اخباروگزارشات کارگری ۲۶ فروردین ماه ۱۴۰۰

فراخوان تجمع سراسری کارگران بازنشسته ومستمری بگیران ساز مان تامین اجتماعی

(یکشنبه های تجمع)

زمان: 

یکشنبه ۲۹ فروردین – ساعت ۱۰ و ۳۰دقیقه

اماکان: 

تهران: خیابان آزادی –  مقابل  سازمان تامین اجتماعی

شهرستان ها : مقابل اداره تامین اجتماعی 

– از سرگیری اعتراضات کارگران میدان نفتی یادآوران نسبت به نداشتن امنیت شغلی وپایمالی حقوقشان توسط شرکت متن(مركز توسعه فناوري نيرو)

– اعتصاب کارگران شهرداری سریش آباد دراعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه و وعده های توخالی مسئولان

– کارگران کارخانه روغن نباتی جهان کماکان درحال دست وپنجه نرم کردن با مشکلات نداشتن امنیت شغلی و عدم پرداخت مطالبات هستند

– زنده باد همبستگی کارگران:

اعلام پشتیبانی شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران از معلمان فاصله ی خدمتی دانشسراها

– تداوم «مرگ با ویروس کرونا» در ایران و ضرورتِ اعتراض به بی‌توجهی حاکمیت در اجرای مسئولیت‌های خود!

– اهالی میداوود درادامه اعتراضاتشان نسبت به انتقال زباله‌های شهرباغملک در منطقه با تجمع درجاده مانع عبورخودروهای حامل زباله شدند

– بخطر افتادن جان صدها سوختبردر نقطه صفر مرزی شمسربدلیل بستن گذرگاه‌های مرزی توسط سپاه پاسداران ایران و ارتش پاکستان

*از سرگیری اعتراضات کارگران میدان نفتی یادآوران نسبت به نداشتن امنیت شغلی وپایمالی حقوقشان توسط شرکت متن(مركز توسعه فناوري نيرو)

جمعی ازکارگران میدان نفتی یادآوران با انتشار نامه ای سرگشاده اعتراضشان را نسبت به نداشتن امنیت شغلی وپایمالی حقوقشان توسط شرکت پیمانکاری متن،ازسرگرفتند.

براساس گزارشات رسانه ای شده، این کارگران میدان نفتی یادآوران(شرکت متن)با اشاره به اخراج ۱۶ نفر از همکاران بومی وجذب تعدادی ازمناطق دیگر بجای آنها بااعتراض به نداشتن امنیت شغلی خواهان پایان دادن به تبعیض شدند.

این کارگران با اشاره به افزایش چشمگیر مشکلات کارگری دراین میدان از ۲ تا ۳ سال پیش واعتراض به نحوه برخورد نماینده پیمانکار با کارگران خواستاردخالت نهادهای ذیربط شده اند.

یادآوری:

+خودکشی ومرگ یک کارگرجوان میدان نفتی یادآوران بدلیل لگدمالی حقوقشان از طرف شرکت نظم آفرینان ایمان منجمله عدم پرداخت ۲ ماه حقوق

روز چهارشنبه ۲۱ خرداد، عمران روشنی مقدم کارگر جوان میدان نفتی یادآوران  واقع در شهرستان هویزه بدلیل لگدمالی حقوقشان از طرف شرکت نظم آفرینان ایمان(موسسه) ، خود را در چاه نفتی  F19 ))به دار آویخت وجان باخت.

یکی از کارگران شرکت نظم آفرینان ایمان در رابطه با همین موضوع و مصائب و مشکلاتشان به خبرنگار رسانه ای گفت: ما سال هاست که در میدان نفتی یادآوران کار می کنیم و در چند ماه گذشته پیمانکار مؤسسه نظم آفرینان قرارداد جدیدی برای ما آورد که باید همگی زیر آن را امضا می زدیم، اما به دلیل وجود بند های غیر عادلانه که اکثراً به ضرر کارگر و به نفع پیمانکار تمام می شد و با کوچکترین بهانه ای، پیمانکار اجازه داشت ما را از کار اخراج کند وخیلی از مزایا مانند بدی آب وهوا را از ما گرفت، از امضای آن امتناع کردیم ولی فشارها روز به روز بر ما بیشتر شد و به هر که اطلاع دادیم کسی از ما کارگران حمایت نکرد، وحتی در جلسه ای که در فرمانداری هویزه با حضور معاون فرماندار و مسئول حفاظت اطلاعات و رئیس اداره کارهویزه برگزار شد نتیجه ای که حقوق کارگران این مؤسسه را تضمین کند ، بدست نیامد و شروط مؤسسه نظم آفرینان ایمان تغییر نکرد تا اینکه مجبور شدیم آن قرارداد را امضا کنیم.

وی افزود: داستان این جوان هم از این قرار است که باتوجه به حقوق بسیار کم وناچیز مؤسسه، که کفاف یک هفته را هم نمی کند، پس از دوماه تاخیر در پرداخت حقوق، با موسسه تماس می گیرد و به آنها اعلام می کند که دیگر هیچی ندارد که به زن وبچه هاش بدهد و از تامین نان شب عاجز است که با جواب حقوق نداریم مواجه می شود و متاسفانه تصمیم به خودکشی می گیرد و در چاه نفتی ( F19 ) خود را به دار می آویزد.

++یک هفته اعتصاب واعتراضات دامنه دارکارگران شرکت نظم آفرینان ایمان در میدان نفتی شهرستان هویزه نسبت به پایمالی حقوقشان

یک کارگرشرکت نظم آفرینان ایمان در میدان نفتی شهرستان هویزه بدنبال خودکشی روز چهارشنبه ۲۱ خرداد همکارش از اعتراضات دامنه دارکارگران این میدان نفتی نسبت به پایمالی حقوقشان از طرف شرکت نظم آفرینان ایمانخبرداد.

سرپرست اداره کار شهرستان هویزه نیز یک هفته اعتصاب جمعی ازکارگران شرکت نظم آفرینان ایمان را در اعتراض به تحمیل قرارداد جدید تایید کرد.

این کارگر به خبرنگار رسانه ای گفت:شرکت نظم آفرینان ایمان،پیمانکار فعلی،حدود ۵ سال فعالیت می‌کند که در این پنج سال حقوق را کم‌ کرده و دریافتیما نسبت به جاهای دیگر کمتر است.

وی افزود: هرساله کارگران اوایل سال نسبت به افزایش حقوق، دست به اعتراض می زدند که سال جاری با ارائه قراردادی جدید ذهن ها به سمت این قرارداد منحرف شد.

کارگرشرکت نظم آفرینان ایمان ادامه داد: ما با مراجعه به اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان، مطمئن شدیم قرارداد غیر قانونی است و گفتند از امضاء کردن قرارداد خودداری کنید، به همین خاطر تا اواسط اردیبهشت سال جاری، این قرارداد توسط پرسنل امضاء نشد و اوایل خرداد مجبور به امضای قرار داد شدیم.

کارگرمیدان نفتی شهرستان هویزه اضافه کرد: شکایت هایی را به فرمانداری هویزه و اداره کار این شهرستان ارائه کردیم که به جوابی نرسیدیم.

وی با بیان اینکه بندهای این قرارداد کاملا به نفع پیمانکار نوشته شده بود، گفت: سال جاری فقط یک حقوق برای کارگران واریز شد و حقوق اردیبهشت هنوز واریز نشده است.

وی افزود: کارگری که اقدام به خودکشی کرد، به دلیل فشار اقتصادی و نداشتن پول برای خرید مایحتاج زندگی درخواست ۵۰۰ هزار تومان مساعده کرده بود که هیچ پولی را دریافت نکرد.

یکی دیگر ازکارگران شرکت نظم آفرینان ایمان گفت: بعد از سال ها کار در شرکت، به ما‌ گفته شد باید قرارداد ۶ ماهه ای امضاء کنیم و در صورت رضایت کارفرما، در کار میمانید.

وی تصریح کرد: برگِ سفیدی روی قرارداد بود که باید روی آن برگِ سفید امضاء می کردیم که حدود نیمی از کارگران آن را امضاء کردند.

جلالی سرپرست اداره کار شهرستان هویزه نیز در این باره گفت: این پیمانکار نزدیک به ۲۵۰ نیرو دارد که تنها حقوق اردیبهشت ماه آن ها پرداخت نشده است.

وی افزود: اداره کار این شهرستان فردا با حضور در محل کار گزارشی تهیه می کند.

جلالی با بیان اینکه فردی که خودکشی کرده، قرارداد جدید را نیز امضا کرده بود، گفت: حدود ۱۸۰نفر از پرسنل، این قرارداد را امضا کردند که این قرارداد در حال استعلام بوده و تایید صحت آن از طریق اداره کل کار بررسی می شود.

وی گفت: تعدادی از کارگران این قرارداد را امضاء نکردند و طبق بررسی صحفه ای اداره کار مشخص شد بندهای این قرارداد اشکال داشته و هیچ اعتبار اجرایی و قانونی ندارد.

جلالی با اشاره به اینکه حتی اگر کسی قرارداد را امضا کرده باشد، این قرارداد از اعتبار ساقط است، افزود: جلسه ای با حضور فرماندار و کارفرما تشکیل و مشخص شد که قرارداد اشکالاتی را دارد و خود پیمانکار نیز با استعلامی که از اداره کل کار گرفته بود، قرارداد مذکور را مورد تایید قرار ندادند.

وییادآور شد: حدود ۵۰ نفر از کارگران دست به اعتراض زده بودند و به آن ها گفته شد تا تایید قرارداد جدید توسط اداره کل می توانند قرارداد را امضا کنند.

سرپرست اداه کار شهرستان هویزه تشریح کرد: بعد از یک هفته همه پرسنل قرارداد را امضاء و با آرامش به کار بازگشتند.

*اعتصاب کارگران شهرداری سریش آباد دراعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه و وعده های توخالی مسئولان

روز دوشنبه ۲۳ فروردین برای باری دیگر، کارگران شهرداری سریش آباد در استان کردستان برای انعکاس هرچه بیشتر صدای اعتراضشان نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه وعده های توخالی مسئولان  دست از کارکشیدند.

روز پنج شنبه ۲۶ فروردین این کارگران معترض به خبرنگاررسانه ای گفتند: حدود ۶۰ نفر در مجموعه شهرداری سریش‌آباد مشغول کار هستند که دست‌کم پنج ماه دستمزد پرداخت نشده، دارند و بیمه آنها نیز برای چند ماه پرداخت نشده است.

این کارگران از افزایش میزان مطالبات مزدی خود در ماه‌های آینده ابراز نگرانی کردند و گفتند: علارغم پیگیری‌های مکرر کارگران برای دریافت حقوق، مسئولان شهری پاسخ قانع‌کننده‌ای به درخواست‌های کارگران نمی‌دهند.

آنها گفتند: در طول سال جاری و گذشته چند بار در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق دست به اعتراض‌ زده و از کار کردن خودداری کرده‌ایم. در آخرین تجمع که روز دوشنبه هفته جاری (۲۳فروردین ماه) برگزار شد، مسئولان شهری وعده پیگیری مطالباتمان را دادند.

این کارگران که در بخش‌های مختلف مجموعه شهرداری کار می‌کنند، در ادامه گفتند: کار می‌کنیم اما از دستمزد خبری نیست! در شرایط اقتصادی فعلی، حتی اگر کارگر دستمزد هم بگیرد، نمی‌تواند نیازهای ضروری خانوار را تامین کند چه برسد به ما که پرداخت دستمزدهایمان ماه‌ها به تعویق افتاده است.

به گفته این کارگران، علیرغم اینکه مسئولان شهری از وضعیت مطالبات آنها باخبرند اما تا این لحظه در خصوص پرداخت مطالبات مزدی کارگران مجموعه شهرداری سریش‌آباد اقدامی صورت نداده‌اند.

*کارگران کارخانه روغن نباتی جهان کماکان درحال دست وپنجه نرم کردن با مشکلات نداشتن امنیت شغلی و عدم پرداخت مطالبات هستند

روز پنج شنبه ۲۶ فروردین، کارگران کارخانه روغن نباتی جهان واقع در کیلومتر ۱۵ بزرگراه زنجان به قزوین از نداشتن امنیت شغلی وپرداخت نشدن مطالباتشان خبردادند.

 آنها به خبرنگاررسانه ای گفتند: حدود ۸۵ کارگر در کارخانه روغن نباتی جهان با سوابق بالای ۱۵ سال مشغول کارند که علاوه برحقوق اسفند ماه ۹۹وعیدی کامل ، مطالبات قدیمی سال های ۹۳ تا ۹۷نیز پرداخت نشده است.

این کارگران با بیان اینکه عیدی سال  خود را به صورت کامل دریافت نکرده‌ایم و کارفرما از هر کارگر رقمی حدودا ۵۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان کسر کرده است، در تشریح وضعیت مطالبات قدیمی خود اظهار داشتند: این مطالبه قدیمی مربوط به چندین ماه حقوق و اضافه کاری، حق شیفت و جذب، حق ایاب و ذهاب و لباس کار و… می‌شود وپرونده شکایت آن چندین سال است در اداره کار زنجان باز است.

این کارگران با بیان اینکه در حال حاضر روغن نباتی جهان با حداقل ظرفیت به تولید خود ادامه می‌دهد، اضافه کردند:فعالیت این کارخانه از ۱۴فروردین ماه سال جاری آغاز شده و کارگران با تصفیه روغن مشغول آماده‌سازی آن برای تولید بودند که در نهایت روز چهارشنبه۲۵ فروردین تولید روغن برای عرضه به بازار مصرف آغاز شده است.

کارگران این کارخانه در بخش دیگری از مشکلات خود با اشاره به اینکه تنها نگرانی ما امنیت شغلی است، در ادامه افزودند: متاسفانه در هر هفته دو تا سه روز به بهانه‌های مختلف همانند نداشتن مواد اولیه، نبود روغن آماده، نبودن کارتن بسته‌بندی و…تولید انجام نمی‌شود.

کارگران روغن نباتی جهان در خاتمه افزوند: ظرفیت تولید در این کارخانه به حدی بالاست که اگر مسئولان بخواهند به این واحد تولیدی کمک کنند ضمن تامین روغن استان زنجان می‌تواند تامین کننده حداقل ۴ تا ۵ استان همجوار نیز باشد.

*زنده باد همبستگی کارگران:

اعلام پشتیبانی شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران از معلمان فاصله ی خدمتی دانشسراها

روزپنج شنبه ۲۶ فروردین، شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران با انتشار اطلاعیه ای  بقرارزیرپشتیبانیش را از معلمان فاصله ی خدمتی دانشسراها اعلام کرد:

هر روز یکی از معضل هایی که بیش از سه دهه است کنشگران صنفی آن را فریاد می زنند، از گوشه و کنار آموزش و پرورش سر می کشد؛ بی توجهی و اجرا نکردن قوانین مربوط به آموزش و پرورش دهها حقوق مادی فرهنگیان را زیر پا گذاشته و اکنون به خاطر کمبود نیرو دارند حق و حقوق بیش از ۴۰ هزار نیروی دانشسراها را پایمال می کنند؛

آموزشی و پرورشی که در هیچ یک از قوای جمهوری اسلامی هیچ گونه پشت و پناهی ندارد؛ اکنون رها شده و سرنوشتش به رای های ناعادلانه گره خورده است؛

شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران ضمن محکومیت وادار کردن همکاران دانشسرا به « سال های دیگر کار اجباری» پشتیبانی همه جانبه ی خود را در جهت احقاق حقوق این همکاران اعلام داشته و ضمن پیگیری موضوع در « کار گروه مطالبات شورا» ، همکاران را به اقدامات قانونی زیر برای احقاق حق خود و کمک به شورا برای رسیدن به این حقوق دعوت می نماید:

۱- نامه همه ذی نفعان به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس جهت اِستفساریه برای لغو رأی ۸۲۵ متناقض دیوان عدالت

۲-  شکایت به دیوان عدالت اداری جهت الزام به اجرای دادنامه ۹۳۸ و نقض رأی ۸۲۵

۳- نامه همه ذی نفعان به رئیس قوه قضائیه جهت پیگیری حقوق از دست رفته خود

۴- شکایت به سازمان بازرسی کل کشور

۵- نامه نگاری و دیدار با مجمع نمایندگان استان ها

۶- نامه به رییس جمهور توسط همه ی ذی نفعان

۷- نامه به رهبر توسط همه ذی نفعان

۸- در صورت عدم پاسخگویی به موقع در موارد فوق، شورای هماهنگی طی فراخوانی اقدامات بعدی و کنش های میدانی را به اطلاع همکاران می رساند.

همکاران بزرگوار می توانند:

برای ثبت شکایت از دیوان عدالت اداری به دفاتر دیوان در تهران و نمایندگی های آن در استان ها مراجعه کنند.

برای شکایت به دست اندرکاران می توانند به آدرس آن ها نامه بفرستند.

آدرس دفتر ریاست قوه قضائیه:

تهران – خیابان ولیعصر – خیابان پاستور – دفتر ریاست محترم قوه قضائیه

آدرس مجلس شورای اسلامی و کمیسیون های آن:

تهران – میدان بهارستان – خیابان مجاهدین اسلام – مجلس شورای اسلامی

صندوق صوتی: ۰۹۶۲۶

صندوق پستی: ۱۷۷-۱۱۵۷۵

کدپستی: ۱۱۵۷۶۱۲۸۱۱

برای ثبت شکایت به سازمان بازرسی کل کشور به آدرس اینترنتی زیر مراجعه و شکایت خود را ثبت کنند.

https://shekayat.bazresi.ir/index8ecb.html?option=com_wrapper&view=wrapper&Itemid=134

در همین راستا همکاران می توانند با استخدام وکیل های خبره در امور دیوان عدالت سریع تر به نتیجه برسند.

راه استفاده از وکیل این است که با وکیل مورد نظر تماس بگیرند و پس از توافقات اولیه وکیل مورد نظر وکالت نامه دیجیتال را برای موکل خود ارسال می کند و با امضای الکترونیکی موکل، کار وکیل شروع می شود.

وکلای زیر در این مورد پیشنهاد می گردد:

تهران:

جلال میرکاظمی ۰۹۱۲ ۲۴۰ ۶۳۶۸

مهرداد نادعلی ۰۹۱۲ ۶۲۳ ۳۵۹۱

اصفهان:

عزت اله محسنی ۰۹۱۳ ۳۲۸ ۰۹۹۵

حسین یاوری ۰۹۱۳ ۳۹۴ ۰۴۳۰

حسین قاسمی ۰۹۱۳ ۲۳۰ ۶۸۹۴

تداوم «مرگ با ویروس کرونا» در ایران و ضرورتِ اعتراض به بی‌توجهی حاکمیت در اجرای مسئولیت‌های خود! 

درجهان رسما “از ماه‌ها قبل روند واکسیناسیون رایگان و سراسری کرونا شروع و صدها میلیون نفر واکسینه شده اند!

اما در ایران  کارنامه یکسال و چندماهه‌ی دولت و نهادهای حکومتی در بحران کرونا و همه قرائن و شواهد و وعده‌های بی‌اعتبار تا کنونی‌شان، نشان از ادامه فاجعه، یعنی تدوام «سیاستِ مرگ» بر جان و زیست این مردم دارد!

رسما با تحریم واکسن‌های استاندارد مورد تائید سازمان جهانی بهداشت و حواله دادن مردم به «واکسن وطنی» برای شش ماه تا یکسال آینده، بدون”تعطیلی موثر شهرها همراه با تامین معیشت” و اخیرا رویکرد به بخش‌خصوصی برای خرید و فروش واکسن، عملا مردم را درمقابل هجوم این ویروس رها کرده و با توصیه‌های تکراری خطاب به مردم بی‌دفاع و بشدت آسیب‌پذیر سعی دارند آنها را مسئول شیوع کرونا معرفی کنند. 

در شرایط امروز، با توجه به همه دست‌آوردهای بشر متمدن و امکانات و ظرفیت‌های کشور، غلبه بر همه‌گیری کرونا و دسترسی به زندگی سالم و شاد و مرفه امکانپذیر است. اما دولت تا کنون «راهکار ایمنی گله‌ای» و «حذف ضعیف‌ترها» به سیاستِ «کنترل و هدایت» کرونای مرگبار را دنبال کرده است و هنوز این شیوه‌ها را ادامه می‌دهد. سیاستی که به طور تصاعدی آمار مرگ و ابتلا به کرونا و تحمیل رنج‌های معیشتی و گسترش فقر را بالا برده و افسردگی و درماندگی بخش‌های وسیعی از جمعیت را به ارمغان آورده است.

این یک واقعه و بحران اجتناب‌ناپذیر نبود. اینکه چگونه آمد موضوع دیگری‌ست اما اینکه در مورد پیشگیری‌ها و جلوگیری از گسترش کرونا چه کوتاهی‌هایی شد، در نهایت قطعا به سیاست مربوط است. آنان نشان دادند در ایران «کرونا ویروس» هم ابزار سیاسی‌ست و از همان بدو ورود با سیاست گره خورده و آنرا بر بقاء و منافع خود گره زده‌اند!

ابتدا پایه‌ای‌ترین شرط بقای زندگی، نان و معیشت را به گرو گرفته و همه راه‌های دسترسی به معاش و حفظ جان و عرصه های زیستی میلیونها انسان را به تملک اختیار و منفعت خود درآورده‌اند. مردم را ناچار از کار بیشتر و پرخطر برای تامین معاش و بعلاوه‌ی آن برای تامین هزینه‌های کرونا رها کرده‌اند. هزینه‌های کمرشکنی که برای درمان این بیماری کشنده از سوی مردم پرداخت می‌شود گاه به هفتاد میلیون تومان سر می‌زند و کرونا تمام نیرو و توان کادر درمانی را در هر واحد درمانی و بیمارستانی به خود اختصاص داده است. بسیاری از مبتلایان ناچار در خانه تحت مداوا قرار می‌گیرند و از این بابت نیز تبعات و هزینه‌های بسیاری صرف می‌گردد. هزینه خانوارها تحت تاثیر کرونا به شدت افزایش یافته، قدرت خرید خانوارها را بیش از پیش کاهش داده و دچار تنگناهای سخت با تبعات غیر قابل پیش بینی کرده است.

این در حالی‌ست که همه ثروت و داشته‌های مردم را تصاحب و چون غنائم تقسیم کرده‌اند، منابع را مالک شده‌اند، مجالس و ارکان قدرت شان را با حاصل دسترنج این مردم ساخته‌اند و قوانین‌شان را نوشته‌اند و مدام طناب دار یادآوری می‌کنند و آنوقت با زبان دیپلماسی و زیر نورافکن‌ها برای بهداشت این مردم تابوت‌هایشان را چهار میخ می‌کنند و بوروکراسی بهداشت جهانی و مجامع پرطمطراق هم چرتکه می‌اندازند و سهم‌شان را از بازار و بربریت سرمایه می‌گیرند. 

کرونا برنده‌ترین سلاح کشتاری بود که بر متن تعیین کننده‌ترین جدال این مردم نشست، آمد تا به کمک آن خیابان‌ها را جمع و «نویدها» را بر دار و سفره‌ها را کوچک و گرده «کار» را شلاق کش کنند! با توسل به این سیاست‌ها دارند بُحران‌هایشان را پاسخ می‌دهند.

 اپیدمی کرونا، ابتدا مجالی برای ترمیم حکومت از ضربه آبان ۹۸ شد و در ادامه فرصتی برای ترمیم پیکره خود در مقابل موج‌های سهمگینتر آینده. 

بی‌دفاعی اکثر مردم جهان در مقابل ویروس کرونا و تبعات ویرانگری که بر زندگی آنان دارد، بزرگترین نقض حقوق بشر در جهان امروز است. کارگر ایرانی و معلم عراقی و دانش‌آموزِ شین‌آبادی، دختران قالی‌باف افغان و زنان کولبر مریوانی، پرستار سوری و یمنی و سیستانی، سهم‌شان را قبلا از رنج مشترک کار پرداخته‌اند و این تقسیم نابرابر را قبول ندارند و دیگر نمی‌پذیرند. مجامع بین‌المللی و بهداشت جهانی مسئول هستند و نمی‌توانند با سکوت، خود را از مردمان به تنگنا افتاده کنار بکشند!

یکی از مهم‌ترین راه‌های مبارزه با ستم سرمایه‌داری و بازار آزادش در شرایط کنونی از بحران پاندمی کرونا عبور می‌کند. واکسن‌های ساخته شده، محصول کار انسان‌ها و ثروت ِمشترک و دانش و خلاقیت بشریت‌ست. در نتیجه فارغ از انحصار شرکت‌های سازنده‌، باید به رایگان در اختیار همگان قرارگیرد. در نتیجه‌، این شرایط کیفرخواستی علیه مسببان‌اش، بنگاه‌های پزشکی سودمحور و علیه همه آنهائی‌ست که می‌دانند چه بر سر این مردم می‌رود و سکوت کرده‌اند.

انتظار بهبود سلامت عمومی بویژه مبارزه‌ی واقعی با همه‌گیری کرونا از نظام سیاسی حاکم بیهوده است. واقعیت این است که آنان صلاحیت و اراده برای حل اساسی این بحران را ندارند. تنها مبارزه‌ی پیگیر و همگانی می‌تواند مقامات را مجبور به انجام وظایفی کند که اپیدمی ابتلاء و قربانی شدن را متوقف کند. بدون حضور تشکل ها، گروه‌ها و جنبش‌های اجتماعی، و بدون همراه ساختن افکار عمومی جهان و جامعه پزشکی و درمانی شرافتمندِ کوشا در نجات جان مردم، فجایع هولناکتری رقم خواهد خورد!

 قدرتِ دخالتگری مردم، انسانیت و افکارعمومی می‌تواند از گسترش و تکرار این فجایع جلوگیری کند!

تنها با اعتراض و عمل عمومی و با مطالبه واکسیناسیون فوری عمومی رایگان استاندارد می‌توان منابع را برای مبارزه با بحران کرونا بسیج کرد و سیاست مرگ آفرین را متوقف کرد.

۱۴۰۰/۱/۲۵

سندیکای کارگران کشت‌ و صنعت نیشکر هفت‌تپه

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران‌ وحومه

کانون صنفی معلمان اسلامشهر

گروه اتحاد بازنشستگان 

شورای بازنشستگان ایران 

اتحاد بازنشستگان

کمیته هماهنگی برای کمک به‌ ‌ایجاد تشکل‌های کارگری

کمیته پیگیری ایجاد تشکل‌های کارگری

کانون گفتگوی بازنشستگان تامین اجتماعی

*اهالی میداوود درادامه اعتراضاتشان نسبت به انتقال زباله‌های شهرباغملک در منطقه با تجمع درجاده مانع عبورخودروهای حامل زباله شدند

اهالی بخش میداوودازتوابع  شهرستان باغ ملک در استان خوزستان درادامه اعتراضاتشان نسبت به انتقال زباله‌های شهری در منطقه با تجمع  ومسدود کردن جاده مانع از ورود خودروهای حامل زباله شهرداری باغملک به مکان تخلیه زباله‌ها شدند.

معترضین اعلام کردند با حضور شبانه روزی در جاده اجازه انتقال زباله به این منطقه  را نخواهند داد.

روز پنج شنبه ۲۶ فروردین،تجمع کنندگان به خبرنگار رسانه ای گفتند:علیرغم کنش های دامنه دارشان مشکل زباله‌ها همچون ۲۵ سال گذشته و در همان سطح وجود دارد که این چشم‌پوشی مسوولان شهرستان نسبت به مشکلات مردم میداوود موجب اعتراض و نارضایتی اهالی شده است.

در ادامه اقدام اعتراضی اهالی خشمگین بخش میداوود صبح روز چهارشنبه ۲۵ فروردین‌،جلسه‌ای در محل بخشداری میداوود با حضور شهردار، رییس شورای شهر، کارکنان شهرداری باغ‌ملک و جمعی از اهالی میداوود با محوریت مشکل‌ زیست‌محیطی زباله‌های شهری برگزار شد.

در این جلسه ضمن تعهد شهرداری باغ‌ملک به دیوارکشی در ورودی و عمق کانال جهت جلوگیری از حرکت زباله‌ها تا زمان جابه‌جایی نهایی، مقرر شد شهرداری باغ‌ملک دراسرع وقت  جهت جذب اعتبارات لازم از استان خوزستان اقدام نماید و با نظریه مشاور و کارشناس مربوطه جهت دفع پسماند، با هماهنگی اداراتی همچون محیط ‌زیست، شبکه بهداشت و درمان و منابع طبیعی، در مدت حداکثر سه ماه کاری محل دفن زباله را جابجا نماید.

همچنین در انتهای این جلسه شهرداری باغ‌ملک موظف گردید نسبت به تفکیک زباله‌های بیمارستانی از زباله‌های شهری و سوزاندن زباله‌های بیمارستانی در کوره زباله‌سوز اقدام نماید.

*بخطر افتادن جان صدها سوختبردر نقطه صفر مرزی شمسربدلیل بستن گذرگاه‌های مرزی توسط سپاه پاسداران ایران و ارتش پاکستان

بیش از یک هفته است که صدها سوختبر بدون آب و غذا  در نقطه صفر مرزی شمسربدلیل بستن گذرگاه‌های مرزی توسط سپاه پاسداران ایران و ارتش پاکستان بسرمی برند.

به گزارش یک منبع خبری محلی، گرمای طاقت‌فرسا در این منطقه در کنار نبود آب، غذا و سایه می‌تواند تراژدی دیگری برای سوختبران بعد از حادثه سراوان خلق کند. 

نبود آب آشامیدنی باعث شده تا سوخت‌بران برای دسترسی به آب، اقدام به حفر چاه کنند.

پیشتر نیز با بسته‌شدن مرز توسط سپاه پاسداران و اعلام ممنوعیت تردد، بسیاری از سوخت‌بران بیش از یک هفته در نقطه صفر مرزی شمسر و پروم بدون آب و غذا به سر برده‌اند.

همچنین در تاریخ ۴ اسفند ماه ۹۹، نیروهای سپاه پاسداران در محل پاسگاه شمسر در نقطه صفر مرزی به سمت سوخت‌بران تیراندازی کردند که بر اثر آن ده ها سوخت‌بر کشته و زخمی شدند.

به گزارش همین منبع خبری محلی،سوختبران از اقشار تهیدست بلوچ در استان سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان هستند که بیکاری و تنگدستی شغل خطرناک و طاقت‌فرسای سوخت‌بری را به آنان تحمیل کرده است. در میان سوخت‌بران کودکان ۱۲ساله تا  مردان ۷۰ساله، دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی وجود دارند. آنها به‌طور مستمر در معرض خطراتی مانند تیراندازی مستقیم نیروهای امنیتی و انتظامی، تصادف و واژگون شدن خودرو بر اثر تعقیب و گریز، آتش گرفتن و سوختن سرنشینان خودرو قرار دارند. در میان سوخت‌بران نوجوانانی وجود دارند که سرپرستی خانواده را به‌عهده‌ دارند و برای امرار معاش خانواده‌ٔ خود ناچار شده اند این کار طاقت‌فرسا را به‌عنوان شغل‌ انتخاب کنند. کاری بسیار خطرناک که سرانجام آن در اکثر موارد به مرگ ختم می شود.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate