدمتی را جزو خدمت  آنان محاسبه نمی کند.

دو هفته ی پیش الله یار ترکمان در معاون وزیر آ.پ در تلویزیون میلی جمهوری اسلامی  به دورغ گفته که این معلمان تا زمان به کار گیری هیچ  تعهدی نداشته اند.

در سال ۱۳۸۶ تا ۸۸ در پی شکایت ، رای دیوان به سود معلمان دانشسرایی صادر شده است. 

پس از ده سال  وزارت آ.پ به این حکم دیوان اعتراض داده . دیوان عدالت اداری اعتراض وزارت آ.پ  را پذیرفته و رای خودش را پس گرفته.

معلمان معترض  در تهران پس از تجمع در جلوی دیوان عدالت اداری ، راهی وزارت  آموزش پرورش شده و اعتراض خود را به آنجا کشاندند.ایم اعتراض  بسیار با شور و هیجان بود.

این دسته از معلمان تهدید کرده اند ، چنانچه تا ۱۲ اردیبهشت روز ملی معلم (شهادت دکتر خانعلی) پاسخ نگیرند. کلاسها را تعطیل خواهند کرد.

*آغاز توفان اعتصاب ها در پروژه های نفت و گاز

کانال رسمی سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران:

امروز ۲۸ فروردین کارگران شرکت لیدوما فاز ۱۳برای افزایش حقوق های سال ۱۴۰۰ اعتصاب کرده و تا به نتیجه رسیدن خواسته هایشان به سرکار نخواهند رفت(عکس بالا).

همچنین  کارگران شرکت اکسیر صنعت فاز ۱۴ نیز امروز برای افزایش حقوق دست به اعتصاب زدند. شرکت به کارگران ابلاغ کرده است به دستمزدها ۳۳ درصد بیشتر اضافه نمی کند و عیدی و سنوات و حق مسکن هم نخواهد داد. به کارگران اعلام شده هرکسی با این حقوق کار نمی کند برای تسویه حساب آماده شود. هنوز بیش از ۵۰ درصد کارگران در حال اعتصابند. اکسیر صنعت پایین ترین دستمزد را در میان شرکت های فعال در پارس جنوبی به کارگرانش می دهد. این در حالی است که کارفرما عیدی و سنوات را با شرکت حساب می کند اما شرکت اکسیر صنعت این مبلغ را به جیب می زند و به کارگرانش نمی دهد.

*اذیت وآزار ۲ کارگر حق طلب مناطق آزاد و ویژه اقتصادی توسط پیمانکار با چراغ سبز کارفرمای مادر 

۲ کارگر شاغل در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی بدنبال اعتراض به کیفیت بد غذا توسط پیمانکار برای یک ماه ممنوع الورود به محل کارشان شدند وتهدید شدند پس از بازگشت بکار احتمال دارد محل کارشان تغییر کند.

*اعتصاب وتجمع کارگران شهرداری خرمشهردراعتراض به عدم پرداخت  بموقع حقوق

روزشنبه ۲۸ فروردین، کارگران شهرداری خرمشهربرای اعتراض به عدم پرداخت  بموقع حقوق دست از کار کشیدند ومقابل فرمانداری این شهرستان دراستان خوزستان اجتماع کردند.

تعدای ازکارگران حاضر درتجمع به خبرنگار رسانه ای گفتند: جمعی از کارگران شهرداری خرمشهر و سازمان‌های واسطه صبح امروز (۲۸فروردین ماه) در اعتراض به چندین ماه معوقات مزدی و  پرداخت نشده،مقابل ساختمان فرمانداری تجمع کردند.

این کارگران افزودند: بی‌توجهی مسئولان شهرداری و شورای شهر خرمشهر به پرداخت مطالبات آن‌ها باعث شده آن‌ها بارها برای وصول مطالباتشان دست به اعتراض بزنند.

*اعتراض اهالی استان چهارمحال و بختیاری نسبت به احداث تونل انتقال آب  بهشت‌آباد با تشکیل زنجیره انسانی

روز شنبه ۲۸ فروردین،جمعی از اهالی استان چهارمحال و بختیاری با تشکیل زنجیره انسانی درکنارجاده از میدان قمر بنی‌هاشم  به سمت پلیس راه فرخشهروبرافراشتن پلاکاردهااعتراضشان را نسبت به احداث تونل انتقال آب  بهشت‌آباد بنمایش گذاشتند.

برپایه گزارش رسانه ای شده،طی سالیان گذشته دوستداران محیط ‌زیست، کشاورزان، تشکل‌های مردمی و … بارها و بارها در خصوص اجرای پروژه‌های انتقال آب از این استان تجمع اعتراضی برگزار کرده‌اند.

کارشناسان حوزه محیط‌زیست و آب معتقدند اجرای پروژه غیرقانونی بهشت‌آباد که اکنون فاقد مجوزات زیست‌محیطی است، می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری  را بر منابع آب و خاک در این استان تحمیل کند، این موضوع بارها نیز توسط مسئولان ارشد استان تذکر داده شده است که اجازه اجرای این پروژه بدون اخذ مجوزات لازم داده نمی‌شود.

*سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه:

ناکارآمدی مدیریت شرکت واحد نسبت به واکسیناسیون رانندگان خطوط بی آرتی، جان صدها راننده را به خطر انداخته است

با وجود همه گیرشدن ویروس کرونا در اکثر شهرهای کشور و سه رقمی شدن قربانیان این ویروس مهلک و با توجه به مرحله قرمز و سیاه این بیماری در تهران و تعدادی ازشهرهای کشور ، متاسفانه نه تنها روزانه شاهد جان باختن صدها تن از هموطنانمان هستیم بلکه بیشتر این قربانیان مربوط به شهر تهران می باشد .

مدیریت ناکارآمد شرکت واحد با توجه به اینکه ناوگان حمل ونقل عمومی (خطوط بی آرتی تهران) همچنان درامر جابجایی  شهروندان انجام وظیفه میکنند.  هیچگونه تمهیداتی و تدابیری برای پیشگیری از این بیماری کشنده از قبیل دستکش و مواد ضدعفونی کننده دراختیار رانندگان قرار نداده است.

  حتی اقدام به کشیدن پلاستیکی  که بطور کامل کابین راننده را از  مسافرین جدا کند، نکرده است و به همان ماهی یکبار ماسک که به رانندگان می دهد،  بسنده کرده است و مرتبا شعار واکسیناسیون کردن رانندگان را میدهد .

متاسفانه بطور مرتب شاهد جان باختن تعدادی از همکاران زحمتکش مان به دلیل بیماری کرونا  هستیم و خانواده این عزیزان هم دچار این بیماری میشوند و با هزینه های سربه فلک کشیده هیچگونه حمایتی ازسوی شرکت واحد وشهرداری به  آسیب دیدگان هم وجود ندارد.

سندیکای کارگران شرکت واحد اعلام میدارد با وعده وعید نمیتوان با بیماری مهلک و کشنده کرونا مقابله کرد هر همکار زحمت کشی که امروز جانش را بخاطر تامین معاش ازدست می دهد مقصر اصلی آن مدیریت شرکت واحد است.

 لذا یکی از اولین کسانی که در شهر سیاه کرونایی تهران باید واکسیناسیون شوند رانندگان زحمت کش شرکت واحد هستند که در شرایط وضعیت سیاه کرونایی همچنان جانشان را در راه تهیه نان شان  به خطر میاندازند.

*واکسن کارگران خدمات شهری شهرداری علی آباد کتول را هم قاپیدند

تعدادی از مدیران شهرداری علی آباد کتول و پیمانکاران طرف قرارداد این شهرداری دراستان گلستان واکسن کارگران خدمات شهری را قاپیدند.

بنابه گزارشات رسانه ای شده،درشرایطی که بیش از ۴۵ نفر تعداد پاکبانان شهرداری این شهر است و تنها ۲۴ واکسن به این شهرداری تعلق گرفته، دو نفر از مدیران شهرداری این شهر، مدیر شرکت طرف قرارداد شهرداری و همسرش بجای پاکبانان این واکسن را تزریق کرده‌اند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: ماجرا از آن قرار است که روز تزریق سهمیه واکسن پاکبانان در این شهرستان از ویال آخر که مانند همه ویال‌ها ۵ تایی است ۴عدد باقی مانده بود که این تعداد به مسئول خدمات شهری، یک خانم پیمانکار و ۲ نفر هم که از کارکنان شهرداری بوده اند تزریق شد.

*جان باختن یک کارگر نگهبان در روستای گل نقده شهرستان سردشت براثر گازگرفتگی

یک کارگر نگهبان بنام خسرو ابراهیمی و اهل روستای بریسو از توابع سردشت و پدر سه فرزند حین کار نگهبانی در روستای گل نقده شهرستان سردشت در چادر دربسته اش دچار گاز گرفتگی شد و جان خود را از دست داد.

*جان باختن یک سوخت‌بر گرفتار در نقطه صفر مرزی بر اثر تشنگی و گرسنگی بدلیل بستن گذرگاه‌های مرزی توسط سپاه پاسداران ایران و ارتش پاکستان

روز جمعه ۲۷ فروردین، یک سوختبر بنام فضل سبزل بر اثر تشنگی و گرسنگی بدلیل بستن گذرگاه‌های مرزی توسط سپاه پاسداران ایران و ارتش پاکستان جانش را ازدست داد.

به گزارش یک منبع خبری محلی،تاکنون دستکم  ۴ وخت‌بر که در منطقه حائل ایران و پاکستان گرفتار شده بودند به دلیل گرمای طاقت‌فرسا و نبود آب و غذا جان خود را از دست داده‌اند.

درهمین رابطه:بخطر افتادن جان صدها سوختبردر نقطه صفر مرزی شمسربدلیل بستن گذرگاه‌های مرزی توسط سپاه پاسداران ایران و ارتش پاکستان

بیش از یک هفته است که صدها سوختبر بدون آب و غذا  در نقطه صفر مرزی شمسربدلیل بستن گذرگاه‌های مرزی توسط سپاه پاسداران ایران و ارتش پاکستان بسرمی برند.

به گزارش یک منبع خبری محلی، گرمای طاقت‌فرسا در این منطقه در کنار نبود آب، غذا و سایه می‌تواند تراژدی دیگری برای سوختبران بعد از حادثه سراوان خلق کند. 

نبود آب آشامیدنی باعث شده تا سوخت‌بران برای دسترسی به آب، اقدام به حفر چاه کنند.

پیشتر نیز با بسته‌شدن مرز توسط سپاه پاسداران و اعلام ممنوعیت تردد، بسیاری از سوخت‌بران بیش از یک هفته در نقطه صفر مرزی شمسر و پروم بدون آب و غذا به سر برده‌اند.

همچنین در تاریخ ۴ اسفند ماه ۹۹، نیروهای سپاه پاسداران در محل پاسگاه شمسر در نقطه صفر مرزی به سمت سوخت‌بران تیراندازی کردند که بر اثر آن ده ها سوخت‌بر کشته و زخمی شدند.

به گزارش همین منبع خبری محلی،سوختبران از اقشار تهیدست بلوچ در استان سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان هستند که بیکاری و تنگدستی شغل خطرناک و طاقت‌فرسای سوخت‌بری را به آنان تحمیل کرده است. در میان سوخت‌بران کودکان ۱۲ساله تا  مردان ۷۰ساله، دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی وجود دارند. آنها به‌طور مستمر در معرض خطراتی مانند تیراندازی مستقیم نیروهای امنیتی و انتظامی، تصادف و واژگون شدن خودرو بر اثر تعقیب و گریز، آتش گرفتن و سوختن سرنشینان خودرو قرار دارند. در میان سوخت‌بران نوجوانانی وجود دارند که سرپرستی خانواده را به‌عهده‌ دارند و برای امرار معاش خانواده‌ٔ خود ناچار شده اند این کار طاقت‌فرسا را به‌عنوان شغل‌ انتخاب کنند. کاری بسیار خطرناک که سرانجام آن در اکثر موارد به مرگ ختم می شود.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate